NEED FOR SPEED WORLD

NEED FOR SPEED WORLD

6.0

NFS v málo adrenalínovom online svete

Need For Speed má už za sebou roky plné automobilových pretekov. Niektoré časti sa podarili viac, iné menej, ale stále sa jedná o renomovanú sériu, ktorá sa najnovšie pokúsila ukázať svoju silu a jedinečnosť v plnohodnotnom MMO titule. A takto to dopadlo.

Prečo taká nízka známka? Ak ste už Need For Speed World hrali, zrejme sa ani nečudujete. Pre tých, čo zatiaľ nevyužili možnosť bezplatného hrania, alebo nebodaj uvažujú o priplatení za pokročilé súčasti hry, je tu naša recenzia, ktorá môže poslúžiť aj ako výstraha. Nie všetko, čo má honosný názov a licencované vozidlá, totiž znamená kvalitu. Skôr ako vezmeme online Need For Speed útokom však treba pochváliť tvorcov aspoň za to, že základ hry je skutočne bezplatný. Každý tak má dostatočný priestor na to, aby sa rozhodol, či hre upíše svoju dušu a peniaze, ktoré treba investovať, aby nezostal visieť na desiatej úrovni. Väčšina ale nebude potrebovať ani tú desiatku a zrejme radšej siahne po inej online racingovke, alebo si zvolí inú časť Need For Speed. Tento kúsok totiž naozaj nie je bohviečo. Navyše 20-dolárový starter pack nie je až taký super. 40 úrovní navyše, exkluzívna Mazda speed 3 a niekoľko tisíc zlatých kreditov na kúpu nadštandardným somariniek, prípadne prenajatie vozidiel, nijako zásadne nevylepšuje hrateľnosť, ktorá dosť pokrivkáva.

Need For Speed World
Need For Speed World Trate sú lemované budovami a rozmanitými objektmi.
Trate sú lemované budovami a rozmanitými objektmi.

Need For Speed World Naháňačky s policajtmi vám síce prinesú pokuty, ale aj odmeny.
Naháňačky s policajtmi vám síce prinesú pokuty, ale aj odmeny.

Need For Speed World Pri každej novej úrovni hráč získa body na vylepšenie jazdeckých schopností.
Pri každej novej úrovni hráč získa body na vylepšenie jazdeckých schopností.

Nedá sa povedať, že to, čo Need For Speed World ponúka, je zlé. To ani náhodou. Na plnohodnotnú MMO je toho ale čertovsky málo. Produkt by určite uspel ako doplnkový multiplayer k tradičnej hre a kampani pre jednotlivca, ale ako online perzistentný svet zlyháva. Chýba mu totiž hĺbka, aspoň náznak príbehu a hlavne pestrý sortiment súťaží a aktivít v žijúcom univerze. Prípadne aj úlohy, ktoré by neustále burcovali hráča, aby sa hnal stále ďalej a objavoval skryté zákutia sveta NFS.

Hra má arkádový systém a pohyb sa ovláda niekoľkými klávesami. Titul je vlastne len súborom tratí, ktoré sa postupne odomykajú, v závislosti od levelu hráča, a ponúkajú len veľmi málo druhov pretekov. Sú tu trate, kde sa treba dostať z miesta A do miesta B rýchlejšie ako ostatní a okruhy, kde je nutné odjazdiť stanovený počet kôl. Okrem toho sa môžete zahrať na mačku a myš s policajtmi v mestečku, kde inak nie je čo robiť, ak neholdujete vyhliadkovým jazdám. Totiž na všetky dostupné preteky sa dá behom okamihu teleportovať pomocou minimapy, takže odpadá pomalšie presúvanie ulicami. V tomto prípade je táto funkcia mapy skôr kontraproduktívna.

Stereotyp sa dostaví veľmi rýchlo a nepribrzdí ho ani fotografovanie auta na štadióne, ani tuning, maľovanie a ďalšie úpravy auta v garáži. Dokonca aj keď na to použijete nielen štandardné strieborné kredity, ale zlaté, za ktoré môžete na niekoľko dní prenajať zaujímavejšie autá, dokúpiť miesto pre ďalšie vlastné vozidlá, či získať nové vzory na dvere a kapotu. Každá trať sa dá odjazdiť v multiplayerových pretekoch, kde si merajú sily postupne prihlásení živí hráči. Okrem toho môžete vyzvať konkrétnych hráčov na privátnu súťaž alebo si dokonca zajazdiť v singleplayeri s vlažnými počítačovými oponentmi. Multiplayer je hodnotený najlepšie. Bez ohľadu na umiestnenie hráč vždy zinkasuje odmeny. Stačí sa dostať do cieľa, kým neuplynie časový limit, ktorý začne plynúť, keď do cieľa dorazí prvý pretekár. Ak nie ste totálne drevo, aj napriek búračkám to bez problémov stihnete. Zvlášť keď využijete aj skratky.

