Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS3, Xbox360

akcia a dokonale zapracovaný cover štýl
epické prepojenie s prvou hrou
český dabing
simulačný jazdný model
žiadne vedľajšie možnosti v meste, ani žiadne preteky
slabá AI policajtov na cestách

Česká firma Illusion Softworks v roku 2002 priniesla jedinečný akčno adventúrový titul Mafia, ktorý zaujal ako svojim netradičným zasadením do roku 1930, tak aj skĺbením akčno adventúrového štýlu s priamym vyrozprávaním príbehu, ktorý ponúkal nový zážitok z otvoreného mesta. Hra si síce požičala otvorený štýl hry z GTA 3, ale zmenila ho k obrazu svojmu a zožala úspech.

O 8 rokov neskôr už ako 2k Czech vo svojom štýle pokračuje a posúva ho do aktuálnej doby. Musíme zdôrazniť, že vo svojom štýle, preto od titulu nečakajte žiadne GTA. Vieme, aký štýl viedla prvá Mafia a druhá nie je iná. Je to znovu prísne príbehom vedená akčná adventúra umiestnená v otvorenom meste bez výraznejších vedľajších možností a aktivít. Možno to uberá voľnú zábavu, ale umožnilo to autorom sústrediť sa viac na príbeh, ktorý má znovu filmové spracovanie hodné aj eventuálneho sfilmovania.

Autori v Mafii II neposúvajú vpred len pôvodný štýl, ale aj čas, dostávame sa do kože nového hrdinu Vita Scalettu vracajúceho sa z vojny do mesta Empire Bay v roku 1945. Vracia sa späť k svojej rodine a svojmu problémovému priateľovi Joemu. Priateľovi, ktorý ho veľkodušne privíta a prakticky okamžite zatiahne do kriminálneho života. Tak či onak, nemal na výber, v meste je kríza a Vito potrebuje zaplatiť dlhy svojho mŕtveho otca, pre ktoré úžerníci ohrozujú jeho rodinu. Ponára sa tak do miestneho podsvetia a začína svoju 10-ročnú cestu plnú prekážok, zrady, prekvapení a to ako pre neho, tak aj pre hráčov. Poriadna dávka brutality a nečakané prepojenia s prvou hrou nechýbajú.

Prejsť 15 kapitol kampane potrvá okolo 10 hodín a hra v nich ponúka jednoliaty príbeh obohatený množstvom prestrihových animácií ešte zvýrazňujúcich atmosféru tejto prelomovej doby. Hlavné postavy počas spoznajú tri mafiánske rodiny v meste, zajazdia si v zimnom Empire Bay v 40-tych rokoch a letnom období v 50-tych rokoch, postrieľajú malé bezvýznamné gangy, budú zachraňovať priateľov, eliminovať nepriateľov a pokúsia sa postaviť proti vyšším zvieratám. Jednoducho vyskúšajú si ťažký život mafiánov, budú si vychutnávať silu a zažijú aj tienisté stránky tohto nebezpečného povolania.

Empire Bay v toku času, uvidíte niekoľko jeho tvári. Prvá bude pochmúrna.
Príbeh je nosnou časťou hry, detaily postáv a animácie v nich vyniknú.
Garáže mierne obohacujú minimálne možnosti mesta.

Mesto Empire Bay má rozlohu slušných 10 kilometrov štvorcových, na ktorých sa rozkladá centrum, prístavy, industriálne štvrte, šrotovisko, rodinné domčeky, nechýba trochu zelene a samozrejmosťou sú rieky a mosty. Prostredie však nie je statické ako v konkurenčných hrách, neustále sa mení, menia sa ako ročné obdobia, kde si vychutnáte sneh a zľadovatené cesty, neskôr aj letnú pohodu a daždivú sychravú jeseň, k tomu sa mení noc a deň, ale najvýraznejší rozdiel vidieť pri prechode rokmi, kedy sa mení mesto, autá na cestách, hudba v rádiách, oblečenie postáv a aj apartmány hrdinov. Všetko sa vyvíja a posúva vpred.

