CRYSIS 2 - MULTIPLAYER

CRYSIS 2 - MULTIPLAYER

Preverili sme kvalitu MP dema Crysis 2

Dojmy

Bol raz jedna FPS hra. Nikto o nej nevedel, nikto ju nehral, nikto ju nepoznal. Nepatrila do výkladnej skrine PC hrania, nepovažovala sa za najlepšie vyzerajúcu hru vôbec. Nevzniklo pre ňu množstvo módov, grafických upgradov a videí dokumentujúcich možnosti enginu. Netočilo sa okolo nej milión diskusií, nekonečných hádkok, nezakladali sa flamewary. Na jej pokračovanie sa nečakalo ako na odhalenie Columbovej ženy ani sa toto očakávanie u polovice hráčov nepresunulo do mŕtvej zóny po potvrdení konzolových verzií. Tá hra nie je ani náhodou Crysis. Crysis, ako všetci vieme, je niekde úplne, úplne inde.

Rozhodnutie EA vypustiť multiplayerové demo len pre platformu Xbox 360 niektorých prekvapilo, iných zase ani nie. Tak či onak, demo sa na našich diskoch zohrieva už pár dní a niekoľko hodín strávených v Nanosuite nám umožnilo vytvoriť si predstavu o tom, čo nás po stránke MP čaká v plnej hre.

Demo zavedie konzolových krízistov na mapu Skyline zasadenú, ako inak, do New Yorku. Presnejšie sa môžete tešiť na strechy poničených mrakodrapov pospájané mostíkmi, schodíkmi a vysutými lávkami. Väčšina súbojov sa odohráva v exteriéroch, hráči radi používajú najmä zákutia za skleníkmi, pristávaciu plochu pre helikoptéry či najvyššie položený bod na streche budovy neďaleko vodojemu. Vyhliadka na vrchole mape sa často (najmä pre hráčov s nízkym levelom) stáva útočiskom kemperov, pričom stačia iba pevné ruky v kombinácii s ostrelovačkou a zo zabivakovaných borcov na streche sa stávajú ľahké fragy.

Skyline si vychutnajú aj zástancovia interiérových akcií – posilňovňa, výťahová šachta a chodby s ňou spojené alebo šatňa s kabínkami sa často stávajú miestom zúrivých prestreliek. Mapa ponúka grafiku na mierne nadštandardnej úrovni, pri troche voľného času bez svišťania guliek nad hlavami si skúste všimnúť najmä efekty a sprievodné animácie (dogfighty stíhačiek a mimozemských rakiet na oblohe), ktoré dianie na obrazovke oživujú. Rozhodne ale nemôžeme hovoriť o tom najlepšom, čo sme kedy mohli na Xboxe po stránke vizuálu vidieť. Jedným dychom treba dodať, že MP mapy a všeobecne grafika v zápasoch viacerých hráčov je takmer vždy posunutá do úzadia na úkor stability a rýchlosti sieťového kódu. Grafiku teda nemá na základe dojmov z MP vôbec zmysel hodnotiť.

Instant Action a Crash Sites sú dva módy dostupné na otestovanie Skyline. Prvý je klasickým teamovým deatchmatchom, Crash Sites kladie na spoluprácu trošičku väčší nárok. V tomto móde na mapu padajú úlomky mimozemskej technológie. Úlohou dvoch znepriatelených frakcií je obsadiť dané miesto a udržať ho po určitú dobu, až kým z neba nespadne úlomok na iné miesto.

Zbrane tvoria iba polovicu výzbroje vojakov z Crysis. Pištole, samopaly, guľomety, snajperky a granáty častokrát hrajú druhé husle. Najúčinnejšou zbraňou je totiž Nanosuit, špeciálny bojový oblek so schopnosťami značne ovplyvňujúcimi bežný gameplay. Demo vás nechá vyskúšať si dve tieto vlastnosti – supersilu a stealth mód. Supersila sa aktivuje ľavým bumperom a tak, ako by ste podľa názvu očakávali, po jej aktivácii je postava... silnejšia. Znesie viac nepriateľských zásahov a naopak po aktivácii schopnosti dokážete spôsobiť väčšiu škodu protivníkom vy. Na pravý bumper namapovaný stealth navádza k hraniu úplne iným spôsobom. Kabát neviditeľnosti je ideálnym prostriedkom  k podrezávaniu hrdla zo zadu. Obe schopnosti sú časovo obmedzené – čerpajú energiu – a pre ich opätovné použitie je potrebné počkať na dobitie akumulátorov Nanosuitu.

