DC UNIVERSE ONLINE

DC UNIVERSE ONLINE

8.5

Staňte sa komiksovou legendou

Na trhu je nepreberné množstvo MMORPG. V súčasnosti už dokonca aj veľa bezplatných titulov alebo kvázi bezplatných s mikrotranzakciami. Má medzi nimi šancu uspieť online svet s mesačnými poplatkami, aj keď sa tam osobne zoznámite so Supermanom a Batmanom?

Určite áno, aj keď by prehodnotenie výšky poplatkov stálo za zamyslenie. Ale keďže DC Universe Online len pred pár týždňami vyšla a ide na dračku, zatiaľ k tomu SOE nemá dôvod. Uvidíme, ako sa časom vyvinie. Nás však primárne zaujíma obsah tohoto sveta, ktorý sa odvážil naservírovať hráčom najznámejších hrdinov DC komiksov. Hoci sa nestanete Batmanom alebo Lexom Luthorom osobne, budú to vaši tútori alebo trofeje (podľa výberu strany), ktorým pôjdete po krku. A to je predsa tiež veľmi lákavé, no nie?

Hneď v úvode upozorňujem, že DC Universe nemá nič spoločné s hrami typu World of Warcraft. Ak čakáte niečo v tomto štýle, stopercentne budete sklamaní a voči DC-čku budete mať neopodstatnené predsudky. Kto si ale žiada kvalitu, ktorá slepo nekopíruje stereotypný algoritmus väčšiny MMO, je na správnej stope. Teda ak nemá nič proti komiksom a dynamickej akcii. DCU je totiž veľmi akčne poňatá MMO s precíznym vývojom postáv. Ak vám takáto charakteristika nevonia, ruky preč.

Precízne naplánovaný zrod (anti)hrdinu

Na začiatku DCU je, samozrejme, vytvorenie postavy. Natoľko precízne, že pravdepodobne strávite desiatky minút len úpravami tváre, kostýmu a charakteristikami vášho supermuža alebo superženy. Možností je veľa a fantázii sa medze nekladú. Vzhľad ale nie je až taký kľúčový. Každý novozískaný kus výbavy v hre totiž zmení váš výzor. Ale nemusíte to akceptovať, hrdina sa môže stále zobrazovať v pôvodnom odeve, ale s bonusmi novej výstroje. Významnejší je výber mentora, preferovaný štýl boja a pohybu. Tútor určí či vaše sily vychádzajú z technologických vymožeností, sú vrodené alebo božškým darom. U kladných postáv tieto formy reprezentuje Batman, Superman a Wonderwoman, u záporákov Joker, Lex Luthor a božská Circe.

DC Universe Online
DC Universe Online Superrýchly beh cez pochmúrne Gotham City.
Superrýchly beh cez pochmúrne Gotham City.

DC Universe Online Hrdina má niekoľko rôznych setov zručností a síl.
Hrdina má niekoľko rôznych setov zručností a síl.

DC Universe Online Dostanete sa prakticky do každej uličky úžasne komplexného mesta.
Dostanete sa prakticky do každej uličky úžasne komplexného mesta.

Nasleduje voľba bojového štýlu. Zahrňuje bitkárske formy a boje bez zbraní, s palicou, chladnými, ale aj strelnými zbraňami či energetickými výbojmi. Vyberiete si len jeden štýl, ale neskôr je možné osvojiť si aj iné. K tomu si pridáte špecializáciu alebo ak chcete povolanie postavy. Môžete sa orientovať na rôzne elementárne či prírodné zručnosti, mentálne schopnosti, moderné technológie alebo mágiu. Napokon je tu preferovaná forma špeciálneho pohybu. Superrýchlosť umožní extrémne rýchly beh, akrobacia šplhanie po budovách a hádajte, na čo je lietanie? Na prvý pohľad výrazné rozdiely, ale všetky tri formy umožňujú hrdinom bezproblémový presun v akomkoľvek teréne. Je vlastne jedno, či na strechu budovy vyleziete, vybehnete alebo preletíte. S pohybovou schopnosťou však súvisí príslušný set doplnkových zručností. Tak ako so všetkým, čo ste generovali pri vytváraní postavy.

