MAGICKA

MAGICKA

7.5

S chybami, ale magická

Nízkorozpočtová Magicka od nezávislého štúdia sa nebojácne vtlačila do pozornosti hráčov aj kritiky a narobila celkom slušný vietor. Prečo je táto hra taká magická a čím očarila hráčsku verejnosť? Prezradím vám to, len čo odložím magickú palicu a očistím rúcho zanesené zmesou prachu a krvi nepriateľov.

„Volám sa Vlad a nie som upír," tvrdí podivné individum, ktoré vás uvíta na počiatku dobrodružstva. Aká je pravda, to sa dozviete až neskôr, po tom čo sa zapletiete s bandou orkov, goblinmi, zlomyseľnými čarodejmi a všakovakou háveďou, ktorá ohrozuje krajinu. Boje v satirickej akčnej adventúre na každom kroku spestruje suchý humor, niekedy s narážkami na známe motívy z populárnych hier a filmov. Celé sa to odohráva vo svete poznačenom severskou mytológiou, kde sú hrdinami štyria mágovia tajného rádu.

Hoci Magicka ponúka zážitok aj pre jednotlivca, oveľa zaujímavejšia je v multiplayeri. A nezáleží na tom, či v aréne likvidujete vlny nepriateľov, alebo absolvujete s tromi spoločníkmi kooperačnú kampaň. Postup so živými spolubojovníkmi dodáva Magicke šťavu, na rozdiel od singleplayeru, kde hre už po prvých epizódach dochádza dych. Titul je jednoznačne navrhnutý ako multiplayerovka a pri postupe osamelého vlka je to veľmi cítiť. Obtiažnosť je stavaná pre štvorčlenný tím a sám vojak v poli to má na mnohých miestach pekelne ťažké. Či už v súboji s niektorými bossmi, alebo keď čelí ničivej prevahe protivníkov. To, čo je pre kvarteto mágov banalita, znamená pre osamoteného hráča ťažkú výzvu, ktorá sa často končí respawnom pri poslednom kontrolnom bode. Singláč vás skrátka nebude dlho baviť, aj keď predstavuje poriadnu výzvu. Ušetríte si nervy, keď sa do ďalších epizód pustíte s partičkou.

Magicka
Magicka Tresky-plesky, hromy, blesky.
Tresky-plesky, hromy, blesky.

Magicka Nevšedný dar od zachránených domorodcov.
Nevšedný dar od zachránených domorodcov.

Magicka Kuca-paca v aréne.
Kuca-paca v aréne.

Nanešťastie práve sieťová hra je zamorená chybami ako politici klamstvom a korupciou. Ani po viacerých záplatách, ktoré chŕlia vývojári už od premiéry, sa ich nedarí zbaviť. Divoká multiplayerová jazda je neustále brzdená defektmi na každom kroku. Zapojiť do hry sa už dá takmer bez komplikácií, ale udržať sa online, je stály problém. Tucet epizód na jeden záťah s dobre zohratým tímom je nesplniteľným snom. Jednu–dve epizódky tím vydrží, ale potom sa rozpadne ako domček z karát. Sem-tam niekto skrátka vypadne, musíte reštartovať súboj s bossom, ktorý zabudol umrieť či nárazovo stratíte kontakt s celým tímom. Bohužiaľ sa to stáva často a, samozrejme, v najnevhodnejších chvíľach. Ako dlho budú ešte tvorcovia lepiť málo účinné mikrozáplaty, je otázne.

Výčitku si zaslúži aj nepraktická kamera, ktorá neraz spôsobuje zbytočný chaos a úmrtia hrdinov. Tímové postavy by sa mali držať čo najviac pri sebe, nielen z taktického hľadiska, ale aj preto, že postava pozadu je vtesnaná na okraj obrazovky, kde vidíte veľké guľové. Aj v hre pre jednotlivca je však mág niekedy snímaný v najhoršej polohe a umiestnený v nevhodnom poli obrazovky. Možno chybou, ale možno zámerom, je nemožnosť zasiahnuť štandardným kúzlom protivníka na vyvýšenom alebo zníženom povrchu. Pre niekoho bude negatívom guľomet, ktorý si môže privlastniť váš mág. Je účinnejší ako bežné kúzla a pri jeho použití hrozí hre sklz na úroveň obyčajnej arkády. Keby sa k hráčovi dostal na jednej z najvyšších úrovní, bola by to príjemná recesia. Je však kontraproduktívne, získať rýchlopalnú zbraň už v jednej z prvých epizód. V multplayeri navyše nie je fér, keď sa spolubojovníci potia pri vytváraní komb a vy len držíte klávesu s účinnou rýchlostreľbou. Samopal je síce zaujímavá výstrednosť, ale v tejto hre naozaj zbytočná. Už preto, že systém mágie je unikátny a nie je potrebné miešať ho s cudzími prímesami.

