GREED CORP

GREED CORP

8.0

Rozbite protivníkom zem pod nohami

Ochrana životného prostredia je téma, ktorá v dnešnej dobe výsostne rezonuje. Bohužiaľ sa väčšinou jedná len o slová, ktoré ale málokedy sprevádzajú aj reálne činy. Svet, v ktorom jestvujeme, devastujeme pokojne ďalej, akoby sa nás to vôbec netýkalo. To ale nie je problém videohier. Vlastne pardon, je tu jedna špecifická hra, kde je daný fenomén doslova kľúčový a zem sa rozpadáva priamo pod nohami.

Greed Corp sa veľmi dobre uviedol na konzolách a teraz si tento ligotavý kúsok môžu užiť aj hráči na PC. Jedná sa o ťahovú stratégiu s ekologickým kontextom, kde je základom úspechu plánovanie každého kroku a logický úsudok. Systém hry je jednoduchý, ale unikátny. Nie nadarmo sa hovorí, že v jednoduchosti je krása. A v tomto prípade platí aj to, že hru si ľahko osvojíte, ale ťažko v nej dosiahnete majstrovstvo.

Greed Corp sa odohráva vo fiktívnom svete, ktorý charakterizuje industriálna revolúcia a devastovanie životného priestoru. Štyri korporácie bojujú o nadvládu a suroviny na zvyškoch kolabujúcej pôdy. Je to balansovanie na hrane, kde treba udržiavať krehkú rovnováhu, inak sa všetko doslova zrúti do priepasti. Hráč potrebuje suroviny na svoj rozvoj a obranu pred konkurenciou. Náleziská sú bohaté, nachádzajú sa všade, kam sa dá stúpiť. Lenže pri procese ťažby sa pôda drobí dovtedy, kým sa úplne nerozpadne. Preto nie je možné bezhlavo stavať ťažobné agregáty, ktoré sú základným objektom v hre. Po uplynutí niekoľkých kôl sa totiž na prach rozmrví nie len hexagónové políčko pod vrtom, ale aj všetky susediace polia. Viac políčok v dosahu vrtu znamená väčšie príjmy v každom kole, ale aj viac zničených území. A napokon to končí vždy rovnako, agregát natoľko poškodí okolie, až spadne do prázdna. Na jednej strane je to nepríjemné, na druhej strane je to najúčinnejší spôsob, ako zničiť svojich súperov. Vhodne umiestnený ťažobný vrt totiž rozbije súpermi ovládané úseky. Či už sa vám podarí umiestniť ho priamo v centrále konkurenta, alebo tesne vedľa. Protivník sa síce môže zmocniť vášho agregátu, ale nijako stroju nezabráni ďalej ničiť zem v dosahu.

Greed Corp
Greed Corp Takto honosne to vyzerá iba na počiatku.
Takto honosne to vyzerá iba na počiatku.

Greed Corp Na oddelené kusy pevniny treba preletieť.
Na oddelené kusy pevniny treba preletieť.

Greed Corp Úskalia ťažby. Na jednej strane príjmy navyše, na druhej strane strata cennej pevniny.
Úskalia ťažby. Na jednej strane príjmy navyše, na druhej strane strata cennej pevniny.

Ťažobné agregáty sa dajú postaviť len na prisvojených územiach. Na obsadenie nových priestorov slúži jediná pozemná jednotka v hre – walker. Je to vlastne skaut a bojovník v jednej osobe, či skôr v jednej plechovej ulite. Walkeri sa produkujú v zbrojniciach. Na každom poli môže byť postavená jedna zbrojnica a každá vyprodukuje do osem jednotiek počas jedného kola. Maximálny počet walkerov na jednom poli je šestnásť, dajú sa rozdeľovať a spájať podľa potreby. Na voľné územie stačí len vstúpiť a je privlastnené. Plecháči na neosvojenom území sa môžu posunúť vždy len o jedno pole, na domácich územiach o niekoľko. V každom kole sa môžu raz pohnúť všetky jednotky a hráč postaví ľubovoľný počet budov, ak má na to prostriedky. Kolo sa ukončí manuálne, alebo automaticky, ak sa jedná o časovo limitovaný režim hry.

Boj je banálne jednoduchý. Na políčko s protivníkovými jednotkami treba presunúť rovnaký, alebo väčší počet vlastných posluhovačov. Nasleduje klasická matematika, odpočítanie menšieho počtu od väčšieho a zostávajúci walkeri stoja na víťaznom poli. Problém s presunom nastáva pri políčkach oddelených priepasťou. Vtedy pomôže jedine výroba lietadla, druhej a poslednej jednotky v hre. Lietajúci stroj premiestni všetkých walkerov z vybraného políčka na ktorékoľvek iné na mape. Bez ohľadu na vzdialenosť. Vznášadlo je drahé a po prelete sa stratí. Umožňuje však taktický výpad, ktorý môže rázne zmeniť priebeh celej hry. Najmä vo finále. Je to drsné, keď ovládate iba ostrovček s tromi políčkami a súper tam po leteckom výpade umiestni ťažobný agregát. Aj keď jeho jednotky premôžete, nezabránite zničeniu mikropevniny. Ak práve nemáte čím preletieť na iné územie, znamená to šach-mat.