Mesto nikdy nenudí. Teda minimálne nie v misiách, mimo nich je to už otázne, keďže ako sme spomínali, nie je to GTA a môžete si tu skočiť jedine do reštaurácii na drink alebo malé jedlo, zastaviť sa v obchode s oblečením, alebo na pumpe. Z užitočných vecí sa dá zájsť do servisov, kde sa dá upraviť alebo upgradnúť auto, prípadne zmeniť značku, ak ju už policajti majú poznačenú. Jediná reálna aktivita v meste je možnosť zarábať si vozením áut na šrotovisko. Nevyužité v meste ostávajú telefóny, kontakty a priam z toho všetkého cítiť pripravenosť na ďalší obsah. Z drobností sa však v meste oplatí hľadať 50 Playboyov, prípadne aj cez 150 nezaujímavých Wanted posterov polepených po meste. Všetko sa ukladá do galérií, v ktorých si obrázky spolu s postupne sa odomykajúcimi artami môžu hráči prezerať. Nechýba tu ani autopédia, ktorá vám podobne ako v jednotke umožní poprezerať si časť z 50-tich vozidiel a od sledovať ich parametre.

Vozidlá sú vďaka rozsiahlosti pokrytého časového obdobia v hre rozmanité, sú tu vojenské vozy, staré a pomalé autá zo 30 - 40 rokov, na ktorých začínate, postupne prídu rýchlejšie autá z 50-tych rokov a hlavne upravené hot-rody, s ktorými sa stanete pánmi ciest. Malým doplnkom sú autobusy, kamióny a rôzne náklaďáky, na ktorých si tiež môžete zajazdiť, ale inak sa využiť nedajú. Mimo vozidiel nečakajte žiadne motorky, lode ani lietajúce stroje. Autori však výrazne zapracovali na ovládaní vozidiel, ktoré má ako jednoduchý normal mód, tak aj náročnejší a reálnejší simulation mód. V prvom ovládate vozidlá bez problémov, tak ako v ostatných akčných adventúrach, ale v simulačnom si bude treba dávať pozor na rýchlosť, akceleráciu a stabilitu vozidla, keďže sa ľahšie vymkne spod kontroly a v misiách to môže byť osudné.

Autá sa samozrejme každým narazením rozbíjajú, postupne sa horšie ovládajú, začínajú dymiť, prasknúť alebo rozstreliť sa dajú aj pneumatiky. Ak svoje auto úplne odpíšete, Vito ho dokáže opraviť aspoň do akého-takého pojazdného stavu. Znamená to, že o novonadobutnuté vozidlo nemusí hráč prísť a dokáže ho doviesť aj v zničenom stave do servisu, alebo do svojej garáže.

Podobne ako s vozidlami sa autori pohrali aj so samotnou akciou. Oproti prvej hre sa tentoraz posunula kamera z pohľadu tretej osoby na pohľad cez plece, ktorý v skombinovaní s dynamickým cover štýlom funguje perfektne a to ako v prestrelkách, tak aj mimo nich v stealth misiách.

Môžete sa tešiť na prestrelky v prepracovaných a masívne zničiteľných prostrediach, kde popritom ako sa bude Vito krčiť za barovým pultom, rozstrieľa sklenené výplne, fľaše, projektily poodlupujú časti stien a samozrejme zloží aj v krytoch sa skrývajúcich nepriateľov. Na prestrelky budú prístupné rozmanité dobové zbrane ako séria pištolí, pušiek, vojenských samopalov, až po ikonický Tommy gun. Čas od času budú k dispozícii molotovove kokteily alebo granáty, s ktorými nepriateľské zástupy rýchlo prečistíte. Jediné, čo v ponuke chýba, je sniperka a aj zbrane na boje na telo, kde zapojíte iba päste.

Počas bojov bude platiť, že krytie je základ. Nepriatelia majú už vytrénovanú presnú mušku a zdravie postavy znesie len pár zásahov. Dobíja sa síce samé, ale len do určitej miery, teda po prvých zásahoch už ostane rýchlejšie zraniteľná. Po boji sa dá zdravie doplniť na maximum len malým občerstvením v baroch alebo reštauráciách. Oproti prestrelkám sa pri bitkách na telo energia nedopĺňa, takže si musíte dávať pozor. Treba sa kryť, dávať protiúdery, využívať ľahké a tvrdé údery, kombá, aby Vito protivníka zložil skôr ako on jeho. Bitky sú prekvapivo hlboko prepracované, aj keď v samotnom boji jednoduché na ovládanie. Bojovať sa dá na ulici s rôznymi obyvateľmi, ale nutné to bude hlavne v misiách, kde sú bitky náročnejšie a často si treba poradiť s ťažkou váhou.

