ALAN WAKE

ALAN WAKE

9.0

Alan Wake sa prebudil zo sna. Teraz na PC.

Remedy po roku a pol po vydaní Xbox verzie Alan Wake pritlačili na Microsoft a vydobyli si vydanie ich klenotu aj na PC. Vydávajú ho sami na Steame, a cez distribútora v balených vydaniach, titul navyše neprichádza sám, ale aj s dvomi sťahovatelnými epizódami. Alan Wake sa tak vracia späť domov na svoju rodnú platformu, kde bol svojho času prezentovaný ako prvý titul využívajúci štyri jadrá a to ešte v pôvodnom koncepte s otvoreným svetom.

Za roky vývoja sa jeho štýl trochu orezal a zmenil, ale základ temného psychologického trileru ostal a s dotatočnými epizódami teraz ponúka 12 hodín skutočne ťažkého príbehu, ktorý sa pohráva ako s hlavou hlavnej postavy, tak aj hráča. Rozsiahly príbeh komentovaný hlavnou postavou a spoznávanie temného mestečka, sprevádzajú netradične spracované boje, jazdy vozidlami po rozsiahlej krajine a jednoduché puzzle úlohy. Všetko sa kombinuje v akurátnom pomere, vďaka čomu hra neunudí a stále ponúka niečo nové.

Tematicky má Alan Wake blízko k temným častiam Silent Hill série, ale nastoľuje si vlastnú cestu, ktorú okoreňuje hororovým štýlom Stephena Kinga a záhadným konceptom tajomného mestečka v štýle Twin Peaks seriálu. Navyše je zamotaný osud hlavnej postavy rozstrihaný v televíznych epizódach, ktoré vždy na začiatku zosumarizujú a pripomenú aktuálny stav deja.

Alan Wake
Alan Wake Vytúžená dovolenka môže začať.
Vytúžená dovolenka môže začať.

Alan Wake Keby všetko pokračovalo ideálne, hra by bola o niečom inom.
Keby všetko pokračovalo ideálne, hra by bola o niečom inom.

Alan Wake Svetlo a zbrane, jediné dve veci ,toré platia na nepriateľov.
Svetlo a zbrane, jediné dve veci ,toré platia na nepriateľov.

Je to realita? Je to sen? Nie, je to Bright Falls!

Alan Wake, hlavná postava príbehu, je úspešným autorom knižných bestsellerov, ktorý má ale v posledných rokoch blok a nedokáže napísať ani riadok, nedokáže spať, je nervózny a preto sa ho jeho manželka Alice pokúsila vytiahnuť na výlet do Brigth Falls, malého mestečka na okraji jazera, uprostred hôr. Je to priam idylické prostredie na oddych aj na prekonanie kreatívneho bloku. Ale opak bude pravdou, ledva sa Alan Wake stihne ubytovať v chatke na jazere, Alica zmizla a on sa preberá po dopravnej nehode, omráčený a dezorientovaný. A to všetko ešte len začína. Z temnoty vychádzajú ľudia posadnutí temnotou snažiaci sa ho zabiť a navyše ešte nachádza stránky, z knihy ktorú nenapísal a ktorá rozpráva presne to, čo sa deje. Aby sa to všetko ešte viac zamotalo, začne k nemu prehovárať zvláštne svetlo z oblohy, dáva mu baterku a pištoľ ako jediné zbrane, ktoré dokážu temnotu zastaviť.

Začína cesta plná otázok o tom, čo je skutočne a čo nie. Či sa skôr dá uveriť tomu, že je to celé len sen, možno je stále v bezvedomí vo vraku svojho auta alebo sú to len preludy jeho rozdvojenej mysle snažiacej sa zakryť možnosť, že pri nehode Alica zomrela. A možno je mŕtvy. Keď je možné to, čo sa deje vonku, možné je už všetko.

Napriek tomuto stavu nemá Alan inú možnosť, ako prejsť krížom cez Bright Falls a objaviť pravdu. Vydáva sa po stopách svojej knihy, ktorú nenapísal, so snahou nájsť svoju manželku. Čaká ho cesta plná útrap, nepriateľov a temnoty hádžucej mu prekážky doslova do cesty. A nebude to len temnota, ale aj ľudia za denného svetla, ktorí sa ho snažia zastaviť. Po krku mu ide FBI a na jeho psychickú diagnózu poukazuje miestny psychiater. Našťastie má aj svojich priateľov, ktorí mu veria, a pomôžu, aj keď ani pri nich si nie je istí, či sú skutoční. Alan nemá čo stratiť a tak je odhodlaný postupovať až ku koncu svojho príbehu, ktorého je hlavnou postavou.

