SLEEPING DOGS

SLEEPING DOGS

9.0

Hra, ktorá to v rozprávaní príbehu natrela GTA

United Front svojho času rozbehli jednu z prvých skutočných konkurencií GTA a to sériu True Crime. Na rozdiel od GTA však vsadili hráča do postavy policajta a dali mu k dispozícii celé mesto plné kriminálnikov. K tomu pridali aj zaujímavý doplnok a to bojové umenia, ktoré hrateľnosť ešte viac oživili. V prvej časti v roku 2003 ponúkli slnečné Los Angeles, druhá v roku 2005 priniesla temnejší New York a tretia časť už žiaľ nevyšla. Activision ju zrušil. Našťastie Square Enix si všimli zásadnú chybu konkurencie a titul hneď prebrali. Hru síce museli premenovať, ale zachránili ju a nakoniec aj výrazne vylepšili.

Vďaka Square tu dnes máme Sleeping Dogs, spirituálneho nasledovníka True Crime série, ktorý vás tentoraz vtiahne do Hong Kongu. Zavedie vás do takmer dokonalého prepracovania mesta ako ho poznáme z akčných filmov Johna Woo. Autori sa skutočne pohrali s detailami a to ako vo vizuálnej oblasti v pôsobivom prepracovaní Hong Kongu, tak aj v oblasti podsvetia, kde prebieha nikdy nekončiaci boj polície a triád. A presne doprostred tohto boja vás zavedú s postavou policajta Wei Shena.

Sleeping Dogs
Sleeping Dogs Vitajte v Hong Kongu.
Vitajte v Hong Kongu.

Sleeping Dogs Ak ste policajt v prestrojení, život nie je ľahký.
Ak ste policajt v prestrojení, život nie je ľahký.

Sleeping Dogs V hre sú zbrane, ale sú skôr doplnkom.
V hre sú zbrane, ale sú skôr doplnkom.

Príbeh začína v čase, keď sa Wei vracia z Ameriky domov do Hong Kongu, kde vyrastal. Teraz je policajt a vďaka jeho kontaktom z mladosti je predurčený prijať ťažkú úlohu s cieľom rozložiť triády zvnútra. Čaká ho cesta plná bolesti až k samotným vodcom miestneho podsvetia. V prestrojení sa bude zavŕtavať stále hlbšie, získavať si dôveru ľudí a pracovať pre obe strany súčasne. Jeho cestu do temnoty budete spoznávať v 12 hodinovej kampani a vo vedľajších možnostiach si môžete plne užiť Hong Kong ďalších 10 - 15 hodín.

Samotná hrateľnosť je presne to, čo očakávate od sandboxovej akčnej adventúry, ponúka voľnosť pohybu po meste, kontaktovanie ľudí, získavanie misií a množstvo lokalít na odreagovanie. Všetko je skutočne rozmanité, nápadité a motivuje vás to vykonávať čo najviac vedľajších činností. Sleeping Dogs má totiž na rozdiel od väčšiny podobných hier hlboko zapracované RPG prvky a to hneď v niekoľkých úrovniach. Upgradujú sa policajné skúsenosti, cez levely triády, zlepšuje sa reputácia v uliciach, bonusy dostáva aj zdravie a hlavne postupne vylepšujete svoje bojové umenie.

Práve bojové umenia tvoria základ titulu a prakticky väčšina RPG upgradov aj v ďalších oblastiach sa týka tejto oblasti. Nakoniec aj takmer všetky misie sú založené práve na bojoch na telo a len v pár misiách strieľate zo zbraní a čistíte si cestu krvavým spôsobom. Teda nie, že by boje boli menej krvavé. Desiatka nepriateľov útočiaca naraz, či už päsťami, nožmi, alebo sekáčikmi sa o krv postarajú. Väčšinou pôjde o vašu krv.

