KILLZONE 3

KILLZONE 3

9.0

Finish the Fight

Synovia a dcéry Helghanu, kde začať? Všetko, čo ste počuli o Killzone 3, je pravda. Niektorí tvrdia, že prešli kampaňou ako nôž maslom, nám to trvalo na druhý pokus necelé štyri hodiny. Všetci sa zhodujú na tom, že príbeh za veľa nestojí, ale prečo hľadať vo vojenskej hre, kde o nič iné ako o dráždenie heroického ega, komplikované zvraty a obhajovanie na hlavu postavených činov dvojice hrdinov? Veď im preboha zakázali hrešiť! Možno ste počuli o Move a 3D podpore. Je tam toho, nové technológie potrebuje Sony odprezentovať, ale nemohlo byť vsadené na lepšieho plnokrvníka. Poznáte to, veľa filmov je v 3D, ale iba jeden je Avatar. Dochádza? Killzone 3 je tým herným Avatarom.

Tam, kde je Killzone, tam je vojna

Guerrilla Games na hlasy kritizujúce fádnosť prostredí a použitú farebnú paletu predchodcu opovedali mimoriadne prehnanou pestrosťou. Každá z desiatich úrovní je iná od tej predošlej a tempo prechodu z jednej do druhej je tak vysoké, že nestihnete spočítať svetieľkujúce mimozemské kvety a už vám šľahá do tváre arktický vietor a o pár momentov neskôr sedíte exoskeletone a čistíte mesto od hliadok pre bezpečný presun jednotiek ISA. Temná ťažoba vojny a smrti, ktorá visela neustále vo vzduchu, je utlačená do úzadia akčnejšími a výbušnejšími scénami. V prílišnej variabilite prostredí sa odráža snaha vyrovnať sa najpredávanejšej, veď vy viete ktorej série.

Na malej rozlohe sa rozhoduje o výsledku konfliktu, pričom sa nehladí na nelogickosti. Z ISA sa stali hlupáci a v istých momentoch držíte palec Helghastom. Hrdinovia sa nachádzajú v situáciách, kde stačí povedať veliteľovi „F*ck you," Sev vynadá Ricovi a sám sa vydá zničiť obrovského pavúkobota MAWLR, pre ktorého celá tanková divízia predstavuje laskominu. Kapitán Narville nestačí štekať rozkazy, to vy už ale dirigujete vlastný ohňostroj. Pre človeka neznalého predchádzajúcich udalostí je veľmi ťažké nájsť spojenie s postavami alebo mať pre nich zľutovania. Ich konanie je podmienené rozbehnutým tempom a tak trochu nutnosťou uzatvoriť konflikt a krátkej stopáži prispôsobiť aj zrýchlené rozprávanie a ignorovanie miest, ktoré by zapadli do zvolenej schémy - častého ovládania stacionárnych zbraní.

Na opačnej strane barikády sa po smrti Visariho chystá k puču, paradoxne tých pár scén a ostrá výmena názorov je protipólom k bezhlavému konaniu ISA. Guerrilla si Helghastov hýčka a to aj výberom hercov, ktorí postavám prepožičali nesmiernu charizmu a dostatočnú vojenskú autoritu. Odhliadnuc od pletiek starých veteránov je kampaň veľkolepejšia, zachovala si surovú náturu a aj napriek živšej palete farieb sa umiera často aj vďaka zmenám správania AI, ktorá sa po každom reštarte snaží zaujať iné rozostavenie nepriateľov a mení ich pozície. Táto taktika sa dá prečítať, ale nikdy si nie ste istí, či tam náhodou ešte niekto nie je. Skrývanie sa za prekážky je preto na vysokých obtiažnostiach nevyhnutné, i keď sa hra nebráni ani rush technikám zakončeným mimoriadne brutálnymi dokončovačkami ako zakrútenie noža zarazeného cez očnú bulvu do lebky Helghasta.

Killzone 3
Killzone 3 ISA berie nohy na plecia, nepriateľ tasí tie najsilnejšie zbrane.
ISA berie nohy na plecia, nepriateľ tasí tie najsilnejšie zbrane.

Killzone 3 Aj do multiplayerových bojov možno nasadiť aj exoskeleton. Bohužiaľ iba na jednej mape.
Aj do multiplayerových bojov možno nasadiť aj exoskeleton. Bohužiaľ iba na jednej mape.

Killzone 3 Počas kampane ste ako na horskej dráhe, zastaví sa až na konci.
Počas kampane ste ako na horskej dráhe, zastaví sa až na konci.

