DEFENDERS OF ARDANIA

DEFENDERS OF ARDANIA

6.5

Veličenstvo na obliehanom hrade

Defenders of Ardania je tower defense hra umiestnená do Majesty univerza. Fantasy svet je rovnako prítulný ako v stratégiách, pre ktoré bol pôvodne vytvorený. Tentoraz však na kráľovstvo dozeráte odlišným spôsobom, hoci niektoré pôvodné prvky si aj tu našli uplatnenie.

Krajina je v nebezpečenstve a z problémov ju aj tentoraz môžete vytrhnúť jedine vy. Zodpovednosť leží na vašich bedrách. Nepriateľské hordy prichádzajú, treba sa ubrániť za každú cenu. Aké sú vaše pokyny, veličenstvo?

Kampaň pre jednotlivca ponúka bezmála 20 misií, pričom každá sa odohráva na inej mape. V príbehu bojujete proti nemŕtvym, ktorí vychádzajú z podsvetia. Aby bolo veselšie, je v hre aj tretia frakcia a reprezentuje prírodu, s ktorou sa po vyriešení nedorozumenia spojíte v boji proti spoločnému nepriateľovi. Hoci sa zadanie úloh mierne obmieňa, cieľom je vlastne vždy obrániť vlastné sídlo a zničiť baštu jedného alebo hneď niekoľkých protivníkov. Okrem démona, ktorý v jednej misii šíri ohnivé výpary a príležitostných bossov, čerstvo odomknuté misie neprinášajú nič, na čo by ste nenarazili na predošlej mape. Teda okrem nových jednotiek a doplnkov, ktoré sa postupne odomykajú, až kým ich vo finále nemáte naporúdzi všetky.

Defenders of Ardania
Defenders of Ardania Veže postavíte len na zelených políčkach a vždy musí byť otvorená aspoň jedna cesta.
Veže postavíte len na zelených políčkach a vždy musí byť otvorená aspoň jedna cesta.

Defenders of Ardania Brániť sa a útočiť budete aj v bludisku minotaurov.
Brániť sa a útočiť budete aj v bludisku minotaurov.

Defenders of Ardania S vypnutou mriežkou mapa nevyzerá tak chaoticky, ale nevidíte, kde môžete stavať.
S vypnutou mriežkou mapa nevyzerá tak chaoticky, ale nevidíte, kde môžete stavať.

Na mapách sú rozostavané sídla dvoch až štyroch frakcií. Každá stavia obranné veže a produkuje jednotky, ktoré posiela zničiť základňu nepriateľa. Veže umiestňujete na cestách a chodníkoch spájajúcich všetky sídla. Stavať je možné len na vyhradených poliach, ktoré sú na zapnutej mriežke označené zelenou alebo modrou s bonusom. Najskôr len v blízkosti vašej bázy, no s každou postavenou vežou sa sprístupnia aj vzdialenejšie plochy. Môžete zastavať niektoré cesty a tak obmedziť pohyb cudzích, ale aj vlastných jednotiek. Vždy však musí zostať aspoň jeden prístupový chodník bez zábran, hoci môže mať veľa obchádzok a po okrajoch byť lemovaný všakovakými vežami.

Každá frakcia má niekoľko druhov veží, ktoré sa dajú vylepšiť na tretiu úroveň a tak sú účinnejšie. Majú rôzne efekty a význam, podobne ako útočiace jednotky. Prvá frakcia má baštu s vrhačom oštepov, vhodnú na ničenie jednotlivcov. Balista zas účinne spacifikuje lacné základné jednotky zhromaždené v skupinkách. Veža s kušou likviduje vtáky, netopiere, draky a ostatné lietajúce jednotky. Trpaslíčí oheň opeká každého, kto beží okolo. Kryštáľové delo páli pomaly, ale na bossov nič účinnejšie nenájdete. Ešte môžete postaviť múr alebo sochu, ktorá popri bonusových poliach a bodoch za zabitie, kumuluje suroviny navyše. Ostatné dve frakcie majú svojské alternatívy s obdobným účinkom. Počet postavených veží je na každej mape obmedzený.