Ak náhodou bitky alebo prestrelky postava neprežije, hra sa vracia na najbližší checkpoint. Väčšinou je ich niekoľko počas misie, takže sa netreba obávať výraznej repetívnosti pri náročných prestrelkách. Hra má tri obtiažnosti a po prejdení kapitoly sa dá každá zahrať na zvolenej obtiažnosti, čo umožňuje vyskúšať si tvrdších protivníkov.

Všetko, čo hra ponúka, je na vysokej úrovni, misie sú rozmanité, rovnako ako mesto. Mínusy však môžeme hľadať hlavne vo veciach, ktoré v hre nie sú, napríklad oproti pôvodnému titulu chýba extrémna jazda, rovnako sa napriek prídavku hot-rodov do hry nedostali ani preteky. Nečakajte ani pridanie kooperačnej hry alebo multiplayeru. Mimochodom vedeli ste, že pôvodná Mafia mala mať multiplayer s pretekmi? My sme ho ešte v pôvodnom Illusion štúdiu pred rokmi hrali, žiaľ do plnej verzie sa už nedostal, ani vtedy a ani teraz. Možno je to aj tým, že AI šoférov na vozidlách je veľmi slabá, výrazne to vidieť na policajtoch, ktorí prakticky vždy keď vás začnu naháňať skončia v prvom stĺpe, aute, alebo sa pár minút nevedia otočiť na ceste. Je síce príjemné, že od nich máte pokoj, ale narušuje to dokonalosť mesta.

Cover štýl a prestrelky sú kvalitne spracované.
Mesto 50-tych rokov úplne zmení atmosféru.
Vnútorných priestorov si užijete dostatok, niektoré sa časom menia.

Výbornú mafiánsku atmosféru dopĺňa grafická a zvuková stránka, obe na veľmi vysokej úrovni. Zvuková časť poteší lokálnych hráčov hlavne pridaním českého dabingu, ktorý má svoj špecifický štýl a hra v češtine vyznie trochu inak ako v angličtine, hlavne nadávky sú rozmanitejšie. Určite sa titul oplatí zahrať v oboch jazykoch. Mimo dabingu hlavných postáv si budete môcť v meste vypočuť aj rozhovory obyvateľov, občas sa pri niekom pristavíte a niečo vám porozpráva, ponadávajú si na vás, ak ich chcete prejsť, alebo počujete aj vysielačky policajtov. Trochu škoda, že nie sú predabované aj rádiá, v ktorých sa hudba spája s komentárom aktuálnych udalostí vo svete. Samotná hudba v rádiách je v klasickom dobovom štýle a rovnako ako mesto aj ona sa postupne mení. Zatiaľ čo v prvej časti hry je to jazz a rôzne staršie skladby, v 50-tych rokoch prichádza rock and roll, hudba dostáva energiu a dodáva šťavu naháňačkám na vozidlách. Hlavný tón titulu udáva jedinečná orchestrálna skladba.

Z grafického hľadiska nemáme čo Mafii II vytknúť. Perfektná optimalizácia vlastného enginu 2K Czech v spojitosti s kvalitnou grafikou zachytávajúcu autentickosť doby posúva grafické spracovanie v akčných adventúrach o krok vpred. Celé to dopĺňa fyzika znásobená PhysX deštrukciou. PhysX na PC ponúka rozšírenia, kde mimo základného nastavenia, kde je fyzika aplikovaná len na niekoľko objektov, pribudne fyzikálne prepočítavaný dym, tlaková vlna z explózii reaguje na okolité objekty, sklá pod tlakom praskajú, papiere lietajú všade okolo, odpadávajú kúsky stien a veľa ďalšieho. Zaujímavé je aj plne fyzikálne emulované oblečenie postáv. Tieto nastavenia hru oživujú a robia ju dynamickejšou, ale ak na to nie je potrebný hardvér alebo hráči hrajú konzolovú verziu, atmosféra vypnutím fyziky neutrpí. Pre hráčov, ktorí sa chcú hlbšie ponoriť do tohto mafiánskeho sveta, je na PC 3D podpora prostredníctvom Nvidia Vision okuliarov.