Partizáni počujú každé slovo

Killzone 3 je otvorenejší širšiemu publiku, hranie aj na obtiažnosti Veteran (Hard) je zjednodušené častými debnami s muníciou a tretím slotom pre zbraň, kam patria všetky tie ťažké kalibre ako raketomet, rotačák, kolíkomet alebo neskutočný experimentálny rozprašovač tiel Arc Projector, ktorý nahrádza účinný elektromet z Killzone 2. Nepriateľov v zelenom oblaku nechá vypariť za sprievodu implózie, inými slovami roztrhá každého ako žabu. Naraz môžete niesť tri zbrane, odpadá starosť s presným mierením a strach z nedostatku munície sa objaví iba v momente, kedy dostanete do rúk WASP, raketomet chrĺiaci výbušné granáty s vysokou kadenciou.

V arzenáli narazíte aj na trojhľavňový revolver s neuveriteľným spätným rázom, staré klasiky boli inovované, útočné automaty majú nové hladáčiky, puška ďalekohľad a u sniperky už nie je nutné držať DualShock 3 v pokoji, aby ste presne zamerali. So zbraňami súvisí aj upravená ovládacia schéma, ktorá prešla radikálnymi zmenami. Odozva je kratšia, ovládanie presnejšie, nepôsobí vôbec ťažkopádne aj pri kladení dôrazu na pocit z držania zbrane. Zabudnite na to, že ak zoskočíte na zem alebo naopak preskakujete prekážku, že môžete zároveň aj páliť. Postava je na malý moment zraniteľná, pretože rukami udržuje balans. Tento realistický komponent sa podpisuje pod najvernejšie spracovaný pohyb a narábanie so zbraňami z pohľadu vlastných očí.

Guerrilla Games novú ovládaciu schému do bodky zužitkovali v multiplayeri, kde bol ubraný maximálny počet hráčov z pôvodných 32 na 24 a 16 podľa módu. Z Killzone 2 bol kompletne prenesený bezo zmien základ v podobe dynamicky sa meniacich misií v móde Warzone. V časovo obmedzených kolách sa v náhodnom poradí striedajú DM, Assassination, Capture & Hold, Capture & Retrieve a pod. Obe strany si vyskúšajú, aké to je poľovať na cieľ, hľadať propagandistické vysielače a doniesť ich na nepriateľské územie alebo brániť strategické miesta pred detonovaním, ktoré v skutočnosti naozaj vybuchnú a vybrané miesta na mapách sa stanú nepoužiteľnými.

Menej náročný na tímový spoluprácu, zároveň nevhodný na rozcvičku kvôli krátkej životnosti, je Guerrilla Warfare. Ide o Team Deathmatch, ktorý sa hrá prevažne na malých, kompaktnejších mapách, za zmienku stoja tuneli v džungli alebo ulice s námestím v rozpadnutom meste, kde sa uživia aj stacionárne guľomety či sniperky. Mapy pre Warzone aj Guerrilla Warfare sú výborne vybalansované a všetky nesú spoločné znaky, majú komplikovanú architektúru, na ktorú si za ISA aj Helghastov musíte zvykať. Hneď na začiatku si nevšimnete pletiva namiesto podlahy, cez ktoré sa dá prísť o život alebo rafinovane poukladané visuté chodníky so schodmi. Miest na pokojné oddychovanie nenájdete, k bezpečnému úkrytu vedú vždy viaceré cesty. Na všetkých mapách bez ohľadu sa vytvárajú úzke hrdlá, kde sa zomiera najčastejšie a poskytujú aj priestor pre využívanie prevýšení či výhod poschodových budov.

Killzone 3

Operácia Helghan

Každá mapa je unikátna svojim podnebím aj farebnou paletou, rozložením strategických miest aj otvorených priestranstiev. Do pamäte sa vryje mapa s pokrivenou perspektívou, ktorá vás núti otáčať hlavu a vyrovnávať nerovnosti horizontu spôsobené explóziou. Jednoznačne najlepším módom v ponuke multiplayeru je Operations. Je ho možné hrať na trojici máp, ale tento nedostatok vyvažujú úlohy a dynamický presun bojovej fronty po ich splnení. ISA v Operations útočí na pozície Helghastov, ktorí sa snažia brániť v položení bômb, otvorení mostov a ciest. Tieto drobné úlohy kulminujú v jeden veľký cieľ, ktorým je odcudzenie tankera, osedlanie pavúkobota MAWLR či strhnutie priehrady.

Tímová spolupráca je nevyhnutná, rovnako aj dokonalá znalosť zákutí máp. O výsledku bitku rozhodujú aj sekundy a priebeh je aj v poslednom momente otočiť vo váš prospech. Ak by sme mali vybrať jednu operáciu, bol by to únos tankera, ktorý začína extrakciou batérií v snehovej búrke. Nízka viditeľnosť spôsobuje, že na krátku chvíľu neviete, či silueta vojaka patrí spojencovi alebo nepriateľovi, zvírený sneh totiž robí neviditeľným aj nick nad hlavou. Čo robí multiplayer mimoriadne návykovou záležitosťou je systém získavania skúsenostných bodov, ich utrácanie za perky a prekopanie povolaní.