Najkomplexnejší RPG vývoj postavy v MMO

DC Universe Online má pravdepodobne najkomplexnejší RPG vývoj postavy v MMO hrách. Váš (anti)hrdina má hneď niekoľko setov unikátnych schopností a síl. Každá zbraň a bojový štýl má sériu odomknuteľných komb a pasívnych bonusov. K tomu je tu ešte kolekcia špecialít viazaná na superpohyb. Napríklad ak ste si zvolili beh, môžete rozraziť obranu protivníkov alebo ochromiť nepriateľa vyvolaním vzdušného víru a podobne. To je kategória zručností. Okrem toho je ale tu množstvo prvkov v kategórii síl. Po dva sety zručností ponúka špecializáca postavy. Niektoré povolania inklinujú k fantasy schopnostiam ako je ohnivá strela, mrazivý dych, ľadová smršť a podobne. Iné sa spoliehajú na vyvolanie bojového drona, detonátory, jedy alebo elektrošoky. Ďalej je tu set ikonických síl podľa predispozícií postavy so zbierkou extra zručností a bonusov. Tu môžete nájsť liečivý blesk, ničivý pohľad a iné chuťovky. Táto bohatá zmes zručností a síl, súhrnne črty, umožňuje vytvoriť diametrálne rozdielne postavy. Lenže body na prístup k schopnostiam sú delené len do dvoch skupín, podľa hlavných kategórií. Takže neraz je ťažké rozhodnúť sa, do ktorej superveci je vhodnejšie investovať. Našťastie sa črty sa dajú za poplatok resetovať a body prerozdeliť.

Aktivovateľné schopnosti sa ukladajú do lišty na obrazovke. Ani to však nie je úplne klasické. Hráč si totiž môže prepínať dve lišty s odlišnými funkciami – regulácia a poškodenie. V každej môžu byť rovnaké kúzla a útoky, lenže efekt po vyvolaní má niekedy bonus navyše. Napríklad pri zmrazení s reguláciou je oslabená odolnosť nepriateľov voči chladu. Zmrazenie s poškodením má o 30% ničivejší účinok.

Samotné boje sú veľmi akčné a dynamické a využívajú kombináciu rýchlych komb a efektívnych schopností. Spravidla hráč zasadí niekoľko rýchlych úderov alebo striel a klbko nepriateľov rozpráši vyvolaním devastačného kúzla alebo špeciality. Schopnosti vyžadujú dostatok energie, ktorá sa dobíja už tým, že zasadzujete rany v boji. Zbraň môže byť v akcii neustále. Zručný hráč aj niekoľko minút bojuje non-stop a za sebou necháva spúšť. Je to divoká jazda pohodlne ukormidlovaná ovládačom alebo myšou a okorenená devastačnými schopnosťami. Niekedy sa však treba aj brániť a určenou klávesou prelomiť puto, keď sa nepriateľovi podarí zajať vás a znehybniť. Vítanou pomôckou v boji sú predmety, ktoré sa dajú zodvihnúť a hodiť. Najmä sudy, na ktorých je označené či zasiahnutý cieľ zmrazia, alebo spália. Podobné sú aj sudy s liečivom, skvelé pri boji s bossmi, kde vám alebo tímu hoja rany. Adrenalínová akcia tvorí hlavnú náplň hry. Či už bojujete ako osamelý vlk, alebo v skupine, na PvE alebo PvP serveroch, kde početné bitky zdramatizuje prítomnosť AI prívržencov každej strany.

DC Universe Online
V DC Universe Online je rušno na každom kroku.

