THE DREAM MACHINE: CHAPTERS 1-3

THE DREAM MACHINE: CHAPTERS 1-3

8.0

Adventúra snov

Boli doby, keď vývoj videohier bola doslova ručná robota a vývojári sa pri svojej práci skutočne zašpinili. Adventúry sú žánrom, v ktorého histórii nájdeme aj kusisko umenia v podobe krásne ručne kreslených pozadí a aj postáv, ktorým animátori vdýchli život a kus seba samých. Ešte ďalej to dotiahlo začínajúce štúdio DreamWorks Interactive pod vedením Stevena Spielberga v roku 1996, keď sa vrhlo do jedinečného projektu Neverhood. Vyše 3,5 tony plastelíny a 50000 snímok animácie sú dodnes úctyhodné čísla. A takto sa zrodila legenda, na ktorú sa však zabudlo.

Dalo by sa povedať, že až do dnešných dní. Miniséria The Dream Machine vyťahuje späť krásne spomienky na Neverhood a pri pohľade na okolité obrázky vám musí byť hneď jasné prečo. Hlina, plastelína a lepenka zohrali vo vývoji hry výraznejšiu rolu ako jednotky a nuly. Stali sa stavebným materiálom krásneho sveta, ktorý vznikal pod taktovkou známeho nezávislého vývojára Andersa Gustafssona. Tento jeho čarovný svet je vyjadrením snov nie len autorov, ale aj samotných hráčov. A sú to práve sny, ktoré ho nie len oživili, ale v ňom aj hrajú prím.

Sny sú fascinujúce. Ovplyvňujú nás, vynára sa v nich naše podvedomie, reflektujú naše zážitky a skúsenosti. Vo filmoch sa s nimi zaujímavo pohrala japonská Paprika a aj Nolan vo filme Inception ukázal svoju víziu práce so snami. Ich možnosťami a hĺbkou sa v hre zaoberá aj Gustafsson prostredníctvom svojich postáv. Z plánovaných 5 epizód už máme dostupné prvé 3, v ktorých autori načrtajú otázku skúmania snov. A sny v podaní tejto hry fungujú skvele. Zaujmú ako námet, prostredie a aj herné mechanizmy.

The Dream Machine: Chapters 1-3

Vizuálnej stránke sa nedokážete nabažiť
The Dream Machine: Chapters 1-3

Čakajú vás nádherné snové svety
The Dream Machine: Chapters 1-3

Hra vás naučí užitočné veci

Mladomanželia Viktor Neff s Alicou začínajú s budovaním rodiny a tak sa aj presťahovali do vlastného bytu v bytovke. A viete ako sa hovorí, treba si dávať pozor na to, čo sa vám sníva na novom mieste. Mohlo by sa to vyplniť. Viktor zažije krátku epizódku na opustenom ostrove, no jeho žena je na tom horšie. V noci ju máta nový domovník a tak si radšej cez deň zoberie na starosti vybaľovanie a sťahovanie spolu s kontaktovaním domovníka necháva na Viktora. Nové bývanie už od začiatku nie je bezstarostné. No vtedy ešte ani jeden z nich netuší, čo ich najbližšie chvíle čaká.

Tajomný domovník, leniví sťahováci a aj vaše susedstvo je tvorené zaujímavými postavičkami. Do spoznávania zákonitostí tohto sveta sa v prvej epizóde len dostávate a viac menej je len istým tutoriálom, ktorý vás zavedie nie len do sveta, ale aj do hernej mechaniky. Plynulo prechádzate obyčajným dňom, z ktorého síce máte divný pocit, no nič nezvyčajné sa nedeje. Naraňajkujete sa s manželkou, spoznávate postavy okolo, najväčšou záhadou sú zaseknuté výťahové dvere a keď konečne narazíte na niečo nezvyčajné, tak je v zapätí koniec.

Úprimne povedané, začiatok je trochu rozporuplný. Nedá sa povedať, že by vás nevtiahol, no zároveň si vás ani príliš nezíska. A nepresvedčí vás ani svojou dĺžkou. Po necelej hodine sledujete záverečné titulky prvej kapitoly. Ale veď jej koniec bol fajn, tak sa púšťate pomaličky do druhej a neviete presne čo očakávať. A zrazu je všetko inak. Druhá kapitola je takmer presným protipólom tej prvej. Od jej začiatku sa „normálnosť“ sveta vytráca do úzadia a vy sa už len stávate svedkom a aktérom  situácií, v ktorých sa aj pomaly vytráca hranica medzi snom a skutočnosťou. Dostávate sa na cestu za nevídaným dobrodružstvom a záchranou, aká tu už dlho nebola.

