ASURA’S WRATH

ASURA’S WRATH

Japonský God of War

To, čo sa šíri o japonskej produkcii, je vo všeobecnosti pravda. Ale len do momentu, kedy neprepadnete jej čaru. Všetok ten nevyhnutný grind, vyzývavé kostýmy, bezpohlavní hrdinovia, stovky hodín investovaných do hľadania absolútne nepotrebnej veci či zbrane prerastajúce ich nositeľov patria ku kultúre „iných“ hier. A úvod roka dnes už štandardne patrí japonským hrám. Final Fantasy 13-2 od Square Enix, Neverdead od Konami, Soul Calibur V od Namco Bandai a koncom februára to bude aj Asura’s Wrath, o ktorej bude reč.

Zatiaľ čo od prvých menovaných viete, čo môžete čakať už do vyslovenia názvu, Asura sa vymyká akémukoľvek žánrovému zaradeniu. Ak ste vyskúšali demo so skrátenými dvomi epizódami, viete, že od hry, kde hrdina čelí božstvu zosobneného tak veľkým pupkáčom, ktorý si so Zemou môže zahrať basketbal, nemôžete čakať nič normálne. Cyber Connect 2 v spolupráci s Capcomom prepisujú definíciu slova epika interaktívnym anime odtrhnutým z reťaze klasických konvencií . A ak je japonská hra neštandardnou, budí mimoriadnu pozornosť.

Urobiť si na základe dema obraz o celej hre, je nadpozemskou úlohou. Bleskovo rýchle, mätúce a istým zmyslom neuveriteľné vás stavia do pozície Dávida, ktorý čelí Goliášovi po poriadnej steroidovej kúre. My sme sa vydali ďalej a v preview verzii absolvovali šesť plných epizód. Pravdu povediac, múdrejší nie sme. Asura’s Wrath robí dve veci na jednotku. Dokáže ohúriť a omráčiť súbežne a vy sa nestačíte čudovať, ako sa na pozadí základu, ktorý má najbližšie hack’n’slash vystriedajú postupne všetky odnože od on-rail strieľačky, cez bojovku až po hromadnú žatvu nepriateľov.

(ne)Ovládaj sa!

Ak by sa Kratos nenarodil na Zemi, ale v oblakoch japonského Olympu, bol by Asurom, najvyšším generálom, ktorý prišiel o všetko. Zabili mu ženu, uniesli dcéru a obvinili z vraždy Cisára. Vykázaný z raja a zadupaný do tvrdej skaly na Zemi čakal dlhé tisícročia na svoju pomstu. A tu analógia s God of War nekončí. Pomsta je mimoriadne sladká a bolestivá pre celé božstvo. Zatiaľ čo Kratos silnie každým ďalším upgradom a jeho hnev sa stupňuje, Asura je nasratý od prvého momentu do takej miery, že za slepými očami možno vidieť oheň túžby zakrútiť krkom každému, kto sa mu postaví do cesty. A to v boji používa výhradne svoje holé päste!

Gameplay sa epizóda od epizódy mení a prispôsobuje scénam a udalostiam posúvajúcich vpred príbeh. Inšpirovaný televíznymi seriálmi uvedie hráčov do deja krátkou ukážkou „Čo vás čaká,“ a väčšinou končí otáznikom, po ktorom sa stupňuje chuť vrátiť sa do boja a pokračovať. Štruktúra hry má najbližšie k tradičným hack’n’slash akciám, avšak aj tu možno naraziť na svieže prvky vymykajúce sa konvenciám tohto rýchleho žánru.

Arusa žije iba pre hnev. Hnev svojou dôležitosťou odtláča na vedľajšiu koľaj aj zdravie, keďže je to práve vypustenie beštie vo vnútri hrdinu, ktorý ďalej posúva hru po koľajniciach. Žiadne magické bariéry vymedzujúce priestor v aréne, ale konštantný prísun monštier, kým hnev nedosiahne vrcholu a nedôjde k jeho uvoľneniu, vyvrcholeniu. Hranie z veľkej miery pripomína masáž tlačítok v tej najdivokejšej forme, no bezhlavosť a ignorovanie úskokov do strán, či skákania, vedie k smrti. Za svoj súbojový systém nezhrabne vavrín, nemá ani blok a kombá sú definované viac prestrihovými scénami posiatymi QTE ako skutočnými kombináciami.

Keď je hnev vonku, prichádza skutočná žranica. Asura bojuje proti veciam, ktoré zdravý rozum odmieta poraziť. Mega slon, stometrová korytnačka alebo boh s prstom o rozlohe malého štátu sú predkrmom k skutočným šialenostiam ako prepichnutie Zeme stoporenou katanou. V popieraní fyzikálnych zákonov si nezadá s Bayonettou, ale epikou schová do vrecka čokoľvek, aj hračky v Shadow of the Colossus. A tie potom lusknutím prstov odpáli homerunom na Mesiac.

Svet sa stal nudným miestom

Boj graduje scénami s dôrazom na quick time eventy, avšak ani tie nie sú aplikované tak, ako ste zvyknutí. Nestihnúť zareagovať neznamená prehru. Dokonca sa dá urýchliť proces dialógu a stisnutím tlačítka povedať, aby už držali hubu a vrhli sa do boja. QTE majú podobu aj celých interaktívnych scén, v ktorých sa môžete obzerať okolo seba, sledovať, ako sa hompáľa poprsie hostesky alebo sa nalievať saké. Nevyužívať QTE znamená odmietnuť countre a čo pri absencii tradičného bloku vedie len k problémom. Nepriatelia a hlavne bossovia vedia jedným šmahom ubrať tretinu života.

Asura sa spolieha iba na svoje päste, raz bojuje dvomi, inokedy mu narastú ďalšie dva páry alebo strieľa po nepriateľoch projektily vyboxované zo vzduchu. Od hry sa nedočkáte klasických upgradov ani vylepšovania schopností, iba surový boj a na konci epizód písmenom ohodnotený výkon. Šestica epizód vrhla aj svetlo na celkovú štylizáciu zbavujúcej sa všetkých výrazných odleskov a reflexných plôch. Božské postavy tu vystupujú ako skaly potiahnuté plastelínou so stopami po nástrojoch, ktoré ich vytesali, čo im pridáva na nadľudskosti.

Asura’s Wrath atakuje chuťové bunky originalitou a vizuálnou štylizáciou. Podobne ako El Shaddai bude patriť do súdku pre fajnšmekrov. Nie každý dokáže oceniť Dvořákovu Novosvetskú symfóniu počas boja na život a na smrť na dne vyprahnutého krátera na Mesiaci.

napísal spacejunker 2.2.2012
ASURA’S WRATH

Vývoj: Capcom / CENEGA / CyberConnect2