Do útoku posielate bohatý sortiment jednotiek, ktoré kupujete podľa uváženia. Niektoré majú za cieľ len dobehnúť k súperovmu hradu a poškodiť ho sebazničením. Mnohé však majú aj sekundárnu funkciu, ktorú je rozhodne nutné brať do úvahy, pri prekonávaní nástrah, čo sú na ceste. Váš hrad napríklad produkuje klerikov, ktorí znesú veľa zranení od veží protivníka, pretože sa priebežne doliečujú. Sú však pomalí, na rozdiel od zlodejky, ktorá síce veľa nevydrží, ale dokáže sa veľmi rýchlo dostať do cieľa, ak prežije. Trpaslíci s kladivami, ako jediní, na vašej strane zraňujú súperove jednotky, keď bežia okolo. Mágovia s ochrannou bariérou zas po ceste poškodzujú nepriateľské veže. Sortiment dopĺňa niekoľko ďalších fantasy jednotiek, ktoré na strane prírody zaskakujú vlky, leopardy, netopiere a dryády a u nemŕtvych zombie, vlkolaci a draky.

Pri postupe je kľúčové stavanie vhodných veží a jednotiek, ktoré by mali vychádzať zo súperovej taktiky. Zatiaľ čo na jednej mape vystačí produkovanie nenápadných elfských lukostrelkýň (ktorým je luk na nič), na inej treba radšej staviť na mágov a gardu. A ak sa súper priebežne prispôsobí, opäť treba skúsiť niečo iné. V jednej várke môžete naraz poslať päť a po vylepšení aj viac jednotiek. Navyše získavajú skúsenosti a po dosiahnutí tretej úrovne sú prírastky z rovnakej sorty veľmi efektívne. No bohužiaľ aj drahé. Občas sa dokonca objaví hrdina, ktorý je mastný, ale skutočný nezmar. Súperovej základni spôsobí nemalé škody a doma ho môžete znovu privolať a opakovanie posielať až do skončenia misie. Hoci jednotky priamo neovládate a skrátka sa len ponáhľajú najkratšou cestou k sídlu protivníka, dokážete ich do istej miery navigovať. Môžete určiť a presúvať waypoint, ku ktorému potom automaticky smerujú. Alebo vypíšete odmenu a označíte súperovu jednotku, najlepšie bossa, na ktorého sa potom koncentruje streľba veží a jednotiek, ktoré sú schopné útočiť.

Neľútostné boje, kde zvyčajne prežije len jeden.

Lacnejšie posily, úpravy a výhody si zaplatíte v menu ekonomických vylepšení. K tomu máte pár kúziel a schopnosť raz za čas doliečiť vašu poškodenú bázu. S uvedeným sortimentom a možnosťami musíte dostať súperov na kolená. Platí to v kampani aj misiách, ktoré si môžete opakovane prejsť s limitovanými surovinami alebo v móde prežitia, kde čo najdlhšie odolávate stále novým vlnám nepriateľov. Hra má aj multiplayer, ktorý je síce zaujímavý, ale len veľmi ťažko nájdete protihráčov alebo spoluhráčov. A nečudo, veď jeden boj niekedy trvá poriadne poriadne dlho, už preto, že si hráči aj tu môžu doliečovať sídla. V sieťovej hre si môžete vybrať ľubovoľnú frakciu a nastúpiť do boja v režime každý proti každému, dvaja na dvoch a prežitie v tíme.

Graficky je Defenders of Ardania dobre zvládnutá. Mapy sú svieže a rozmanité, zavedú vás do pralesa, na púšť, do bludiska minotaurov, či k bráne podsvetia. Po zastavaní vežami, ktoré sú rozlíšené farbami podľa frakcií a pri zapnutej mriežke, však hra môže pôsobiť chaoticky a neprehľadne. No vďaka jednoduchému ovládaniu myšou a možnosti priblížiť a otáčať terén, nestratíte prehľad o situácii. Hru sprevádza štýlová hudba a brífing vo forme dialógu hlavných postáv na začiatku novej misie.

Hoci sa Defenders of Ardania snaží vyťažiť z jednoduchého konceptu útoku a obrany sídla čo najviac, postupne nastupuje neodvratný stereotyp. Ciele misií sú príliš podobné a multiplayer zíva prázdnotou. Ťaženie máte za sebou po dvoch dňoch a potom sú možnosti v podstate vyčerpané. A tak aj keď sú chvíle strávené pri obradne Ardanie celkom príjemné, nezanechajú za sebou nezmazateľnú stopu.

Defenders of Ardania
Defenders of Ardania V jednej misii vás bude horúcim dychom spaľovať démon.
V jednej misii vás bude horúcim dychom spaľovať démon.