STARCRAFT II: WINGS OF LIBERTY

STARCRAFT II: WINGS OF LIBERTY

9.5

Legenda sa vrátila

Legenda sa vracia a príbeh, ukotvený medzi hviezdami nekonečného vesmíru, bude dopovedaný. Starí rivali povstávajú, aby z rôznych pohnútok znovu vstúpili na bojový chodník. Na tento moment sa čakalo roky a chvíľa pravdy konečne nadišla. O aktuálnom vývoji situácie vás bude spoľahlivo informovať neomylné vesmírne spravodajstvo UNN.

A máme tu ďalšiu aktuálnu správu. Zločinec Jim Raynor so svojim prisluhovačmi prepadol kolóniu plnú civilistov a zákerne využil moment, keď bola oslabená útokmi Zergov. Náš milovaný vodca Arcturus Mengsk je pohoršený, rovnako ako kolonisti, ktorí zázrakom prežili a podarilo sa im uniknúť z pazúrov spomínaného kriminálnika.

Keď budete naďalej sledovať spravodajstvo UNN, dozviete sa viac. Ale viac pravdy, alebo lží? Najlepšie bude, keď počkáte, kým si Jim Raynor dopije svoj drink a vydáte sa spolu s ním na krížnik Hyperion a až potom vyvodíte závery. Ľutovať určite nebudete.

StarCraft II je RTS s tradičným herným systémom, použitým v originále a desiatkach iných stratégií, ktoré kombinujú boje s výstavbou a ťažbou surovín. Tri rasy ale ponúkajú diametrálne odlišný zážitok, pretože sa líšia nielen sortimentom jednotiek, ale aj formou produkcie a výstavby. Ľudia - Terrani majú okrem iného lietajúce budovy, ideálnou obranou sú bunkre s mariňákmi a základne plienia obliehacími tankmi a nulkleárnymi strelami. Jednotky a budovy protossov majú štíty, ktoré sa samočinne regenerujú a navyše stavby musia byť v dosahu energetických pylónov, avšak robotníci- sondy ich nemusia stavať, len ich aktivujú. Protossovia majú jednotky na vysokej technologickej úrovni a najsilnejšie letectvo. Zergovia sú cudzopasné organizmy a budovy získavajú morfovaním na slizovitom povrchu základne. Jednotky sa rodia v hniezde z vajec a osvedčenou taktikou v boji je početná prevaha a rýchle dopĺňanie posíl. Nie je to ale systém hry, čo robí z Wings of Liberty unikát.

StarCraft II: Wings of Liberty
StarCraft II: Wings of Liberty Systém hry a výstavba sú prakticky identické, ako v prvom Starcrafte.
Systém hry a výstavba sú prakticky identické, ako v prvom Starcrafte.

StarCraft II: Wings of Liberty Misie v kampani majú rôznorodú náplň a  aj podmienky na bojisku.
Misie v kampani majú rôznorodú náplň a aj podmienky na bojisku.

StarCraft II: Wings of Liberty Výskum protossovských a zergovských technológií prináša unikátne vylepšenia.
Výskum protossovských a zergovských technológií prináša unikátne vylepšenia.

Ak ste nehrali prvý StarCraft, prišli ste o jedinečnú stratégiu. Príbeh je ale stručne zrekapitulovaný počas inštalácie pokračovania. Úvod nového ťaženia vo Wings of Liberty pristihne pri poháriku veteránom dobre známeho Jima Raynora, ktorý sa cíti zodpovedný za zlý osud Sarah Kerrigan, ktorá pre neho bola rozhodne viac ako len špecialistka na tajné operácie. Vtedy konal pod velením vodcu rebelov Arturusa Mengska a veril, že koná správnu vec. Až do chvíle, kým Mengs neponechal Sarah napospas krvilačným zergom a navyše kvôli moci obetoval tisíce bezbranných civilistov. Z lídra rebelov sa stal diktátor a nespokojný Raynor bol vyhlásený za zločinca a nepriateľa nového Domínia. Nastal však čas zraziť hrebienok pokryteckému diktátorovi. Navyše sa po štyroch rokoch opäť objavila na scéne Kerriganová, vo svojej démonickej podobe, v ktorej pred časom začala vládnuť zergom ako kráľovná čepelí. Staré rany sa otvárajú...

