TRIALS EVOLUTION

TRIALS EVOLUTION

9.5

Skutočná evolúcia herných motoriek

RedLynx pred pár rokmi začínali ako tvorcovia malých java hier. Jedna z nich bola Trials, motorky, ktoré samé o sebe vytvorili vlastný podžáner a naštartovali jedinečnú sériu. Zahviezdila na PC, ale skutočnú slávu zažíva na Xbox Live Arcade, kde sa Trials HD zaradila medzi najpredávanejšie hry a nová Trials Evolution prekonala rekordy pri štarte s predajom 100 000 kópií za jeden deň.

Základ hrateľnosti Trials je jednoduchý, v 2D priestore hráči ovládajú motorku a prechádzajú s ňou rozmanité, náročné trate posiate prekážkami. Musia sa starať len o vyvažovanie jazdca, plyn a brzdu. Intuitívne ovládanie v spolupráci s kvalitnou fyzikou tak zlepšuje hrateľnosť a šikovne zapracovaný systém hodnotení zvyšuje návykovosť. Zatiaľ čo posledné hry sa obmedzovali na náročné a temné trate v hangároch, pri novej hre Evolution sa to diametrálne zmenilo. Prišla skutočná evolúcia základov série položenej pred desiatimi rokmi.

Trials Evolution
Trials Evolution Z garáží vyrazíte do prírody.
Z garáží vyrazíte do prírody.

Trials Evolution Prostredia sú rozmanité a rovné cesty opustili dva rozmery.
Prostredia sú rozmanité a rovné cesty opustili dva rozmery.

Trials Evolution Pribudol aj multiplayer pre 4 hráčov online i offline.
Pribudol aj multiplayer pre 4 hráčov online i offline.

Trials Evolution sa z hangárov sťahuje do rozľahlých a rozmanitých exteriérov, zároveň vynecháva takmer nezvládnuteľné prekážky a orientuje sa len na zábavu, pričom si udržuje náročnosť postavenú na čo najmenšom počte spadnutí a najlepšom čase. Podľa hodnotení sa získavajú medaily a následne odomykajú stále lepšie motorky a náročnej kategórie tratí, turnajov alebo aj zábavných minihier. Zatiaľ čo bronzové medaily získate bez problémov len za prejdenie trate, na striebornej môžete spadnúť maximálne trikrát a za čisté a rýchle jazdy získate zlatú medailu.

Celú hru neodomknete len bronzovými medailami, na otvorenie každého z tucta balíkov levelov je potrebný určitý počet medailí, ktoré vás donútia vracať sa späť a prechádzať niektoré levely znovu a vylepšiť si svoje skóre, aby ste si otvorili nové úrovne. Niektoré budete prechádzať aj 20 krát, kým ich dokonale spoznáte a zvládnete na jednotku. Nakoniec presne o tom hra je. Neustále sa vylepšovať a učiť sa, ako efektívnejšie prechádzať prekážky.

Čakajú vás klasické zablatené trate v arénach, vonkajšie trate na kopcoch, ale dostanete sa aj do starých hradov, démonických oblastí, pôsobivý je čiernobiely level v Limbo štýle a akciu niektorým tratiam dodajú vojnové scenáre, či už druhá svetová vojna, alebo aj boje na blízkom východe. Jazda počas výbuchu v Černobyle je chuťovkou. Ako bonus priamo v kampani nájdete zábavné minihry ako jazdu na lyžiach namiesto motorky, lietanie na ufo alebo aj obmedzené možnosti motorky ako nedostatok benzínu, nemožnosť nakláňať sa či zaseknutý plyn. Ak už kvôli ničomu inému, tak pre rozmanitosť a zaujímavosť máp sa Trials Evolution oplatí prejsť úplne celá.

Mimo rozsiahlej singleplayer kampane tentoraz hra ponúka aj multiplayer pre 4 hráčov cez Xbox Live alebo lokálne. Multiplayer funguje na jednej obrazovke, na ktorej sa vám vedľa seba na rovnakej trati zobrazia štyria jazdci. Je to síce zábavné a súťaživé, pri spliscreene vzniká malý problém a to, že všetci hráči sa musia držať rozostupu na jednej obrazovke, akonáhle nestíhate a ste posledný, vaša pozícia sa resetuje, a objavujete sa bok po boku ostatným hráčom. Tento element je novinkou a tým pádom oproti zvyšku je len v plienkach. Na druhej strane ak by sa vám nepáčilo toto spracovanie multiplayeru, prakticky každá trať je vďaka online prepojeniu s priateľmi malým turnajom, keďže pri každej jazde máte zobrazenú aj jazdu priateľov v podobe ghosta.

