TOY STORY 3

TOY STORY 3

7.5

Aj hračky majú svoje príbehy

Čo robí videohru podľa filmu skutočne dobrým zážitkom? Je to iba prepožičanie tvárí a hlasov hercov a sledovanie celej dejovej línie? Alebo sa cení viac snaha rozšíriť pobyt vo svete aj o nevidené lokácie či túžba pôsobiť ako režisérsky zostrih, pretože hra nemusí byť limitovaná akceptovateľnou dĺžkou pre celé rodiny v rozpätí od 90 do 115 minút? Odpoveď nie je ľahká, no ako tvrdí hodnotenie, Toy Story 3 recept na úspech našla. Je to jedna z mála hier, ktorá nie je iba príveskom filmového predstavenia pohybujúca sa okolo bežného priemeru, ale dokáže ho prekročiť a doručiť nadštandardný zážitok. Iste, aj počas jej hrania občas čaká ten typický priemerný level, v ktorom nemôžete doskočiť na plošinku či dosiahnuť želaný predmet, no neskĺzne do roviny frustrácie, nudy či zívania pred finále.

Pritom nie každá hra podľa filmu od Pixaru ponúka kvalitný zážitok. Tam niekde medzi každoročnými spin-offmi Cars, diametrálne odlišnou dvojicou Ratatouille (na PSP riadne dlhá hra, na ostatných konzolách priemer), obyčajným Wall-E a štandardným Up, presne tam si má svoje miesto nájsť Toy Story 3?

Typický príbehový mód nesmie chýbať. Ťažko posúdiť, do akej miery sleduje film; vzhľadom na dátum premiéry došlo pri recenzovaní k paradoxu, že najprv sa autor venuje hre, až potom vidí film. Pokiaľ môžem posúdiť podľa odohraného, celý scenár sa rozhodne nezmestil. Štart je celkom treskúci, od prvej minúty ste vložení do akcie na uháňajúcom vlaku, kde si poradíte s tutorialom a základnými krokmi, skokmi či zberom. Je to fiktívny level, kde si hračky rozdajú medzi sebou westernový súboj so štylizovanými charaktermi – ako intro slúži skvele. Potom akoby sa odklonil od scenára filmového typu a občas sa len pozastavil na niektorých miestach, aby vám tu umožnil hrať typické zberateľsko-akčné polhodinky. Dizajnéri vypreparovali miesta ako Andyho dom či iné civilné miesta ako škôlka a kombinujú ich s fantastickými prostrediami na mieru ušitými pre vybrané postavičky ako Buzza Lightyeara či znovu pre Woodyho. Samozrejme, že počas príbehu prídu typické momenty neposlušnej kamery a občas si jeden level budete musieť zopakovať, ale s výnimkou finálového bossa (zbytočne iritujúco ťažký) a vybraných momentov (stealth sekcie sem veľmi nezapadajú) hru rýchlo finišujete.

Toy Story 3
Toy Story 3 S vesmírnou puškou na banditov neďaleko kaňonu? Prečo nie! Hrateľnost je vždy bláznivá.
S vesmírnou puškou na banditov neďaleko kaňonu? Prečo nie! Hrateľnost je vždy bláznivá.

Toy Story 3 Jasnačka, s Buzz Lightyearom si užijete niekoľko leteckých misií s dobrým ovládaním.
Jasnačka, s Buzz Lightyearom si užijete niekoľko leteckých misií s dobrým ovládaním.

Toy Story 3 Grafika v interiéroch je občas sterilná, občas farebne bláznivá, takže vypadnite von.
Grafika v interiéroch je občas sterilná, občas farebne bláznivá, takže vypadnite von.

A na tomto mieste spravidla končia možnosti Disneyho hier. Máte možnosť opakovať level a splašiť viac súčiastok, syrov či určených predmetov, prípadne najazdiť rýchlejší čas. Ale sú to iba pofidérne spôsoby ako natiahnuť inak nie príliš dlhú hraciu dobu (6 - 10 hodín). Niekto si však dal námahu, pozrel sa naokolo čo v hernom svete fičí a prišiel s totálnym oživením a úplne novou časťou hry.

