SUPER MARIO BROS. WII

SUPER MARIO BROS. WII

9.0

Stará škola ako bič

Recenzia na Wii verziu

Keď Nintendo ohlásilo na tohtoročnej E3 ako prekvapivý titul New Super Mario Bros. Wii, mnohí hráči len mávli rukou, že toto nie je tá pecka, na ktorú čakali a rozhodne nejde o lákadlo pre hard-core publikum. Ale pozor, to boli fatálne predbežné a neuvážené tipy.

Nintendo sa totiž opäť raz stavia na hlavu a v maxime predvianočnej sezóny vydalo popri trojáčkových HD hitoch ako Modern Warfare 2 či Assassin’s Creed 2 hru, ktorej tiež patrí číslovka dva – ale ide o 2D behačku. Neobsahuje parádne intro, no už od začiatku beží v peknom širokouhlom rozlíšení a snaží sa vyniknúť na HD televízoroch. Jej narácia príbehu je nesmierne nostalgicky vtipná a rozprávaná v 2D engine únosom princeznej Peach priamo z jej narodeninovej oslavy na vzducholoď, ktorú začnú okamžite hrdinovia s Mariom na čele naháňať a dostanú sa do rozličných svetov.

Super Mario Bros. je absolútna klasika, existuje už 24 rokov a Nintendo ju vie exemplárne živiť. Už-už by ste si mysleli, že ho zvábi pokušenie, s ktorým možno už 12 rokov bojuje Square-Enix a prerobí svoj klasický hit do novej grafiky a vypýta si ďalšie peniažky. Áno i nie. Áno, lebo sa zo Super Mario Galaxy vracia o rozmer späť a zároveň nie, pretože máte desiatky nových levelov skvelej zábavy.

Začínate na prehľadnej mapke s jedným zámkom a pár farebnými bodmi. Každý reprezentuje level a štruktúra je číselne jasná. Úvodný level 1-1 rýchlo vyskúša, či poznáte všetky Mariove finty a úplne klasickú náplň hry. Obrazovka je prehľadná – v ľavom hornom rohu máte počet životov (na začiatku skromných päť a budete chcieť mať všetkých 99, lebo neskoršie levely vás dostanú) a tri mince – tie chcete pozbierať v každom leveli, aby ste si kúpili bonus (tipy na prechádzanie častí hry). U Maria sa samozrejme skáče – po nepriateľovej gebuli len tak zľahka, štverá na odľahlé plošinky a zbierajú mince, lebo stovka malých mincí znamená život. Ten inak získate aj výberom otáznikových štvorcov.

Super Mario Bros. Wii
Super Mario Bros. Wii Pekná ukážka nového engine - rozostupujúce sa oblaky, kopa predmetov, nepriateľov a postavičiek s bonusmi.
Pekná ukážka nového engine - rozostupujúce sa oblaky, kopa predmetov, nepriateľov a postavičiek s bonusmi.

Super Mario Bros. Wii Náhľad na druhý level s kopou vychytávok - Luigi sa snaží doskočiť k zelenej rúre, ktorá vedie k šťastnej minci.
Náhľad na druhý level s kopou vychytávok - Luigi sa snaží doskočiť k zelenej rúre, ktorá vedie k šťastnej minci.

Super Mario Bros. Wii Ide do tuhého, láva a ozubené kolesá zberu mincí neprajú - ale pozor, prvá veľká levelová je na dosah!
Ide do tuhého, láva a ozubené kolesá zberu mincí neprajú - ale pozor, prvá veľká levelová je na dosah!

