PLAYSTATION VITA

PLAYSTATION VITA

Vitamínová bomba do vrecka

Článok

Určite ste už o tom počuli, nasledovník PlayStation Portable neponesie názov PSP2 ani ho v obchodoch nenájdete pod už pomerne zaužívanou skratkou NGP (Next Generation Portable), ale Vita. Vita znamená život a Sony hľadá cestu, ako s novým handheldom pokryť všetky požiadavky, ktoré sú kladené na segment mobilných zariadení. Či sa to podarí alebo zápas so smartphonmi a desiatkami tisíc aplikácií bude ešte krvavejší, nie je až tak dôležité, pretože Vita predstavuje handheld vysnívaný developermi a hráčmi z celého sveta. Sony ho len vyrobila a teraz je už len na výrobcoch softvéru, aby každú trendovú featúru odomkli a chytro zakomponovali do hernej mechaniky.

Vita je nasledovník PSP a ako také, je v prvom rade prenosnou hernou konzolou a i keď sa bude predávať 3G verzia, nepošlete SMS ani si nezavoláte. Na to je príliš veľké (nikto už nechce riskovať incident N-Gage) a Sony má svoju mobilnú divíziu aj sériu Xperia. S priateľmi (online i offline) budete stále v kontakte. Vita má byť zariadenie, s ktorým budete chcieť byť neustále pripojení, integrované sociálne fukncie sledujú nielen novinky o nainštalovaných hrách, koľko máte trofejí (áno, Vita podporuje trofeje), ale aj kde sa nachádzajú ostatní hráči, čo práve robia a či náhodou nenahrali vyššie skóre v Stardust ako vy. Aplikácie LiveArea a Near plne suplujú a integrujú viaceré funkcie z XMB do pohodlnejšieho a prehľadnejšieho a hlavne rýchlejšieho získania prehľadu o tom, čo sa deje.

Do kontaktu s týmito funkciami sme priamo neprišli, na testovacích vzorkách bežali iba hry, bez možnosti opustiť rozohranú partičku v Everybody's Golf, preskúmania menu, prípadne spustenia nového titulu. Necelá hodinka strávená v spoločnosti Vita však bola výdatná a to nielen po stránke vynikajúceho line-upu a plne hrateľných verzií Uncharted: Golden Abyss, LittleBigPlanet či WipEout 2048, ale prevažne z hľadiska spracovania samotného zariadenia a hardvérovo-softvérových predností, ktoré vôbec nepôsobia silene, ale fungujú na povel, presne. 


Ovládacie prvky

Vita je vybavená 5" dotykovým OLED displejom s mimoriadne vysokým kontrastom a vynikajúcim podaním farieb bez artefaktov. Jeho kvality je ešte predčasné hodnotiť, no už teraz môžeme smelo povedať, že na trhu si bude ťažko hľadať konkurenciu. Displej zvláda multitouch gestá, teda rotáciu a zväčšovanie objektov rozťahovaním prstov, ťahanie ikoniek, rýchle ťukanie, aj manipuláciu s prstami oboch rúk a to ako vpredu, tak aj na zadnej strane posiatej symbolmi PlayStation.

Dotykový nie je iba displej, ale aj kryt, na ktorý úplne prirodzene padnú prstenník a prostredník. Zrazu ťahmi prstov pretláčate pôdu pod nohami malých potvoriek v Little Deviants a navigujete ich v prostredí. Zadný panel je štedro využívaný v každej hre, ktorá má čo dočinenia s užívateľským obsahom. V Sound Shapes rýchlo naukladáte štvorcové boxy na seba, roztiahnutím ich zmenšíte, pootáčate a neskôr spojíte, čím vytvoríte zložité vzory. V ModNation Racers zase tlakom prehlbujete a zvrásňujete povrch, pričom dotykový displej slúži na výber nástrojov a rýchle kreslenie tvaru tratí. Vzájomným kombinovaním oboch panelov je kreovanie nielen rýchlejšie, ale aj intuitívnejšie, pohodlnejšie a zábavnejšie.

