CRACKDOWN 2

CRACKDOWN 2

7.5

Superhrdina vs mesto zombíkov

Ktorý analytik povedal, že exkluzivita nemá v súčasnej generácii žiadne opodstatnenie? Všetci vieme, že výrobcovia konzol si najväčšie esá z vlastnej stajne nechajú pre seba. Microsoft si pred niekoľkými rokmi povedal, že vytvorí pre Xbox 360 vlastnú sandbox akciu, v ktorej bude môcť naplno ukázať svetu, že monopol na žáner nemá iba GTA a že sám prinesie čosi vlastné, cenné a hráčsky príťažlivé.

Prvý Crackdown bola pomerne osviežujúca akcia vo veľkom meste, kde ste postupne šli po krku 21. gangom, získali čoraz lepšie schopnosti hrdinu a kochali sa cel-shade grafikou. Vyšla v relatívne prázdnom mesiaci (február 2007), takže mala pre seba množstvo priestoru a zaistila si veľmi slušné predaje. Po pokračovaní hráči volali dlhé roky, medzitým vyšla podobná hra na supehrdinu aj pre PS3 (inFamous) a boj sandbox exkluzivít sa môže začať od začiatku pri druhých dieloch.

Intro Crackdown 2 nás zavedie do Pacific City, desať rokov po skončení prvého dielu je zamorené infekciou, ktorá postupne mení obyvateľov na zombíkov, tí vyvolávajú skazu, anarchiu a metropola sa postupne vymyká kontrole. Nevľúdne prostredie so smutným osudom a la Racoon City, kde situáciu treba urgentne riešiť, a tak sú do akcie povolané špeciálne jednotky a vy ste jedna z nich. Štart je pomerne dynamický a už tutoriál neplytvá zbytočne minútami strávenými pre prechod do akcie. Svetelné lúče vám pomôžu doskákať v úvodnej časti mesta na vyvýšené miesta, k trom druhom zbraniam (fyzický boj, strelné zbrane a granáty) a k prvým nepriateľom. Je to efektívna forma výuky, ktorá presne dokáže motivovať na prechod do reálnych častí mesta a začať konať.

Crackdown 2
Crackdown 2 Kaboooom, nechal si tu niekto odložené hlavice s plynom na parkovisku?
Kaboooom, nechal si tu niekto odložené hlavice s plynom na parkovisku?

Crackdown 2 Masaker z pohľadu helikoptéry vyzerá presvedčivo... počkať, nie je to môj športiak?
Masaker z pohľadu helikoptéry vyzerá presvedčivo... počkať, nie je to môj športiak?

Crackdown 2 Tak to vyzerá, že síl na zdolanie tiráku mám už určite dosť. Kto sa mi postaví do cesty teraz?
Tak to vyzerá, že síl na zdolanie tiráku mám už určite dosť. Kto sa mi postaví do cesty teraz?

Vstup do reálnej akcie sprevádza efektná jazda vrtuľníkom s priklincovaným autom ako zásielkou, ktorá bude doručená do industriálnej časti za účelom plnenia prvých úloh. Po zosadnutí bojujete proti dvom vlnám presily a postupne sa prebojujete do srdca mestskej časti so stovkami kontajnerov a pár žeriavmi. Keď splníte aj túto úlohu, svet sa konečne otvorí v celej kráse a získate možnosť voľného pohybu. Ba čo viac, začína naháňačka za lepšími vlastnosťami a zber orbov. V hre sa ich povaľujú stovky, pričom sú umiestnené na zdanlivo nedostupných miestach a rozdelené do niekoľkých kategórií. Zelené orby zvyšujú vaše fyzické vlastnosti superhrdinu – napríklad skákanie je spracované tak, že bez orbov si sotva vyskočíte na jeden vyšší kontajner, nehovoriac o viacerých. Po zozbieraní cca prvej dvadsiatky dokážete zrazu vyskočiť dvakrát toľko. A stále viete, že po svete sa ich pre túto kategóriu vlastnosti nachádza niekoľkonásobne viac. Progresívny postup naprieč vlastnosťami hrdinu je viditeľne spracovaný a zo zberu orbov sa rýchlo stáva návyková aktivita, ktorá vás dokáže udržať pri hre hlboko do noci. Je to sympatický prístup k hráčovi, ktorý si lepší stav doslova vybehá a nie je predstavený iba prechodom niekoľkými checkpointami, kedy sa z protagonistu stane väčší búchač.

Rovnako potešia aj prepracované tri spôsoby boja. Aj keď zjednodušené, stále celkom variabilné pre vašu púť skazonosným mestom. Mlátenie päsťami je jednou z najviditeľnejších možností porážania infikovaných rezidentov, strelné zbrane sú síce fajn spracované, ale viacerí nepriatelia používajú iné typy, takže vás čaká neustála výmena či hľadanie munície. Granáty potešia pri dobývaní stanovených bodov, aspoň sa netreba pracne vybavovať s jednotlivcami.

