NEED FOR SPEED: HOT PURSUIT

NEED FOR SPEED: HOT PURSUIT

8.0

Starý dobrý Need for Speed?

Poslednú dobu som čakal už iba na to a keď tá chvíľa nadišla, tak som sa pomaly nevedel zmestiť do kože. Celý vo vytržení beriem do rúk krabicu a trhám všetko, čo mi bráni v dosiahnutí jej obsahu. Fólia lieta všade navôkol a výraz na tvári pripomína väzňa v dievčenskej škole po 50 rokoch samotky. Pre mňa osobne ide o veľmi očakávaný titul, no aj tak si nie som celkom istý, či budem spokojný a či mi bude vyhovovať. Odbalenú krabičku si ešte niekoľkokrát prezriem v rukách, kochám sa obalom, ktorý jednoducho vyzerá super a sú na ňom autá, ktoré sú snom každého motoristického nadšenca. V rýchlosti prelistujem manuál, kontrolujem, či je všetko tak, ako som si aj myslel. Ovládanie – OK, nastavenia – OK, varovanie pred epilepsiou (keby náhodou) – OK. Konečne prichádza tá chvíľa, vyberám disk a vkladám ho do mechaniky. Je na ňom napísané: Need For Speed: Hot Pursuit.

Déjà vu. Rovnaká osoba, rovnaká situácia, 12 rokov časový rozdiel. Veď toto som už raz zažil. Pôvodný Hot Pursuit prišiel na trh v roku 1998 a do už aj tak skvelej (a stále pomerne novej) série Need for Speed vniesol trochu sviežeho vánku. Nakoniec to bol hurikán, ktorého výsledkom bol jeden z najlepších dielov celej série. Hra na dobrých a zlých s možnosťou výberu tímu, za ktorý môžete jazdiť, jednoznačne zaujala. Až tak, že o štyri roky prišlo pokračovanie a naháňačky s policajtmi sme si mohli užiť aj v Most Wanted. Criterion sa so značkou NFS spájal už nejakú dobu, no vývoj nového Hot Pursuit dielu bol možno trochu prekvapujúci. Výsledok predvídateľný, no aj tak trošku otázny. Máme tu ďalší Burnout, len pod iným názvom?

V prvom rade vás Hot Pursuit doslova ohúri úžasnou prezentáciou. V rámci racingov je front end hádam bezkonkurenčný, intro vás posadí na zadok, našlapaná hudba vás navnadí a prakticky už robíte čokoľvek, len aby ste sa už dostali do hry. To isté platí aj pri hraní a všetko sa snaží pôsobiť čo najviac hyperbolizovane a efektne. S miernou dávkou nadnesenia by som si dokonca nový Hot Pursuit dovolil označiť za Call of Duty automobilových hier. Akurát v tomto žánri nie sú hráči podobných vecí presýtení a ani tu toľko vrtuľníkov nepadá. Možno je to trochu povrchné, no naozaj aj v tomto prípade, tak ako v mnohých iných, je prvý dojem veľmi dôležitý. Ten je skvelý a či sa bude jednať o záležitosť na jednu noc, alebo z toho bude dlhodobý vzťah, to je len na vás.

Tnto Bur...pardon, Hot Pursuit sa na nič nehrá. Skutočne. Elementárny koncept orezávajúci hranie prakticky len na jazdenie a minimum ostatných činností sa prezentuje ako kľúčový a prakticky hneď ho máte v krvi. Dokonca to pôsobí až tak, že hra má len dva extrémy: buď ju hrať neviete, alebo ste hneď majster. Dva extrémy a prechod medzi nimi ako v systéme indickej sociálnej stratifikácie – nemožný. Pre režim kariéry. Prakticky v momente, keď zoberiete do rúk ovládač, tak už hrať viete. Samozrejme, sa ako hráč zlepšujete, no keď by som chcel tunajší systém porovnať s niečím, čo sa aspoň trochu snaží tváriť simulačne, tak sa tu prakticky nemáte čo učiť.

Need for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed: Hot Pursuit Turbo je jednou z platných pomôcok pri úteku pred políciou.
Turbo je jednou z platných pomôcok pri úteku pred políciou.

