SKATE 3

SKATE 3

7.0

Kolieska začínajú škrípať

Skate sleduje svoju vlastnú kariéru po vzore hlavných hviezd, ktoré skrotili neposlušnú dosku na štyroch kolieskach, diktujú v bazénoch, ulici, parkoch a ich podobizne zasypávajú magazíny mapujúc tento šport. Nespútaný rebel zahájil útok na špicu hitparády, kde poriadnym štuchancom odstavil unaveného Tony Hawka, potom na seba zoslal škandál a vrátil sa do mesta, aby ho oslobodil od odporcov skejtovania. V Skate 3 opúšťa vyžehlenú metropolu San Vanelona a v novom meste zakladá vlastný tím. Port Carverton je pre nový label ako stvorené.

Ak je v kariére Skate cítiť únava a snaha vrátiť ten krkolomný trik, ktorým sa dostala na špicu, je to práve teraz. Na seba navlieka prilbu, lakťovky a kolenačky a pre istotu podpisuje životnú poistku, ktorou je v dnešnej dobe kooperatívna hra. Ak ste nikdy žiadnu hru zo série nehrali, máte ideálnu možnosť siahnuť po snáď najkompletnejšom ročníku, zároveň máte možnosť uzrieť začiatok pádu, resp. počiatočnú vyčerpanosť a opakovanie rovnakých trikov.

Nikoho snáď už dnes neprekvapí, že charakteristické ovládanie Skate zostalo aj v trojke zachované. Je pozoruhodné, že EA a Black Box arogantne odmietajú ladiť a upravovať niečo, čo funguje dokonale, ak to drilujete dlhé hodiny. Áno, je perfektné na bežeckej dráhe skákať Hippie Jumpy ponad každú bránku, darkslidnúť zábradlie, alebo tweaknúť air Judom z desiatich. Tentoraz už nie je vyťažená iba pravá páčka, ktorou švihom dávate všetky základné triky. Ollie, nollie a flip tricky nebudú na konkurenciu v parkoch stačiť a musíte zapojiť prakticky všetky tlačítka a ich kombinácie, aby ste dominovali v národných súťažiach alebo rebríčkoch.

Skate 3
Skate 3 Vysoká obtiažnosť už nemusí byť prekážkov, bez tréningu však nevrátite žiaden trik.
Vysoká obtiažnosť už nemusí byť prekážkov, bez tréningu však nevrátite žiaden trik.

Skate 3 Ani tímoví jazdci Dwaya z DC nechcú jazdiť v tomto malom parku.
Ani tímoví jazdci Dwaya z DC nechcú jazdiť v tomto malom parku.

Skate 3 Kompletne zdielateľný obsah dovolí sharovať aj takéto výtvory.
Kompletne zdielateľný obsah dovolí sharovať aj takéto výtvory.

Predaj milión dosiek

Ovládacia schéma navzdory svojej zložitosti a komplikovanosti ponúka nepreberné možnosti a tak povediac absolútnu slobodu pri jazdení. Sekunduje jej encyklopédia s dopodrobna popísanými a zobrazenými trikmi. Strmá krivka obtiažnosti Skate 3 nie je pre netrpezlivých. Správny odhad vzdialenosti, pumpovanie do rádiusov, výška skoku a iné faktory zohrajú svoju rolu pri opakovaní a drilovaní svojej lajny, či už v niektorom z challengov alebo pri jamovaní s kamarátmi na spote s lavičkami a schodmi v strede mesta. Čiernou škvrnou na ovládaní je stále vysoká citlivosť pravej páčky, resp. príliš veľa funkcií napamovaných na tento ovládací prvok, čo znamená, že občas sa stane, že namiesto obyčajného olíčka spravíte kick flip alebo pop shove-it. Stále sa nedajú nastavovať dead zones, ale na HUDe si možno zapnúť Trick Analyzer, takže viete, kde robíte chybu. Novým zobrazovacích prvkom je aj Manual Meter.