Dotyk nie je jediným vstupom Vity, handheld má GPS, motion senzor a dvojicu kamier pre augmented reality hry, ktorých zástupcami sú Reality Fighters a minihry v Little Deviants, v ktorých strieľate malé potvorky okolo vás. Bojovníci sa zase mlátia na posteli, na stole alebo na rušnej križovatke, jednoducho tam, kam máte kameru namierenú. V Everybody's Golf sa zase pomocou akcelerometra môžete otáčať v hernom prostredí, sledovať a poriadne si preskúmať ihrisko tak ako keby ste na ňom stáli. Množstvo ovládacích prvkov je tak trochu desivé, pretože Vita v súčasnosti umožňuje ovládať hry na úrovni jednoduchých klikov na aké ste zvyknutí z iOS, nakláňaním zariadenia, ale aj zapojiť do hry tlačítka, aké nájdete na štandardnom gamepade.

Pre mnohých je najväčšou devízou Vity druhý analog. Ľavý je umiestnený hneď pod d-padom a pravý pod akčnými tlačítkami so symbolmi. V skutočnosti nejde o analog, aký je u PSP, ale pady nahradili malé joysticky. Páčky majú napriek nízkemu profilu potrebnú hĺbku a presnosť danú adekvátnym odporom. Čo je na nich zaujímavé, že sa nedajú stláčať (smerom dolu) a vyzerajú mimoriadne krehko. Teraz už nebude problém ovládať hry s voľnou kamerou alebo FPS ako Killzone či Resistance. Malými kozmetickými zmenami prešli akčné tlačítka, ktoré sú plochou menšie, majú nižší zdvih a sú tvrdšie, čo im zaručí, že by sa nemali častým používaním vykývať. Podobné je to aj u d-padu, ktorý nie je zapustený pod kryt, ale tvorí ho jeden kus plastu v tvare kríža. 


Predné shifty L a R sa zbavili ostrých hrán, tak ako celé telo Vity. Handheld padne do rúk, nereže dlane, ale ich vypĺňa. Vajíčkovosť budí dojem macatosti, vyššej váhy a hrúbky, v skutočnosti Vita váži menej ako vyzerá na obrázku a je aj tenšia. Rozhodne však nejde o zariadenie, ktoré si pohodlne strčíte do vrecka a zabudnete, že ho vôbec máte. Veľkosť ho predurčuje, aby si našiel miesto v taške či vaku.

Herný potenciál

Herní vývojári uvítali Vitu s otvorenou náručou, v súčasnosti sa pracuje na 80-ke hier, vrátane takých grafických skvostov ako Uncharted: Golden Abyss, LittleBigPlanet či WipEout 2048. Ken Levine prisľúbil Bioshock, Capcom chystá Street Fighter X Tekken, Activision zase Call of Duty, ak ohlási Q Entertainment nové Lumines budem (a snáď nielen ja) skákať od radosti. Line-up je nielen bohatý na známe značky, ale aj nové tituly preverujúce možnosti Vity ako Reality Fighters, Little Deviants. Dust 514, Hustle Kings a WipEout budú podporovať cross platform multiplayer s PS3. Akčná RPG RUIN bude využívať cloud saving na ukladanie pozícií, takže je jedno, či hráte na PS3 alebo Vita, vždy budete pokračovať tam, kde ste skončili bez nutnosti prepájať konzoly USB káblom alebo pracne kopírovať súbory na Memory Stick. A keď už sme pri pevných médiách, softvér pre Vita bude distribuovaný na špeciálnych pamäťových kartách, kam sa budú ukladať nielen uložené pozície, ale aj updaty a patche.

Obrovskou výhodou PlayStation Vita je pochopiteľne úžasný hardvérový potenciál a všetky prvky, ktoré hranie obohacujú, či už ide o dva dotykové panely, akcelerometer, GPS alebo dva analogy. Prekvapením je však aj konkurencie schopná koncová cena 249 EUR za Wi-Fi model a 299 EUR za 3G verziu. Už teraz Vita priťahuje viac pozornosti (verejnosti aj developerov) ako svojho času PSP. 



Zo zdrojov blízkych Sony vieme, že sa aktuálne rieši otázka spätnej kompatibility s PSP softvérom. Na otázku, kedy bude Vita na trhu, sme od zástupcov nedostali konkrétnu odpoveď, ale z výrazu tváre pri strieľaní termínov, november, resp. posledný kvartál Q4 vyvolával podozrivé úsmevy a iskrenie v očiach.

Na ďalšie detaily o Vita si budeme musieť počkať do GamesCom a Tokyo Game Show. 


napísal spacejunker 21.6.2011
Páči sa mi!
PLAYSTATION VITA

Zaradené pod: playstation, ati


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19570)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk