LITTLEBIGPLANET VITA

LITTLEBIGPLANET VITA

9.0

Malá, veľká, skvelá a do ruky

Recenzia na Vita verziu

Pohybovať sa vo svete videohier a nepoznať LittleBigPlanet, ktorá naštartovala módu PlayStation hier vybavených vlastným editorom, umožnila jej majiteľom preniknúť za výklad obyčajne tvorený sériou módov vrátane single kampane a dívať sa na svet zvnútra, tak ako jej tvorcovia, je dnes takmer nemožné. Silné nástroje dovolili pozitívne reagujúcej komunite za štyri roky od vydania publikovať viac ako 7 miliónov levelov. Z hráčov sa stali dizajnéri, z fanúšikov sledovaní stavitelia drobných svetov a malé štúdio, ktoré pôvodne šilo kostýmy pre handernú bábiku - Sackboya, dostalo príležitosť vytvoriť vlastnú hru v duchu veľkej predlohy.

Media Molecule odovzdali štafetu dvojici Double Eleven a Tarsier a sám kreatívny riaditeľ Mark Healey v tichosti priznal, že by sa im Vita verziu pravdepodobne nepodarilo urobiť lepšie. Nová krv vháňa do série s tromi dielmi nápady (dva z nich vyšli pre PS3 v rokoch 2008 a 2011 a jeden v 2009 pre PSP), ale základná formula hrania, tvorby a zdieľania zostala zachovaná až do takej miery, že bez online pripojenia je LittleBigPlanet Vita iba polovičnou hrou. Tak ako dnes vo vrecku nosíte svojich kamarátov v mobile, tak aj LBP Vita sa vie (nie, potrebuje) pripojiť a pripomenúť vám, koľko bodov vám chýba na prekonanie najlepšieho výsledku vašich priateľov a koľko zase potrebujete na najbližšieho súpera v rebríčku.

Od momentu, keď sa pripojíte, otvárajú sa dvere do väčšieho sveta, aký pojme 5” displej handheldu. V momente, keď sa ponoríte do zdolávania nástrah planéty Carnivallia, ktorá je jedným obrovským lunaparkom so štylizáciou Burtonových filmov, jedným očkom sledujete rastúci bodový obnos nafukovaný zbieraním bubliniek dúfajúc, že než dorazíte do konca, bude najbližší súper z rebríčka prekonaný. Nesnažte sa mi nahovoriť, že ak tam uvidíte PSN ID kamaráta, že sa ho nebudete snažiť prekonať. Jasné, že to urobíte!

LittleBigPlanet Vita
LittleBigPlanet Vita V hre sa skrýva množstvo skrytých bonusov aj medailí za aktivity. Nájsť ich všetky chvíľu potrvá.
V hre sa skrýva množstvo skrytých bonusov aj medailí za aktivity. Nájsť ich všetky chvíľu potrvá.

LittleBigPlanet Vita Presúvanie objektov prstami je intuitívne, ovládanie dotykom používate prirodzene.
Presúvanie objektov prstami je intuitívne, ovládanie dotykom používate prirodzene.

LittleBigPlanet Vita Hra si celú dobu udržuje kompetitívny náboj. Prekonávanie rekordov bude po pripojení online dennodenným chlebíckom.
Hra si celú dobu udržuje kompetitívny náboj. Prekonávanie rekordov bude po pripojení online dennodenným chlebíckom.

Aj sólo kampaň zložená z piatich kontinentov je nasiaknutá online prvkami až do morku. Zvláda bez lagov dvoch hráčov súčasne, pre ktorých sú pripravené špeciálne pasáže v leveloch a takisto obslúži aj štyroch, ak si budete chcieť zmerať sily povedzme v pretekoch alebo pri naháňačke na tankoch. LittleBigPlanet Vita je na rozdiel od handheldového predchodcu vydaného v roku 2009 na PSP, plnohodnotným dielom. Nejde o remake ani tu nenarazíte na identické levely, čo je však obrovská škoda, že sa nevie napojiť na obrovskú databázu miliónov užívateľmi vytvorených úrovní a minihier.