Nie vždy musíte riešiť účty iba po vlastných. Zakomponovanie vozidiel je vítaným oživením behania po podobných lokalitách a presunu do živších destinácií. Paleta nie je zúžená iba na ústredný modrý športiak, ale vehikle si môžete postupne zobrať aj na ulici. Ich počet je solídny, takže možno stvárať kaskadérske kúsky, nechať ho zničiť a využívať ako spotrebný materiál. Pre jazdu na štyroch kolesách je navyše pripravená séria úloh naháňačiek fialových orbov, pri ktorých sa snažíte naučiť trajektóriu orbu a predbehnúť ho i chytiť. No pretože sa tak deje v obrovskej rýchlosti, môže dôjsť k neželaným stratám na životoch – prechádzanie chodcov (a neskôr už zombíkov) náramne pripomína Carmageddon.

Crackdown 2

Na tomto mieste je fajn pozastaviť sa na malé porovnanie s prvým dielom. Návyková hrateľnosť, séria vlastností i chuť hrať za superhrdinu ostáva a nestráca nič zo svojej príťažlivosti. Na rozdiel od prvého dielu sa zlepšila prehľadnosť v bojoch, ale viaceré neduhy ostávajú v platnosti. Prvé tri hodiny ukážu veľkú časť z Crackdown 2 náplne vrátane cca piatich druhov úloh, ktoré sa začnú cyklicky opakovať. Raz treba dobyť určené, inokedy ho chrániť, poradiť si s presilou a najmä vyčistiť bunky energie od nepriateľov a zabezpečiť postupné vyčistenie mesta. Toto zopakujete deväťkrát, pozbierate 500 orbov, poradíte si s ďalším zberom a dostanete sa na koniec hry. I keď sandbox nátura je prirodzene ľstivá pre budovanie príbehu, primárne Grand Theft Auto exemplárne ukázalo ako skombinovať naráciu príbehu s otvorenosťou sveta.

Crackdown však príbeh takmer ignoruje a s výnimkou prvých minút a určenia miesta pre dej sa jeho prepojenosť s vaším konaním vytráca a ostáva tu len málo príležitostí pre pútavý maratón hrania. Tento fakt sa môže otlačiť aj do formy hrateľnosti – zatiaľ čo prvých pár hodín je pre Crackdown 2 výsostne pozitívnych, potom si musí začať hráč pochod hrou kúskovať, pretože sotva tu vydrží vykonávať repetitívne úlohy celú noc v kuse. Žiadne šesť či osemhodinové seansy teda netreba očakávať – príbehové akcie a la inFamous ukázali krásne dopĺňanie vývoja hrdinu, rozmanitosti sveta a konania postáv. No Crackdown 2 pri veľkej absencii príbehu ponúka iba hrateľnosť oholenú až na kosť – a daň sa platí v podobe nesúrodého hrania.

Pravda, platí to opäť primárne pre singleplayer porciu. Co-op hranie v kampani či multiplayer paleta je opäť na silnej úrovni, takže pokiaľ máte dostatočné množstvo kamošov, čo investujú do tejto hry, môže vás čakať séria fajn letných nocí. Ale na druhej strane nepredpokladám, že Crackdown 2 v top rebríčku najhranejších hier prežije viac ako tohtoročné prázdniny.

Crackdown 2
Crackdown 2 Sledujte ten dopad bojovníkov po explózii a ako to schytali ich hnáty? Kto vravel 18 ?
Sledujte ten dopad bojovníkov po explózii a ako to schytali ich hnáty? Kto vravel 18 ?

Crackdown 2 Nikto tu na mňa nemá, nikto ma nezastaví... aby som rozsvietil ďalší maják?!
Nikto tu na mňa nemá, nikto ma nezastaví... aby som rozsvietil ďalší maják?!

Crackdown 2 Krásavec môj, ty si pekne zmutovaný, a čo sa stane, keď pušku posuniem o 15 stupňov vľavo? Mlaaaaask!
Krásavec môj, ty si pekne zmutovaný, a čo sa stane, keď pušku posuniem o 15 stupňov vľavo? Mlaaaaask!

Na rozdiel od mnohých pokračovaní neprináša Crackdown 2 niečo väčšie, razantnejšie, efektnejšie, ale skôr varíruje odskúšaný koncept. V prvom dieli vás mohla dostať hĺbka a rozmanitosť mesta či chuť na porazenie 21 gangov, dnes vás čaká známa lokalita, stále príťažlivá, zábavná a ponuka vlastností hrdinu na poriadny upgrade. Ale pri absencii príbehu je to menej, ako by ste čakali. Preto sa nemožno čudovať mierne nižšiemu hodnoteniu oproti jednotke či v kontexte celého žánru. Na druhej strane, pri súčasnej cenovke 40 eur nejde o zlú investíciu, pretože mechanizmy v hre fungujú a pokiaľ si budete hranie dávkovať ako ja v druhej časti recenzovania, strávite s hrou celkom dobrú časť leta.

napísal korec 20.7.2010
7.5
7.1