MASS EFFECT 3

MASS EFFECT 3

9.5

Vojna o Zem začala

Veľké série vedia s poriadnym treskom odísť z hernej scény. To sa im musí nechať. Bungie zasklili Reach a Halo vrátili sa v kruhu života na začiatok, veliteľ Shepard to takisto nemá ľahké. Dnes, 9. marca vstupuje na scénu Mass Effect 3, súčasne sa však hlboko klania za pozornosť, pretože je všetkému koniec. Začína konflikt takých rozmerov, o akých možno ani BioWare v začiatkoch svojej vesmírne opery nesnívali.

Osud galaxie v plameňoch je veľkým sústom a presahuje celú hru, to je proste fakt. Odvážne príbehy o Shepardovi, Tali, ale aj o pánovi Záhadnom žijú mimo herného sveta v knihách a komiksoch. Ak minulý rok majitelia PS3 boli ukrátení o rozhodnutia z vôbec prvého Mass Effectu a do deja dvojky ich uviedol interaktívny komiks, v Mass Effect 3 sa dočkáte... ničoho. Stojí to veľa úsilia prerozprávať v destilovanej forme to, čo ste zažili ako prvý ľudský Spectre, ako ste rozhodovali o živote a smrti Krogana, ako padla Citadela, no žiadnej retrospektívy, žiadneho uvedenie do deja, ktorý začína otvoreným úvodom a inváziou Reaperov na Zem, sa nedočkáte. Mass Effect 3 kuje príbeh doslova za žerava.

Za behu je Shepardovi obnovený status Spectra, admirál mu ho hodí spolu s kľúčikmi aj od najvyspelejšej lode vo vesmíre Normandy a leť si ku hviezdam, vyjednávať a prosiť Radu v Citadele, aby pomohla zabrániť vyhladzovaniu všetkého živého. BioWare sa vôbec sa netrápili s tým, že ak ste nehrali dvojku, tak zo záchrany galaxie vám nebude behať mráz po chrbte.

Mass Effect 3 robí všetko možné, aby sa aspoň tie najzásadnejšie postavy snažila v rozhovoroch priblížiť. Pár viet o genophage nedokáže vykresliť to, čomu sa hovorila genetická genocída vyvinutá salariánmi na objednávku turianov. Až po tom by vám docvaklo, prečo ich krogani nemajú radi a až po tom by sa kolieska roztočili v obrovskom stroji, ktorého hodinárom je Shepard. Má to ťažké a rozhodnutia sú tentoraz tak veľké, že neexistuje dobré ani zlé. Je len vaše. Nerozhodujete o živote jednotlivca pre záchranu mnohých, ale obetu celej rasy pre dobro celej galaxie. V istom zmysle počas hrania pochopíte, prečo mal Saren (hlavný zloduch Mass Effect) povesť tvrdého Spectra.

Mass Effect 3
Mass Effect 3 Hra dovoľuje vybrať si preferovaný štýl s dôrazom na príbeh, RPG alebo akciu.
Hra dovoľuje vybrať si preferovaný štýl s dôrazom na príbeh, RPG alebo akciu.

Mass Effect 3 Útoky na blízko dovoľujú rýchlo a efektne položiť na lopatky otravných nepriateľov.
Útoky na blízko dovoľujú rýchlo a efektne položiť na lopatky otravných nepriateľov.

Mass Effect 3 Ovládanie tímu máte stále pod kontrolou, postarajú sa však aj sami o seba.
Ovládanie tímu máte stále pod kontrolou, postarajú sa však aj sami o seba.

BioWare v Mass Effect 3 zobrali koncept predchodcu a aplikovali rovnaký herný systém vo veľkom. Žiadne verbovanie jednotlivcov, ale rovno celých národov a rás vo vojne o galaxiu. Navštevujete celé systémy, vediete dialógy a riešite dávne spory, aby sa pohli rokovania vpred. Na programe nie je iba rasový konflikt, vyťahuje sa sprenevera peňazí, dezertácia, únos civilov, vraždy na objednávku, žehlenie problémov, podplácanie, jednoducho najvyššia politika a taktické hýbanie figúrkami po šachovnici, kde niet času na ťaženie minerálov a zbieranie upgradov a výzbroje.