Skate 3 vás do nenúti do ničoho. Po úvodnom tutoriali, mimochodom s geniálnym obsadením trénera Franka ako vystrihnutého zo začiatku 80-tych rokov, je vám celé mesto a úvodná sada challengov k dispozícii. Nemusíte absolvovať tréning, ak to nechcete, ale rovno sa môžete ísť rozbíjať v Hall of Meat alebo sa vrhnúť na niektorú zo stoviek náročných challengov. Hra vás na začiatku zoznámi so starými známymi (Reda a Shingo) a povie, aby ste založili svoj vlastný biznis. Na radu príde vlastné logo, postupne prídu tímoví jazdci a vaše triky sa začnú objavovať na billboardoch, obálkach časákov a vaše video v profilovej stránke.

Celá mechanika Skate 3 funguje ako marketingový nástroj. Je jedno absolútne, čo robíte, vaše výsledky predávajú skejty a lenivý manažér Reda si kupuje domček na pláži. Už nejde o sponzoring, ale o váš tím a rozširovanie značky, ktorá sa virálne šíri aj online. Stačí sa pripojiť, jamovať v parku, odohrať zopár výziev a vaša značka sa objaví na plagátoch a nálepkách. Na druhej strane sa skejteri iných hráčov budú premávať v uliciach vašeho mesta, aj keď nie ste online a naopak. Pod povrchom všetkých tých ukrutných a krkolomných trikov tiká nástroj, ktorým sa svetu prezentujete. Výsledky sú sledované a dôkladne zapisované do skate.Reel, ktorý je prístupný aj online cez PC.

Sociálny charakter pridáva úplne nový, ak chcete skutočný, rozmer. S tímami súperite o prvenstvo v rebríčku, tímovým jazdcom narastá rovnako počet predaných skejtov a zúčastňujú sa spolu na pretekoch so skutočnými hráčmi. Kompetitívny charakter športu sa tak dostal aj do hry, i keď na úkor pohodlnosti.

Skate 3

Príliš slávny na skejtovanie?

V Skate 3 je každý jeden komponent od seba oddelený stenou loadingu a ukladania progresu. Dokonca aj po krátkom predstavení profesionálnych jazdcov v cut-scénach (Dyrdek, Way, Cole, Dill) sa objavuje čierna obrazovka. Pokiaľ sa vzdialite od svojho markera (teleportu), nasleduje loading a to dokonca aj v parku postaveného vo vnútri obrovského štadióna!!! Hra konštantne nahráva, pri zahájení challengu, po jeho dokončení, spustením skate.Reel, a keď nenahráva, tak ukladá, pričom hudba si dáva počas tohto momentu pauzu. Zabudnite na neprekonateľnú integráciu multiplayeru do otvoreného sveta v Burnout: Paradise, v Skate 3 si loadingom pripomeniete, že reštartujte challenge, že ju opúšťate, že chcete vypnúť kampaň a len tak pobehovať, alebo vstupujete do lobby.

Technická stránka je jednoznačnou slabinou Skate 3 a ak už dokážete zažmúriť oko nad čakaním, tak prídu na radu lagy v multiplayeri a evidentná absencia zlepšení po vizuálnej stránke navyše s trhaním obrazu. Prešľapovanie na mieste môže stáť diktátora bez progresu krk. Zvukovo je hra mimoriadne vyzretá, počuť každý povrch, točenie ložísk na prázdno pri manualoch a perfektne namixovaný soundtrack správne pumpuje náladu do žíl, aj keď práve trieskate ovládačom o zem, pretože neviete dať transfer medzi dvomi múrikmi.

