R.U.S.E.

R.U.S.E.

Prvé dojmy z MP bety

Dojmy

Stratégia RUSE sa už od prvej zmienky prezentuje vo veľkom štýle a sľubuje niečo, čo tu ešte nebolo. Lenže takých hier sa už objavilo a napokon výsledný produkt málokedy vystúpil zo šedého priemeru. Otvorený beta test umožnil preveriť si kvetnaté reči vývojárov a zapojiť sa do bojov, kde nejde len o víťazstvo na bojovom poli, ale aj o vzbudenie záujmu hernej komunity. Bol by hriech takú ponuku nevyužiť a tak sme si hru vyzvŕtali ako tanečnicu na parkete. Po sérii neúprosných bitiek ju vnímame takto.

Moderný dizajn a menu hry oslovili ako prvé a je zrejmé, že tvorcovia dbajú na celkový vzhľad. To sa len potvrdilo po spustení hry, kde iste nejeden hráč obdivne zapískal. Ťaženia beta verzia neponúkla, ale ako už začína byť zvykom, sústredila sa na multiplayerové boje. Nebolo však na škodu absolvovať prvé konflikty proti AI v samostatných bitkách. Multiplayer so živými hráčmi je však iná káva, či už hráte v režime jeden na jedného, alebo štyria proti štyrom, prípadne každý proti každému. Hoci pripojiť sa do hry bol niekedy naozaj kumšt.

Do mnohých hráčmi vytvorených lobby bol problém sa dostať a keď už sa podarilo, neznamenalo to, že to ďalej pôjde ako po masle. Hlavne prvé minúty po vstupe na bojisko boli skúškou nervov. Nejednému hra zamrzla, alebo rovno všetkým a objavil sa nápis, že sa čaká na ostatných, pričom bolo možné spoločne si ponadávať v chate, ktorý zostal funkčný. Nuž, do júna treba rozhodne popracovať na vybalansovaní hry a odstránení technických chýb, inak sa to negatívne prejaví na vysvedčení. Odhliadnuc od tohoto kazu, keď už to fungovalo, tak to stálo za to.

Každý scenár začína pôsobivým náletom kamery na mapu. Kamera je vôbec veľmi zaujímavá. Umožňuje detailný pohľad na bojisko, kde sa vám podrobne vykreslia všetky jednotky a objekty, ale môžete ju oddialiť až tak, že bojisko vidíte vo forme makety rozloženej na stole. Vtedy dokonca po okrajoch vidíte postavy radistov a vyzerá to ako veliteľská miestnosť, kde lídri plánujú taktiku pomocou figúrok na zmenšenine terénu. Pri zoomovaní mapy sa plynule menia detaily terénu, ako aj zobrazenie vojsk tak, aby situácia zostávala prehľadná. Takže pri priblížení vidíte znázornené všetky jednotky v reálnej veľkosti s ohľadom na krajinu. Pri vzdialenej kamere ale sledujete len ikony s vyobrazením druhu vojska a počty vyjadrujú na seba naukladané farebné žetóny. Vo forme žetónov vidíte aj pohyb súperov a ak sa jedná o zatiaľ neidentifikované ciele, sú bez ikony. Spôsob využívania kamery je najzaujímavejším faktorom hry a môžeme ho označiť za prevratný. Umožňuje precízne plánovanie postupu s rôznymi taktickými pohľadmi na bojisko a už kvôli tomuto prvku je hra pozoruhodná.

Dobrý dojem z RUSE utvrdzuje jednoduchý a praktický spôsob výstavby základní, produkcie jednotiek a používania taktických manévrov. Každý hráč začína s centrálnou budovou a suroviny zabezpečí okupovaním skladísk, roztrúsených po mape, ktoré potom automaticky rozváža kolóna áut. Pri výbere požadovaného skladiska sa zobrazí aj presná trasa, ktorá vedie po príjazdových cestách. Podobne je to aj s výstavbou barakov na pechotu a tovární na tanky, lietadlá, artilériu a protivzdušnú obranu. Výstavba je prakticky okamžitá, treba len umiestniť objekt v teréne a počkať na príchod technického vozidla na stavenisko. Potom už je možné produkovať príslušné jednotky, ktoré sa pohybujú podľa svojich predispozícií. Čiže tanky sa ľubovoľne presúvajú v otvorenom teréne, ale do lesa sa dostane len pechota, vo vzduchu poletujú lietadlá.