Cesta na vesmírnej mape je priamočiarejšia, jednotlivé systémy sa prihlasujú a hlásia straty, admiráli vám podávajú pravidelné hlásenia po každom ťahu a vy zase im hlásite progres. Vedľajšie misie sa k hlavným pripájajú ako žiadosť o pomoc. Reaperi postupujú smerom k Zemi a v žiadnom kúte nie je bezpečne, dokonca ak budete sondovať v systémoch skenerom, môžu vás odhaliť. Ak povedzme neodpoviete na volanie Grissomovej akadémie, o dve-tri misie ďalej je planéta Elisium pohltená a vám odpretá možnosť zareagovať.

Množstvo misií vám zamestná na približne 30 hodín, sledovanie dejovej línie zaberie o päť hodín menej, ale nie sú to preteky o čas. Existuje v hre kopec pochôdzok, stačí sa len prejsť po jednom z poschodí Citadely a poobjavujú sa rôzne mini úlohy a potom sú tu ešte problémy posádky, ktorá sa postupne na Normandy verbuje. Niekto potrebuje nové súčiastky, iný zase zháňa dôkazy, ďalší potrebuje len postrčiť. Každá jedna okrem pochôdzok je spracovaná výhradne cutscénami a príbehovým pozadím, ktoré do celého príbehu zapadá. BioWare si dali záležať, aby zamaskovali fakt, že väčšina z nich sú scenáre vystrihnuté a odohrávajúce sa na mapách co-opu, ktorý je absolútnou novinkou v sérii.

To, čo v co-ope budete riešiť proti sérii vĺn vo štvorici, si užijte sami a nebude to jednoduché. Váš tím čelí mini úlohám s hackovaním, pričom dvaja bránia terminál, extrakcii artefaktov do výsadkového modulu alebo jednoducho ste postavení pred scenár – nájsť a zabiť. Mass Effect 3 je vďaka tomu akčnejší i keď rýchlosťou pohybu a dynamikou sa nevyrovná čistým 3rd person akciám. Stále sa môžete prilepiť k prekážkam, aj medzi nimi rýchlo preskakovať, no nový typ nepriateľov vás udržuje v pohybe a musíte kryty pravidelne meniť alebo utekať a presúvať sa.

Keď príde na teleportujúcu Banshee alebo obrovské obrnené gorily, zotrvanie na mieste vás zabije. Centurioni zase s obľubou hádžu dymovnice a vám znemožňujú výhľad (ak sa nedívate cez optiku sniperky), ďalší kladú malé vežičke, iní sa zase posúvajú s katanou smerom k vám a zvyšok sa vás snaží vykúriť granátmi. Hra pochopiteľne boj sťažuje zvýšenou koncentráciou mini bossov a vpúšťanie viacerých vĺn naraz, čo zase dáva priestor všetkým zbraniam, ale aj extra silným, ktoré sú pripravené len pre danú príležitosť. Pušky, sniperky, malé automaty, brokovnice môžete po novom vyšperkovať dvomi upgradmi a zvýšiť im údernosť, zväčšiť zásobníky, eliminovať spätný ráz a pod. A keď príde k najhoršiemu, dá sa použiť dýka z omni toolu pri útokoch na blízko.

Akčná zložka Mass Effect 3 odráža zúfalú situáciu a konštantnú hrozbu Smrťákov (Reaperov), ktorí sú vám v pätách, kam sa pohnete. V nie je všetko boj, na Citadele môžete počúvať rozhovory, rozdávať interview, prijať pozvánku na fotenie, venovať sa romanci a flirtovaniu s posádkou Normandy, kupovať modely lodí do svojej kajuty alebo do akvária vpustiť rybičky, ktoré tentoraz už nezahynú, ak im prikúpite automatický dávkovač žrádla. Svet Mass Effect napriek blížiacemu sa koncu pulzuje životom, nie je sterilný ani statický. Na oblohe plávajú lode, Citadela sa plní utečencami a vesmír je pohlcovaní a planéty zomierajú.

