SYNDICATE

SYNDICATE

8.0

Kyberpunkový akčný nárez

Zabudnite na všetko, čo ste doteraz vedeli o Syndicate. Nemá v nej prsty legendárne štúdio Bullfrog, nie je izometrickou akciou, v ktorej ovládate štvoricu po zuby ozbrojených a implantátmi vylepšených agentov. Zabudnite na kosenie civilov a presviedčacie techniky tých, ktorí sa nepodvolia záujmom vášho zamestnávateľa. Syndicate nie je portom, nie je remakom, prequelom, sequelom, ale rebootom, reštartom série, takže nejaké vyplakávanie nad tým, že tam nie je taktika a že sa to pred X rokmi hralo inak, nepomôže.

EA dala opraty do rúk Švédom zo Starbreeze Studios, tí vyhodili poistky originálu a nahodili ich s poriadnym zaiskrením v novom šate. Dnešný Syndicate je rýchlou, dynamickou akciou a jej modernú podobu podčiarkuje čoraz obľúbenejší dubstep. Učili sa u tých najlepších a nebudem ďaleko od pravdy, ak poviem, že výborný dojem z prvého pohľadu ako vystrihnutého z Mirror’s Edge majú na svedomí konzultácie s DICE. Prihoďte do mixu temný kyberpunk z Deus Ex, uberte z jeho teplých farieb, vymaľujte budúcnosť sklom a chladnou oceľou a dostanete Syndicate verzie 2012.

Starbreeze vrátili hlavnému hrdinovi FPS telo. Agent Kilo, ktorého máte celý čas pod kontrolou, má ruky, nohy, aj ťažký čierny kabát reagujúci aj na ten najmenší pohyb. Všetko, absolútne všetko vykonávate v pohľade z vlastných očí, čo len posilňuje túžbu dívať sa na lesklé povrchy, či nezočíte tvár. Bude to väčšinou tieň alebo silueta, čo ešte viac nahlodáva zvedavosť. Kilo však neprehovorí a ani postavy o ňom veľmi nehovoria, iba ako o agentovi, ktorý dostáva zadania od svojho zamestnávateľa.

Syndicate
Syndicate Útok čipom dokáže dočasne paralyzovať nepriateľa, vtedy máte šancu brutálne mu zlomiť väz.
Útok čipom dokáže dočasne paralyzovať nepriateľa, vtedy máte šancu brutálne mu zlomiť väz.

Syndicate Na čo sa pozriete, to môžete hacknúť, jedným tlačítkom.
Na čo sa pozriete, to môžete hacknúť, jedným tlačítkom.

Syndicate V co-ope je extrakcia čipov z hláv vysokopostavených agentov povinnosťou.
V co-ope je extrakcia čipov z hláv vysokopostavených agentov povinnosťou.

A zatiaľ čo identita agenta syndikátu je dobre strážená, záujmy protagonistov ani zápletka nie je veľkým tajomstvom. Z priesvitných postáv a ich charakterov viete okamžite povedať, kto je zloduchom a kto namieri proti vám zbraň. Ak by čip Dart 6 umožňoval stávkovanie, už je zo mňa milionár. Agent Kilo je testovacím subjektom a má overiť v praxi nový čip, ktorý je prelomovým. V blízkej budúcnosti je kontakt s digitálnym svetom možný iba prostredníctvom neurálneho implantátu a tieto majú pod kontrolou Syndikáty, ktoré sa vymkli spod kontroly svetových vlád.

A kto kontroluje viac načipovaných ľudí, ten je víťazom. Do terénu sú preto vysielaní agenti a navzájom sa strieľajú, kradnú dokumenty, priemyselné tajomstvá, unášajú osoby, vedcov a nemajú dôvod zastaviť sa pred ničím. Čip v Syndicate je HUD, čip premieta všetko, čo vidíte na obraz. Na zbrani sa objavuje počet nábojov v zásobníku, koľko ich ešte máte po ruke, mód, v ktorom je brokovnica prepnutá aj to, aké vlnenie okolo seba šíri stolička či iný neživý objekt. Ako náhle niečím prúdi elektrická energia a je to napichnuté na sieť, môžete to nabúrať, zmocniť sa toho, hacknúť to. Stačí sa na to pozrieť a stlačiť tlačítko, kým sa nenaplní merač.

