THE LORD OF THE RINGS: ARAGORN'S QUEST

THE LORD OF THE RINGS: ARAGORN'S QUEST

6.0

Pán prsteňov pre deti

Pán prsteňov láka herných vývojárov už od čias trilógie Petra Jacksona a EA žmýkala jej licenciu naplno dlhé roky. No dohoda padla ku koncu 2008, práva prešli na Warner Bros. Interactive a tí o pár mesiacov ohlásili pár nových hier. Aragon's Quest je prvá, má byť ukážkou prísľubu nových zážitkov a snáď aj pozdvihnúť latku kvality vyššie, nakoľko posledný titul od EA (LOTR: Conquest) si odniesol iba veľkú vlnu kritiky.

Warner Bros. volí pri hre zaujímavú kombináciu platforiem. Najprv rátali s PS2 a Wii, nízkoprofilový štart vydávania hier na staršie, ale veľmi rozšírené platformy. Potom pridali DS a PSP, zrejme vďaka nižším rozpočtom na vývoj. Nakoniec hra vychádza a je recenzovaná na PS3 – Warneri v nej videli možnosť portu a byť jedným z prvých, čo využijú Move. (Vo finále existujú dve verzie hry – PS3 a Wii sú zhodné s pohybovým ovládaním, ostatné tri systémy majú rovnakú, oveľa akčnejšiu verziu.)

Aragon's Quest nie je úplne typická hra v sérii, nevenuje sa ani jednej knihe či filmu príliš detailne, ani neobsahuje patričnú mieru akcie a trošku potrebnej surovej brutality. Naopak, je to utlmená verzia prístupná pre mladších hráčov či začiatočníkov, tomu je podriadený štýl rozprávania príbehu a herná náplň. Ako naznačuje úvodný titul, hráč dostane možnosť prežiť Aragornove dobrodružstvá v podaní chrabrého Sama, ktorý si po návrate do Shire založí rodinu, má tri deti a jeden zo synov sa volá Frodo. Sam ako starosta chystá veľkú oslavu pri príležitosti návštevy kráľa Elessara (t.j. Aragorna) a vy máte možnosť podieľať sa na jej príprave a potom si prejsť spomienky na vojnu o prsteň.

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest
The Lord of the Rings: Aragorn's Quest S týmto ozembuchom sa bojuje ťažko, lebo na rýchly výpad si treba natrénovať pohyb vpred s Move.
S týmto ozembuchom sa bojuje ťažko, lebo na rýchly výpad si treba natrénovať pohyb vpred s Move.

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest Niet nad hru vo dvojici s Gandalfom. Jeho mocné kúzla často pomôžu viac ako makačka s mečom.
Niet nad hru vo dvojici s Gandalfom. Jeho mocné kúzla často pomôžu viac ako makačka s mečom.

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest Niektoré lokality vám kričia do očí: nepodceňujte grafiku. Platí to pre Hobitín, aj pre magické lesy.
Niektoré lokality vám kričia do očí: nepodceňujte grafiku. Platí to pre Hobitín, aj pre magické lesy.

Pravda, najskôr zažijete nečakaný šok v podobe intra s bitkou Aragorna pred Čiernou bránou, kde on bojuje s hordami nepriateľov a vy skôr s ovládaním. Autori dostali bláznivý nápad hodiť vás do víru bitky okamžite, aby ste si skúsili Move naplno a zistili, že to s ním veľmi dobre neviete. Po piatich minútach sa ukáže, že to nie je úplný začiatok, iba súčasť detskej predstavivosti o tom, ako Aragorn bojoval (čo zistíte sami, keď na scénu s veľkým rachotom dorazí starý známy mega nepriateľ z Morie a ten tam zrejme nepatrí). A ani s tým ovládaním to nebude také zlé, len si naň musíte zvyknúť.