Videorecenzia

Choď za svetlom

Základom hrateľnosti je sveto. Svetlo, ktoré vyháňa temnotu aj z tých najtemnejších kútov. Vyženie ju aj z posadnutých postáv, ktorých telá preberie, tak aj z prekážok, ktoré vám zahltia cestu. Ale zlikvidovať posadnutých nie je ako zabíjať zombíkov, nestačí jedna rana do hlavy. Posadnutí sú chránení temnotou a tú treba najskôr baterkou odstrániť, aby sa stali zraniteľnými a následne ich ešte niekoľkými guľkami doraziť. Nie je to ani Call of Duty, takže jedna rana sa hneď nerovná smrti. Likvidácia jedného nepriateľa trvá aj niekoľko desiatok sekúnd a už útok troch nepriateľov naraz môže byť smrtiaci.

Našťastie postupne v hre Alan nachádza silnejšie baterky, netreba v nich tak často meniť batérie a k tomu sa vylepšujú aj zbrane. K obyčajnému revolveru pribudne brokovnica alebo lovecká puška. Nájde aj  účinné svetlice alebo svetelné granáty, ktoré jedným zábleskom zničia aj celé skupinky nepriateľov. Všade však platí základ - kto šetrí, prežije. Nábojov nikdy nie je dosť, treba ich zbierať, kde sa dá a strieľať čo najpresnejšie. Nakoniec ešte jedna dôležitá vec a to - nabíjať vždy, keď sa dá. Lebo v boji už na to čas nie je. Ak totiž Alan nemá nabité a navyše mu dôjde baterka, nemá ako zastaviť valiacich sa nepriateľov. Môže len utiecť alebo sa skúsiť uhýbať útokom. Absentuje tu možnosť boja na telo, alebo aspoň základná obrana.

Mimo ľudských nepriateľov si na Alana posvietia posadnuté vrany priam vystrihnuté z hororových filmov, ako aj všemožné zariadenia, ktoré temnota dokáže ovládnuť. Zatiaľ čo letiace sudy, autá alebo padajúce lode až takú hrozbu nepredstavujú, keď má Alan za pätami kombajn alebo báger už ide do tuhého a je na čase utekať a hľadať silné zdroje svetla.

Alan Wake
Alan Wake Deň je priam určený na skúmanie a získavanie informácií a pátranie.
Deň je priam určený na skúmanie a získavanie informácií a pátranie.

Alan Wake Najlepšou zbraňou na nepriateľov je baterka, svetlice však efekt znásobia.
Najlepšou zbraňou na nepriateľov je baterka, svetlice však efekt znásobia.

Alan Wake Na rýchly prechod rozsiahlou krajinou použijete aj vozidlá. Žiaľ denná krajina je prázdna.
Na rýchly prechod rozsiahlou krajinou použijete aj vozidlá. Žiaľ denná krajina je prázdna.

Všetko musí byť verné, inak sa príbeh rozpadne

Prestrieľavanie sa lesmi osviežujú malé puzzle úlohy, kde si napríklad treba vytvoriť cestu pomocou žeriavu s drevom alebo rôznych plošín, prípadne otvárať a zatvárať vodné brány na elektrárni tak, aby vytvorili cestu na druhú stranu. Niekedy hra umožní Alanovi prebrať vozidlá, aby ušiel nepriateľom alebo sa previezol po krajine a vychutnal si pôvodne plánovaný akčno-adventúrový štýl titulu, žiaľ v prázdnom svete. Tento štýl cítiť aj v rozsiahlosti niektorých lokalít, kde si z hlavnej cesty môže Alan odbehnúť preskúmať krajinu, budovy, lovecké stanovištia a zozbierať zásoby alebo hľadať termosky. Popritom si vypočuje rádiá, v ktorých miestna stanica ponúka iný pohľad na situáciu, alebo pustí televízie, na ktorých nechal odkazy sám sebe. Bezradný, šialený, ale hlavne píšuci príbeh, ktorý práve prežíva a ktorého stránky znovu nachádza.