To je však asi najväčší nedostatok na dokonalom prepise veľkej hry z PS3 na malý systém vybavený dotykovými plochami aj kamerou na tvorbu vlastných textúr do editora. Sackboy stále na svoj pohyb potrebuje len jednu analógovú páčku a dvojicu tlačítok - X na skok a R na uchopenie objektov alebo streľbu. Dotykový displej a zadná plocha prehlbujú interakciu so svetom a keď začnete lepiť svoju prvú tapetu v kartónovom domčeku s výhľadom na planéty, zabudnete na to, že objekty je možné naťahovať, premiestňovať aj umiestňovať v priestore pomocou páčiek.

Pohyby prstami sú prirodzené, pri tvorbe odpadajú problémy s nepresnosťou alebo nežiaducimi tvarmi. Ovládacia schéma nie je do počtu, jej účelom nie je ani demonštrovať potenciál Vity (na to tu boli iné hry a nezvládli to), s tlačítkami vytvára neprekonateľné kombo, ktoré pri hraní používate prirodzene. Ak ste už niektorú LittleBigPLanet hru hrali predtým, v karnevalovom svete sa budete cítiť ako doma a prstami budete presúvať plošinky, zatláčať ich alebo ich naopak zozadu vytláčať von a tvoriť chodníčky ponad jamu plnú ostňov.

Svet od svetu, svetadiel od svetadielu sa mení sada prekážok prispôsobená témam lunaparku a ich osadenstvu. Postavičky potrebujú pomoc Sackboya, aby ich zbavil Bábkara, ktorý si zaumienil, že vytvorí ideálnu bábku pomocou všetkej radosti sveta. Park však namiesto veselia naplnil samotou a strachom. V LittleBigPlanet Vita je vašim nepriateľom skôr prostredie ako prázdne schránky bábok (hollows) alebo mechanizmy s ostňami či bossmi. Pozvoľne stúpajúca náročnosť s meniacimi sa kulisami vymieňa pevnú pôdu pod nohami za mechanizmy a pohyblivé plošinky. Tou najväčšou výzvou aj naďalej zostáva prejsť levely bez straty života a pozbierať všetky materiály.

A tie sú poschovávané za objektami, visia na nedostupných miestach alebo sú provokačne zapustené do chodníku, po ktorom sa práve snažíte preskákať na druhú stranu bazénu. Levely sú poskladané v troch vrstvách (pozadie, stred a popredie), medzi ktorými postavička prechádza automaticky. Vie obísť prekážky stojace v ceste a nikde sa nezasekáva. Hranie je aj vďaka tomu plynulejšie a zbieranie bubliniek s udržaním čo najväčšieho násobiča menej frustrujúce. I keď v tomto prípade zohráva svoju rolu aj fyzika a využívanie odstredivej sily na vystreľovanie Sackboya do výšok.

Autori vsadili všetko na prechádzanie levelov bez zdržovania logickými úlohami. Občas narazíte na tajnú miestnosť, kde treba nalepiť tapetu alebo nálepkou rozhýbať mechanizmus ukrývajúci bublinky s materiálmi, je ich však málo. V leveloch je kreatívna nátura LittleBigPlanet utlačená do úzadia honbou za vyšším počtom bodov, čo je rozhodne škoda. Výkladnou skriňou LBP Vita je sekcia Arcade, kde sa ukrýva pätica hier, ktoré by sa uživili aj na mobilných platformách. Každá z nich má po desať úrovní a dokonca sú vybavené aj trojhviezdičkovým hodnotením. Bude len otázkou času, kedy si ich niekto všimne a okopíruje svieže nápady jednoduchých, dotykom ovládaných minihier.

Za zmienku rozhodne stojí Stratosphere, v ktorej guličku dopravujete do cieľa cez bludisko, ktorého steny striedavo dotykom zatláčete a vytláčate, čím tvoríte cestičku. Nie je to iba ponuka herne, ale aj séria minihier odomykaných kľúčmi, ktoré navyše porovnávajú vaše výsledky so svetom. Donútia vás držať Vitu zvisle, využívajú zadný panel, ale aj oba ukazováky na mlátenie Sackboyov po hlavách v štýle Whack a Mole. Minihry neuveriteľným spôsobom oživujú celú ponuku hry a kradnú si všetku pozornosť. Vďaka streleným nápadom (odpaľovanie sudu do diaľky) a podpore štyroch hráčov lokálne, sa Vita podáva z ruky do ruky a vy si uvedomujete potenciál celej hry.

