ŽERIAV: SIMULÁTOR STAVBY

ŽERIAV: SIMULÁTOR STAVBY

1.0

Nech ťa žeriav sprevádza

Hardcore simulátorov stavebných strojov podobne ako hardcore fimov pre dospelých nikdy nie je dosť. Aj keď sú všetky na jedno kopyto, zakaždým je to predsa len trochu iné a vždy to svojím spôsobom zaujme, aj keď v prípade tých strojov, neviem, neviem. Najnovšie tu máme žeriav, ktorý síce nezaujme ako spomínané kultúrne diela, rozhodne ich predčí svojou úchylnosťou.

Všetko sa to začína na stavenisku, tam to vlastne aj končí a žiaľ aj prebieha. Čakajú vás tri úrovne, tri nadupané žeriavy, tri staveniská, cez ktoré sa musíte postupne prepracovať jedno po druhom. Na konci vás čaká hlavný boss, tabuľka, ktorá vám vypíše koľko bodov ste získali nakladaním a vykladaním materiálu. Ak sa dostanete až sem, tak klobúk dolu a antidepresíva s vodkou až na dno. Získali ste certifikát na obsluhu žeriavu i alternatívny pohľad na svet, z ktorého sa po tomto zážitku len tak ľahko nedostanete. Po tomto budú body v tabuľke na porovnávanie s vašimi kamarátmi jediným vaším životným cieľom, inak žiadna kampaň, scenáriá, postup, našťastie dokonca ani žiadny editor alebo niečo čo by predĺžilo hrateľnosť (utrpenie).

Žeriav: Simulátor stavby
Žeriav: Simulátor stavby V budúcom živote chcem byť žeriav.
V budúcom živote chcem byť žeriav.

Žeriav: Simulátor stavby Staviam novú psychiatriu.
Staviam novú psychiatriu.

Žeriav: Simulátor stavby Hľadá sa nový primár: požadované zručnosti, ovládanie žeriava.
Hľadá sa nový primár: požadované zručnosti, ovládanie žeriava.

Najprv sa ale musíte naučiť pracovať so žeriavmi. Ovládanie každého jedného z troch dostupných si môžete nastaviť samostatne, čomu síce nerozumiem, lebo všetky tri sú úplne rovnaké, ale autori asi chceli zamachrovať. Keď sa ich naučíte ovládať, čo je asi za dve mikrosekundy, tak sa môžete pustiť do práce. Doľava, doprava, hore, dolu, otáčanie, naozaj nič, čo by priemerný žeriavista nezvládol. Máte dopredu určené, ktorý náklad máte zdvihnúť ako prvý, akonáhle ho zdvihnete, máte presne určené, kam a ako ho máte položiť a tak stále dookola. V hre sa aspoň nezaseknete. Naviac stres zo stereotypu zvyšuje materiál, ktorý je neustále rovnaký. Keď náhodou zmeníte náklad z panelov konečne na niečo iné, napríklad dosky, tak sa normálne potešíte, taká radosť cez slzy. V podstate robíte jeden a ten istý úkon celú hru a to takmer v jednom a tom istom prostredí, takže otupnosť sa dostaví ihneď. Či ide o zámer simulácie skutočnosti, alebo len číra náhoda ťažko povedať.

Prejdete dvomi staveniskami najprv s malým domom, potom s veľkým domom a medzitým budete v jednej úrovni prekladať materiál medzi loďou a prístavom (tam som sa dočasne psychicky zrútil). Nie že by som čakal prekrásne prostredia pri pláži s cicuškami v bikinách, pristávajúce bociany na žeriavy, alebo žijúci svet s ľuďmi okolo a sem tam im dal splash damage do hlavy betónovým panelom, ale tu nič nežije, nič sa nehýbe, ani počasie sa nemení, vietor nesťažuje podmienky elektronike žeriavu, proste nič. Všetko je statické, škaredé, žeriavové, okolo ani živej duše. Aspoň vás nebude nič rozptyľovať od práce a môžete sa plne sústrediť na svoj kymácajúci sa hák.

Ten podlieha neskutočne premakanému fyzikálnemu modelu vyrobeného a prepočítaného presne na mieru simulátoru žeriava. Kymáca sa sem a tam, ťažší náklad sa kymáca ťažšie, ľahší ľahšie. Aby ste naňho lepšie videli, môžete si prepínať medzi kamerami rozmiestnenými po celom stavenisku, alebo to nechať na premakanú Žeriav AI, ktorá vám ich bude prepínať automaticky, to keby ste náhodou mali plné ruky práce s hákom.

Žeriav: Simulátor stavby
Žeriav: Simulátor stavby Strašne ma to baví.
Strašne ma to baví.

Žeriav: Simulátor stavby Dvojfarebné kontajnere... už to nevydržím.
Dvojfarebné kontajnere... už to nevydržím.

Žeriav: Simulátor stavby Čo som komu spravil?
Čo som komu spravil?

Do toho vám bude hrať premakaná hudba zložená exkluzívne len pre tento simulátor. Nechajte si zájsť chute, žiadna tu nie je, keby som si nepustil svoje vlastné mp3, tak skočím z okna. V celej hre som narátal neuveriteľné tri zvuky. Klikanie v menu, náraz nákladu do hocičoho (vždy ten istý zvuk bez ohľadu na druh nákladu) a, samozrejme, zvuk samotného srdca nášho žeriava, dieselový motor. Ten je tak neuveriteľne monotónny, že miestami predčí i samotný gameplay.

Škoda, že tu nie je žiadny multiplayer, kde by ste mohli strihnúť nejaký kooperačný režim, dva žeriavy spolupracujúce na stavenisku, alebo deathmatch, kto postaví dom skôr, bitka žeriavov pri západe slnka, prípadne assault mód, kde by ste kradli betónové panely druhým (capture the panel? pozn: Junker).

Možností, ktoré táto hlboká téma ponúka je neúrekom a ako vidíme, autori ich naozaj vydolovali na maximum ako sa len dalo. Chcelo by to ešte sfilmovanú verziu, niečo, čo by priblížilo dej, pozadie a zápletky, ktoré v hre nestihnete úplne odkryť, najlepšie z nemeckej produkcie, kde by nechýbali aj nejaké tie adrenalínové žeriavové naháňačky. Prelomový simulátor nemôžem inak ako len všetkým vrelo odporučiť a milovníci žeriavov si môžu k výslednému hodnoteniu prirátať bodov podľa ľubovôle. Nech vás žeriav sprevádza.

napísal andrei 12.10.2010
1.0
ŽERIAV: SIMULÁTOR STAVBY