Preto je lepšie po tomto, pomerne zbytočnom entré, začať pekne od začiatku, v pokoji domova, vo víre zelených lúk, malých domčekov a malebných kopcov. Hráč sa zhostí role mladého Froda Gamgeeho a pomáha tatkovi s prípravami festivalu, čo v praxi znamená zoznámiť sa s hrou. Postupne prejdete rôzne stánky a zistíte, ako používať meč a štít, že existujú štyri druhy úderov, naučíte sa blokovať i absolvujete cvičný súboj s trpaslíkom. Pomerne rýchlo sa naučíte vidieť podstatné body na mape – ľudkovia vám môžu čo-to povedať (bubliny/nápisy), dajú vám hlavný príbehový quest (zlatá hviezda) alebo vedľajší (strieborná hviezda). Práca s mapou je pritom hladká, ale nie nevyhnutná, po čase sa viete v lokalite orientovať aj sami. Príbehové questy sa snažia sledovať časť línie, ale neraz od nej odbočia, aby ju rozšírili. Vedľajší quest vás často prosí ísť hľadať stratené predmety či osoby, nájsť a doručiť určené artefakty a bojovať. Ale či už priamo v dedinke hobitov alebo aj neskôr v priebehu hry, náplň nie je úplne fádna a dokážete pri nej stráviť kopu času a nenudí. Iste, nemá prešpekulovaný príbeh a zo svojej podstaty vám ho ani nemá ako servírovať, keď trilógiu poznáte z knihy či filmov. Preto sa s dejom narába inak, často sa niektoré levely nechajú iba letmo inšpirovať alebo imitujú niektoré momenty. Platí to už pri Frodovi, ktorý sa s kamarátmi hrá napríklad na útek z pavúčieho hniezda alebo máte za úlohu zhodiť prsteň do studne a pritom vás akože sleduje Sauronovo oko. Opakujem, pre veteránov je to príliš ľahké a málo nápadité, ale pre mladučkého hráča ako stvorené.

Keď sa konečne porátate so všetkými prípravnými questami a užijete si Froda dosýta, príde na scénu Aragorn a začína (na tretí raz) hlavná porcia hry. A počas jeho hrania narazíte jednak na lineárne časti, kde budete najmä bojovať, aj na otvorené územia, kde sa možno voľnejšie pohybovať a plniť vedľajšie úlohy. V prvej polovici sa často stávate poslíčkom pre drobné úlohy za pár šupiek, v druhej časti sa už naplno začnú do obsahu predierať bojové úlohy. Netreba čakať príliš veľkú variáciu úloh, na druhej strane mi drvivá väčšina úloh nepripadala otravná. Autori totiž vložili do hry pár prvkov z otvorených akčných hier, kde máte chuť objavovať ďalšie časti sveta a stráviť v nich dlhší čas ako je príbehová vetva. To platí náramne pre dedinku hobitov, ktorá je pekne spracovaná a môžete v nej bezmála stráviť hodinku-dve, aj keď sa v nej nič nedeje.

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest

Popri questoch sa môžete venovať aj zberateľskému krúžku – hľadajú sa huby, vázy, skrátka všeličo cenné a do level dizajnu nádejné tak, aby ste prekutrali väčšinu levelov. Pri zbere zistíte, že niektoré predmety sami nedokážete zobrať. Je to tak, niektoré časti hry, questy i predmety sú navyše vytvorené, aby ich mohli absolvovať hráči iba v dvojici. Pozor, celistvosť hry tým nie je vôbec ohrozená, akurát si uvedomíte, že tamtú začarovanú vázu nedokáže rozbiť alebo vám ostane svietiť strieborná hviezda, kým nespustíte určitý quest v dvojici. Tento co-op mód však má svoj zmysel, pretože dokáže zabaviť buď dve mladé ratolesti alebo otcov so synmi, keďže táto hra je mladým taká prístupná.

V centre záujmu ostáva boj a Move. Pobehovanie po Hobitove či rozbíjanie váz príliš nepotrebuje pohybový ovládač (ešte tá váza sa dá švihom ruky rozbiť, ale tam možnosti končia). Boj nie je úplne jednoduchý, rovnako aj pri úlohách sa snažili autori vymyslieť čo sa dalo. Takže zväčša je potrebné bojovať proti jednotlivým nepriateľom i presile. Občas sa núka eskortná misia, ale väčšinou sú úlohy ladené ofenzívne. Boju celkom pomáha čoraz širšia ponuka úderov a vlastností Aragorna. Na druhej strane je v opozícii nie vždy príjemná kamera, ktorú treba často manuálne štelovať do správneho uhla.