Ako sme už spomínali, mesto má letný a zimný dizajn, každý v jedinečnom výtvarnom štýle. V zime k tomu bude vietor sfukovať sneh z kapoty vozidiel, pri nárazoch bude padať z objektov, svoje spraví aj zľadovatená vozovka. Noc pridáva svetu intenzívne nasvietenie, svetlá vozidiel sa zapínajú, prekrývajú a ponúkajú nečakane pestré efekty. Znovu je tu však rozdiel oproti GTA, nastavenie dňa, noci, dažďa, ročných období závisí vždy od misie, neprechádzajú medzi sebou plynule.

Po stránke hardvérových nárokoch čakajte na priemerných kartách ako je 9800 GTX okolo 30 fps pri najvyšších detailoch bez zapnutia Physx fyziky, ale napríklad hru zvládnu v 30 fps aj staršie karty na úrovni 8600 GT, len tam už treba ísť na 720p rozlíšenie, prípadne vypnúť niektoré nevýrazné efekty. Na PhysX odporúčame aspoň GTX 280 kartu alebo rýchlejšiu, keďže záťaž prepočítavania fyziky je miestami vysoká. Procesor postačí DualCore 2 GHz, ale platí, že čím vyššia frekvencia, tým lepšie. Pamäť vďaka streamingu nerobí problém a s 2 GB spustíte hru bez zatrhávania a spomaľovania. Nastavenia majú aj možnosť antialiasingu, ale nie je to štandardný MSAA, a viac ako vyhladzovanie vytvára nepotrebné rozmazávanie. Pri nastaveniach absentuje nastavenie viditeľnosti, ktorá by na PC mohla byť kľudne vyššia, aby sa zamedzilo objavovaniu sa objektov.

Čo sa týka konzol, Xbox360 a PS3 tie sú približne graficky rovnaké, PS3 má mierne urezané detaily, ale má však jednu výhodu a to prvú expanziu Betrayal of Jimmy, ktorú dostala už pri vydaní. Tá pridáva sériu arkádových misií a rozširuje tak možnosti mesta mimo hlavného príbehu. Presnejšie to je 20-ka arkádových úloh s rebríčkami a novou postavou. Ďalšia expanzia Jimmy's Vendetta bude nasledovať a príde pre všetky platformy. Je veľká škoda, že tieto expanzie neboli už v hre, hlavne hráči odchovaní na GTA by ich prijali, rovnako by sa rozšírila hracia doba a trochu odľahčila príliš vážne ladená kampaň.

Masívnu deštrukciu na PC rozšíri PhysX podpora.
Niektoré misie vyžadujú maskovanie a prácu vo výškach.
Všetci tam raz skončia.

Keď to zhrnieme, fanúšikom pôvodnej Mafie musíme hru odporučiť, už minimálne pre priam epické previazanie oboch titulov, ale aj pre jedinečný príbeh, rozmanité misie a dokonale vyladenú akciu. Oproti tomu fanúšikov GTA musíme varovať pred totálnou absenciou aktivít v meste. Tie sú zároveň jediným výraznejším sklamaním hry. Či už to je nedostatkom času v 2K Czech, alebo snahou o zárobok na expanziách v 2K Games, určite tu obohatenie hry mimo hlavnej kampane chýba.

Nakoniec nám ostáva dúfať, že expanzie budú pribúdať a Mafii 3 to nebude trvať tak dlho ako dvojke a ukáže nám mafiu v 60-tych rokoch.

Minimálne požiadavky: Pentium D 3 GHz,1,5 GB RAM, GeForce 8600 / ATI HD2600 Pro
Doporučené požiadavky: 2,4 GHz Quad Core, 2GB RAM, GeForce 9800 GTX / ATI Radeon HD 3870