To samo o sebe znie fascinujúco, ale všetko má svoje limity. Syndicate sa nespolieha na taktiku, prípravu scén ani na nejakú obhliadku priestoru cez ventilačné šachty. Ide sa rovno po krku a to horúcim olovom alebo výbušnou muníciou. Syndicate je strieľačkou, ale hlavným hrdinom nie je zbraň, ale postava, ktorá ju drží. To je sakramentský rozdiel. Osobne odporúčam nastaviť obtiažnosť na najvyššiu možnú úroveň, kedy je využívanie schopností Dart 6 a reťazenie smrtí povinné. Čip je totiž poháňaný adrenalínom a ten vám vháňa do žíl zabíjanie, popravy, lámanie väzov.

Bez adrenalínu nemôžete spomaliť čas, dopriať nešťastníkovi pohľad do hlavne vlastnej zbrane a potiahnuť kohútik ani nezaseknete na diaľku zbraň. Špeciálne schopnosti sú v Syndicate, a teraz pozor, len štyri! Okrem týchto môžete ešte vybrať jedného z nepriateľov, aby bojoval na vašej strane. Odvedie tak pozornosť a vy sa môžete nerušene presunúť za chrbát obrnenca s rotačákom a trojicou štítov, ktoré musíte hackovať. Napriek nízkemu počtu schopností a z toho odvodených kombinácií, sú prestelky a stavba nepriateľov zakaždým vyzývavé a intenzívne. Raz je to počtom, inokedy zase typom, ktorý zamedzuje využiť Dart 6 v boji.

A tu prichádza na radu skrývanie sa za prekážky. Nemusíte sa prilepiť k prekážke, ale stačí si k nej kvoknúť a potom už len vykuknúť a páliť. Syndicate vás núti meniť zbrane, často prebíjať aj meniť pozície. Síce sa dajú vo vzduchu deaktivovať granáty aj ich hádzať, ale pri skupinkách vás nepriatelia zatlačia do kúta. Okrem aktívnych schopností postave môžete upgradnúť zdravie, prikúpiť štít, stabilizátor spätného rázu, zvýšiť čas a spôsobený damage v móde Overlay (keď je spomalený čas) a pod. Veľa na výber nemáte, ale body sa dajú z čipov vytrhnutých z hláv investovať do čohokoľvek.

V budúcnosti sa bojuje tradičnými brokovnicami, samopalmi, automatickými puškami, brokovnicami. Arzenál neprekvapí, ale jeho spracovanie, hluk a duálny mód zbraní už áno. Základná puška má dva hľadáčiky, v jednom páli dávky a pri pohľade cez optiku dokáže zraniť aj nepriateľa schovaného za prekážkou. Brokovnica v druhom móde pľuje výbušné náboje, laserová zbraň strieľa zase za roh. A aby toho nebolo málo, agent Kilo brutálne doráža nepriateľov. Rozdupaním tváre, zlomením väzov, podkopnutím ako v Mirror’s Edge a to všetko z mimoriadnej blízkosti.

Syndicate si servítky pred ústa nedáva, postavy vracajú krv, postrieka steny, cez ucho je vrážaná iným agentom do hlavy sonda a v priamom prenose vidíte extrakciu čipu. Zabiť je možné aj civilov a niekedy je to aj nutné, keď sa medzi nimi skrýva nepriateľ. Prestrelky vrcholia stretmi s bossmi, ktoré si osobne veľmi cením pre adrenalín, nie ich hlúpe chovanie. V tom prvom dokonca zaznie aj hudobná téma remixovaná Skrillexom. Miestnosti nie sú kruhové, ale využívajú stĺpy a rôzne konzoly, ktoré sa dajú hackovaním znížiť a odhaliť pozíciu, alebo dvihnúť, aby ste sa za ne schovali. S bossom sa neraz hráte na schovávačku alebo na babu, ale po ich smrti prichádza pocit satisfakcie.