Kampaň zahrňuje bezmála tridsiatku misií, kde povediete do boja terranské jednotky Jima Raynora. Na chvíľu sa ale stotožníte aj s frakciou Protossov a určite radi pobudnete s temným templárom Zeratulom. Úlohy a ciele sú pestré a prakticky nenájdete dva scenáre, ktoré by mali podobnú náplň. Navyše sa bojuje za odlišných podmienok, ktoré ešte viac zatraktívňujú misie. Ocitnete sa na žeravej planéte, kde musíte vyťažiť dostatok minerálov, ale pritom treba dávať pozor, aby vašich robotníkov nezaliala láva, ktorá stúpa a klesá v pravidelných intervaloch. V inej lokalite sa počas noci bránite útokom mutantov a cez deň, kedy nevychádzajú, musíte ničiť infikované budovy. Na ďalšej mape treba prepadávať a zničiť konvoje domínia, či eliminovať kolónie zergov zlikvidovaním chladiacich zariadení na plošine. Inokedy sprevádzať a dozerať na neprispôsobivého veliteľa v bojovom stroji alebo dbať na bezpečný odlet kolonizačných lodí. V niekoľkých prípadoch budete mať na výber, akým spôsobom splníte misiu. Voľby sú niekedy ťažké, ale nevyhnete sa im. Napríklad keď budete mať v rukách osud infikovanej kolónie. Pridáte sa k protossom, ktorí chcú hrozbu riešiť likvidáciou kolonistov, alebo sa postavíte na odpor a budete pred nimi sídlo brániť, pretože kolonisti majú šancu, že budú vyliečení?

Kampaň je nelineárna, hoci záver vás už bude neomylne viesť od jedného určeného scenára k druhému. Väčšinou však budete sami určovať, ktorú misiu uprednostníte a nepochybne vás ovplyvní aj to, že na každej mape odomknete inú jednotku. Zaujímavosťou je, že sa takto dostanete aj k jednotkám, ktoré boli v pôvodnej hre StarCraft, ale v multiplayeri Wings of Liberty ich nenájdete. Poteší vás lietajúci prízrak (Wraith), ktorý sa zneviditeľňuje, starý dobrý motocykel sup s pavúčími mínami a iné chuťovky. Príbeh dopĺňajú zaujímavé predelové scény. Nie všetky sú v povestnej Blizzardovskej kvalite, ale každá stojí za zhliadnutie a navyše občas sú okorenené trefným čiernym humorom.

Popri hlavných úlohách sa vyskytujú aj bonusové, ktoré prinášajú okrem achievementov a extra kreditov aj cenné body na výskum zergovských a protossovských technológií. Aplikujú sa na krížniku, ktorý slúži ako vaša centrálna základňa, kde plánujete postup a pripravujete sa na misie. Obsahuje štyri sekcie. V laboratóriu sa oddelene kumulujú zergovské a protossovské body a postupne sprístupnia sériu jedinečných technológií. Určite padne na úžitok automatizovaná ťažba plynu bez robotníkov, alebo  veža na ovládnutie, či spomalenie Zergov. Pritom sa vždy sa odomykajú dve alternatívy a vy si musíte vybrať len jednu z nich. Uprednostníte možnosť produkovať masívne prepravné lode s extra kapacitou, alebo radšej doplníte posily o štvornohých predátorov? Bunkre zlúčené s obrannou vežou alebo opevnenú bázu?

StarCraft II: Wings of Liberty
Ukážky bojov v podaní všetkých troch hrateľných rás.

V zbrojnici sa vylepšujú budovy a všetky odomknuté jednotky. Každej môžete prikúpiť dve vylepšenia, ktoré sa aplikujú v nasledujúcich misiách. Štíty, vďaka ktorým majú mariňáci viac životov, väčšia kapacita bunkrov, neviditelnosť duchov bez míňania energie. Všetko padne vhod, len treba zarobiť dosť kreditov. A to by vám ešte nejaké mali zostať na kontrakty so žoldniermi, ktoré uzatvoríte v kantíne, aby ste ich potom mohli privolať na bojisku. V kantíne si okrem toho pozeráte spravodajstvo a môžete sa pobaviť pri arkádovej minihre, kde s raketou likvidujete nepriateľov a bossov, ktorí vám letia oproti. Na lodi nechýba veliteľský mostík, kde si vyberáte nasledujúcu misiu, alebo si môžete znovu zahrať tie predošlé, najlepšie na vyššej obtiažnosti. V jednotlivých priestoroch lode (aj misiách) sa potĺkajú rôzne postavy, s ktorými si môžete podebatovať a tvoria súčasť príbehu. Osudy sú rozohrané, ale neraz nedopovedané a očakávame, že sa budú viac do hĺbky rozvíjať v ďalších dvoch častiach StarCraft II.

Singleplayer dopĺňajú výzvy, ktoré sa ideálne hodia ako tréning na sieťovú hru. S každou rasou vás čaká niekoľko máp a predvolených scenárov, kde si musíte vystačiť s pridelenými jednotkami. A aj tu sú zaujímavé situácie a podmienky víťazstva. Na niektorých mapách treba pridelené vojsko rozdeliť na tri stanoviská, ktoré treba ubrániť. Po štarte sa hráč postupne presúva z jedného sektoru do druhého a musí vystačiť s tým, čo tam zanechal. Na inej mape musia Zergovia dobyť základňu, pričom väčšinu armády tvoria infestori, schopní ovládnuť nepriateľskú jednotku.