Ťuknete doňho a už čakáte, aká vychytávka z neho vypadne. 1-up je nový život, čaká vás aj zmena na Fire Maria na hod fireballom, Ice Mario zmrazí nepriateľov a tých odpálite z ľadových kociek na večnosť, Penguin Mario sa vyzná pod vodou a môj obľúbený Mario s vrtuľkou vyletí na spočiatku nedostupné miesta. Systém power-upov je perfektne vybalansovaný a každý level s nimi ráta naplno – ale pozor, zároveň obsahuje ich náhodný výber, takže nie vždy dostanete na tom istom mieste rovnaký bonus. Je to na pohľad hlúpe – v skutočnosti však nádherný dôvod, prečo hrať levely znova a znova, pretože nikdy neviete, čo vás čaká a či ho prejdete až do konca na prvý raz.

Existuje totiž množstvo dôvodov, prečo by to tak nemuselo byť, lebo Mario bol a je naďalej unikátnou kombináciou presného načasovania (skokov, behov), plánovania na využívanie bonusov, trénovania vlastných reflexov a zároveň všímania si úplne všetkých detailov v leveli. To je kľúč na jeho zdolanie, zisk troch mincí a vlastného uspokojenia. Ale zároveň tu tróni časový limit, často prísny – level treba zmáknuť pod 10 minút. Už level 1-1 pritom vyskúša, či ste veterán v tejto sérii alebo nový hráč. Malé mince si postupne nazbierate – a dokonca aj prvú veľkú získate tak ľahúčko; nachádza sa za bakuľou označujúcou polovicu levelu (a po strate života sa pri nej objavíte). Tretia minca je zase tesne pred koncom levelu – tú zaručene zbadáte, ale budete spočiatku dumať, ako sa k nej prepánajána dostať, keď je tak vysoko (jasné, Mario s vrtuľkou je riešenie a tú možno získať na troch miestach – ale pozor, prvý kontakt s nepriateľom vám ju berie). Zrazu level končí – a kde je druhá minca, ha?

Pamätajte si, každý level je štruktúrovaný – to čo vidíte pri bežnom behu, je 50-60 percent možností. Vrtuľky vás dostanú hore, zelené rúry umožnia dostať sa do tajných častí pod bežnou rovinou levelu. Presne to je aj prípad sveta 1-1, tam pri druhej zelenej rúre (ale je mrška pripnutá na 360-stupňovom kolese, nedá sa vojsť vždy) sa možno dostať do podzemnej pasáže, kde už na mincu doskáčete aj bez power-upu – no musíte vedieť, ako tam prísť, z roviny ju rozhodne nevidno.

Super Mario Bros. Wii

Veľké a malé mince, power-upy, tajné skrýše, kopa nepriateľov a k tomu aj nenápadné úlohy a zber červených mincí zaručujúci bonus, to je obsah každého levelu. Každý svet ich obsahuje osem až deväť a popri klasickej náplni sa ešte dočkáte aj ďalších bojov na mape či zachraňovania Toadov v leveli. A pre fanúšikov série je tu veľké lákadlo – na niektorých miestach sa objaví aj Yoshi!

New Super Mario Bros. Wii je tak nádhernou ukážkou starého dobrého remesla a ako sa na klasickú behačku patrí, prináša aj ďalšiu nevyhnutnú vlastnosť sprevádzanú jednoduchým konceptom – vysokú obtiažnosť. Už v druhom svete sa začnú objavovať relatívne ťažké levely a do ôsmeho sveta sa ešte náročnosť riadne zvýši. Často už nepomáha ani kupovanie Super videí, ale Nintendo implementovalo drobnosť, ktorá pomôže aj hráčom-začiatočníkom. Volá sa Super Guide a po ôsmich neúspešných pokusoch sa vám na začiatku levelu objaví Luigi, ktorý level prejde – akurát sa vám inak započíta. Ak sa chcete dostať do tajného deviateho sveta, musíte si všetkých osem svetov postupne prejsť sami.

