PREDSTAVUJEME: XPERIA PLAY

PREDSTAVUJEME: XPERIA PLAY

Z horúcej Barcelony ešte horúcejšie dojmy

Po rokoch nekonečných chýrov a posledných mesiacov leaknutých obrázkov či skutočného TV spotu počas Superbowlu sa konečne toľko očakávaný PlayStation Phone dožil svojho predstavenia. Jeho výrobcom je Sony Ericsson, ktorý možnú spoluprácu s brandom PlayStation naznačoval celé roky. Možno musel prísť jasne zadefinovaný a kompatibilný operačný systém (našiel ho v Androide). Možno musel najprv výrobca nájsť spoločné rozhranie so Sony, aby mohli byť hladko doručované hry (PlayStation Suite). A možno len čakali na moment, kedy už PSP bude končiť svoj životný cyklus, do uvedenia nového ešte ostáva takmer rok, a tak by túto dobu mohol preklenúť iný systém.

Predstavujeme: Xperia Play
Dnes je to už jedno, PlayStation Phone sa oficiálne volá Sony Ericsson Xperia Play a vhodne zapadá do produktového radu Xperia. Je to slider s osvedčenou konštrukciou už z PSPgo a zároveň s ním má veľa skúseností aj Sony Ericsson, napríklad z modelu Vivaz Pro i novej Xperia Pro. Na dizajne to cítiť – žiadna stoeurová plastová krabička, ale celkom elegantný model. Má kvalitný displej s rozlíšením 854x480 pixlov – podstatne lepší ako malo prvé PSP, s LED podsvietením, silným kontrastom a výborným zobrazovaním farieb. iPhone 4 má síce ešte trochu vyššie rozlíšenie, ale v zásade sú oba porovnateľné. Aj fyzická veľkosť displeja (4 palce) je postačujúca.

Ovládacie prvky sú podľa očakávaní bohaté i výborne rozložené. Výsuvný mechanizmus je dobrý, nie príliš ľahký na oddelenie oboch častí ani sa príliš nezadrháva – dovolím si tvrdiť, že aj po niekoľkých mesiacoch používania môže slúžiť v rovnakej kvalite a nebude príliš labilný či roztrasený. Ťažisko prístroja je podobné ako pri PSPgo. Počas hrania však nepociťujem z výsuvného mechanizmu žiadne nevýhody a dokážem si predstaviť aj dlhodobé hranie na tejto forme handheldu. (Pre úplnosť dodám, že rovnako nemám problém hrať hodiny ani na DSi XL, čo je z trojice Xperia Play - PSPgo najväčší prístroj.) Spodný panel nie je na obrázkoch príliš rozmerný, ale v skutočnosti zaberá veľkú plochu. Platí to najmä pre dva analógové plochy umiestnené v strednej časti; dostatočne veľké aj pre väčšie palce a ich ovládanie je úplne intuitívne a pomerne presné. Dokážem si predstaviť, že rýchlo nahradia pohyb pri arkádovej hre typu Angry Birds a nebudete mať „zapatlaný" displej, ale pokojne môžete odpáliť vtáčikov tlačidlom. Z pohľadu hráča je to predsa len známejší štýl ako ovládať hru.

Staré známe tlačidlá sú umiestnené blízko bočných hrán prístroja. Štyri pohybové sú dostatočne veľké, ale počas prvých minút som si zvykal na ich nižší zdvih, pri bláznivej akčnej hre si nemusíte byť najprv istí, či ich stláčate dostatočne silno. Po čase sú štyri smery pohybu zvládnuté hravo. To štyri PlayStation tlačidlá majú napriek menším rozmerom istejší zdvih a ovládajú sa výborne. Ďalšie tlačidlá (Start, Select) používate minimálne. No ako ma upozornila hosteska, netreba zabúdať ani na bočné tlačidlá L a R. Kde ich Sony Ericsson uložil? Na očakávané miesto spodného panelu, budete ich hľadať skôr hmatom. Ako znalec DualShocku či PSP ich prirodzene očakávate a sú tam, no ak sa na Xperiu Play pozeráte ako na telefón či doteraz ste Sony konzoly nepoznali, môžete ich najprv minúť. Sú veľké, rozmerné, výborne sa stláčajú, no autori budú musieť zakomponovať ich ovládanie.