Need for Speed: Hot Pursuit Drift je v hre bežnou praxou... možno až príliš.
Drift je v hre bežnou praxou... možno až príliš.

Need for Speed: Hot Pursuit Súperi vám nedarujú ani jediný centimeter.
Súperi vám nedarujú ani jediný centimeter.

Ak ste hrali demo, videli nejaké video, či len obzerali screenshoty z hry, tak to už viete. Ak nie, tak vedzte, že jazdný model zodpovedá všetkému vyššie napísanému a medzi dvoma Shiftami tu máme niečo tak arkádovité, že aj na Underground by sa dal aplikovať pojem simulácia. Jazdný model si nerobí starosti s rýchlosťou, váhou vozidla, jeho výkonom, náhonom, povrchom trate, no prakticky skoro vôbec s ničím. Sústredí sa na zábavu a ak patríte medzi hráčov, ktorí podobným štýlom nepohrdnú, tak si pomaly začnite prezerať ponuku na stránkach svojich obľúbených obchodov (v prípade, že ešte hru nemáte).

Pedál na podlahe, dojem z rýchlosti, že aj Enterprise by mala problém za vami stíhať, no aj tak auto nemá problém z tejto nadsvetelnej rýchlosti na pár metroch perfektne pribrzdiť do zákruty. Teda, vlastne jeden problém by tu bol. Hra je akousi premisou medzi staršími dielmi NFS, Burnoutom a najbližšie asi ešte hrami zo série Ridge Racer. Autá, všetky bez ohľadu, totiž poznajú viac-menej len dve polohy: stabilnú na trati a drift v zákrute. Ešte to samozrejme môžete skúsiť o mantinel, no to je v mnohých prípadoch dosť nežiadúce. Čisté prechádzanie zákrutami je ojedinelé, ale aj tak, kto by sa s tým zaoberal, keď sa to dá vyriešiť tak krásne efektne s dymom a v maximálnej možnej rýchlosti.

Ako si putujete kariérou (ktorá, len tak mimochodom, ukrojí asi iba 15 hodín z vášho života, no dá sa opakovať, pričom až tak neomrzí), tak vlastne zisťujete, že tento Burnout nie je až takým Burnoutom. Samozrejme, autorský rukopis je na prvý pohľad badateľný, no Hot Pursuit ide vlastnou cestou. Kariérou prechádzate na oboch stranách barikády, teda za zlých (policajti) aj za dobrých (pretekári porušujúci zákon). Mapka Seacrest County vám postupne odkrýva preteky pre obe kategórie, stále zvyšujete svoj wanted level/hodnosť, odomykáte nové vozidlá na oboch stranách a aj vybavenie. Všetko sa odvíja od vašej úrovne a bez poriadneho vývoja sa ďaleko neposuniete. To podmieňuje získavanie čo najvyššieho počtu bodov, či už za umiestnenie, alebo za rôzne jazdecké zručnosti a bonusy. A rovnako, autá si nekupujete, ale dostávate ich za svoj level. Chcete si dobre zajazdiť? Tak makajte, nech je z vás čo najskôr jazdec na úrovni 20!

V jednotlivých lokalitách si okrem samotných pretekov môžete zajazdiť aj vo free ride režime, no ten asi nikoho nezaujíma, všakže. Samotných módov je tu viac než dosť, tie sa ešte ďalej členia na rôzne tematické okruhy (preview daného auta, čisto jedna značka a podobne) a to pre obe časti kariéry. Porušovať zákon môžete v obyčajných pretekoch, pri naháňačkách s policajtmi a v časovke, v rôznych variáciách. Na strane zákona sú herné módy obdobné, akurát Hot Pursuit je ešte väčšia zábava, ako keď len utekáte. K slovu prichádza krv Burnoutu, kolujúca titulu v žilách a k vytlačovaniu pretekárov sa bok po boku stavia aj vybavenie. Obdobne je na tom aj režim, keď vám uniká jeden jediný jazdec, o to väčším orieškom je ale jeho dolapenie, keďže je o to agresívnejší a o to je jeho jazda menej konvenčná.