Tretia kapitola vás ešte viac vťahuje do herného sveta a už predstavuje konkrétnu schému, aká vás v hre čaká. Dostávate sa síce do úplne iného prostredia s vlastnými pravidlami, no základ vašej úlohy je rovnaký. A ako sa postupne tieto tri kapitoly obsahovo plnili a rozrastali, tak narastala aj ich herná dĺžka a dá sa povedať, že aj komplikovanosť. Váš progres sa umelo nespomaľuje, plynulo prechádza spolu s jednotlivými dielčimi príbehmi. A nie je to ani naopak. V hre sa nedá ponáhľať, nevisí nad vami pocit, že vás hra vedie za ruku.

Prvá kapitola je aj z pohľadu hrateľnosti skutočne len predĺženým tutoriálom, nijako však nenarúša súdržnosť titulu, naopak ju podporuje a v úvode podnecuje. Netrápite sa s vykonávaním elementárnych úkonov, ktoré sú očividné a samozrejmé. Čakajú vás bežné veci. A bežné veci, len v neobyčajnom podaní, vás čakajú aj v ďalších kapitolách, ktoré sa už od reality odpútavajú. Je skutočne príjemné hrať adventúru, ktorá budú súdržný dojem.

Od toho sa odvíja aj fakt, že sa v hre nedočkáte mnoho toho klasického puzzlovania. Narazíte na zopár mechanizmov, ktoré sú založené na prepínačoch a vypínačoch, no tieto sú skutočne len ojedinelé. Hádanky sú skôr založené na používaní predmetov a schopnosti vybrať v dialógu správnu odpoveď. Zavádzate ľudí, klamete, vyhovárate sa, či robíte drinky. V jednom momente sa vám zíde aj papier, kde si zakreslíte mapu. Bohužiaľ ani tejto hre sa nevyhla praktika používania všetkého na všetko. Nech si už hlavu lámete akokoľvek, tak vás riešenie nenapadne. Tak idete naprieč inventárom a zrazu to máte.

The Dream Machine: Chapters 1-3

Každý sen je špecifický
The Dream Machine: Chapters 1-3

Temnota v hre nechýba
The Dream Machine: Chapters 1-3

Cit pre detail sa odrazil na prostrediach

Grafická stránka je divná, výtvarné spracovanie je nekonvenčné, možno odporuje tradičnej predstave krásy, no aj napriek tomu vás v momente očarí. Nesnaží sa vyzerať ako niečo iné, vy stále vidíte lepenkové kulisy a modelovanie v hline. Je to však poctivé a neuveriteľne detailné modelovanie, s množstvom objektov a plynulou animáciou. Ťažko sa to k niečomu prirovnáva. Katastrofou je však zvuková stránka. Je žalostne nevýrazná, takmer žiadna. Dabing postáv je pravdepodobne spravený cez nejakú free aplikáciu, nakoľko sa skladá z robotického hlasu podobného tomu v Google Translator. Je to škoda, strašne to kazí dojem a radšej sa rozhodnete zvuk úplne vypnúť.

Pomalý rozbeh vás mrzieť nemusí, aj keď zo začiatku vo vás môže vyvolať divné dojmy. Je len spôsobom ako vás hra pomaly do seba vťahuje tak, aby sa vám z nej už von nechcelo. Predstavuje krásny náhľad na skúmanie snov a aj ich významy. Poteší čarovné spracovanie a krásne svety, akurát zvuk musíte hneď vypnúť. Hra nie je ani ľahká, ani náročná, je presne akurát. Zamrzí ešte niekedy prekombinované kombinovanie predmetov a aj fakt, že napriek postupne narastajúcej dĺžke sú kapitoly stále veľmi krátke. Prísľub pre ďalšie epizódy je obrovský.

napísal matus_ace 19.6.2012
8.0
THE DREAM MACHINE: CHAPTERS 1-3