Vývoj udalostí naberá na obrátkach a každé ďalšie rozhodnutie je čoraz ťažšie. Shepard je špičkou kopije, ktorá zasunie smrteľný výpad do tela Reaperom, ale vojna sa nezaobíde bez obetí. Vy len ukážete prstom, kto to neprežije. Povedať nie o príbehu alebo niečo bližšie o galaktickej vojne by bolo zbytočným vyzrádzaním deja. BioWare odviedli výbornú prácu s nadviazaním na predošlé udalosti, postavy si dokonca pamätajú, čo ste s nimi prežili a pre nich urobili. Z minulosti sa vynárajú problémy, karty mieša aj pán Záhadný. Nik nie je bez viny, ale v poslednom konflikte musia rasy držať spolu. A krehký mier musíte nastoliť vy. Nepamätám si, kedy som robil ťažšie rozhodnutia a skutočne premýšľal o ich dopade.

Nech urobíte čokoľvek, pocítite to na zdrojoch prichádzajúcich do finálneho zúčtovania. Podľa ich výšky je ovplyvňovaná vaša pripravenosť (Readiness) a na jej základe je vypočítané aj vyvrcholenie celej ságy, ktoré v sci-fi hrách nemá obdoby. Ide o tak emočne nabitý záver s nejedným prekvapením a pocitom dobre odvedenej práce, že pri rolujúcich titulkoch hrozia slzy radosti, šťastia aj hnevu, pretože vaše rozhodnutia sa už nedajú zobrať späť. Na stav galaxie vplýva aj prepojenie s iOS hrou Infiltrator a hranie co-opu, v ktorom si vytvárate a levelujete vlastnú postavu a spolu s ďalšími tromi podnikáte misie s odrážaním čoraz silnejších vĺn nepriateľov. Akumulované body sa odrazia na galaktickej mape v boji proti reaperom. Nie je to však nutné a môžete ho spokojne ignorovať.

Mass Effect 3
Mass Effect 3 Nikto nepovedal, že to bude jednoduché. Reaperi trhajú planéty na kusy.
Nikto nepovedal, že to bude jednoduché. Reaperi trhajú planéty na kusy.

Mass Effect 3 Všetky nepovinné misie kopírujú scenár z co-opu a odohrávajú sa na rovnakých mapách.
Všetky nepovinné misie kopírujú scenár z co-opu a odohrávajú sa na rovnakých mapách.

Mass Effect 3 Kooperatívny režim počíta s novou postavou, s hrdinami z príbehu tu nemôžete bojovať.
Kooperatívny režim počíta s novou postavou, s hrdinami z príbehu tu nemôžete bojovať.

Unavený a nočnými morami prenasledovaný veliteľ Shepard čelí tomu najhoršiemu, čo celý svet poznal a Mass Effect 3 vykonáva vyrozprávanie ťažkej cesty na výbornú. Grafika čo do kvality opäť poskočila, no zachovala si svoje charakteristické črty, ktoré používaným materiálom dodávajú punc futuristickosti. Lokality po novom už nie sú postavené v jednej úrovni, ale s rebríkmi a výťahmi sa dosiahlo väčšej vertikality a nepôsobia vôbec stiesnene, práve naopak, sú väčšie a dovoľujú obkľúčiť nepriateľov z viacerých strán. Mass Effect po technickej stránke nikdy nesklamal, konzolové verzie trápi prepad frameratu, ale to pri špičkovom ozvučení a dabingu je zanedbateľný kaz na inak výbornom audiovizuálnom spracovaní, ktoré sa smelo môže rovnať iným vesmírnym ságam.

V galaxii sa roztáčajú obrovské kolesá vojny, do ktorých vkladáte ďalšie ozubené kolieska. Misia v Mass Effect 3 je opäť raz nesplniteľná, vyčerpávajúca a nemožná. Mobilizujú sa všetky rasy a pulzujú nedočkavosťou ako mapa, kde zhasínajú milióny životov. Stoja pred nevyhnuteľným – finálnym zúčtovaním. Vyvrcholenie ságy dôstojne a úplne uzatvára s takým treskom, že bez ďalších otázok môže byť vytvorená nová trilógia. Mass Effect 3 je hrou, na ktorú ste čakali. Už teraz má zarobené na titul hra roka.

napísal spacejunker 9.3.2012
Páči sa mi! (+2)
9.5