Boje sú najprepracovanejšou, ale aj najťažšou časťou hry. Nepriatelia útočia vždy po skupinách, zdravie sa počas bojov neregeneruje a všetko závisí od komb, skúseností postavy a od vašich reflexov. Ak spravíte niekoľko chýb, zdravie rýchlo klesne a nasleduje reštart od checkpointu, ktorý môže byť vzdialený aj niekoľko desiatok nepriateľov. Môže sa tak stať, že jednu pasáž budete prechádzať aj hodinu, kým to dostanete do ruky, alebo kým nebudete mať dostatok šťastia. Na druhej strane, rozsiahle možnosti boja a hlavne využívanie prostredí dodávaú pestrosť bojom aj pri množstve opakovaní. Naštastie to je hlavne pri začiatku hru, neskôr keď vylevelujete svoj štýl boja, pôjde všetko rýchlejšie a efektívnejšie, aj keď stále budete za chyby tvrdo platiť.

Hong Kong ponúka Weiovi rozmanité misie od vyvražďovania nepriateľských gangov, sledovania cieľov, automobilové naháňačky krížom cez mesto, či už s triádou, alebo políciou, nechýbajú ani takmer free runningové prenasledovania nepriateľov krížom cez strechy, alebo stealth misie. Chýbajú síce helikoptéry a lietadlá, ale príjemným doplnkom sú výlety na člnoch, kde konečne na chvíľu vymeníte asfalt za vodu. Celé to zaklincuje séria pamätných misií, ktoré sa dajú postaviť na vrchol tohto žánru. Krvavé, brutálne a zároveň neuveriteľne atmosferické.

Síce Sleeping Dogs sa má čo učiť v mnohých ďalších oblastiach, ale iné zvláda priam dokonale. Mimo bojových umení, veľmi dobre autori zapracovali aj na prestrelkách, kde aplikovali cover štýl, deštruktívne a explodujúce prostredia, pridali skoky ponad prekážky na nepriateľov s pridaním spomalenia času, alebo aj možnosť streľby z vozidiel.

Samotných áut a motoriek je v hre dostatok a len do garáže si ich môžete kúpiť takmer tridsať a následne s nimi brázdiť ulice alebo zúčastňovať sa ilegálnych pretekov. Ďalej môžete kradnúť a používať viac ako tridsať ďalších, napríklad spomínané člny, autobusy, obrnené vozidlá a k dispozícii sú aj taxíky, ktoré je vhodné využívať na rýchly presun mestom. Predtým ako sadnete za volant si ale musíte uvedomiť dve veci. Ste policajt a vhodné je si celú hru dávať pozor na kolízie, ničenie objektov a prechádzanie ľudí. Všetko totiž strháva body z vášho policajného postupu. Druhá je zásadnejšia, ktorá vás bude mýliť celú hru a tou je, že v Hong Kongu sa jazdí vľavo!

Virtuálne mesto umiestnené na ostrove nie je rozsiahle, rozloha 8 kilometrov štvorcových kombinuje špinavé časti, čisté a presvetlené obchodné časti doplnené s prístavmi a malými horami a parkami. Počas hry spoznáte prevažne tmavý a pochmúrny Hong Kong, čo je dané hlavne štýlom a typom misií, len miestami sa vyskytnú presvetlné misie naznačujúce chvíľkovú pohodu a šťastie, ktoré však vždy rýchlo končí.

Mimo misií si môže Wei prečistiť hlavu rôznymi aktivitami, či už na policajných prípadoch, môže si ísť zabojovať do bojových klubov, vsadiť na boje kohútov, doplniť sily v stánkoch s občerstvením, kúpiť lieky v lekárni alebo oblečenie v obchodoch. Z čisto zábavných možností môžete hľadať najdlhšie skoky v meste alebo sa pokúšať o čo najdlhšiu čistú jazdu, prípadne čo najdlhšiu rýchlu jazdu. Pomáhať budete obchodníkom pod vašou ochranou alebo na druhej strane zatýkať členov gangu prichytených pri obchode s drogami. Pre zatknutie musíte vždy hacknúť príslušnú kameru a následne doma v pohodlí sledovať, kedy sa obchod zrealizuje. Podobnými hackovaniami je Sleeping Dogs priam preplnená, budete otvárať zámky, ladiť odpočúvacie zariadenia, otvárať trezory, nabúravať sa do počítačov.

Nebude chýbať zbieranie vecí ako zamknuté skrinky, modlitebne na zvyšovanie zdravia, sošky kung fu majstra, ktorý vás za vrátenú sošku naučí nové bojové chmaty. Malým doplnkom je karaoke a bonusom návšteva masážnych salónov. Žiaľ masáže sú vystrihnuté, podobne ako aj bližšie stretnutia s vašimi priateľkami.

