Recenzia pre PC

náboženstvá
špionáž
steampunkový scenár
vyžaduje inštaláciu pôvodnej hry
niektoré prvky tu mali byť už dávno
ak vás neoslovila Civilization V ani Gods & Kings nepresvedčí

V roku 2010 sa k hráčom dostala piata Civilizácia Sida Meiera a zatiaľ, čo niektorých hráčov uspokojila, iní netajili určité sklamanie. Teraz tu máme expanziu Civilization V: Gods & Kings, ktorá dopĺňa obsah a pridáva do hry to, čo fanúšikom série chýbalo už pred bezmála dvomi rokmi.

Nie je nič prekvapivé, že smotánku na čele rôznych národov doplnili noví pohlavári a krajiny. A s nimi pribudli aj špecifické bonusy pre dané frakcie. Mária Terézia na tróne Rakúska si napríklad so sebou priviedla aj husárov, možnosť pristavať kaviarne a v politike využije aj diplomatický sobáš. Byzantská Theodora má v armáde elitnú jazdu cataphractov a na mori sa pod jej vlajkou plaví dromon. Kelti majú svoje druidské zvyky a vedie ich divožienka Boudicca. Attila zas naženie do útoku húnských jazdcov s lukmi a brány miest rozbije baranidlom. Nezabudlo sa ani na Mayov, ktorí vďaka vám môžu prežiť až do súčasnosti. Okrem toho povediete k vrcholu Kartágo, Etiópiu, Švédsko a Holandsko.

Zvolenú civilizáciu opäť rozvíjate v kampani, kde prechádzate rôznymi vývojovými obdobiami. Zakladáte mestá, skúmate nové technológie, ktoré prinášajú pokrok a vyspelejšie jednotky a budovy. Expandujete, komunikujete so susedmi, kultivujete krajinu. Všimnete si niekoľko nových výdobytkov a a stavieb, vrátane deviatich masívnych divov sveta. Postavíte Hubblov Teleskop, pochválite sa terakortovou armádou či veľkou mešitou v Djenné.Vylepšenia doznali aj boje, ktoré sú viac taktické najmä na mori, kde sú lode útočiace zblízka a také, ktoré bez problémov ostreľujú aj mestá a nepriateľov na pobreží. Na čele môže stáť veľký admirál a nalodené jednotky na vode využijú účinný defenzívny režim. Jednotky majú väčšiu výdrž a boje trvajú o niečo dlhšie.

Veľká námorná invázia začína.
Attila je pripravený dobyť svet.
Agenti môžu zmanipulovať voľby a kradnúť technológie.

Výraznejším novým prvkom je náboženstvo, na ktoré sa, kto vie prečo, v pôvodnej hre akosi pozabudlo. Teraz sa už namodlíte do sýtosti a prostredníctvom svätostánkov a náboženských symbolov kumulujete body viery. Čoskoro si vyberiete panteón s bonusom pre pravoverných a po objavení prvého vierozvestca založíte vlastné náboženstvo. Jedenásť vierovyznaní prináša rozličné výhody pre zakladateľa aj jeho nasledovníkov, hoci aj mimo vášho regiónu v iných krajinách. Pohrebiská, rituály, obrady a špecifické budovy zvyšujú spokojnosť ľudí, ale môžu aj obohatiť vašu pokladňu, veď viete, ako ľahko sa vyprázdňujú vrecká veriacich v kostoloch. Tak, ako vy využijete výhody vášho náboženstva rozšíreného u susedov, môže aj vašich obyvateľov ovplyvniť cudzia viera spoza hraníc. Preto nie je na škodu balamutiť hlavy pomocou nových vierozvestcov, ktorí pribúdajú popri osobnostiach z iných odvetví. V inovovanej hre nájdete dve nové nezávislé mestá, orientované nábožensky alebo zamerané na obchod. Medzi voľbami diplomacie je možnosť postaviť ambasády, vďaka ktorým sa zlepšia vzťahy a máte prehľad o lokalitách súpera.