Celé to dopĺňa editor tratí, ktorý zažil premiéru už v Trials HD a teraz je ešte prepracovanejší. Po novom je rozdelený na Lite a Pro verziu podľa toho ako ste v editovaní zruční. Môžete totiž editovať len trať a dopĺňať na ňu prekážky, alebo si vytvárať kompletne vlastný level a dokonca aj vlastnú hrateľnosť. Editor je totiž tak detailný, že môžete predefinovať motorkovú hru na FPS akciu, automobilovú hru, vytvoríte aj stolný futbal. Pre zaujímavosť užívateľské levely momentálne vedie Angry Bikers, obdoba populárnych Angry Birds, len namiesto vtákov strieľate do rôznych konštrukcií vášho motorkára.

Ako malá chuťovka je v Trials Evolutions aj skinovanie postavy a motorky, kde si môžete vizuálne upgrady kupovať za peniaze zarobené v kampani alebo kupovať z Xbox Live za MS Pointy. Nie je to dôležité, keďže je to len vizuálne, ale ak sa chcete hlavne v multplayerovej časti odlišovať, môžete zainvestovať peniaze, ktoré aj tak inde v hre nevyužijete. Výkon motorky neovplyvníte, tých je len päť postupne sa odomykajúcich tried s motormi od 125cc do 450cc.

Trials Evolution
Trials Evolution Kampaň je postavená na získavaní medailí a odomykaní ďalších eventov.
Kampaň je postavená na získavaní medailí a odomykaní ďalších eventov.

Trials Evolution Editor je jeden z najkomplexnejších. Umožní vytvoriť aj iné štýly hier.
Editor je jeden z najkomplexnejších. Umožní vytvoriť aj iné štýly hier.

Trials Evolution Modifikovať sa dajú motorky a aj samotný jazdec.
Modifikovať sa dajú motorky a aj samotný jazdec.

Okrem jedinečnej hrateľnosti je druhým oporným múrom hry grafika. Tá je jedinečná a hlavne rýchla. Ponúka 60 fps a to síce na prvý pohľad jednoduchých prostrediach, ale neuveriteľne rozsiahlych, miestami plných explózií alebo filtrov úplne meniacich vizuál levelu. Celé to dopĺňa rýchle nahrávanie, pričom každá mapa má veľkosť len 8 KB a zvyšok už engine plynule dopĺňa z objektov a textúr na disku. Skracuje to ako nahrávanie levelov, tak aj užívateľských máp, ktorých sťahovanie a následné spustenie je prakticky okamžité.

Fyzika je asi ešte pôsobivejšia ako v predošlých častiach. S dokonale vyladeným ovládaním motorky, trakciou a fyzikou objektov vždy viete, čo môžete čakať. Možno nie je všetko reálne, ale všetko je zamerané na maximálnu hrateľnosť a zábavu. Z malých detailov však v minihrách môže vadiť aplikovanie fyziky motorky aj na iné objekty, kde napríklad lyže ovládate ako motorku, a zábavu raz za čas prerušia aj levely s licenciami na nové motorky, ktoré vás až príliš roboticky učia zvládať nové triky.

Možno nie každému sadne hudobná stránka hry, kde tvrdú hudbu len miestami prerušia tématické melódie k niektorým špeciálnym levelom, napríklad spomínané Limbo. Celé to dopĺňajú len výkriky vášho jazdca a neustále vrčanie motorky.

Trials Evolution
Trials Evolution Základ hry je v postupnom vylepšovaní svojej zručnosti.
Základ hry je v postupnom vylepšovaní svojej zručnosti.

Trials Evolution Niektoré trate majú špecifickú atmosféru. Napríklad podľa Limbo hry.
Niektoré trate majú špecifickú atmosféru. Napríklad podľa Limbo hry.

Trials Evolution Prakticky všetky levely sú pôsobivé.
Prakticky všetky levely sú pôsobivé.

Trials Evolution ponúka skutočnú evolúciu svojho vlastného žánru a doťahuje ho takmer do dokonalosti. Hre sa dajú vytknúť skutočne len malé detaily, tie však hravo vyvažuje množstvo zábavy násobené nekonečnými počtom užívateľmi vytvorených levelov. Navyše už to nie sú preteky v temných pivniciach, ale atraktívna zábava. Ak potrebujete rýchle a intenzívne odreagovanie, Trials Evolution je presne to pravé pre vás. Neponúka zábavu na týždne, ale celé mesiace!

napísal saver 27.4.2012
9.5
9.0