Need For Speed World
Takto to vyzerá na trati a pri naháňačke s policajtmi.

Po úspešnom dorazení do cieľa získate reputáciu, vďaka ktorej sa vám zvyšuje level a tým pádom aj odomknú nové trate (väčšinou len jedna pri každej úrovni), autá a jazdecké zručnosti. Za body k týmto zručnostiam si zabezpečíte permanentné vlastnosti v kategóriách jazda, stíhanie a prieskum. Môže to byť predĺženie účinku nitra, lepšia odolnosť pri zrážkach, zaznamenanie policajných hliadok na mape a podobne. Ďalej v cieli zinkasujete kôpku peňazí-strieborných kreditov na nákup základnej výbavy a nejakých áut (ak na ne máte za zlaté prikúpené miesto v garáži). K tomu vás čaká ešte šťastný ťah, čo znamená že si zvolíte jednu z ponúkaných kariet, ktorá vám prinesie užitočný bonus. Môže to byť extra reputácia alebo financie, no najčastejšie sú to podporné „powerup" prostriedky. Vďaka nim máte šancu na víťazstvo v ďalších pretekoch aj keď nie ste najlepší jazdec.

Každý druh pretekov, ako aj naháňačka s policajtmi a jazda mestom má vyhradený sortiment podpory. Súčasne môžete používať maximálne štyri vybrané prostriedky a toľko krát, koľko ste ich zakúpili alebo získali v šťastnom ťahu. Okrem obľúbeného nitra, ktoré krátkodobo extrémne zvýši rýchlosť, sú to rôzne zaujímavosti. Napríklad príliš rýchleho hráča spomalíte, keď ho označíte magnetom na dopravu. Vtedy mu budú do cesty často vbiehať civilné autá a blokovať trasu. Na okruhoch dokonca môžete dobehnúť stratu, keď pridáte kolo navyše!

Graficky je na tom hra slušne, hoci kvôli online forme tvorcovia zjavne upustili od najlepších efektov. Rozhodne sa však na NFS World pozerá lepšie, ako na APB a aj hardvérové nároky sú oveľa prijateľnejšie. Po novšej záplate hra už nemá  ani problémy s dlhým nahrávaním tratí. Ak však nechcete lagy, nepreháňajte to s nastaveniami. Porovnanie NFS World s APB nie je náhodné. Obidva tituly majú totiž dosť veľa spoločného. V tomto prípade je ale reč len o negatívach. Predovšetkým je zjavné, že ani jedna z týchto hier nie je schopná poskytnúť aspoň základný štandard MMO a obe pôsobia zúfalo ako slepec, ktorý sa pokúša niekomu zostreliť z hlavy jablko. Need For Speed ani APB skrátka nevedia vo vodách online zábavy plávať, topia sa a iba splašene mávajú rukami. Sú príkladom toho, ako sa nemá robiť MMO a ukazujú, že vytvoriť dobre fungujúci online svet nie je až taká brnkačka, ako sa zdá.

Need For Speed World
Need For Speed World Autá sa dajú vylepšovať a môžete im meniť aj farbu a vzhľad.
Autá sa dajú vylepšovať a môžete im meniť aj farbu a vzhľad.

Need For Speed World Deštrukčný model nie je veľmi výrazný, ale pre potreby hry stačí.
Deštrukčný model nie je veľmi výrazný, ale pre potreby hry stačí.

Need For Speed World Za zlaté kredity sa dá aj prenajať auto na pár dní.
Za zlaté kredity sa dá aj prenajať auto na pár dní.

Need For Speed World je slabučká hra, ktorá by sa chcela zaradiť do kategórie najlepších MMO, ale nemá ani najmenšiu šancu. Pri hre vám možno klesne sánka, ale jedine pri zívaní. Občas si hru zapnúť a odjazdiť jednu-dve trate alebo pár okruhov, to sa dá, hlavne keď je zadarmo, ale hovoriť o jedinečnom zážitku z jazdy v žiadnom prípade nemožno. A priplácať si už vôbec nemá zmysel. Skúsiť môžete, ale viac vás pobavia iné racingové MMO alebo iný Need For Speed. Skúste si napríklad počkať na nový Hot Pursuit.

napísal uni 27.8.2010
6.0
NEED FOR SPEED WORLD