Nedá mi nespomenúť ďalšie špeciálne schopnosti, ktorými vojaci disponujú. Z výskoku je možné s ohromným treskom dopadnúť na zem a „vytrestať“ tak naraz celú skupinku nepriateľov. Pred nepriateľskou streľbou vás neraz zachráni šmyk ako vystrihnutý z akčných filmov či Mirror's Edge. Všeobecne práve Mirror's Edge sa vynára pri hraní Crysis 2 pomerne často – veľa sa skáče, štverá po kolmých stenách, šmýka atď.

Crysis 2 - Multiplayer

Crytek zaujímavo pristúpil k postupnému odomykaniu nových možností multiplayeru. Nováčikovia majú dostupný iba prvý herný mód - Instant Action. Až po vylevelovaní o pár úrovni sa odomkne aj Crash Sites. Rovnako je to s ponukou profesijných kitov. Predpripravené klasiky (assault, recon, sniper atď.) je nutné postupne odomknúť, pričom voľba vlastného zloženia výstroje a výzbroje je opäť aktívna až po pár leveloch. Tým sa značne uľahčí vstup do hry, máte obmedzený počet módov, obmedzené zbrane a jediné, na čo sa potrebujete zamerať, je zvládnutie mierenia, strieľanie a, samozrejme, ovládanie obleku.

Akonáhle do týchto základov preniknete, otvoria sa vám ďalšie možnosti. Zbrane je možné meniť a upravovať, pridávať mieridlá, tlmiče, granátomety atď. Rovnako je (resp. bude) možné meniť aj sily obleku, dogtagy a podobne. Jediné, čo sa v deme meniť nedalo, je nastavenie killstreaks. Po vzore iných akčných FPS sa totiž aj v Crysis s postupne narastajúcim počtom zabití sprístupňujú extra hračky, ktoré neraz môžu zmeniť priebeh celej bitky. Keď sa vám podarí bez zomretia zabiť troch protivníkov, ponúkne sa celoplošný radar odhaľujúci polohu všetkých nepriateľov na mape. Ďalšie zabitia neskôr sprístupnia bombardovanie či dokonca privolanie leteckej podpory.

Celkový dojem z dema sa až nebezpečne blíži k pocitom z hrania napríklad Modern Warfare 2. Je na vás, či vám tento štýl sadne alebo nie, osobne som napr. MW2 hrával pomerne dlho a tak som sa rýchlo stotožnil aj najnovším dielkom Cryteku. Crysis 2 nemožno vytknúť absenciu rýchlych, dramatických súbojov, vylepšovanie postavy formou odomykania upgradov, killstreaky atď. Jednoducho MW2 v sci-fi kabátiku. Instant Action ani Crash Sites nedávajú veľa priestoru uvažovaniu, možno sa to zmení po predstavení ostatných módov, ale ak nie, takticky orientovaní fanúšikovia budú trocha sklamaní.

Predstavenie Crysis 2 formou MP dema na Xboxe nedopadlo vôbec zle. Ak sa sťažujete na grafiku (resp. skôr na nenaplnené očakávania), s finálnym verdiktom skúste počkať, až kým nebudete mať možnosť vyskúšať singleplayer. Grafika je samozrejme iba forma, dôležitejší je obsah, no a ten ako keby z oka vypadol iným populárnym FPS-kám súčasnosti. Multiplayer je orientovaný viac akčne a podobá sa Call of Duty sérii, čo nutne nemusí znamenať negatívum. Bude zaujímavé sledovať, aký obsah (módy, upgrady, sily Nanoobleku) Crytek vo finále použije, aby oslovil aj zvyšok nabudeného herného publika netrpezlivo čakajúc na vysokokvalitný titul.

Crytek potvrdil bez špecifikovania dátumu vydania, že multiplayer demo bude k dispozícii aj pre PC.

napísal je2ry 31.1.2011
CRYSIS 2 - MULTIPLAYER