Očakávané pohybové ovládanie je v prvej časti studenou sprchou, nefunguje príliš dobre. Úvodná presila a snaha mať jednoduchý vstup do hry zlyháva, s Move sa dokážete zžiť po prvej polhodinke, keď zvládnete prvé tréningové misie. Odporúčam pre túto hru Move Sub-Controller, inak dopadnete ako ja, že v ľavej ruke držíte celý SIXAXIS, aby ste mohli ovládať postavu a v pravej máte Move. Nie je to ideálne riešenie, ale dá sa tak odohrať cca 12 hodín herného obsahu. Niekoľko druhov švihu máte rýchlo nacvičených – šviháte nahor, nadol či do boku, kamera celkom presne pohyb sleduje. Aj výpad vpred sa naučíte rýchlo. Náročnejšie je blokovanie, to treba držať ľavou rukou tlačidlo na gamepade. A ak máte do toho ešte natočiť kameru, zišla by sa vám tretia ruka. No keď po tréningu vyjdete aj na čistinku, skúsite pár príbehových či vedľajších questov, Move reaguje celkom dobre. Aj pri vybraných nepriateľoch, aj pri menšej skupinke. Až pri väčšej presile je trošku náročné zamerať nepriateľa. Move teda obstojí so cťou, aj keď sa možno neubránite dojmu, že jeho implementácia prebehla narýchlo.

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest
The Lord of the Rings: Aragorn's Quest Padni už konečne! Nie je nič náročnejšie, ako keď má nepriateľ štít a zaobchádza ním lepšie ako vy.
Padni už konečne! Nie je nič náročnejšie, ako keď má nepriateľ štít a zaobchádza ním lepšie ako vy.

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest Ľukostreľba nie je žiadna veda ako pri Sports Champions, skôr jednoduchý arkádový pohyb.
Ľukostreľba nie je žiadna veda ako pri Sports Champions, skôr jednoduchý arkádový pohyb.

The Lord of the Rings: Aragorn's Quest Tak ruku na srdce, kto by si to nechcel v Pánovi prsteňov rozdať s Balrogom? A neobjaví sa len raz.
Tak ruku na srdce, kto by si to nechcel v Pánovi prsteňov rozdať s Balrogom? A neobjaví sa len raz.

Celá PS3 verzia je vlastne konverziou z Wii, čo neplatí len pre ovládanie, ale žiaľ, sčasti aj pre grafiku a zvuk. Autori sa príliš nenamáhali s prevedením Wii titulu na HD konzolu a je to vidieť. Napríklad audio stopa je iba v Dolby Pro Logic II, takže na sýty Dolby Digital z iných titulov musíte zabudnúť. Na druhej strane Warner Bros. zohnala Seana Astina na nahovorenie Sama a slúži ako rozprávač, čo je pozitívny krok. Grafika si do veľkej miery vypomáha kreslenou stránkou a detskejším vyznením, to je jediná cesta ako ospravedlniť absenciu hi-res textúr či prepracovaných modelov. Ešteže viaceré levely majú celkom pekne nadizajnované, aj keď občas chudobné prostredia, takže celkový dojem nie je úplne nízky, ale iba veľmi priemerný.

Aragorn’s Quest nie je hra na zlomenie kliatby posledných rokov a neprináša kvalitnú osmičkovú, ktorú by si mnohí želali. Je to zjednodušená akčná adventúra, ktorá na PS3 nemá úžasnú grafiku či zvuk a Move bolo do nej zapracovane skôr narýchlo ako poriadne. Ale to neznamená, že nedokáže na pár hodín zabaviť a pre začiatočníkov či mierne pokročilých hráčov môže ísť o jeden z najlepších titulov tejto jesene.

napísal korec 9.11.2010
6.0
5.3