Ďalšie taktické možnosti ponúka výstavba dela. Kanón potrebuje dokupovať náboje a má celkom slušný dostrel. Po zasiahnutí súperovho políčka zničí päť walkerov a poškodí zasiahnutú oblasť. A týmto sa vlastne končí výpočet budov a jednotiek. Ale nenechajte sa mýliť, dva druhy jednotiek a tri objekty v teréne vám pohodlne vystačia na veľkolepú zábavu. Hoci s trochou fantázie by sa dalo ešte niečo pridať a hra by ponúkla ešte nejaké taktizovanie navyše. Snáď v pokračovaní. Určite treba spomenúť, že hráči majú dokonalý prehľad o zdrojoch svojich protivníkov. Vie sa, koľko má kto surovín, či má v zálohe vznášadlá a ktoré delo je nabité. Je to veľmi užitočné, pretože na základe týchto faktov sa dá polemizovať o tom, čo daný protivník asi spraví v najbližších kolách a môžu sa robiť protiopatrenia. Vzhľadom na takmer nekonečné taktické kombinácie je však len zriedka možné presne určiť, čo má súper za lubom. Takže toto „bonzovanie" neprekáža.

Greed Corp
Na konci môže zostať len jeden...

Pre jednotlivca je pripravená solídna kampaň rozdelená na niekoľko scenárov. Každý ponúka niekoľko nadväzujúcich máp a stupňuje sa aj obtiažnosť. V praxi to znamená, že AI je na pokročilej úrovni a znižuje sa časový limit na vykonanie akcií v kole. Niekedy treba čeliť len jednému protivníkovi, inokedy až trom, čo ponúka dosť odlišný zážitok. Príbeh sa nekoná, postup sprevádza len hŕstka bezvýznamných komentárov situácie. To pravé orechové ponúka multiplayer. Na výber je priateľská, čiže nehodnotená hra a rebríčková pre dvoch až štyroch hráčov. Bojuje každý za seba a na konci sa účastníkom pripočítajú, alebo odpočítajú body podľa umiestnenia (vypadnutia) v zápase. Sieťová hra ponúka skutočnú výzvu s nevyspytateľnými protivníkmi. Niekedy nie je do poslednej chvíle isté, kto zvíťazí. Súperi sú nepredvídateľní, rovnako, ako ich postup. To platí hlavne vo štvorici, kedy sa v každom kole môže všetko úplne prevrátiť naruby. Bohužiaľ je veľký problém nájsť protihráčov, aj keď pripojenie je bezproblémové. Poteší aspoň zaujímavá možnosť nechať zapnuté vyhľadávanie záujemcov pre multiplayer a popri tom hrať singleplayer. Po nájdení potrebného počtu kandidátov stačí potvrdiť, že ste pripravený a Greed Corp sa okamžite prepne do sieťovej hry. Fajn vec.

Po technickej stránke je hra obstojná. Grafika nijako úchvatná, ale vyhovuje. To isté sa dá povedať aj o ozvučení. Ovládanie myšou je veľmi jednoduché a veľmi praktické. Uvítal by som však možnosť prepínania pohľadov kamery. A bolo by vhodné, aby kamera automaticky sledovala súperov ťah, aby mal hráč lepší prehľad o dianí na mape.

Greed Corp sa prezentuje pomerne skromne a nie je to gigant, ktorý by sa mohol porovnávať s najväčšími hitmi. Aj preto sa jedná o dosť prehliadaný titul. Ale zatiaľ, čo iné stratégie dookola omieľajú rovnaké princípy, Greed Corp sa vydal vlastnou cestu a nekráča vychodeným chodníkom. Jednoduchý, ale premyslený systém inklinuje ku kvalitným stolovým hrám a z istého uhla pohľadu môže pripomínať aj svojskú šachovú partiu. Pravda, hre chýba určitá pompéznosť. Je ako rytier, ale s dreveným mečom a oblečený vo vreci. Niektoré veci by sa určite dali posunúť na vyššiu úroveň. Stále však hovoríme o záležitosti, ktorá sa vymyká bežnému štandardu. Výsledné hodnotenie je zaokrúhlené smerom hore, pretože Greed Corp navyše poukazuje na akútny problém devastovania životného prostredia.

Greed Corp
Greed Corp Letecký presun poskytuje veľké taktické možnosti.
Letecký presun poskytuje veľké taktické možnosti.