Nie je ani tak dôležite zozbierať všetky stránky pri prechádzaní, pre chýbajúce si môžete kapitoly zahrať odznovu a hľadať miesta, na ktorých môžu byť skryté. K ôsmim hodinám kampane to môže pridať ďalších pár hodín. Hrateľnosť rozšíria ešte aj expanzie, ktoré pridajú tri hodiny, ako aj elementy do hrateľnosti. Prvá The Signal posúva akciu vpred a pridáva nádych tajomna, druhá The Writer sa plne vnorí do Alanovej mysle a zobrazí ju taká, aká je, zvrátená, temná a aj klamlivá. Obe expanzie síce neposúvajú príbeh vpred, ale naznačujú viac z toho ako sa otvorí pokračovanie hry.

Alan Wake je síce už rok a pol starý a k tomu od začiatku vývoja už má cez 7 rokov, vychádza na PC vo vizuálne veľmi pôsobivej forme. Autori zo svojho kvalitného enginu vytiahli maximum a pri plnom rozlíšení a plných efektoch ponúka jedinečný pocit z temnej noci presekávanej len svetelným lúčom baterky, ako aj pôsobivé scenérie krajiny za dňa. Autori pridali v Xboxovej verzii absentujúce efekty, umožnili ich nastaviť na maximum a zároveň sa snažili poupravovať textúry na kvalitnejšie. To sa im nepodarilo všade a na pár kontrastov kvalitnejších a slabších textúr narazíte. Je to však len zanedbateľný detail pri rýchlosti a výslednej kvalite obrazu, ktorý by sa mohol porovnávať aj s aktuálnymi najlepšími enginmi. Remedy tu skutočne zapracovali.

Je tam však jedna vec, ktorú autori nedotiahli, a to detaily postáv pri priblížených rozhovoroch, kde si jednoducho nejde nevšimnúť prázdne pohľady, nevýraznú mimiku alebo chyby v sychronizácii hlasu. Je to trochu rušivé hlavne, keď sa to spája s kvalitne nadabovanými dialógmi a jedinečným hlasom hlavnej postavy sprevádzajúcej hráčov celou hrou. Nehovoriac o jedinečnej hudbe, ktorej skladby doplňujú samotnú hrateľnosť na pozadí, gradujú v napätých scénach a vybrané naspievané skladby ukončujú epizódy a vždy vás spoľahlivo vytrhnú z temnoty späť do reality.

Alan Wake
Alan Wake Pôsobivé scény sprevádzajú záver každej z epizód.
Pôsobivé scény sprevádzajú záver každej z epizód.

Alan Wake V noci excelujú svetelné efekty, ale cez deň scenérie.
V noci excelujú svetelné efekty, ale cez deň scenérie.

Alan Wake Alan a jeho dvaja priatelia.
Alan a jeho dvaja priatelia.

Alan Wake na PC končí nad očakávania. Nie je to rýchly port na takmer dva roky starú hru, ale autori ponúkli kvalitne odladený titul, na ktorom necítiť a takmer nevidieť jeho vek. Predviedol sa neokukanou hrateľnosťou, atmoferickým príbehom, ktorý chytí a nepustí až do konca, ako aj veľmi dobre zakomponovaným epizodickým štýlom. K tomu dve pridané epizódy ponuku príjemne obohatili a to celé len za 20 Eur na Steame, čomu sa skutočne ťažko odoláva. Menej zdatných v angličtine môže odradiť rozsiahly príbeh, ale tento problém už čoskoro vyrieši čeština od Hypermaxu, ktorá sa objaví na Steame.

Autori Alan Wake neoživujú len PC, ale vracajú sa so sériou aj na Xbox a to už 22. februára, kedy vychádza Alan Wake American Nightmare pre Xbox Live Arcade. Ďalšie epizodické pokračovanie tentoraz samostatné a vo viac akčnom štýle. Na rozdiel od inšpirácie knihami Stephena Kinga v pôvodnej hre, si teraz autori zobrali za vzor filmy Quentina Tarantina.

napísal saver 20.2.2012
9.0
8.3