THE MISADVENTURES OF P.B. WINTERBOTTOM

THE MISADVENTURES OF P.B. WINTERBOTTOM

8.5

Logický rýchlik z minulého storočia

Pred dvoma rokmi sme sa po prvý raz mali možnosť stretnúť s logickou 2D skákačkou menom Braid, ktorá nevídaným spôsobom ovplyvnila vývoj videoherného trhu v tomto segmente. Kritici aj hráči boli nadšení a nezávislé jednoduché indie projekty vytvárané iba malou skupinou ľudí sa začali dostávať do pozornosti. A to nie len do pozornosti hráčov a herných médií, ale najmä väčších vydavateľských domov. Giganti zistili, že aj v rámci malých hier sa dá prísť k nemalým peniazom a prvou lastovičkou ukazujúceho sa trendu bolo dielo Lucidity spracované pod krídlami Lucasovcov. S ďalším podobným počinom máme tú česť práve dnes a či nad touto hrou symbolicky ohrniem svoj veľký nos, to sa dozviete ďalej.

Matt Korba a Paul Bellezza, dvaja páni zo štúdia The Odd Gentlemen, stoja za pôvodnou verziou hry vydanou na Xbox Live, PC verzia The Misadventures of P.B. Winterbottom sa kvalitatívne nijako neodlišuje. A ako sa už neraz potvrdilo, tak z rúk iba dvoch ľudí dokážu vzísť často veľmi zaujímavé a kvalitné produkty. V prvom rade však zaujme príbeh, ktorý dokonale zodpovedá názvu štúdia. Hlavným hrdinom je guľatý nenásytný pán s dobrým čuchom na problémy a koláče. A viditeľne nedokáže ani jednému odolať. Pri svojej snahe zjesť všetky koláče sveta narazí na jednu obzvlášť nezvyčajnú pochúťku, za ktorou je ochotný vydať sa kamkoľvek. Aj naprieč prúdu času. Táto posadnutosť spustí rad neočakávaných udalostí, ktoré náš pažravec musí napraviť.

The Misadventures of P.B. Winterbottom
The Misadventures of P.B. Winterbottom Čas hrá s vami aj proti vám
Čas hrá s vami aj proti vám

The Misadventures of P.B. Winterbottom Postupne prituhuje a úlohy sú ťažšie
Postupne prituhuje a úlohy sú ťažšie

The Misadventures of P.B. Winterbottom Winterbottom sa neraz ocitne aj v ohrození života.
Winterbottom sa neraz ocitne aj v ohrození života.

Ďalšou vecou, ktorá vám doslova udrie do očí, je vizuálne spracovanie. Dej hry sa odohráva v prvých dekádach predchádzajúceho storočia a tomu je prispôsobený aj celkový výtvarný štýl. Príbeh je prerozprávaný pomocou titulkov vždy, keď nastane intermezzo medzi jednotlivými úrovňami, okolo obrazu je tradičný rám filmov tejto doby, na obraze je vidieť defekty ako v ranej kinematografii. Jednoduché čiernobiele tónovanie s minimum farebných vstupov pôsobí priam očarujúco. Prostredia sú rovnako štylizované v duchu 20. rokov a cítiť v nich výrazné expresionistické tendencie, aké by sme mohli pozorovať napríklad v tvorbe Roberta Wieneho. Nájdeme tu teda množstvo zvýraznených ostrých hrán s výrazným tieňovaním a typických kulís diania na jednotlivých obrazovkách. Tu môžete zanedbať akékoľvek technické finesy, nakoľko celkové grafické pojatie si vás podmaní a jednoducho nepustí. V rovnakom duchu sa nesie aj hudobná stránka pozostávajúca zväčša z klavírnych melódií, ktoré sa však aj napriek značnej monotónnosti nedokážu tak jednoducho opočúvať, aj keď teda o niečo málo väčšia variabilita by hudbe neuškodila. Kto niekedy videl a počul 70 rokov starý film a páčil sa mu, tak bude spokojný aj tentoraz.

Váš hon za sladkými dobrotami nebude vôbec prechádzkou ružovou záhradou spočívajúcou v skákaní po plošinkách. Lahodné pochúťky sú často po úrovniach porozmiestňované na tých najnemožnejších miestach a je iba otázkou vášho dôvtipu, ako sa k nim dostanete. Navyše tu neexistuje vždy len jediné správne riešenie, ale často je hráčom daná voľnosť, ktorá pridáva rozmer väčšej rôznorodosti aj pri opakovanom prechádzaní. K obyčajnému skákaniu sa postupne pridávajú mechanizmy ovládané pákou, hojdačky a vystreľovacie plošinky. Objavíte vo svojom inventári dáždnik, ktorý vám umožní odhadzovať neskôr svoje klony a práve toto je hlavným elementom hry. Po prechode časom nadobudnete schopnosť nahrávať svoje konanie a to potom prenášať na svoje klony.

Tých je vždy určité obmedzené množstvo a tak isto záznam, ktorý môžete zaznamenať, je časovo obmedzený. Kooperácia medzi ovládanou postavou a nahratými skutkami je kľúčom k progresu ďalej. Ani toto však nie je definitívny stav hry a pridávajú sa ďalšie úlohy ako zbieranie koláčov v presne určenom poradí. Zlé klony a využívanie svetla dopĺňajú zoznam záludností, s ktorými budete musieť rátať, ktoré však dokážu hrať i vo váš prospech, ak ich dokážete správne využiť. Je síce pravda, že občas sa presné načasovanie akcií nedá dosiahnuť iným spôsobom ako systémom pokus-omyl, ale v žiadnom prípade však nemožno hovoriť o akejkoľvek frustrácii. Práve pilovanie a dolaďovanie čo i len o jedinú sekundu má taktiež svoje čaro a niekedy sa aj pristihnete, ako už prejdenú úroveň opakujete pre dosiahnutie čo najlepšieho výsledku.

The Misadventures of P.B. Winterbottom

Bohužiaľ chválu už nemôžem zniesť na dĺžku hry, ktorá nie je nijak zvlášť oslnivá. Väčšinu úrovní dokážete odohrať za niečo okolo jednej minúty, iba minimum z nich je dlhších. Takto preskáčete piatimi tematicky ladenými časťami a ste hneď na konci. Každá z nich obsahuje 10 na seba naviazaných úrovní plných puzzlov a po ich zdolaní sa vám odomkne aj obdobná časť medzi bonusovými úrovňam, ktoré už nie sú tak kvalitne navrhnuté ako tie príbehové. Sú len takým drobným bonusom mierne predlžujúcim dobu hrania. Ani sa nenazdáte a tých pár chvíľ preletí a hra je za vami.

Nehody, ktoré zažijete s pánom Winterbottomom, sú podmanivým dielom tvorivého ducha (teda konkrétne dvoch) v nezabudnuteľnom vizuálnom stvárnení, aké tak často nemáme šancu vidieť. Hra preverí váš intelekt, ale na druhú stranu zas nepoškodí prípadné väčšie ego hráča. Logika v podaní tejto hry nebolí a nefrustruje, naopak baví a motivuje k ďalšiemu hraniu. Či už teda fandíte konzolám alebo PC, neváhajte po tejto hre siahnuť. Stojí za to.

The Misadventures of P.B. Winterbottom
The Misadventures of P.B. Winterbottom Príbeh je prerozprávaný takýmito titulkami.
Príbeh je prerozprávaný takýmito titulkami.