JUST CAUSE 2

JUST CAUSE 2

8.5

Prechádzka exotickým rajom

Keďže sa GTA vo svojej poslednej časti zmenilo na príliš seriózne, na ničím neobmedzenú akčno-adventúrovú zábavu potrebujete niečo iné - potrebujete Just Cause 2, pokračovanie simulácie politického prevratu v tropickej krajine.

Znovu sa zmocníte postavy agenta CIA - Rica Rodrigéza, experta na prevraty, ktorý dostáva novú úlohu, nový štát, nový prevrat. Tentoraz to bude Panau, ešte rozsiahlejšia a ešte nebezpečnejšia krajina, v ktorej sú navyše stopy pôsobenia bývalého kolegu z agentúry. K tomu sa pridajú tri frakcie, ktoré sa snažia ovládnuť krajinu a na vrchole všetkého stojí despotický prezident držiaci krajinu v strachu. A v strachu drží aj celý svet. Však prezident banánovej republiky bez jadrových zbraní by bol ako Rico Rodrigéz bez háku a padáku - úplne zbytočný a bezcenný.

Našťastie obaja hlavní protagonisti svoje hračky majú a tak na Rica čaká rozsiahla ostrovná krajina ponúkajúca všetky typy prostredí, od vysokých zasnežených hôr, cez tropické zalesnené oblasti, až po púšte. Moria, jazerá a rieky celú krajinu dolaďujú, samozrejmosťou sú stovky mestečiek, desiatky vojenských základní, niekoľko letísk a raketových základní. Je tu jednoducho všetko, čo by ste od diktátorskej krajiny čakali a vojskom sa to tu priam hemží. Prekvapenia nechýbajú a pri prechádzaní nájdete chuťovky ako ostrov zo seriálu Lost alebo lietajúcu fantasy loď s balónmi.

Just Cause 2
Just Cause 2 Prezident vládne krutou rukou a vy prichádzate.
Prezident vládne krutou rukou a vy prichádzate.

Just Cause 2 Ostrovy sú rozľahlé a výhľady nádherné.
Ostrovy sú rozľahlé a výhľady nádherné.

Just Cause 2 Najvhodnejším dopravným prostriedkom je lietadlo.
Najvhodnejším dopravným prostriedkom je lietadlo.

Postaviť sa sám proti celej krajine nebude ľahké a preto si budete postupne získavať priateľov.  Skontaktujete sa s miestnymi odbojovými skupinami a budete im pomáhať rozširovať svoje územia. Budete pre nich plniť rozmanité misie, ničiť nepriateľské opevnenia a zatláčať armádne zložky stále hlbšie k hlavnému mestu krajiny. V tomto vám bude výrazne pomáhať miestny obchodník plniaci nemožné na počkanie, ale samozrejme len ak máte peniaze. Stačí len zavolať, jeho helikoptéra vám tovar dodá kamkoľvek a aj vás kamkoľvek odvezie.

Ale spolupráca s obchodníkom a aj otváranie herného sveta má svoje podmienky. Všetko závisí od toho, koľko vecí zničíte. Podľa ničenia sa vám plnia pásiky ukazovateľa sprístupnenia ďalších misií na jednotlivých úrovniach. Najpomalšie sa bude napĺňať pásik agentúrnych misií, ktoré sú najrozsiahlejšie a najzaujímavejšie, druhými misiami v poradí je dobývanie pevností pre jednotlivé frakcie, tretím sú menšie a jednoduché misie pre frakcie, na ktoré narazíte na každom kroku. Bonusový ukazovateľ sa napĺňa u obchodníka a ten vám postupne odomyká stále ďalšie veci. Žiaľ hlavne vozidlá, ktoré by vám mohli pomôcť sa odomknú až ku koncu hry a dovtedy si musíte poradiť len s tým, čo nájdete, respektíve čo si ukradnete.

Mimo misií môžete v krajine prejsť stovku challenge úloh, akými sú preteky na pevnine, na vode, alebo vo vzduchu. K tomu zbierate rôzne bonusy, pre každú frakciu máte stovku elementov na nájdenie a pre seba môžete hľadať krabice z brnením, s peniazmi a upgradmi pre zbrane alebo vozidlá, ktorými si môžete u obchodníka veci v ponuke vylepšovať. Ak by ste chceli ísť ešte viac do hĺbky a splniť vedľajšie úlohy hry na sto percent, musíte navštíviť a vyčistiť od vládnych zariadení každé z 368 mestečiek.

Just Cause 2

Podobne ako v jednotke aj tu sa autori orientovali viac na sandboxový gameplay ako na vedenie príbehom. Príbeh je znovu len minimalistický, čo je trochu škoda, keďže  atmosféru by dokázal zintenzívniť, ale v tomto prípade to voľnosť a možnosti hry plne vynahradzujú.

Na rozdiel od iných akčný adventúr, kde sú dôležité zbrane, tu je vašou najväčšou devízou hák a padák, ktoré sú do hry zapracované priam dokonale. Dostanete sa s nimi, kam chcete a vyskočíte, odkiaľ len chcete. K tomu, ak si zaobstaráte helikoptéru, lietadlo, nejaký ten tank a nič vám nestojí v ceste. V hre síce budete mať záplavu rozmanitých zbraní, ale hneď zo začiatku zistíte, že najlepšie je sústrediť sa na jednu, maximálne dve, ktoré si budete u priekupníka vylepšovať a zdokonalovať. Budú tak silnejšie a efektívnejšie. Žiaľ nábojov nebude nikdy dostatok a preto tam, kde sa dá, sa treba chopiť pevného guľometu alebo vozidiel s rozmanitými delami a raketami s nekonečnými zásobníkmi. Vtedy pravý chaos len začína.

Napríklad s takou helikoptérou s dvomi rotačákmi ukážete nepriateľom, čo je to deštrukcia. Nie je to síce totálka, ale zapracovanie fyziky je masívne a väčšina objektov a menších budov padne pod vašimi projektilmi. Navyše fyziku vám pekne predvedie váš hák, s ktorým sa zaháknete za hocičo, alebo hocičo zaháknete za hocičo. Napríklad plynovú bombu spojíte s chudáčikom vojakom a ten si následne zalieta ako Superman. Alebo ak ste na brutálne spôsoby, môžete si nepriateľského generála zaháknuť za auto a trochu sa s ním poprechádzať po púšti.

Je len na vašej predstavivosti, ako sa dokážete realizovať a žiaľ v misiách to bude aj treba. Väčšina misií je totiž jednoduchá a priamočiara. Pre spestrenie musíte skutočne využívať všetky elementy, ktoré Just Cause 2 ponúka, teda rôzne vozidlá a možnosti útokov. Pre misie za frakcie budete len naháňať nepriateľov, kradnúť vozidlá, dovážať niečo na určené miesto. Prevažne rýchle a jednoduché. Podobne ani dobývanie pevností neoplýva komplikovanosťou - prakticky len vtrhnete do pevnosti a vystrieľate ju. Pekným odreagovaním sú príbehové misie pre Agentúru, ktoré ponúkajú prestrihové scény a aj plnohodnotné misie s niekoľkými fázami a cieľmi. Zo zaujímavých misií budete napríklad eliminovať atómové rakety a to ako na zemi, tak aj vo vzduchu, zabojujete si na vrcholkoch mrakodrapov s nebezpečnými vodcami z rôznych krajín, alebo budete vyslobodzovať svoje kolegyne z pazúrov nepriateľov. Najatmosferickejšia misia však určite bude na tajomnom ostrove spracovanom v štýle Lostu, plnom tajných experimentov.

Just Cause 2
Just Cause 2 Oblasť si postupne delia tri frakcie, vy im pomáhate.
Oblasť si postupne delia tri frakcie, vy im pomáhate.

Just Cause 2 Niektoré z misií sú nápadité, väčšina však jednoduchá.
Niektoré z misií sú nápadité, väčšina však jednoduchá.

Just Cause 2 Pretekov je na ostrove viac ako dosť.
Pretekov je na ostrove viac ako dosť.

Prejdenie Just Cause 2 vám zaberie približne 15 hodín, ak budete chcieť splniť úplne všetko čo hra ponúka, rátajte aj s 30 - 40 hodinami. Žiaľ celú tú dobu si zahráte len sami. Hra nepodporuje ani multiplayer ani kooperáciu. Nie že by to vyslovene chýbalo, ale potenciál pre kooperačné vyšantentie by sa tam určite našiel.

Zatiaľ čo hrateľnosť vás určite chytí, grafika vás uchváti. Technologicky dosahuje Just Cause 2 niečo, o čom sa konkurencii v tomto žánri ani nesníva. Viditeľnosť desiatok kilometrov s vysokými detailami a stabilným framerate. Grafika síce nie sú sadomaso Crysis orgie, ale skôr také jednoduchšie Far Cry 2 miniorgie, ktoré sú však na rozsiahlosť hry viac ako pôsobivé. Navyše tu nie je jeden typ prostredí ako v prvom Just Cause alebo Far Cry 2, ale takmer všetky, na ktoré si dokážete pomyslieť. Autori sa veľmi pekne pohrali aj s objavovaním sa detailov prostredí pri približovaní, kde terén a stromy postupne nadobúdajú na detailoch. Žiaľ stále si neporadili s objavovaním sa vozidiel vo vašom zornom poli a doskakujú niekedy až príliš blízko. Ale to je už detail, na ktorý pri nádherných východoch a západoch slnka za horami ostrova zabudnete.

Keď si to zhrnieme, Just Cause 2 je veľmi kvalitne spracovaný titul ako po grafickej, tak aj po hrateľnostnej stránke, žiadne výraznejšie chyby, ani problémy. Na druhej strane sú samotné misie väčšinou jednoduché, málo zaujímavé alebo málo náročné. Sú tam oživenia, ale viac nápaditosti by titul potlačilo ešte na vyššiu úroveň.

Just Cause 2
Just Cause 2 Prestrihové animácie sú skromné.
Prestrihové animácie sú skromné.