SINGULARITY

SINGULARITY

9.0

Hra s časom len začína

Po priemernom Wolfensteinovi z minulého roku prináša Raven tento rok Singularity, hru, ktorá milo prekvapuje po mnohých smeroch. Po dlhom vývoji a odkladaní sme čakali, že nám ponúkne len obyčajnú a zastaralú FPS, ale opak je pravdou, hra priniesla ako zaujímavú hrateľnosť, tak aj atmosféru priam konkurujúcu Bioshocku.

Totiž presne Bioshock je hra, s ktorou sa Singularity môže porovnávať. Dostávame sa  do rovnako neznámeho, zvláštneho a opusteného prostredia, ktorého bývalú veľkoleposť udupávajú pozostatky chýb pôvodných obyvateľov. Dostávame sa na ruský ostrov Katorga-12, kde v 50-tych rokoch vedci našli nový vzácny prvok E99. Prvok, pomocou ktorého dokázali manipulovať priestorom a časom. Stalin v tom videl možnosť ako ovládnuť svet. Prvé pokusy boli veľmi nádejné a na ostrov putovali tisíce vedcov, vojakov a personál s celými rodinami. Netrvalo dlho a stala sa chyba, nejasné udalosti na ostrove vyústili do strašnej nehody, po ktorej dal Stalin ostrov vyčistiť a uzavrel ho do karantény. Postupne sa naň zabudlo.

O 60 rokov neskôr americké satelity zachytili nárast rádioaktivity v okolí bezvýznamného ostrova. V obave pred ďalším Černobylom vysielajú prieskumné tímy. Vy ste Nate Renko a ste na palube. Skôr ako sa na ostrov dostanete, je vaša jednotka zasiahnutá výbojom a padáte k zemi. Prežívate a víta vás neznámy svet, ktorý vám počas vašej 6-7 hodinovej výpravy pripraví ešte veľa prekvapení a hlavne tri rôzne konce vedúce ďalší chod vecí na svete úplne inými smermi.

Singularity
Singularity Tajomný ostrov vás uvíta v štýle Bioshocku.
Tajomný ostrov vás uvíta v štýle Bioshocku.

Singularity Vyzbrojí vás na váš nastavajúci boj.
Vyzbrojí vás na váš nastavajúci boj.

Singularity Mutanti rozmanitých druhov už na vás čakajú.
Mutanti rozmanitých druhov už na vás čakajú.

Hra ponúka gameplay presne v štýle Bioshocku a Metro 2033, je teda zameraný hlavne na nasávanie atmosféry plnými dúškami, pomalý postup vpred, čítanie a počúvanie odkazov zo starých magnetofónov. Pridajú sa aj premietačky, ktoré vás budú inštruovať, ukážu vám, kam ste to dostali a čo ostrov ponúka. Samozrejme, všetko v štýle miestnej mentality stalinovej éry, kedy bol sovietsky zväz na vrchole moci a plánoval masívne expanzie na ovládnutie celého sveta. Imperialistická Amerika bola ich hlavný cieľ.

Ale celá hra nie je len o skúmaní sveta, postupne sa budú do hrateľnosti pridávať stále ďalšie prvky, nachádzate zbrane, prvé temné bytosti ovládajúce toto miesto a tajomnú látku E99, ktorá vám bude postupne celou hrou ukazuje svoje neobmedzené možnosti. Keďže E99 manipuluje s priestorom a časom, presne to tu budete pociťovať na každom kroku, časové zóny sa budú meniť, duchovia minulosti sa budú objavovať, minulosť bude ovplyvňovať prítomnosť. Vy budete uväznení niekde uprostred toho všetkého a budete sa snažiť zachrániť, čo sa dá. Kontakty, ktoré si na ostrove nájdete, vám budú pomáhať, navigovať vás a vy v slepej viere pôjdete vpred.

Kam vás to dovedie, uvidíte, keď si hru prejdete, ale popritom zažijete priam neuveriteľné veci, medzi ktorými nechýbajú intenzívne boje proti ruským jednotkám, utekanie pred zmutovanými chrobákmi, zničenie masívnych obrnených pavúkov a aj niekoľko variant zmutovaných vedcov, ktorí chcú len vaše mäso. Vy si s nimi poradíte sériou zbraní, ktorých síce nie je veľa, ale vďaka upgradom sú stále silnejšie. V špeciálnych zariadeniach im môžete vylepšovať napríklad zásobníky, silu, rýchlosť nabíjania. Ak by vám to bolo málo, upgradovať môžete aj svoje schopnosti, vylepšíte si napríklad rýchlosť, presnosť, maximálne zdravie a aj desiatky ďalších špecifikácií, na ktoré budete musieť nájsť modifikačné plány. Získate tak napríklad upgrade zdravia za každé zabitie nepriateľa, dlhšie dokážete vydržať pod vodou, vydržíte viac a viac zásahov guliek atď.

Všetko však niečo stojí a na ostrove, kde vládne látka E99, bude platidlom práve tento element. Éčko je rozhádzané v leveloch, poschovávané, zastrčené a čím viac ho pozbierate, tým viac si toho na najbližšej upgradovacej stanici nakúpite. E99 k tomu využíva aj vaša primárna zbraň TMD (Time Manipulation Device) - ultimatívny výsledok vývoja tejto záhadnej látky. Jedno zo zariadení, ktoré navštívite na ostrove, vám ho implantuje na ruku a odvtedy budete spoznávať skutočnú silu E99. Jednoduchým namierením ruky na protivníka ho necháte zostarnúť na prach, alebo zameraním sa na zariadenia ich dokážete vrátiť v čase do pôvodného stavu. Postupne vám prostredia v hre dopĺňajú ďalšie schopnosti ako vytvorenie časovej gule, v ktorej zastane čas, levitovanie predmetov alebo impulz, ktorý rozmetá všetko pred vami. Tieto možnosti okrem bojov používate aj na riešenie rozmanitých puzzle prekážok brániacich vám v ceste vpred.

