Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS3, Xbox360

denný a nočný cyklus, zmeny počasia
čeština na PC a konzolách
vylepšené animácie
piráti hrajú druhé husle a na mori sa nič nedeje
zostali predošlé nedostatky (inventár, AI...)
vyžaduje inštaláciu pôvodnej hry

Koncom minulého roka sme si vychutnali prekvapivo kvalitné pokračovanie RPG Two Worlds. Možno vás poteší návrat do fantasy sveta, tentoraz pod zástavou s lebkou a prekríženými hnátmi. Nalodili sme sa, aby sme vám priblížili plavbu s posádkou páchnucou rumom a vydali sa po stopách záhadného pokladu.

Možno ste aj vy niekedy zaváhali pri kúpe expanzie, ktorá vyšla s odstupom času, pretože ste si už len matne spomínali na pôvodnú hru. V prípade prídavku Pirates of the Flying Fortress k Two Worlds II vás nemusí trápiť, čo sa predtým udialo, pretože sa neviaže na predošlý dej. Môžete síce importovať pôvodného hrdinu, ale aj vytvoriť novú postavu, ktorá začína s pekne nadupaným levelom a preplneným inventárom.

Pohyb na ostrove urýchli kôň s novým brnením.
Bojuje sa za premenlivého počasia vo dne aj v noci.
Medzi ostrovmi sa premiestňujete člnom.

Nové dobrodružstvo je vlastne samostatným príbehom s tuctovým úvodom a prostým cieľom, nájsť ukrytý poklad. Našťastie fádny je len rozbeh. Honba za pokladom a hľadanie ženy pre kapitána Teala znie síce dosť banálne, ale príbeh sa postupne rozvinie a prinesie zaujímavé momenty a zvraty. To, čo sa zdalo prosté a priehľadné, sa ukáže v celkom inom svetle a začnete byť zvedaví, ako sa veci ďalej vyvinú. Väčšina úloh je vtlačená do hlavnej dejovej línie a vždy, keď úspešne splníte jedno zadanie, pribudne nové. Cesta k cieľu obvykle vedie cez mŕtvoly nepriateľov, ale to neznamená, že početné zadania sú plytké a jednostranné. Budete hľadať ingrediencie, vystopujete zmiznutú truhlicu a pomôžete pri záchrane stratených duší. Prekabátite smrtiaceho baziliška, zúčastníte sa burzy nemŕtvych, budete pátrať po tajných záznamoch strateného kartografa a mnoho ďalšieho. Niekedy si môžete vybrať, akým spôsobom úlohu zavŕšite.

Pomyselnou základňou, kam sa často vraciate, je pirátska loď kapitána Teala, odkiaľ vyrážate na ostrovy rozmiestnené v okolí. Príbeh vás postupne povodí po všetkých pevninách, aby ste napokon našli to, čo hľadáte, v celkom inom svete, ktorý je prepojený s lietajúcou pevnosťou. Je škoda, že sa žiadne úlohy neodohrávajú priamo na mori, čo sa expanzii s pirátmi priam natíska. Morské vlny slúžia len ako kulisa a bariéra medzi ostrovmi a do istej miery naťahujú herný čas člnkovaním. Nečakajte žiadnu streľbu z kanónov a konfrontácie s inými loďami. Okrem korábu kapitána Teala žiadne v hre nie sú. Trochu adrenalínu by prinieslo aspoň stretnutie so žralokom, ale ani nič také tu nenájdete.

Na prepravu po vode slúži malý čin, na ktorom sa plavíte z miesta na miesto. Veslovať budete často a preto zamrzí neobratnosť člna, najmä keď manévrujete v úžinách. Niekedy nepomôže ani klávesa, ktorou plavidlo okamžite premiestnite na otvorené more. Postup na zemi urýchli kôň a aktivované teleporty, ktoré po zoznámení s ostrovmi pohodlne nahradia transport člnom. Vaše kroky povedú na pláž, na vrak lode, na cintorín, do džungle, jaskýň, nepriateľských osád a tajných zákutí. Neskôr sa v špecifickej podobe vrátite aj do lokalít pôvodnej hry a čaká vás doslova spirituálny zážitok. Pirátske dobrodružstvo náhle úplne zmení formu a pokročilé udalosti pripomínajú lov démonov v Dragon Age. Nie každému môže taký obrat vyhovovať, obsah ale neutrpí na kvalite, aj keď je trochu psycho, a poženie vás honba za rozuzlením príbehu. K finále sa prebojujete za viac ako 10 hodín a tento čas je nabitý bojmi a úlohami. Na expanziu veľmi slušné.

V boji na ostrovoch sa rozhodne hodí mágia a vyvolaní pomocníci.

Pri postupe fungujú tradičné prvky z originálu. Boje sa dočkali vylepšených pohybov a nepôsobia už tak kŕčovito. Porcovať budete najmä kmene primitívnych bytostí olorum, občas vás napadne divá zver, zabojujete si proti nemŕtvym, fóbiám a bossom, na ktorých platia rôzne finty. Mágiu si opäť vychutnáte a vytváranie a aplikovanie kúziel rozhodne patrí medzi najlepšie v RPG žánri. Užil som si modifikovanie magických setov a prejsť hru s čarodejníkom, ktorý môže súčasne privolať 11 bytostí rôzneho druhu, je rarita. Zachovalo sa aj otváranie truhlíc pakľúčmi, mixovanie ingrediencií do nápojov, minihry a vytváranie vlastných receptov. Priestor dostali aj dialógy. Vzhľadom na menej zaľudnené ostrovy ich nie je až také množstvo, ale ani ich nie málo a slušný český preklad rozhodne príde vhod. Nanešťastie zostali aj niektoré nedostatky z minulosti ako je zasekávanie postáv, slabšia AI a neprehľadný inventár.

Flying Fortress sa nie len pohodlne hrá, ale dobre sa naň aj pozerá. Exteriéry sú plné objektov s vysokými detailmi. Na lúke môžete počítať steblá trávy a vo vlnách speneného mora sledovať ryby. Interiéry nezaostávajú, ale útroby jaskýň pôsobia klaustrofóbne a trochu mätúco. Pohyby postáv sú plynulejšie v boji aj mimo neho. Atmosfére nahráva denný a nočný cyklus a zmeny počasia. Slnečné pobrežie náhle nahradí depresívny dážď a naopak. Ozvučenie nijako zvlášť nevyniká, ale texty sú v češtine, ktorá je súčasťou PC verzie a bude obsiahnutá aj v konzolovej GOTY edícii. Aktuálna verzia prekladu je kvalitná a v tejto podobe sa dostane na PS3. Na Xbox 360 sa stihol implementovať len prvotný preklad, ktorý môže obsahovať určité chyby. Aj tak je to však ústretový krok a prispeje k pohodlnejšiemu hraniu.

Aj keď piráti hrajú v expanzii druhé husle a priamo na mori sa nič nedeje, Pirates of the Flying Fortress splnila očakávania. Vzhľadom na to, že príbeh nie je priamo prepojený s predošlými udalosťami, mohol byť samostatne funkčným produktom. Nestalo sa tak a preto si musíte pohľadať pôvodnú hru. Viac ale mrzí, že sa nedostavila náprava inventáru a AI a postavy (a čln) majú tendenciu zasekávať sa. Obsah hry je však nabitý udalosťami a bojmi, pri ktorých strávite kopu zábavy, hodnej vašich peňazí.

Horda hrozivých škorpiónov. Našťastie sú moje!
Príbeh je prerozprávaný v lokalizovanej forme.
Neskôr vaše kroky povedú na prapodivné miesta.