LITTLEBIGPLANET 2

LITTLEBIGPLANET 2

9.0

Sackboy sa naučil nové triky

Milióny levelov nás presvedčili, že LittleBigplanet s obsahom tvoreným komunitou si vystačí do nekonečna. To sme si mysleli do okamihu, než sa k nám dostalo pokračovanie, ktoré nás zase preškolilo, že nič netrvá večne a aj sláva herného motta Play, Create and Share sa musí poupraviť, pretože LittleBigPlanet 2 prekračuje kreatívne hranice svojej, teraz, už malej sestry a učí nás premýšľať vo veľkom. Ako vo veľkom? Zabudnite na levely, vytvárajte rovno celé hry!

Privítanie v duchu predchodcu sa nijak neodlišuje od snahy ukázať vám, ako pracuje základný systém, na ktorom hra stojí. Skákanie a prekonávanie prekážok so Sackboyom postráda kreatívny náboj, takže sa nezastavujete, netapetujete úroveň, nálepkami neuvádzate do chodu mechanizmy, ktoré vám prinesú bonusy, neťaháte so sebou špongiovú plošinku, aby ste doskočili vyššie, dokonca sa ani nezdržujete príliš zložitými výtvormi, ani prechádzaním prepracovaných bludísk so sériou spínačov. Skáčete zprava doľava, zľava do prava, zhora dolu a bavíte sa na roztomilej grafike, ako chudák handrová bábka zapíska, keď dopadne zadkom do ohňa alebo sa popŕhli na elektrickej podlahe.

Zbierate bublinky, bubliny s ukrytými materiálmi a objektami a zisťujete, že napriek tomu, že grafická stránka je reálnejšia vďaka používaniu širšieho spektra materiálov ako priehľadný plast, tekutiny, srsť, perie, sklo a levely sú bohatšie na detaily, práca s kamerou nesie známky experimentovania a celý príbeh o záchrane sveta pred hnusným Negativitronom je sprevádzaný častými prestrihovými scénami, že je to jednoducho stará dobrá Malá veľká hra. Nič viac, nič menej.

Stále sa nemôže merať so žánrovými kolegami, pretože na fyzike závislý svet Sackboya nedokáže zaručiť identické chovanie pri skokoch na trampolíne, ako zareaguje postavička, keď bude plachtiť vzduchom ani kam dopadne, ak sa odrazíte z úplného konca plošinky. Chýba jej presnosť, precíznosť a podobne ako v jednotke, budete prichádzať o život čistou náhodou. Levely sú opäť rozdelené na tri vrstvy (pozadie, stred, popredie), našťastie už od vás nevyžadujú, aby ste medzi nimi tak často poskakovali. Prechody sú takmer zautomatizované, tak ako celá kampaň, ktorou prejdete ako nôž maslom.

LittleBigPlanet 2
LittleBigPlanet 2 Malí robotíci vás prenasledujú na každom kroku a pomáhajú vám.
Malí robotíci vás prenasledujú na každom kroku a pomáhajú vám.

LittleBigPlanet 2 Preteky na chlpatých húseniciach? Žiaden problém!
Preteky na chlpatých húseniciach? Žiaden problém!

LittleBigPlanet 2 Prehistorické dobrodružstvo je určené pre majiteľov Move.
Prehistorické dobrodružstvo je určené pre majiteľov Move.

Ukážem ti, čo dokážem

Približne v polovici LittleBigPlanet 2 odkrýva a ukazuje svoju pravú tvár kompletnou zmenou konzumácie levelov. Okrem toho, že sú teraz prepojené medzi sebou navzájom teleportami, tak v rámci jednej úrovne je možné vďaka novým nástrojom nielen kompletne zmeniť žáner – z plošinovky po nasadnutí na húsenicu sa zmení pohľad na top down a jazdíte s ňou v bludisku plnom ohňa – ale s power upmi a schopnosťou ovládať čokoľvek, čo má na sebe ovládací panel, sa mení aj základ celej hry. Rozvláčny rozbeh, kde noviniek zrátate na prstoch jednej ruky, zrazu otvára dvere do úplne iného sveta.

Media Molecule naplnili celú kampaň takou mierou kreativity, že sa čudujete, prečo ešte tie nápady nepretekajú cez okraj obrazovky. Prepáčite aj päthodinovú dĺžku a nízku obtiažnosť, kde teraz nepredstavujú výzvu ani nepriatelia aj vďaka faktu, že vás už dokážu prenasledovať a nekopírujú iba prednastavené cestičky. Všetky úrovne sa oplatí navštíviť viackrát, či už kvôli novým materiálom alebo s kamarátmi vo štvorici alebo kvôli kľúču, ktorý odomyká challenge. Tieto sú samé o sebe minihrami, po novom je možné o body súperiť nielen online, ale aj medzi sebou. A tak v jednej rozbíjate totem stláčaním správnych symbolov na gamepade v štýle Buzz Junior, v inej zase jazdíte na potkanoch s možnosťou meniť trate, v ďalšej sa zase obstreľujete v malej aréne a v inej po vzore Geometry Wars ničíte nepriateľov.