Multiplayer je prakticky identický ako v prvom Starcrafte, čo nie je prekvapivé, keďže sytém hry je nezmenený. Upravil sa jedine sortiment jednotiek a rozhodne sa výrazne zlepšila AI a možnosti ovládania. Niektoré pôvodné jednotky zostali, s inými sme sa museli rozlúčiť (prípadne sa objavili len v kampani) a nahradili ich nové. U ľudí zaujme Viking, ktorý sa transformuje z pozemnej formy na lietajúcu, či masívny chodiaci kolos Thor. Protossovia majú teraz silnú materskú loď a keď vzducholode podporia smrtiace lúče jednotiek Void Ray, sú prakticky neporaziteľní. U Zergov sú to infestori, či Brood Lord, ktorý nahradil lietajúceho guardiana a na nepriateľov chŕli hordy hryzúcich parazitov. Vďaka letectvu má jednoznačne mierne na vrch strana protossov a Blizzard by mal pouvažovať o úprave parametrov jednotiek. Rebríčkové hry sa hrajú v režimoch jeden na jedného až štyria proti štyrom a cieľom je eliminácia súperov. Konečne je v hre možnosť posielať súperom suroviny, ktorá v jednotke chýbala. S týmto by sa ale málokto dlhodobo uspokojil, no Blizzard, líška prešibaná vie, ako udržať hráčov online.

Ponuka multiplayeru je bohatá vďaka jedinečnému editoru, kde hráči môžu vytvárať nové mapy, scenáre a dokonca celé kampane so všetkým, čo k tomu patrí, vrátane predelových scén, dialógov a nadefinovaných pohľadov kamery. Prvé mody a zaujímavé režimy sa už objavili a nepochybne pribudne množstvo ďalších tak, ako v prípade prvého StarCraftu. A nie je to len klasický režim obrany postu (tower defense), ale aj rôzne neštandardné verzie. Ak ste sa zúčastnili beta testu a myslíte si, že už máte StarCraft II dokonale oťukaný, ani netušíte, ako veľmi sa mýlite. Multiplayer neobsahuje podporu hry po lokálnej sieti, nepovažujem to však za mínus, keďže hra pri spustení aj tak vyžaduje online prihlásenie. Internet na aktiváciu (bohužiaľ) v súčasnosti vyžaduje už takmer každá hra a keď musia byť všetci hráči online, LAN stráca opodstatnenie.

StarCraft II: Wings of Liberty
StarCraft II: Wings of Liberty Okrem starých jednotiek sú v hre aj nové. Zergovský infestor môže ovládnuť nepriateľskú jednotku.
Okrem starých jednotiek sú v hre aj nové. Zergovský infestor môže ovládnuť nepriateľskú jednotku.

StarCraft II: Wings of Liberty V sekciách krížnika Jim Raynor plánuje postup, získava vylepšenia a pozerá spravodajstvo.
V sekciách krížnika Jim Raynor plánuje postup, získava vylepšenia a pozerá spravodajstvo.

StarCraft II: Wings of Liberty Na mapách sú niekedy zátarasy, ktoré sa dajú zničiť a v kampani aj jednorazové  balíčky so surovinami.
Na mapách sú niekedy zátarasy, ktoré sa dajú zničiť a v kampani aj jednorazové balíčky so surovinami.

S Wings of Liberty bol do života uvedený nie len StarCraft II, ale aj nový Battle.net. Je to vcelku priateľský online systém, kde nechýba členenie komunity, rebríčky, achievementy a za zmienku stojí možnosť komunikácie hráčov v rozdielnych hrách od Blizzardu. Má však svoje mušky, ktoré sa prejavujú hlavne v multiplayeri. Napríklad keď je host mimo klávesnice, neraz blokuje prístup k rovnakej mape ďalším užívateľom v poradí. Hra pokračuje v odpočítavaní štartu aj keď niekto odskočí a podobne.

Grafika hry je slušná. Aj keď nie špičková, plne vyhovuje potrebám modernej stratégie. Nechýbajú pekné efekty, fyzika, obľúbené 3D portréty pri výbere jednotiek. Ozvučenie je výborné, hlavne po novej záplate, keď už bez problémov funguje aj režim 7+1. Nastavenia umožňujú prispôsobiť parametre hry prakticky každej PC zostave z posledných rokov a to považujem za veľké plus.

Napriek istej skepse a pochybnostiam pri hraní beta testu, teraz môžem z plného hrdla zakričať, že StarCraft II je skvelý a jedinečný. Blizzard dokázal dodať rokmi používanému a už značne ošúchanému hernému systému nový rozmer. Forma kampane s originálnymi prvkami nemá medzi stratégiami obdoby. Multiplayer nezunuje vďaka bohatým možnostiam editora, s ktorým už teraz hráči vytvorili nevšedné mody. Hardvérové nároky sú na dnešnú dobu priam zázračné. Čo viac môžete chcieť? No predsa, aby tu bolo čím skôr pokračovanie StarCraft II: Heart of The Swarm!

Do sveta StarCraft II: Wings of Liberty sme vstúpili vďaka Brlohu.

StarCraft II: Wings of Liberty
StarCraft II: Wings of Liberty Postihnutá kolónia. V noci sa  treba brániť pred mutantmi a cez deň plieniť infikované sídlo.