Skate 3 rozširuje aj počet trikov o darkslide, čo je opak slideu - po zábradliach sa šúchate gripom. Po novom sa snaží osloviť čo najširšiu skupinu hráčov zaradením niekoľkých obtiažností. Názvy Easy a Hardcore hovoria snáď za všetko. Prvá menovaná berie ohľad na začiatočníkov, doska je ako magnet na prekážky, má dokonalý grip a triky padajú jeden za druhým. Na druhej strane môžete pri hard core hodiť držku aj pri obyčajnom kick flipe z miesta. Berie sa väčší ohľad na váhu jazdca, fyzika je nekompromisná a neodpúšťa absolútne žiadne chyby. Hard core je výhradne pre tých, ktorým bude imponovať aj ťažšia úroveň v challengoch. Každú jednu výzvu môžete splniť (own) alebo zabiť (kill). Pri zabíjaní sú podmienky na víťazstvo hnané do extrémov, séria predvolených trikov v jednej lajne je niekedy takmer mimo dosah a nad vaše sily.

Skate 3
Skate 3 Pusti ten board, inak si narazíš melóniky – Coach Frank.
Pusti ten board, inak si narazíš melóniky – Coach Frank.

Skate 3 Kedykoľvek si do hry môžete privolať kamaráta alebo AI jazdca.
Kedykoľvek si do hry môžete privolať kamaráta alebo AI jazdca.

Skate 3 Pohyb skejterov bez dosky na nohách je plynulejší.
Pohyb skejterov bez dosky na nohách je plynulejší.

Dokonca aj Coach Frank valí bulvy

Dôležitou súčasťou Skate 3 je Skate.park. Nahrádza budovanie vlastných spotov alebo šperkovania objavených, ktoré aj teraz môžete cez Object Drop skrášliť lavičkou, smetiakom alebo inou z neba privolanou prekážkou. Skate.park vám umožní vytvoriť si svoj vlastný vysnívaný park. Bodka. S odomykanými stavebnými prkvami sa základné raily umiestnia do fun boxov, alebo ignorujete telocvičňový look a vybudujete si poriadne bazény s poriadne vysokým rádiusom. Skôr než začnete jasať nad tvorbou vlastného piesočku, treba brať ohľad na zložité ovládanie a manipulovanie s prekážkami. Vlastné parky, tak ako všetky fotografie, videá a skejterov, môžete sharovať s celým svetom cez skate.Reel.

A keď je už reč o parkoch, tak Port Carverton je tým najväčším. Samotné mesto je vybudované tak, aby na každom metri padali kruté triky. Nájdete tu široké schody, kopce, prázdne kanály pre dažďovú vodu, obrovskú priemyselnú zónu, zelenú univerzitnú pôdu, mramorové námestia, tiché centrum s vodopádom, mosty s parádnymi piliermi, ale aj šialené a obrovské rampy, chátrajúce konštrukcie lodného trupu, vilovú štvrť a rozľahlé ihriská. Medzi tromi štvrťami sa pochopiteľne presúvate pomocou teleportu nasledovaného loadingom. Ulice Port Carverton zívajú prázdnotou, sú tu iba pre to, aby ste si sem privolali kamarátov alebo AI parťáka. Počítačom ovládaní protivníci vám pravidelne lezú do cesty pri jamovaní alebo súťažiach, občas prekvapia neuveriteľným diktátom a v ďalšej sekunde sa rozbijú o nizučkú prekážku. Mňa osobne mrzí odklon od kreatívnej stránky a premýšľanie nad trikmi pomocou okolitých objektov (na hand plant na doske basketbalového koša sa nezabúda).

Ak vás nikdy nebavil skejt alebo skejtovanie, s trojkou sa nič nezmení a nezmení sa na tom ani to, že Tony Hawk má čo doháňať. Séria Skate je unavená, predvádzané triky sme už videli, ale stále má vo svojom žánri vybudované tak silné meno, že u divákov dokážu výkony vyvolávať otvorené ústa. Fanatici a Skate sériou nedotknutí si k výslednému hodnoteniu prirátajú bodík k dobru.

napísal spacejunker 25.5.2010
Skate 3 - Debut
| SKATE 3 - DEBUT