Váš mág je postava veľmi šikovná. Môže v jednej ruke držať magickú palicu a v druhej meč alebo kladivo a rozdávať údery ako zručný bojovník. Palice často pridávajú pasívny aj aktívny bonus. Napríklad samotným nosením sa zvýši maximálna úroveň života a popri tom vystreľujete ničivé výboje. Postava môže mať vždy len jednu palicu a jednu zbraň v ďalšej ruke. Zobratím predmetu na bojisku sa dovtedy používaný kus odhodí na zem. Najvýznamnejšou formou boja je však jednoznačne samotná mágia.

Magicka
Do bojaaaaaaaaaaa!

Váš mág používa osem rôznych elementov, z ktorých sa dá pred vyvolaním vytvoriť vysokoúčinný set. Použitým jednej vrstvy zeme sa vrhne kameň, ktorý poraní protivníka. Použitím štyroch vrstiev zeme sa dosiahne také silné poškodenie, že znásobený útok zabije nepriateľa a hoci aj roztrieska dvere. Elementy nemusia byť využívané len v boji. Mág nevie plávať a chlad sa priamo ponúka na zmrazenie rieky. Osvetlenie zas začne fungovať po vypustení blesku do generátora elektrického napätia a podobne.

Účinok mágie sa ešte výraznejšie zvyšuje kombinovaním elementov. Obyčajný blesk síce na sekundu pošteklí protivníkov, ale keď ho skombinujete so živlom tajomstva (arcane), vytvorí sa jeden z najničivejších útokov v hre. Vzniknutý elektrický lúč pri podržaní klávesy pôsobí ako laser a drví nepriateľov na kašu. Elementy sa kombinujú aj vtedy, keď sa križujú magické útoky spolubojovníkov. Výsledok je niekedy veľmi zaujímavý. Pri čarovaní zohráva úlohu aj to, ktoré klávesy použijete pri zosielaní. Pri neopatrnom použití môžete navyše namiesto nepriateľa ublížiť sami sebe, alebo spojencom. Spravidla pravé tlačítko myši aplikuje kúzlo na zameraný cieľ, stredné na postavu samotného mága a použitie so shiftom zasiahne okruh okolo mága. Takže pri použití ohňa v prvom prípade popálite protivníka, v druhom ugrilujete sami seba, v treťom vyvoláte ohnivý prstenec. Element života vyvolá liečivý lúč, ktorým je ideálne podporiť spojenca alebo ošetrí iba vás, alebo regeneruje všetko v okolí postavy. Nechtiac môžete liečiť aj protivníkov, nemŕtvych však lúč života zabíja.

Niektoré protichodné elementy sa vzájomne negujú, môže to mať pozitívny, ale aj negatívny efekt. Týka sa to aj priamo postavy mága. Keď hrdina prejde cez brod, je mokrý. Ak potom vyvolá blesk, nastane reakcia, mága potrasie a stratí časť života. Preto je treba privolať na seba oheň, a ten usuší vodu, ktorá sa odparí. Túto skúsenosť ale môžete využiť v boji aj vo svoj prospech. Keď privoláte na súperov dážď a potom vyvoláte blesk, dostanú pekne zabrať. Najúčinnejšie magické kombá sa hráč postupne učí a to hlavne prostredníctvom nájdených kníh. Je v nich zaznamenaný postup na zoslanie konkrétneho kúzla a hráč si môže v zozname listovať priamo na bojisku. Neskôr ich použije spamäti. Rozhodne sa hodí zrýchlenie, teleport a v multiplayeri každú chvíľu aj oživenie padlého. Na škodu nie je neviditeľnosť, vyvolanie elementála, či dážď meteoritov (ktorý ale zasiahne aj vás). Teraz už zrejme chápete, prečo sú hlavnými postavami výlučne mágovia. Tento systém by bol pri iných povolaniach ťažko realizovateľný.

Magicka
Magicka V tíme je radosť škvariť aj najsilnejších nepriateľov.
V tíme je radosť škvariť aj najsilnejších nepriateľov.

Magicka Na bojisku býva často poriadne rušno.
Na bojisku býva často poriadne rušno.

Magicka Ani tento mega-boss nie je pre skupinku problém.
Ani tento mega-boss nie je pre skupinku problém.

Dobrodružstvo si užijete v príjemnej, rozkošnej grafike. Prostredia v hre sú pekné a niektoré veľmi nápadité. Budete bojovať v húštinách, horách, v nepriateľských zákopoch, kobkách, mestečkách, ale aj na palube vzdušných lodí. Animácie postáv sú milé, niekedy pekne krvavé, zvuky v poriadku. Škoda len tej zle riešenej kamery. Ovládanie je prijateľné, ale dalo by sa vyriešiť aj o niečo lepšie. Napríklad výber magických elementov pomocou kurzora myši by hre pomohol.

Magicka príjemne prekvapila. Hoci technický stav zodpovedá silne zhrdzavenej karosérii Moskviča, skvelú jazdu zaručuje funkčný motor z Ferrari. Od nás si táto hra odnáša dve pomyselné ceny. Prvenstvo v kategórii najviac zabugovaná hra za niekoľko posledných rokov a medailu za najinovatívnejšiu akčnú adventúru / RPG od čias Diablo II s najlepšou kooperáciou v tomto žánri.

napísal uni 8.2.2011
7.5
7.2