LittleBigPlanet Vita dovoľuje tvoriť nielen levely a prepájať ich medzi sebou teleportami, ale rovno aj celé hry, ktoré nemajú nič spoločné s plošinovkou. Racing, akciu alebo rovno strieľačku. Editor vám umožní vytvoriť čokoľvek, na čo si spomeniete. Kreatívny potenciál je limitovaný iba fantáziou a počtom objektov, ktoré ukladáte, spájate, režete a modifikujete. Vytvoriť niečo zmysluplné však trvá dlhšie ako by ste si mohli myslieť. Obrovskou prekážkou a sitom je samotných 67 lekcií, ktoré potrebujete absolvovať, aby ste spoznali vrstvenie, tvorbu zložitých útvarov, animovať ich alebo prepájať spínačmi. Komplexnosť editora veľkú skupinu odradí, to však neznamená, že nemôžete hrať tvorbu iných.

LittleBigPlanet Vita
LittleBigPlanet Vita Ak ste si už kúpili kostýmy v hrách LBP 1 alebo 2, môžete si ich preniesť do Vita verzie.
Ak ste si už kúpili kostýmy v hrách LBP 1 alebo 2, môžete si ich preniesť do Vita verzie.

LittleBigPlanet Vita Minihry v herni patria k najvýdatnejším sústam. Každá má desať levelov a inú ovládaciu schému, táto sa ovláda zadným panelom.
Minihry v herni patria k najvýdatnejším sústam. Každá má desať levelov a inú ovládaciu schému, táto sa ovláda zadným panelom.

LittleBigPlanet Vita V LittleBigPlanet sa dajú tvoriť rovno celé hry, ktoré nemusia mať nič spoločné so Sackboyom.
V LittleBigPlanet sa dajú tvoriť rovno celé hry, ktoré nemusia mať nič spoločné so Sackboyom.

Vo vytvorených leveloch sa dá prehrabávať alebo jedným stiskom tlačítka ponoriť do náhodne vybraného, ak si neviete vybrať. Hra dovoľuje vyhľadávať levely podľa nastavených filtrov, hodnotiť ich aj komentovať či pridať popisok z predpripravených hesiel. A čo je najlepšie, dajú sa stahovať na kartu. Vrátiť sa tak môžete k nim, aj keď nie ste v dosahu internetového pripojenia alebo keď cestujete lietadlom. LBP Vita podporuje aj 3G a prenesené dáta sleduje prísnym meračom, aby ste videli, koľko dát ste už preniesli. Kreatívna časť hry skrýva nevídaný potenciál a než bude preskúmaný, potrvá to mesiace.

Robustný online komponent môžu LittleBigPlanet Vita závidieť mnohé iné hry, nielen tie handheldové. A je tu ešte jedna drobnosť, kvôli ktorej si Sackboy získal srdcia hráčov. Nezameniteľný výtvarný štýl, ktorý sa spolieha na používanie textúr skutočných materiálov. Pri hraní tak máte pocit, že všetko, čo vidíte, sa odohráva v krabici od topánok, ktorú držíte v rukách, a roztomilé postavičky ovládate na špagátikoch. Pri všetkej tej rozprávkovej atmosfére neváha hra Sackboya rozpučiť, upražiť, prasknúť, rozdrviť alebo mu iným spôsobom ublížiť.

Obtiažnosť LittleBigPlanet Vita zodpovedá vašim nárokom. Pozbierať všetky bublinky vyžaduje vyššiu námahu ako prefrčať celou hrou a netrápiť sa so stratou životov. Checkpointy sú na každom kroku a keď príde na užívateľský obsah, vždy si môžete zahrať nový level alebo sa vrátiť k návykovým minihrám. Kombinácia konzolového zážitku s malými drobnými jednohubkami, aké hltáte na mobiloch, je bez kompromisov a robí z LittleBigPlanet najlepšiu hru pre PlayStation Vita.

napísal spacejunker 18.9.2012
9.0
LITTLEBIGPLANET VITA