Misie, prehliadka veľkomesta a legendy v arénach

DC Universe Online však nie je len nezmyselné mlátenie každého, kto vám príde do rany. Obsahuje tony úloh a čím viac ich plníte, tým viac ich pribúda. Väčšiu časť zadaní dávajú významné postavy a superhrdinovia z komiksov (áno presne tí, z obálok časopisov) na policajných staniciach (dobrí) a v baroch (zlí). Tieto úlohy odomykajú ďalšie, ktoré majú súvis s predošlými. Pekne plynú za sebou, stupňuje sa ich náročnosť a tvoria pomyselné epizódy a samostatné malé príbehy. Napríklad začínate s plienením mäsožravých rastlín v uliciach a postupne sa prepracujete do úkrytu Poison Ivy. Boje, kde sa postavíte proti najznámejším legendám DC, sú čerešničkou na torte. Často vám v takých chvíľach asistujú iné, spriatelené komiksové ikony. Kto je s vami a kto proti, samozrejme, záleží od toho či ste hrdina, alebo zloduch. Takže v prvom prípade vám napríklad Robin podá pomocnú ruku, v druhom prípade ho naopak musíte spacifikovať. Hoci cestou k splneniu úloh je vždy boj, obvykle je súčasťou aj prenášanie objektov, oslobodzovanie zajatcov, vyzbieranie zásielok, aktivácia a podobne, ale nie ďaleko od centra diania. Zaujímavé je zdieľanie úloh, aj keď hráči nie sú v jednom tíme. Napríklad keď treba aktivovať spínače, chránené bandou gangstrov. Jeden hráč bojuje, druhý, náhodný hráč, aktivuje spínač, a výsledok sa zohľadní pri plnení úlohy obom. To isté platí pri útoku na bossov. Keď zbadáte skupinku, ktorá likviduje hoci minotaura a zasadíte mu tiež niekoľko dobrých rán, zabitie sa započíta tímu aj vášmu hrdinovi.

Okrem bitkárskych misií, ktoré môžu byť po čase trochu monotónne, sú tu aj iné, ktoré zabránia narastajúcemu stereotypu. Svojské pretekárske, kde hráč otestuje svoju schopnosť superpohybu a koordináciu. Po štarte je treba prebehnúť a preliezť cez kontrolné kruhy až do cieľa v určenom časovom limite. Ďalej oddychové, bádateľské úlohy. V podstate spoznávacie zájazdy, pri ktorých hráč navštívi informačné búdky v okolí pamätihodností mesta. Sú nenáročné a za dobrú odmenu, navyše pohľady z výškových budov sú úchvatné. Všetky tieto úlohy sa dohrávajú v uliciach dvoch miest Metropolis a Gotham City. Väčšinou vonku, ale bossov niekedy chytáte v malých instatných zónach v domoch. Tieto mestá asi pozná každý. V hre predstavujú zóny, kde sa hráč pohybuje od počiatku až po dosiahnutie vysokých úrovní. A predsa sa vám nezunujú. Ako je to možné? V prvom rade sú neuveriteľne masívne a ani so superpohybom ich len tak ľahko neobsiahnete celé. Okrem toho obsahujú aj štvrte s rozdielnou architektúrou a vzhľadom, napríklad čínska štvrť, park, továrenské priestory. Tisícky domov, domorodcov, gangstrov superhrdinov a superzločincov, to všetko pôsobí veľmi živo a uveriteľne. Akoby ste naozaj žili v komikse. Hlavne keď preskakujete z jedného mrakodrapu na druhý a pod sebou vidíte dokonale spracované prostredie.