LittleBigPlanet 2 prekračuje hranice klasických editorov a stáva sa moderským nástrojom samej seba. Celá kampaň pripomína indie scénu, kde sa to s novými nápadmi a ich kreatívnym využívaním v hrách len tak hemží. Len na rozdiel od množstva malých hier, sú tie kratochvíle na jednom disku. A Media Molecule ich strieľa s takou kadenciou, že si ich nestihnete ani poriadne poláskať, využívanie tortometu na zaťaženie plošiniek, vystreľovanie kotvičky alebo hádzanie predmetov s Grabinatorom sa nestihne ani dostať pod kožu a už je nahradený vodotryskom, ktorým hasíte plošinky v plameňoch, zatiaľ čo druhý hráč po nich skáče a zbiera bublinky. Ovládanie skákajúceho zajaca bleskovo strieda ťava štvorhrbá, s ktorou ničíte nepriateľov a hneď v zápätí osedláte včelu a po vzore raketkovín kosíte bossa.

Príbehová kampaň spojená s cestovaním po zemeguli a asistovaniu najväčším architektom vysporiadať sa s úhlavným nepriateľom skončí skôr, než si stihnete všetky tie drobnosti užiť do sýta. Pričom vytváranie ciest pre kockatých Sackbotov, ktorí vás slepo nasledujú, by vydalo rovno na celý kontinent levelov. Biznis plán LittleBigPlanet 2 však leží niekde inde. V sekcii Extras spolu s hrou nájdete aj miniepizódu Prehistoric Moves určenú pre kooperatívne šialenstvo podporujúce Move a inštruktážne video v 13 jazykoch, ako si založiť PSN konto a ako pripojiť konzolu online.

LittleBigPlanet 2

Ukáž, čo dokážeš

Zámer autorov je tak trochu sebecký, pretože hra samotná predstavuje iba mimoriadne chutný a takmer nenapodobiteľný stavebný plán a ukážku toho, čo všetko je možné, za podmienky, že sa naučíte šikovne narábať, objavíte limity editora a strávite v ňom enormné množstvo času skúšaním všetkého na všetko, vytvoriť zo stavebnice menom LittleBigPlanet 2. Pätdesiatka tutoriálov je informačne nabitá, ale ich podávanie sa míňa účinkom, sledovať video a pritom skúšať prepájať objekty vás nikam nedovedie. Vstup do editora teraz už nie je podmienený len fantáziou a chuťou niečo vytvoriť, ale aj prekonaním úvodného ostychu, čo ak váš výtvor nebude fungovať?

Večná hamletovská otázka "tvoriť alebo netvoriť" je možno zodpovedaná skôr, ako sa nazdáte. Na povrch je LittleBigPlanet 2 zábavkou pre celé rodiny, ale je natoľko komplexná, že aj obyčajné rozpohybovanie primitívneho hranola polepeného nálepkami dá zabrať. Nie je nevyhnutné, aby ste sa podieľali na vytváraní levelov, ale keď už máte pripojenú konzolu online, môžete sťahovať tisícky levelov iných hráčov. Preto tá inštruktáž. Už počas beta testu boli vytvorené mimoriadne zaujímavé úrovne a aj z toho dôvodu je ťažké predvídať, aké výtvory sa objavia o týždeň, o mesiac.

Veteránov poteší, že LittleBigPlanet 2 po prvom spustení importuje všetok obsah predošlého dielu vrátane materiálov a celého profilu. V editore sa udialo niekoľko zmien, ktoré zefektívňujú kreatívny proces a nijako sa nepodpisujú na plnení merača objektov v leveli. Vďaka logike a programovaniu môžete teraz presnejšie rozanimovať aj rozhýbať objekty, mikročip zase pojme niekoľko príkazov (vlastností) naraz a taký Creatinator dokáže cez power-upy vystreľovať napríklad vybuchujúce kurence, nielen vodu, oheň a plazmu. Postavám je možné priradiť hlasy, dá sa skomponovať hudba aj zanechať skryté odkazy v komplikovaných mechanizmoch, ktoré vystavíte online pre ostatných.

LittleBigPlanet 2
LittleBigPlanet 2 Sackboy teraz môže ovládať čokoľvek, aj automaty a hrať na nich Arkanoid.
Sackboy teraz môže ovládať čokoľvek, aj automaty a hrať na nich Arkanoid.

LittleBigPlanet 2 Hra sama importuje profil, DLC a získané materiály z predchodcu.
Hra sama importuje profil, DLC a získané materiály z predchodcu.

LittleBigPlanet 2 Sada nástrojov editora sa rozšírila, je komplexnejšia i komplikovanejšia ako tento mikročip.
Sada nástrojov editora sa rozšírila, je komplexnejšia i komplikovanejšia ako tento mikročip.

Živšia áno, bláznivejšia áno, jednoduchšia nie

Nik netvrdí, že hopsačky musia zákonite fungovať na princípe skákania po hlavách nepriateľov, že hrdina musí cestovať zľava do prava a že v rámci jednej úrovne nie je možné zmeniť žáner. Pravidlá sa v LittleBigPlanet 2 menia podľa toho, ako ich diktuje tvorca. Media Molecule kalkuluje dopredu s jednou premennou – užívateľským obsahom, no nevie, ako sa k tomu postaví komunita a či nezačne chrliť len kópie už existujúcich hier, kým sa zjavia poriadne levely, mody, hry.

LittleBigPlanet 2 čerpá zo studnice indie, je bez hraníc, rúca predsudky a siaha na miesta, kam iné nedosiahnu, pričom má charakter typický pre vysokorozpočtový projekt, drží sa na uzde, snaží sa byť zrozumiteľnou a čo je najdôležitejšie, vyvoláva hlad po novom obsahu a do bodky plní motto Play, Create and Share. Môžete vykonávať všetky, alebo iba jednu činnosť, spokojnosť je zaručená.

napísal spacejunker 19.1.2011
9.0
9.1