Need for Speed: Hot Pursuit

Hlásaný bol návrat ku koreňom série. Nie len naháňačky s políciou, ale aj preháňanie sa v tom najlepšom zo svetového vozového parku na tých najkrajších prostrediach. Púšte, lesy, zamrznuté hory a slnkom zaliate pobrežie. To všetko sme tu mali pred vyše desaťročím a dnes to slávi svoj návrat. Seacrest County ako otvorený svet ponúka širokú škálu prostredí a aj keď vám asi trate neutkvejú v pamäti tak ako kedysi, tak sa aspoň nejedná o uniformné zážitky ako v posledných dieloch pred Shiftom. Rovnako si svoju cestu do modernej verzie klasiky našli aj skratky, ktoré sa budú tentoraz využívať tak, ako ešte nikdy predtým. Nielen že sú bodovo ohodnotené, ale často sú aj povestným jazýčkom na váhach.

V porovnaní s niektorými inými závodnými hrami je ponuka vozidiel pomerne chudobná, no pre potreby hry plne dostačujúca. Autá sa rozdeľujú do piatich výkonnostných tried, ktoré si postupne sprístupňujete a rovnako aj v rámci nich vás čakajú kúsky na odomknutie. Celkový počet obsahuje 102 krásnych nablýskaných krásavíc, ktoré čakajú len a len na vás. 52 na strane pretekárov, 50 na strane policajtov. Samozrejme, v konečnom dôsledku si tento počet ani neuvedomíte, nakoľko policajné s obyčajnými sú duplicitné a aj z jedného auta sa tu nachádza viac verzií. To však nemení nič na tom, že je to úžasný pocit zajazdiť si v policajnom Veyrone alebo Reventone, pričom naháňate jazdca v Zonde. Polícia v Seacrest je asi najvybavenejšou na svete. Trochu však omrzí absolútna ignorácia akýchkoľvek úprav vozidiel.

Netreba tu žiaden pokročilý tuning a dokonca ani autosculpt. Bohato by stačilo pár bodykitov a aj širšie palety farieb, prípadne možnosť vynilov. V hre však nič nie je, čo je trochu divné, keďže každé vozidlo disponuje nitrom. Už bolo spomenuté vybavenie vozidiel a to je záležitosť, ktorá dokonale sadne na adrenalínové naháňačky. Ak máte problém vlastnou silou chrániť zákon, k službe vám sú cestné zátarasy, EMP, helikoptéra a koberček s hrotmi. Pre pretekárov sú pripravené taktiež hroty, EMP, prídavné turbo a rušička na dočasné vypnutie policajných systémov. Všetko v niekoľkých výkonnostných úrovniach. Nevýhodou pri naháňačkách je istý systém životov. Súperov môžete ľubovoľne rozbíjať, nikdy sa ich úplne nezbavíte. Pre vás je tu len jeden takedown a ten je, bohužiaľ, definitívny.

Autori pri AI zvolili zaujímavý taktiku. Spravili ju pomerne agresívnu, čo je len a len dobre, preteky neupadajú do fádnosti ako v niektorých „simulátoroch“, no systém kompenzácie nie je príliš kóšer. Vy sa snažíte, deriete si ruky na ovládačoch, vypracujete si 16 sekúnd náskok, no ani sa nenazdáte a vláčik súperov je vám hneď za chrbtom. Rovnako je to však aj na druhej strane a ak príliš zaostávate, AI vás kolegiálne počká. Áno, dodáva to adrenalín, keď sa každý závod rozhoduje v poslednej zákrute, no pôsobí to strašne nereálne, ale hlavne ako cheatovanie. Nebyť toho, tak AI je veľmi dobrá, je agresívna, robí chyby, len strašne cheatuje a nastávajú momenty, kedy naozaj od frustrácie z tohto hru jednoducho vypínate. AI okolitej premávky si toho odnesie ešte o niečo viac. Má totiž zázračnú schopnosť z celej šírky cesty si vybrať akurát taký manéver, ktorého trajektória sa križuje s vašou.