Hra jedného hráča je vynikajúca – no kľúčovou vlastnosťou novinky má byť multiplayer. Ten ponúka tri možnosti: prejsť celú základnú hru s dvomi až štyrmi hráčmi a dva špeciálne módy. Multizážitok v kampani je super – najmä keď sa v obývačke mlátia na obrazovke štyri postavičky, každá sa snaží uchmatnúť čo najviac mincí, skáčete si po hlave, štveráte sa po sebe či hádžete jeden druhého. Všetci majú rovnaké schopnosti ako Mario (ten je v singleplayeri jedinou hrateľnou postavou) a spoločná práca umožní dopracovať sa lepšie na koniec levelu. Uvedomte si tie krásne možnosti – otec hrá so synom, vy zaúčate frajerku, skrátka nie je lepšia hra pre spájanie nových i starých dobrých hard-core hráčov ako tento diel Super Maria. A keď si chcete poriadne zmerať sily, skúste Free Play, kde sa hrá o veľké body a všetci sa ženú vpred alebo Coin Battle s poľovačkou na mince. Táto trojica možností sa tak skoro nezunuje a je ideálne zložená – kampaň v co-op i samostatnou selekciou iba multi módov.

New Super Mario Bros. Wii sa ešte klasicky aj hrá – uvedomíte si to hneď v hlavnom menu, kde vám odporúčajú otočiť Wiimote do horizontálnej polohy a tlačidlom 2 skákať ako o dušu. Môžete si pripojiť aj Nunchak a hrať v celej Wii zostave, ale je to viac-menej prepotrebné, pretože Wiimote horizontálne zvládne nástrahy levelov a vyvoláva väčší pocit old-school. Ovládaniu stačí pár tlačidiel, no pri niektorých bonusoch a power-upoch (napríklad vrtuľka) si vyžaduje potriasť ovládačom na aktiváciu príslušného bonusu. Milé obohatenie Wii ovládacej schémy tvorí patričnosť k systému. Grafika je síce primárne 2D, no snaží sa potrápiť hardvér rôznymi vychytávkami ako rozpínajúce sa oblaky, cez ktoré možno preletieť, množstvo pohyblivých predmetov a celkovo milých drobností. Keď si pripočítate dynamickú hudbičku vrátane starých 8-bitových tónov, máte klasiku ako remeň.

Super Mario Bros. Wii
Super Mario Bros. Wii Luigi a Mario, to je bratská dvojka pre každý level...
Luigi a Mario, to je bratská dvojka pre každý level...

Super Mario Bros. Wii Pohľad na prehľadnú sympatickú mapu s levelmi i číhajúcimi nepriateľmi pre nečakané boje.
Pohľad na prehľadnú sympatickú mapu s levelmi i číhajúcimi nepriateľmi pre nečakané boje.

Super Mario Bros. Wii Šesť minút do konca levelu, dve hviezdy na konte, ale tú tretiu v tomto leveli nie a nie nájsť...
Šesť minút do konca levelu, dve hviezdy na konte, ale tú tretiu v tomto leveli nie a nie nájsť...

Na druhej strane, prečo nie? Nintendo stále ovláda jednu vec znamenite – bez ohľadu na pohľad na hlavného hrdinu, množstvo polygónov či rozlíšenie servíruje parádnu hrateľnosť a tá sa cení. Nikto zatiaľ nevytvoril lepšiu 2D behačku ako Ninty za 25 rokov a týmto dielom ešte zvýši pomyselnú latku kvality. Fantasticky funkčná kombinácia hrdinov, predmetov, bonusov, košatých levelov umocnená silným multiplayerom, to je vzácnosť. Nie je to hra na 8 či 10 hodín, to by ste museli mať šťastie a preletieť každý level na prvý raz. Čo sa vám nepodarí a čas strávený s novinkou možno umocniť aspoň na druhú – nehovoriac o tom, že nejeden level si radi zopakujete kvôli ďalším tajným skrýšam, životom či bonusom. Jednoznačný must-have titul pre Wii 2009 porážajúci kopu HD hitov a výborný návrat do 2D. A hrateľnosť, ktorú mu bude 90 % produkcie tento rok závidieť.

napísal korec 3.12.2009
9.0
8.7