V pokročilej fáze vývoja využijete aj nekalé praktiky špiónov, ktorí ožívajú v období renesancie. Agentov máte pekne usporiadaných v osobitnom menu a môžete ich poslať na výzvedy do iných veľmocí. Zistia a informujú, aké sú tam pomery a kto s kým je na nože. Hodia sa na kradnutie nových technológií, čo vyžaduje niekedy aj desiatky kôl a potom krátkodobý relax, po zväčša úspešne odvedenej práci. Inovácie zdarma a bez námahy sa vždy hodia. Ak je pôsobiskom špióna nezávislé mesto, spôsobuje machinácie vo voľbách a zvyšuje vašu popularitu. Takže si tam ľahko získate dôveru a čoskoro aj spojenca. Agenti fungujú, kým ich neodvoláte alebo ich nezruší agent protivníka s vyšším levelom. Prichytený špión vedie k zhoršeniu vzťahov veľmocí.

Špecifické podmienky a postup prináša séria scenárov. Prvý zavedie hráčov do pokročilého obdobia v znamení parných strojov a vzducholodí. Začína sa s technológiami na vysokej úrovni a hráči musia dosiahnuť tri prvenstvá v Lige impérií, stať sa najlepším obrancom, filantropom, industriálnym magnátom, najbohatším vládcom alebo dominovať v oblastí vzťahov a sociálnej politike. Vo veľkom pomôžu schopnosti agentov.

V ďalšom scenári sa vrátite do čias historického Ríma, ktorý čelí nájazdom barbarov. Máte sedemdesiat kôl na to, aby ste sa zmocnili miest východného a západného Ríma a Perzie. Za každé ovládnuté mesto v každom kole získavate body na základe jeho veľkosti. Barbari profitujú z dobýjania sídiel impéria. Celkom iný boj vás čaká v renesančnom Konštantínopole. Príčinou nesvárov je viera a vy sa zapojíte do náboženských konfliktov. Podmienkami víťazstva je ovládanie Jeruzalemu alebo spojenectvo so svätým mestom. Pre katolíkov je to Vatikán, pre ortodoxných Konštantínopol a pre islamistov Mekka. V prípade rímskeho imperátora rozhoduje víťazstvo vo voľbách v provinciách a mestách. Za každé úspešné plnenie podmienok sa v kole dostáva určitý počet bodov a o víťazovi sa rozhodne po 200 kolách.

Novinárska verzia Gods & Kings odhalila solídny obsah, ale bola posiata chybami, ktoré sa prejavili pri produkčnom a výskumnom reťazci. Predošlá testovacia verzia však bola bez bugov a hra, ktorá sa vám dostane do rúk, by nemala trpieť takýmito neduhmi. Môžeme však polemizovať o tom, či je stanovená primeraná cena za expanziu, ktorá vyžaduje inštaláciu pôvodnej hry. Na Steame je to momentálne prestrelených takmer 30 EUR, v našich predajniach však nájdete datadisk za prijateľnejšiu sumu pod 20 EUR. Vzhľadom na pomerne dlhý časový odstup pôvodnej hry a prídavku mohli tvorcovia uvažovať o samostatne funkčnej expanzii. Bola by rozhodne praktickejšia, pretože by o produkt prejavili záujem aj noví hráči. Takto zostáva možným lákadlom len pre majiteľov originálu.

Civilization V: Gods & Kings pridáva dve výrazné súčasti, ktoré hráčom chýbali. Náboženstvo a špionáž sú žiadané už dávno, no keďže sme čakali pomerne dlho, medzitým záujem o hru čiastočne upadol. Popularite prídavku nepomáha ani to, že vyžaduje inštaláciu pôvodnej hry. Obsah je však slušný a ak vás láka, skúste počkať na zľavu a potom si rozšírenie vychutnáte. No ak vás neoslnila pôvodná päťka ani táto nadstavba na tom nič nezmení.

Steampunkový scenár je naozaj nápaditý.
Konečne sú v hre aj náboženstvá a viera.
Civilizácie majú nové jednotky, budovy a technológie.