Need for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed: Hot Pursuit Jeden dole, traja čakajú.
Jeden dole, traja čakajú.

Need for Speed: Hot Pursuit Modely vozidiel patria k tomu lepšiemu, čo grafika ponúka.
Modely vozidiel patria k tomu lepšiemu, čo grafika ponúka.

Need for Speed: Hot Pursuit Policajný Veyron na šrot, o niečom takomto je hriech aj čo i len snívať.
Policajný Veyron na šrot, o niečom takomto je hriech aj čo i len snívať.

Technická stránka Hot Pursuit je rozporuplná. Grafika je len postačujúca, je plynulá, rýchla, no tie najprísnejšie kritéria by určite nezniesla. Jediným šťastím je, že rýchlosti sa často pohybujú na hraniciach, kedy si ju ledva všimnete. Nemožno hovoriť priamo o škaredej a na efekty chudobnej vizuálnej stránke, no že by sme nevideli ešte nič lepšie, to rozhodne nie. Oproti tomu, zvuky sú opäť raz špičkou medzi racingami. Od jemného pradenia vášho mačiatka až po rev beštie pod kapotou je radosť hru počúvať. Snáď len tie kolízie znejú tak ako aj vyzerajú. Soundtrack je jednoducho špikový. Ponúka široký záber od alternatívy, cez gitarový sound v rôznych odrodách rocku, house, hip-hop až po drum and bass. Len by mohol obsahovať viac skladieb. Model poškodenia je sklamaním zapríčinením licenciami. Burnout sa nekoná a dočkali sme sa len popraskaných skiel, prehnutých plechov, odpadnutých nárazníkov a nápisu, že v preteku sa už nedá pokračovať. Autá nielen sedia na ceste ako tanky, ale rovnako aj pôsobí systém poškodanie. Konzervativizmus automobiliek zase raz priniesol len obmedzenia.

A čo online? Ten je veľmi príjemným prekvapením a odladený je jednoducho výborne. Stabilita je špičková, práca s ním jednoduchá, intuitívna a zábava zaručená. Režimy sú síce len tri, no Hot Pursuit v štýle hromadnej mačky s myšou je záležitosťou na dlhé večery po mnoho dní. Koncept hry započatý v kariére dosahuje hranicu zábavy, prechádza do závislosti a hodnotenie hry stúpa. Obdobný Interceptor medzi dvojicou nie je a taký hromadný a odpadáva ten úžasný adrenalínový efekt. Zaujímavou online featurou a novinkou je Autolog. Istá forma interného Facebooku, sociálna sieť spájajúca hráčov s možnosťou vzájomných reakcií na nástenkách, zverejňovania obrázkov a mnoho ďalšieho. A navyše to aj skutočne funguje. Nič nedokáže vyburcovať lepšie ako príspevok na vašej nástenke, že niekto dociká ďalej ako vy v danom evente.

Hodnotiť Hot Pursuit je ťažké, subjektívne by som udelil známku vyššiu, no mnoho vecí mi to nedovoľuje. Jednak je to minoritný jazdný model, ktorý je až takou silnou arkádou, že mnoho hráčov doslova odpudí, prípadne unudí. Kariéra je pomerne krátka a aj keď sa dá hrať odznova, aj ten istý pretek je vždy iným zážitkom, no stále mohla byť dlhšia a hráča viac motivovať k získavaniu lepších priečok. Takto tomuto účelu slúži len Autolog a vzájomné naťahovanie. Síce míľniky, ktoré hraním spĺňate, môžu hranie trochu natiahnuť a v celej hre ich je 60, no mnoho hráčov asi zaujímať nebudú. Podivuhodná AI je najväčším kameňom úrazu, no aspoň, že ju vyvažuje výborná online hra. Drobné technické bugy sa hre taktiež nevyhli, celkovo sa však jedná o veľmi dobrý a hlavne návykovo hrateľný racing, ktorému ak prepadnete, tak vás len tak nepustí.

Need for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed: Hot Pursuit Autá držia na ceste ako prikované... väčšinou.
Autá držia na ceste ako prikované... väčšinou.