Predstavujeme: Xperia Play
Ako hardvér teda Xperia Play celkom obstojí a má výhodu, že v prípade úspechu môže Sony Ericsson vydať nové revízie so silnejším hardvérom. Zatiaľ má 1 GHz procesor Scorpion ARMv7 s grafickým čipom Adreno 205 GPU a grafika sa hravo vyrovná PlayStation 2 hrám.

V Barcelone boli na Xperia Play nainštalované spravidla tri hry rozličného žánru: bojovka Bruce Lee, racing Asphalt 6 a vesmírna strieľačka Star Battalion. Ako správny hráč odchovaný PlayStation som začal bojovkou. Bruce Lee je pre mňa neznámy, no spĺňa základné kritéria – obsahuje rôznu paletu bojovníkov, arén a má solídnu grafiku. Autori sa očividne zamerali viac na spracovanie postáv ako prostredí, no polonahí búchači majú skutočne pekné textúry a dobrý pohyb na bojisku. Bruce Lee sa ovláda ôsmimi tlačidlami, ľavá štvorica slúži na pohyb po bojisku (zväčša v smere vpred i vzad) a pravá slúži na rozdávanie úderov. Najprv skúšam základné vysoké a nízke údery, pridám aj nejeden kop. A spomaľujúci efekt. Až prvé kombinácie si vyžadujú viac cviku, no pri nižšej obtiažnosti to nie je problém. Bruce Lee nie je žiadny Mortal Kombat, ale ako akčná hra za 5 - 6 Eur by obstála. Na touchpadoch si v nej ale nezahráte – skôr je zaujímavý, že možnosti v menu stále ovládate dotykom.

Star Battalion pripomína starších Wing Commanderov, no hrať ich na menšom displeji a s odlišnou ovládacou schémou je dokonca nový zážitok. Grafika je solídna a čo je podstatnejšie, táto hra naplno využíva dvojicu touchpadov pre ovládanie v priestore. Iste, na odpálenie rakety a pohyb kamery je to vlastne najideálnejšia kombinácia a je fajn vidieť, ako funguje. Všetky tlačidlá sú aktívne pre ďalšie možnosti, najmä pre ovládanie primárnych a sekundárnych zbraní cez krížik i kruh. Tréningová misia má solídne tempo, som zvedavý, či budú autori z Gameloftu takí ambiciózni, aby hru obohatili ešte aj príbehom alebo sa skôr spoľahnú skôr iba na sériu misií.

Predstavujeme: Xperia Play
Asphalt 6: Adrenaline je ďalšia hra od Gameloftu, ale z predloženého tria dosahuje najlepšie kvality. Osobne som od nej očakával najmenej (bežnú konverziu z mobilnej hry), ale na Xperia Play vyzerá fantasticky. Grafika je svižná, detailná, modely áut sú parádne a hra spolieha na viaceré reálne miesta ako Kapské mesto. Ovládanie je zjednodušené na štyri tlačidlá a pridávanie plynu či brzdenie rieši pár tlačidiel. Touchpad v tomto prípade nie je potrebný, klasické tlačidlá postačujú a je to oveľa lepší pocit z jazdy ako šmátrať po dotykovom displeji po určenej plôške. Asphalt 6 je navyše ukážkou, že Xperia Play so svojím procesorom i grafikou zvládnu aj rýchle, náročnejšie hry, akčné i pretekárske tituly majú šancu na najlepšie spracovanie.

Škoda, že Xperia Play neobsahovala aj originálne PS One tituly či ďalšie tradičné žánre ako behačky. Zatiaľ však vyzerá stále sľubne, osobne ma prekvapili väčšie rozmery prístroja a na pomery telefónu i vyššia hmotnosť. No ovládacia schéma je vskutku parádna a známe žánre ako bojovky či preteky sa budú na ňom hrať výborne. Je zaujímavé vidieť, že niektorí autori uprednostnia ešte stále aj možnosť využitia dotykového displeja, iní sa vrhnú na tradičné tlačidlá.

Otázna je finálna cena prístroja i hier, prvotný prísľub 7 nainštalovaných a 50 kompatibilných hier postačuje, ale uvidíme, ako sa bude vyvíjať ďalej. A keďže do vydania NGP je ďaleko, získalo Sony zaujímavú zbraň proti štartu 3DS. Možno práve to podnietilo, že Xperia Play je zrazu od nás iba pár týždňov.

napísal korec 22.2.2011
NAJLEPŠIE MOBILY
9.5