Sleeping Dogs
Sleeping Dogs Základom prežitia v Hong Kongu je bojové umienie.
Základom prežitia v Hong Kongu je bojové umienie.

Sleeping Dogs Ste policajt aj člen gangu, vylepšujete svoje schopnosti v oboch smeroch.
Ste policajt aj člen gangu, vylepšujete svoje schopnosti v oboch smeroch.

Sleeping Dogs Preteky na autách nechýbajú.
Preteky na autách nechýbajú.

Sleeping Dogs neponúka multiplayer, ale zato má hlboko zapracované štatistické údaje zbierajúce všetko o vašom postupe. Hra monitoruje skóre v misiách, časy a rôzne ďalšie parametre a porovnáva ich s priateľmi alebo aj so všetkými ostatnými online. Napríklad môžete skúsiť prekonať najdlhší skok alebo najlepší čas v pretekoch. Ak sa vám vaše skóre nepáči môžete si priamo z menu pustiť daný pretek a skúsiť ho prekonať.

Vizuálne je Sleeping Dogs pôsobivý, miestami na ňom vidieť dlhoročný vývoj, ale minimálne v PC verzii s HD textúrami a efektmi autori väčšinu nedokonalostí vyhladili a spravili z temného Hong Kongu príjemné miesto na strávenie desiatok hodín. Možno by lepší svetelný svetelný engine mesto zdokonalil, ale odlesky a kompozície miestami vykúzlia nezabudnuteľné scény ako napríklad prechádzku čínskym trhom, výhľad na prístav, alebo naháňačka nočným a upršaným Hong Kongom. S čím sa však autori mali ešte pohrať, je kamera, tá hlavne pri bojoch niekedy nedokáže určiť potrebný uhol alebo pri rýchlej akcii zaostáva.

Zatiaľ čo grafiku na PC autori zvládli veľmi dobre, ovládanie je už iná kapitola. Pohrali sa s ovládaním vozidiel a postavy klávesami, ale úplne zabudli na upravenie ovládacej schémy, ktorá žiaľ presne kopíruje tlačidlá gamepadu a následne to prsty hráčov pri pavúčich prehmatoch pocítia. Určite doporučujeme predefinovať si klávesy do zmysluplnejšej podoby, žiaľ pre ľavákov hra neumožní predefinovať WSAD na šípky, na ktoré je namapované ovládanie mobilu. Nakoniec, ak by vám ovládanie klávesami nesadlo použite gamepad, na ktorý je ovládanie stavané.

Hudobným výberom v rádiách hra neohúri, ale ani neurazí. 10 staníc ponúka decentný mix skladieb od Duran Duran až po Čajkovského. Zato dabing dokonale spája čínštinu s angličtinou a ešte hlbšie vás vtiahne do atmosféry Hong Kongu. Square k tomu zaistilo niekoľko známych mien ako Emma Stone, Luciu Liu, Kelly Hu, alebo hlavnú postavu prebral Will Yun Lee známy z Die Another Day a najnovšie aj z aktuálneho Total Recall remaku.

Sleeping Dogs
Sleeping Dogs Mapa nie je najväčšia, ale úplne postačí.
Mapa nie je najväčšia, ale úplne postačí.

Sleeping Dogs Jazdy na autách a motorkách vystriedajú malé výlety na more.
Jazdy na autách a motorkách vystriedajú malé výlety na more.

Sleeping Dogs Garderóba a výber vozidiel z garáže nechýbajú.
Garderóba a výber vozidiel z garáže nechýbajú.

Sleeping Dogs je prekvapením tohto roka, ktoré v niektorých častiach predbieha aj samotného kráľa žánru, GTA a v mnohých oblastiach za sebou zanecháva Saints Row. Má síce svoje chyby a nedotiahnuté prvky, ale celkovo hra ponúka jedinečný atmosferický zážitok, ktorý vám priblíži Hong Kongské podsvetie, tak ako doteraz žiadna iná hra alebo film. K tomu rozmanitá hrateľnosť a dokonalé rozdelenie upgradov motivujú hrať stále viac a viac.

napísal saver 23.8.2012
9.0
8.4