AJ TAKÁ BOLA E3 2012

AJ TAKÁ BOLA E3 2012

Čakanie na novú generáciu pokračuje

Článok

Warren Spector (ne)mal pravdu. Tvorca najzásadnejších titulov v histórii sa riadi jednoduchým pravidlom: “Ak niečo dokážete urobiť, nechajte nech to urobia iní, vy sa venujte veciam, ktoré nemusia spočiatku dávať zmysel.” Vraví, že nie je možné predpovedať budúcnosť vývoja herného biznisu. Nikto nevie, či bude Facebook tou novou vecou či budúci rok bude patriť iOS systému. On sa všetkým, ktorí sa snažia o predpovede, smeje. Keď som predpovedal, že E3 bude obyčajnou, nevedel som, ako blízko budem od pravdy.

Herný biznis sa ženie proti ohromnej stene s nápisom “Kam ďalej?” Buď ju rozrazí nová generácia alebo sa o ňu rozpučí a kinetická energia vytapetuje vnútornosťami obrovskú plochu a my sa budeme dívať, ako číslovky za názvami známych sérií vymenia podtituly. Predávanie rovnakých zážitkov v novom obale je novým trendom. Nik však nedokáže garantovať kvalitu. Môžete namietať, ale zamyslime sa na chvíľu. Aj tí najväčší hráči sa utiekajú k istotám položeným sériami, ktoré sa postupne deformujú (k horšiemu) - smerom k davom.

Ako keby spoločnosti chceli uviaznuť na plytčine zjednodušovania a byť nenávidené za to, že sa vybrali nesprávnym smerom. Sony to nevyčíta v magickej knihe, aké čary bude potrebovať, Microsoftu to neprezradia spálené kalórie a Nintendo to neukáže na tablete. Vyhovieť každému sa pochopiteľne nedá. Aj pre to je pre mňa tohtoročná E3 jedným z najslabších ročníkov. Nie je to spôsobené nedostatkom nových IP, ktoré treba velebiť minimálne za odvahu vydavateľov opustiť vyšliapanú cestičku, ale v nezodpovedaní otázky.

Ako ďalej herný biznis?

Isto, z piatich tlačových konferencií ste si vybrali svojich favoritov. Ale na jednu novú premiéru pripadlo minimálne päť už dôverne známych hier a čo je najhoršie, všetky majú spoločné jediné - strieľa sa v nich a ak to nie je kosenie dronami, tak sa tam naťahuje tetiva luku. Nová generácia nebola tak potrebná ako teraz a i keď je hlúpe dožadovať sa jej práve teraz, keď sú na obzore aj nové tituly ako Beyond, Watch Dogs či LEGO City Undercover. Herný biznis akoby nevedel, kam sa vybrať. Pozrite sa na lineupy najväčších firiem.

Activision vsádza na Black Ops II (pochopiteľne) a Skylanders. EA vyrukuje s Need For Speed a Medal of Honor. Microsoft sa s Dance Central 3, Halo a Forzou snaží o hattrick a Sony pre istotu túto jesennú sezónu bude chýbať poriadny core titul, ktorý by medzi Wonderbook, LittleBigKarting a PlayStation All Stars vyzeral dospelo. A Ubisoft? Assassin’s Creed, Rayman a Just Dance. Nehrali sme ich už pred rokom?

A čo je horšie, mnohé z noviniek trpia syndrómom hlúpnutia, zjednodušovania herných mechanizmov na úroveň automatizovania zážitku s barličkami, ktorý sa za každú cenu snaží o filmovú atmosféru. Nechcel som, aby sa z Dead Space 3 stala co-op akcia. Nechcem hrať rovnaké hry každých 12 mesiacov. Po E3 mám pocit, že z každej série sa stala akcia z tretej osoby.

Keď sa pozriem na svoju predpoveď ešte pred E3, neprekvapuje ma, že svätá konzolová trojica a najväčší hráči na trhu vsádzajú na istotu. Dorovnať straty a vylepšiť finančné výsledky. Criterion pracuje na Burnout Paradise 2, ale bude vydaný pod názvom Most Wanted, Nintendo si uvedomuje dôležitosť core hier pre WiiU, ale nezabúda na to, že systém predáva Mario a nakoniec aj minihry, ktoré má problém na tlačovke predstaviť. Čo si odnášam z tohtoročnej E3 je, že sa nič nezmenilo a nikdy nebolo také jednoduché predpovedať, čo nás čaká v predvianočnej sezóne tento rok. Motion systémy chcú osláviť tretie (a nutno povedať, že posledné) narodeniny, mobilné systémy doháňajú konzoly výkonom, ale chýba im obsah pre skutočných hráčov, na ktorých útočia známe hry prezlečené do nového kabáta.

Z diaľnice, ktorá sa vlní okolo Convention Centra je vidieť nápis Hollywood. Ak má byť herný priemysel synonymom výnimočnosti a reprezentovať budúcnosť zábavného priemyslu, musí vedieť, kam smeruje. Nová generácia nikdy nebola potrebná tak ako teraz. Nie pre to, že sa sneh v Assassin’s Creed 3 neleskne do poslednej vločky a na tvárach postáv sa nezračia kropaje potu, ale kvôli vyčerpanosti. Štvorku má v názve iba jedna hra. Matematicky nesprávne (trilógie začínajú na nových systémoch), obchodne nevyhnutné.

Kocky sú hodené a Vianoce sú známe už od začiatku roka. Hrať bude čo aj na novej platforme, len mám obavy, že si budeme často hovoriť: “To som už niekde videl/hral.”

napísal spacejunker 7.6.2012
AJ TAKÁ BOLA E3 2012