Produkcia vojsk prebieha po výbere továrne priamo v teréne, alebo za pomoci praktického menu s kategóriami v pravej hornej časti obrazovky. Stačí naklikať druh a počet jednotiek a zadať miesto, kde sa majú zhromaždiť. Niektoré pokročilejšie posily je treba najprv vyvinúť, čo je realizované v tom istom menu. Opäť stačí kliknúť na obraz jednotky, zatiaľ zahalenej clonou a po odpočítaní surovín prebehne vývoj a potom je možné ju vyrábať. Ponuka zahrňuje reálne dobové jednotky z druhej svetovej vojny, kedy sa hra odohráva a sortiment závisí aj od frakcie, za ktorú hráte. Nemecko má samozrejme panthery a tigre, Sovietom nechýbajú Kaťuše a T34, to svoje má aj Anglicko, Francúzsko, USA a Taliansko. Okrem toho ponuku ovplyvňuje aj presná etapa vojny, ktorú si hráči vyberú pri vytváraní mapy.

V rannej fáze v roku 1939 je sortiment jednotiek obmedzený. V roku 1945 je ponuka naopak najbohatšia a zahŕňa aj chuťovky z experimentálnej továrne a napríklad aj administratívne budovy, ktoré na rozdiel od skladov, majú nevyčerpateľné zásoby a poskytujú stály príjem financií. Jednotky sa presúvajú jednoduchým označením polohy myšou v teréne, delostrelectvo má veľmi veľký dosah, lietadlá sa odosielajú do útoku s použitím ikon. Hoci útočiť sa dá aj na neidentifikované ciele, podstatne presnejší je útok na známy objekt. Preto je vhodné využívať prieskumníkov, či už lietadlá, alebo na zemi napríklad džípy, ktoré vidia do veľkej vzdialenosti.

Priebeh v boji určuje nie len správny výber, počty a rozmiestnenie vojsk, ale aj RUSE manévre a technológie. Tie zahrňujú dočasné posilnenie vlastných, alebo naopak zastrašenie nepriateľských armád. Po aktivovaní zrýchlia spriatelené sily v sektore, alebo im dodajú odvahu, užitočná je napríklad aj kamufláž, ktorá ukrýva budovy v sektore pred neželanými pohľadmi. Protivníkov naopak zneistí vaša propaganda, vyľaká fingovaný letecký útok a podobne.

Zápas často nekončí úplným rozdrvením protivníkov a víťazí hráč alebo družstvo, ktoré má po uplynutí času vyššie skóre. Nastaviť nekonečný čas, hlavne v pokročilej vojnovej etape, je nevhodné. Hra sa totiž môže natiahnuť takmer do nekonečna, pretože pri strete schopných hráčov a nelimitovaných surovinách, po niekoľkých desiatkach minút, už ide iba o pretláčanie jednotiek počtami a taktika postupne upadá. Body sa získavajú za každú zlikvidovanú jednotku alebo budovu oponenta. Niekedy je lepšie len brániť a doslova čakať, kým vám nepriateľ vlezie do rany. Po zápase môžete za úspechy zinkasovať veľa skúseností a aj niekoľko úrovní. V beta verzii level hráča neprinášal žiadne bonusy, možno vo finálnej hre to bude inak.

V prípade RUSE platí, že lepšie je raz zahrať ako stokrát čítať. Ani pri maximálnej snahe vám tieto dojmy nepreukážu, ako jedinečne je možné taktizovať a ovládať vojská pomocou skvelej kamery. Preto odporúčam využiť viac ako dvojtýždňovú lehotu, počas ktorej si RUSE ešte môžete zahrať zdarma na Steame. Neodoprite si prvý kontakt s naozaj jedinečnou stratégiou, hoci zatiaľ zle optimalizovanou a s technickými problémami, ktoré snáď budú odstránené. Je to totiž jediné, čo môže zabrániť tomu, aby RUSE získala v recenziách najvyššie známky.

napísal uni 18.3.2010
R.U.S.E.

Xbox One BC