Volá sa Woody's Roundup a je to sandbox hra v kovbojskom svete Woodyho, kde máte voľnú ruku a plníte viac ako stovku questov, ktoré slúžia ako minihry rozličného charakteru. Ste mocný šerif, no chcete sa postarať o spokojnosť svojich občanov, preto plníte všetky úlohy. Za odmenu vás čakajú nové časti mestečka, ktoré môžu vaše deti rozširovať, upravovať a prepájať s ďalšími časťami. Je to však celkom pútavý mód ukazujúci predovšetkým oveľa väčšiu variabilitu ako základná porcia hry. Zatiaľ čo tam musíte zbierať, skákať a sledovať plošinky či načasovanie vlastných nervov, Woodyho svet ponúka oveľa väčšiu pohodu. Iste, ľudkovia od vás čakajú pomoc, no ich úlohy sú jednoduché a rozmanité zároveň. Raz budete hádzať kravy do studne, inokedy naháňať lasom vybrané zvieratká a nechýba ani akčná misia typu hádzanie dynamitu v horách na vytesanie tváre do skál. Pripočítajte si aj dva typy pretekov (na koni i na aute), trošku sci-fi prvkov pri chytaní zločincov i oslobodzovaní emzákov. A na oddych vám môže slúžiť napríklad doručovanie pošty, pestovanie zeleniny či účasť v rôznych športových disciplínach na Divokom Západe.

Jednotlivé minihry nedosahujú úplne prosté vyznenie desiatok úloh zo série Raving Rabbids pre Wii – na to sú celkom prepracované, skôr neškodne a zábavné. Nemusíte ich dokončiť za päť či pätnásť sekúnd, aj keď na viac ako 5 či 10 minút vám vydržať nemusia. Ale pri ich značnej kvantite je skvelé, ako ich autori dokážu obmieňať a aj vekovo staršieho hráča udržať pri svojej ponuke s neskutočnou paletou. Nie je nič hodnotnejšie, ako keď sa zrazu starší brat do hry zažerie natoľko, že sa od nej len tak ľahko neodlepí, aj keď je už dosť starý na to, aby hral pomaly Just Cause či Call of Duty.

Toy Story 3

Disney efektne kombinuje fungujúce prvky. Sympatických hrdinov v najlepšom svete (holt, Divoký Západ je aj po vydaní Red Dead Redemption stále pole neorané), osvedčený koncept hrateľnosti sand-box štýlu a dostatočne variabilný obsah. Fenomén „ešte si vyskúšam jednu minihru, potom už pôjdem spať" vystihuje hrateľnosť v celej kráse. A to vám Disney ponúka ešte viac – popri peniažkoch dokáže ešte odomknúť aj iné Disneyho postavičky či vytiahnuť triumf v podobe hry dvoch hráčov, pretože tak dokáže zabaviť viac detí naraz či vložiť ich do minihier vzájomného súperenia. Iste, pri toľkej palete minihier sa občas ukáže aj nejeden nudný či opakovaný nápad, ale drvivá väčšina vás pohltí.

V konečnom dôsledku sa to nezdá, ale hrateľnosť sa tu šplhá na 15 hodín po sčítaní príbehu i vlastnej snahe pomôcť Woodymu zozbierať všetky časti mesta a pobrať všetky úlohy obyvateľov k ich šťastiu. Tá príbehová časť je skôr náročnejšia a určená starším, no Toy Box mód s otvoreným svetom uspokojí široké spektrum detských hráčov. A vo svojej jednoduchosti a variabilnosti sa javí zároveň ako jedna z najlepších hier pre deti a ich rodičov, ktorí môžu dozerať na to, ako sa ich deti zoznamuje so svetom videohier ako takým či ako všetky tie aktivity vlastne fungujú. Dokonca aj ten kooperatívny mód, kde si môže každé dieťa tvoriť mesto či venovať sa iným aktivitám, je celkom dobre spracovaný.

Audiovizuálne spracovanie nemá vo finále príliš veľké nároky – ale grafika je celkom dobrá. Slabšou súčasťou hry sa stáva zvuk, kde ani séria efektov, ani opakujúca sa hudba nie je veľmi potešiteľná. Za to hlasy znejú veľmi dobre a zachraňujú česť audio zložke. Toy Story 3 je tak vo finále viac ako iba obyčajnou sprievodnou hrou k novému filmu. Jej príbehovú časť síce prebehnete ako vždy, no potom vás čaká rovnako veľká porcia hry, ktorá ukáže ako možno stráviť hodiny v hre ešte lepšie. Toy Box mód je víťazný koncept ukazujúci správne čaro videohry ako takej i možnosť tráviť s obľúbenými hrdinami viac času i zábavy.

napísal korec 17.8.2010
Toy Story 3 - Zurg
| TOY STORY 3 - ZURG