Kampaň Syndicate patrí medzi najkratšie spomedzi strieľačiek, na konci ste za šesť – sedem hodín a keďže nemá tradičný multiplayer, zostáva vám iba co-op. A ten má ešte väčšie gule ako story. Je zložená z deviatich misií, na ktoré je vysielaný tím tvorený štvoricou hráčov (môžete si ho aj pomenovať). Vyberiete si loadout, navešiate na postavu zbrane, schopnosti, ktorých je paradoxne dvakrát toľko na odomknutie, a už môžete kradnúť hard disky zo serverovne, zabiť vysokopostavených členov rady alebo čeliť útokom nepriateľského syndikátu.

Syndicate
Syndicate Syndicate ako jedna z mála hier nepoužíva vôbec HUD, o všetko sa čaká čip.
Syndicate ako jedna z mála hier nepoužíva vôbec HUD, o všetko sa čaká čip.

Syndicate Trhanie tiel guľkami je sprievodný efekt každej zbrane.
Trhanie tiel guľkami je sprievodný efekt každej zbrane.

Syndicate Kooperačné misie majú odstupňovanú obtiažnosť.
Kooperačné misie majú odstupňovanú obtiažnosť.

Rýchla akcia dostáva ešte vyššie grády, nepriatelia znesú viac a vôbec sa neboja poslať dve vlny naraz, aby ste mali čo robiť. Smrť vo svete Syndicate neexistuje ani respawn, ale paralýza, po ktorej vás musí niekto z kolegov späť nakopnúť (reboot). Za splnené misie získavate expy, levelujete postavu a akumulujete žetóny na vylepšovanie zbraní a upgradov (je ich viac ako 80). Schopnosti sa tie od kampane veľmi nelíšia, ale je ich viac a na odomknutie všetkých si vyhraďte poriadne veľa hodín. Agent môže byť vybavený štítom, dokáže ozdraviť všetkých alebo sa postaviť bez pomoci druhého. Co-op tvorí polovicu Syndicate.

Od momentu, kedy rozreže neviditeľný lúč názov hry a po ňom sa objaví hlavné menu, dívate sa a počujete záblesky budúcnosti. Syndicate ju vykresľuje uveriteľnejšie ako povedzme taký Deus Ex, je ľudskejšia, nevzpiera sa rozumu ani nepotrebuje fantáziu presahujúcu známu galaxiu. Využíva chladné materiály a farebnú paletu nastavenú tak, aby odrážala technológie, z ktorých mnohé už používate dnes. Augmented projekcia počtu nábojov, údajov o štítoch nepriateľov, elektronických zariadeniach a ďalšie nahrádza tradičný HUD a na konci misie máte vyhodnotenie, aké poznáte z fitness programov. Gamifikácia interfacu ako vystrihnutého z mobilnej aplikácie vám oznámi a na grafe ukáže, koľko ste zabili, ako dlho ste udržali amok, aká bola vaša presnosť a porovná s pokusom predtým.

Tá uveriteľnosť ale najviac pramení z reči tela hlavného hrdinu a pohlcujúceho pohľadu z vlastných očí. Veríte každému pohybu, všetko v priestore sa hýbe a pláva, pretože sa s tým hýbete aj vy. Keď meníte zbraň, plecia sa jemne naklonia do strany, keď postava šprintuje nakloní zbraň do boku a znemožní presnú streľbu. Zmena pohľadu počíta najskôr s hlavou a potom s plecami, konštantne vidíte prácu rúk aj nôh. Obraz dokonca nie je ostrý vo celej svojej ploche, ale má jemnú vinetáciu, čo evokuje periférne videnie.

Od dôb Mirror’s Edge je tu ďalšia hra, ktorá má zmáknutý pohľad z vlastných očí na jednotku, pričom neobetuje dynamickosť alebo prehľadnosť. Dart 6 realitu obohacuje vrstvou informácií, ktorá umožňuje agentom syndikátov vidieť skôr a viac. Vypnite ju a zo Syndicate sa stáva obyčajná FPS. Ona však taká nie je. Ako jedna z mála nepovyšuje zbraň na hrdinu, ale stavia do tejto pozície hráča. A budúcnosť, v ktorej bojujú Syndikáty, vie byť poriadne intenzívna a brutálna. Oplatí sa tam ísť a nie raz.

napísal spacejunker 21.2.2012
8.0
7.5