Singularity
Prvých 10 minút z hry.

Štandardné zbrane sa nenechali funkciami ultimátneho TDM zariadenia zahanbiť a ponúknu vám napríklad slowmotion pri zameriavaní na sniperke, alebo riadenie vystrelených nábojov, ktoré si odnavigujete presne tam, kam potrebujete. Ale to je všetko nič proti kadencii rotačáku, ktorý sa ľahko môže stať vašou najobľúbenejšou zbraňou v hre. Kadencia je však vysoká a náboje sa budú míňať rýchlejšie ako stihnete dobíjať. Preto treba zbierať a kupovať náboje vždy, keď bude možnosť a to nie len pre túto zbraň. Navyše treba rátať s tým, že nosnosť zbraní je obmedzená na dve, budete si musieť takticky vyberať, či zoberiete špeciálnu zbraň, ktorá sa vám núka, alebo ostanete pri svojich "vytunovaných" štandardoch. Niekedy od výberu záleží aj vaše prežitie. Našťastie husto osadené checkpointy zaistia pohodovú hru od začiatku do konca.

Mimo kampane autori spravili v tomto štýle niečo nezvyčajné a ponúkajú hlboký multiplayer, nie nepodobný tomu z Bioshocku 2, ale Raveni ho posunuli ďalej a zapracovali na tímovom classovom mulťáku, v ktorom proti sebe nastúpia vojaci a mutanti. Jedna skupinka prevezme mutantov, ktorých už z druhej strany spoznali v kampani, druhá po zuby vyzbrojených vojakov. Zatiaľ čo hra za vojakov je jasná - FPS pohľad, silné zbrane a séria classov, za mutantov je to úplne iné. V prvom rade pohľad na svet je z tretej osoby a štýl boja záleží od rasy mutanta. Môžete prebrať Zeka útočiaceho na blízko, výbušný chrobák bude robiť presne to, čo od jeho názvu čakáte, Revert zase nepriateľov oslintá svojim slizom a nakoniec masívny pavúk Radion zničí všetko v okolí svojim laserom. Vojaci proti tomu nastupujú so silnými zbraňami, premiestňovaním sa, neviditeľnosťou a aj uzdravovacím classom. Každý tím na víťazstvo potrebuje inú taktiku.

V multiplayeri cítiť skúsenosti Ravenuv tejto oblasti ako aj neštandardnosť, ktorá by eventuálne mohla zaujať. Zrejme sa však pri masívnej konkurencii COD a Battlefieldu výrazne nepresadí, ale určite je to pre Singularity príjemný bonus.

Singularity
Singularity Realita je narušená, minulosť splýva s budúcnosťou.
Realita je narušená, minulosť splýva s budúcnosťou.

Singularity Čas od času sa minulosť stáva prítomnosťou.
Čas od času sa minulosť stáva prítomnosťou.

Singularity RPG prvky sú v podobe upgradov vašich schopností a zbraní
RPG prvky sú v podobe upgradov vašich schopností a zbraní

Použitie Unreal enginu 3 v tomto prípade nebola od autorov zlá voľba. Hra sa totiž prejavuje vysokou rýchlosťou, dynamikou a zároveń ponúka pôsobivé scenérie, kde si hlavne na particle efektoch autori dali záležať. Oheň je jedinečný asi tak ako svojho času voda v Bioshocku. Iskry lietajú všade a to ako z ohňa, tak aj rozmanitých elektrických prístrojov a dodávajú život prevažne mŕtvemu prostrediu opusteného ostrova. Na živé tvory sa autori rovnako sústredili a animácie kvalitne previazali s ragdollom a odtrhávaním častí tela pri zásahoch. Svoje nakoniec robí aj decentná inteligencia protivníkov. Napríklad je tu rasa mutantov, ktorá je slepá a ide len za zvukmi. Nedá sa povedať, že by tu stealth prvok exceloval, ale pridáva do hry malé spomalenie a taj taktiku, totiž na slepých mutantov môžete v boji zmeniť aj nepriateľských vojakov.

Čo sa týka samotného výkonu enginu, Raven príjemne prekvapil. Cez 60 fps na priemerných kartách na najvyšších nastaveniach nie je problém dosiahnuť. Jediný malý problém celej grafiky sú miestami slabšie textúry, ktoré sú daňou za dlhý vývoj titulu. Na konzolách to nie je až taký problém, ale minimálne na PC sme čakali vyššiu kvalitu. Napriek tomu zážitok z jedinečnej atmosféry ostáva veľmi vysoký.

Celkovo je Singularity nečakaným prekvapením, možno ho rovno nazvať aj jedným z prekvapení roka, ponúkajúcim hustú atmosféru, ľahké RPG prvky a kvalitnú akciu. Trochu škoda, že kampaň autori pripravili v štandardnej dĺžke aktuálnych FPS hier, keďže ako prostredie, tak aj vývoj RPG prvkov by určite zvládli aj 10-12 hodín. Ak však Singularitu autori plánujú ako sériu, tak je to príjemný úvod do temného sveta elementu E99.

Singularity
Singularity Na svojej ceste si nájdete priateľov a aj nepriateľov.
Na svojej ceste si nájdete priateľov a aj nepriateľov.