S každou novou hodnosťou získate body na odomknutie vybavenia, zbraní alebo schopnosti, medzi ktoré patrí označovanie nepriateľov, oživovacia drona, schopnosť privolať leteckú podporu, kladenie veží, neviditeľnosť alebo kradnutie podobizne nepriateľa. Každé povolanie disponuje unikátnymi schopnosťami a k nim je ušitý aj arzenál, kde nájdete aj tlmené zbrane. Modifikovaním a výberom výzbroje sa tak na bojisku môže ocitnúť medik s útočnou puškou s tlmičom, tichými krokmi a dronou, ktorá ho po smrti opätovne postaví na nohy. Diverzifikovanosťou classov sa eliminoval jedno preferované povolanie a s prísunom nových bodov ste nútení (aj vlastnou zvedavosťou) skúšať a prispôsobovať voľby aktuálnej situácii na bojisku. Vaše konanie je potom aj odmeňované jednorazovými medailami ako rýchlejšie mierenie, bleskové prebíjanie, zvýšený damage, dvojnásobné body a pod. Prepojenie na oficiálnu stránku so sledovaním progresu je samozrejmosťou, jediná škoda, že sa zápasy už nenahrávajú a nie je ich možné spätne sledovať.

Tretí rozmer

Killzone 3 po technologickej stránke predčí predchodcu a nielen to, je rovnako dôležitý ako pred dvoma rokmi Uncharted 2. Naughty Dog a Guerrilla Games súperia o technologickú dominanciu na domovskej platforme, priznal nám kedysi priateľskú rivalitu Ajran Brussee. Že hra počíta s tretím rozmerom, je jasné od prvých momentov, kedy si podáte ruky s veliteľom, bozkáte ruku dcére a do ksichtu vám zaostrí objektív kamery. 3D posúva zážitok z hrania na úplne novú úroveň. Plasticita a rozoznávanie vzdialených nepriateľov od inak obyčajných červených svietiel je nič v porovnaní s množstvom a úrovňou detailov, ktoré vás vťahujú do diania na obrazovke.

Killzone 3
Killzone 3 Jet pack je nemotorný, ale ak sa s ním naučíte lietať a strieľať, nepozná zľutovanie.
Jet pack je nemotorný, ale ak sa s ním naučíte lietať a strieľať, nepozná zľutovanie.

Killzone 3 Intenzita prestreliek nezostala nič dlžná predchodcovi.
Intenzita prestreliek nezostala nič dlžná predchodcovi.

Killzone 3 Najproduktívnejší hráči módu Operations sa objavujú v cutscénach.
Najproduktívnejší hráči módu Operations sa objavujú v cutscénach.

Lasery sniperov rozrezávajú smerom von zariadenie bytu, môžete vidieť do tubusu ďalekohľadu, keď nesiete zbraň a svieti doň svetlo, na paneloch je badateľná forma, ktorá ich odliala, z betónu jedným okom zrátate pokrivené pahýle železnej konštrukcie a rýchlejším odhadom vzdialenosti si dovolíte aj viac riskovať. V prestrihových scénach sa zase pracuje s viacnásobnou úrovňou hĺbky obrazu, vy si pohľadom určujete, či chcete vidieť ostro postavy v popredí alebo objekty za nimi. Holografické projekcie, displeje monitorov, na HUDoch vidíte každučké jedno písmeno, v debnách sa môžete granátov a zásobníkov dotknúť, pohľadom cez sklenené podlahy viete presne identifikovať, čo je za odrazom, aká je veľká miestnosť, čo v spojení s priestorovým ozvučením vytvára mimoriadne sugestívnu audiovizuálnu žranicu.

Netradičný mix známych zvukov a ruchov vytvára nehostinné prostredie, ktoré je zároveň zvláštnym spôsobom známe. DTS formát hurónskemu zvukovému prejavu dodáva potrebnú dravosť a nespútanú surovosť. Výbuchy, explózie, ale aj streľba vysielajú jasný signál, že ak budete v ich blízkosti, prídete o život.

Navonok Killzone 3 nepôsobí zásadne, po kreatívnej stránke sa dokončuje to, čo sa začalo pred dvomi rokmi, investícia do stroja tikajúceho v pozadí sa vyplatila. Má na svedomí úplne nový zážitok z hrania. Výsledkom je síce kampaň s kolísajúcou príbehovou zložkou a kooperatívnym módom iba v splitscreene avšak s precíznym ovládaním, nekompromisným 3D, skvelým audiovizuálnym prejavom s charakterom letného blockbusteru a silne návykovým multiplayerom, ktorý momentálne nemá na PS3 konkurenta.

Killzone 3 bol testovaný na 3DTV Bravia 40LX900. Ďakujeme spoločnosti Sony za zápožičku.

napísal spacejunker 23.2.2011
9.0