Úlohy v mestách dopĺňajú externé arény a instantné zóny. Ponúkajú odlišný herný zážitok, ale aj výrazne iné prostredia, ako je lávové pole, prales, púšť a podobne. Obsahujú niekoľko doplnkových herných režimov. Odomykajú sa postupne, podľa vyspelosti hráča a majú pestrú náplň. Sú tu tímové PvP arény, kde stoja „dobrí proti „zlým". Zábavné sú kooperačné misie s malým tímom, ktoré tvorí niekoľko zadaní a vrcholia bojom so silným bossom. Zaujmú špeciálne PvP arény, kde sa hrá v koži superhrdinov, ako je Robin, Harley Quinn alebo dokonca Batman. Každý má set vlastných zručností a nové postavy treba odomknúť. Od tridsiatej úrovne sú prístupné misie pre dvojice a spoločné nájazdy-raidy hráčov, aj keď zatiaľ to vyzerá len na menšie skupinky účastníkov. Všetky režimy arény sú aj na PvE serveroch.

DC Universe Online
DC Universe Online Niekedy budete superhrdinov ťahať zo šlamastiky... alebo ich do nej dostanete.
Niekedy budete superhrdinov ťahať zo šlamastiky... alebo ich do nej dostanete.

DC Universe Online Niektoré sily majú veľmi devastačný účinok.
Niektoré sily majú veľmi devastačný účinok.

DC Universe Online Prácička sa podarila, zločinec je v putách.
Prácička sa podarila, zločinec je v putách.

Koniec dobrý, všetko dobré?

O DC Universe Online by sa dalo písať ešte veľmi dlho a zrejme by som stále nespomenul všetko. Tak aspoň v skratke. V hre môžeme pochváliť pohodlnú navigáciu pomocou mapy. Tiež hľadanie miest a úloh na minimape aj v meste s osvetlenými kľúčovými stanoviskami. Výstroj postavy má, hlavne neskôr, väčší význam ako úroveň hrdinu, pretože zásadne mení jeho atribúty a výkon. Za zmienku stojí úspešné, i keď spočiatku váhavé, fungovanie verzie pre PS3. Na konzolách tento žáner ešte nie je samozrejmosťou a jedná sa o prvú komerčne úspešnú MMO pre túto platformu. Grafika online sveta je, vzhľadom na povahu, veľmi dobrá, atmosféra jedinečná. Nočné Gotham City budete milovať. Komiksové stránky pri porážke bossov sú interesantné.

Samozrejme, nie všetko je úplne super. Centrálna veža, kde je sústredených najviac obchodníkov, je zbytočne veľká a zablúdite tam aj s navigáciou. Komunikácia medzi hráčmi nie je ešte uspokojivo doriešená a vyskytujú sa určité technické chyby. Takéto neduhy však u celkom novej MMO nie sú nič výnimočné a je predpoklad, že sa postupne odstránia. Mladé online svety bežne potrebujú aj niekoľko mesiacov na vychytanie výraznejších chýb. V prípade SOE však môžeme oprávnene očakávať rýchle nápravy. Okrem toho však tvorcovia nutne musia popracovať aj na doplnkovom obsahu. Súčasná náplň hry je síce atraktívna, ale hráči získajú prakticky všetko už po týždni-dvoch hrania. V tomto termíne sa dá bez problémov dosiahnuť maximálna tridsiata úroveň postavy a splniť väčšina úloh. A to v MMO nie je práve ideálne.

DC Universe Online je akčne ladená MMO s interesantným RPG vývojom postáv. Nič pre WoW maniakov, ale chuťovka pre akčných hráčov. Zvlášť pre tých, ktorých fascinujú komiksy a neznášajú pestrofarebných klaunov. Môže sa pochváliť tým, že je najrýchlejšie sa predávajúcou hrou od SOE a kvality sú skutočne nepopierateľné. Ak však chce SOE momentálny príliv hráčov aj udržať, hre treba urgentne pridať viac obsahu, vyššie úrovne, nové výzvy. Nastávajúce mesiace preveria pripravenosť SOE a stabilitu virtuálneho komiksového sveta, ktorý zatiaľ stojí na vratkých nohách. Alebo DC Universe dosiahne absolútny vrchol, alebo padne.

DC Universe Online
DC Universe Online Zlá cica, zlá!
Zlá cica, zlá!