TORCHLIGHT II

TORCHLIGHT II

8.5

Kto sa tu opovážil vyzvať Diablo 3 na súboj?

V roku 2009 hráčov potešila hack and slash Torchlight, štúdia zloženého z odpadlíkov z Blizzardu. Pomerne nenáročný projekt už vtedy naznačil, že do budúcnosti by sa mohol stať zdatným konkurentom Diablo série. Je rok 2012 a priaznivci žánru majú príležitosť porovnať obe značky prostredníctvom pokračovaní, ktoré vyšli v odstupe niekoľkých mesiacov. Diablo III ukázal svoje svetlé a temné stránky v máji, Torchlight II je na ťahu práve teraz.

Príbeh dvojky určite nie je podávaný takým pompéznym spôsobom ako v prípade diablovskej konkurencie. Predelové scény Blizzardu patria bez debaty k tomu najlepšiemu, čo má prívlastok CGI. Runic Games sa však ani veľmi nezaťažovali príbehom a jeho prezentáciou. Dej, ktorý vám veľmi ľahko vyfučí z hlavy, servírujú ležérnymi vstupmi, ktoré pripomínajú skeče z béčkových webových hier a dopĺňajú nudnými rozhovormi s NPC postavami. Sú hráči, ktorým je u akčných RPG šumafuk, kvôli čomu vlastne masakrujú hordy kostlivcov, pavúkov a ďalšej hávede a tvorcovia Torchlight II zrejme počítajú s tým, že takých bude väčšina. Je to možné, v každom prípade putovanie v Diablo III pôsobí mystickejšie a zmysluplnejšie a Torchlight II tak trochu ako šialený a nezmyslený Breivikov masaker. Jedna nula pre Diablo III.

Vývojári v Torchlight II podcenili aj úlohy, ktorých je síce habadej, ale sú nápadité asi ako reklamy na holiace strojčeky. Skrátka a dobre, questy typu nájdi a zabi alebo zober a prines sú prachobyčajné aj na pomery akčných RPG. V prípade väčšiny úloh budete automaticky klikať na NPC s výkričníkmi, potom vyčistíte bludisko na mape označené hvezdičkou a po zmasakrovaní bossa v najspodnejšej úrovni si prídete po odmenu. Aby sme však boli spravodliví, Torchlight II sa zďaleka neodohráva len v klaustrofóbnom podzemí s úzkymi koridormi. Tentoraz si pobeháte aj krajinou pocukrovanou snehom, pozlátenou pieskom alebo oživenou zeleňou. Priestory v hlbinách sú síce stále tvorené úzkymi chodbami, na povrchu však máte podstatne väčšiu voľnosť pohybu a určite to oceníte.

Torchlight II
Torchlight II V kooperačnej hre spolupracuje až šesťčlenný tím.
V kooperačnej hre spolupracuje až šesťčlenný tím.

Torchlight II Mesto ponúka dosť možností, ale nepotrebujete sa tam vracať často.
Mesto ponúka dosť možností, ale nepotrebujete sa tam vracať často.

Torchlight II Hrdina má bohatú ponuku schopností a maznáčika, ktorý urobí nákupy.
Hrdina má bohatú ponuku schopností a maznáčika, ktorý urobí nákupy.

Po nepríjemných štuchancoch teraz Torchlight II pre zmenu pohladkáme a povieme si, čím a prečo si vás získa. V prvom rade je to skvelá hrateľnosť a pútavé boje, čo vás udrží na stoličke a nedovolí vám len tak ujsť od rozohranej hry. Postup je veľmi dynamický, plný efektných potýčok, ktoré sú maximalizované veľkým počtom nepriateľov a bez bŕzd ako je návrat do mesta kvôli nákupom. Je to ako jazda na Ferrari s nohou zarazenou až na podlahu. Od hráča sa vlastne očakáva len jediné, zabíjať a masakrovať, až kým nedôjde dych, nepribehne mama a nevyženie vás spať alebo nevypnú elektrinu. Tomu je v hre podriadené všetko ostatné. Potlačený príbeh, úlohy, ktoré od vás nežiadajú žiadne veľké rozhodnutia ani premýšľanie a maznáčik, ktorý je spoľahlivý ako žena v domácnosti. Nie že by navaril, pral a opatroval deti, ale inak zvládne prakticky všetko. Zvieratko, ktoré ste si zvolili a pomenovali pri štarte hry, stojí verne po vašom boku počas boja. Podobne ako hrdina, sa dokáže naučiť kúzla zo zvitkov a používa ich proti nepriateľom. Tak ako v jednotke na povel vyrazí do mesta, kde tentoraz nie len predá prebytočné haraburdie, ale aj nakúpi. Stačí, keď mu v menu nastavíte počet liečivých odvarov, many, identifikačných a portálových zvitkov a o pár minút všetko prinesie až k vám ako expresná dodávateľská služba.

V praxi to znamená, že ak nepotrebujete odložiť niečo do osobnej alebo zdieľanej schránky vašich postáv ani špeciálne upravovať výzbroj, nemusíte z bojiska vôbec odísť. Vzhľadom na to, že predmety, vrátane rôznofarebne odlíšených špeciálnych a setov, opäť vypadávajú v prehnane veľkom veľkom počte, je zbytočné niečo odkladať a pracne upravovať. Váš aj maznáčikov inventár bude takmer neustále praskať vo švíkoch a výstroj zmeníte za lepšiu takmer pri každej novej úrovni hrdinu. Sotva si zvyknete na jedinečný meč, pušku alebo brnenie, už nájdete lepšie, do ktorého slotov môžete vkladať nové klenoty na pridanie bonusových efektov. A požiadavky nebývajú náročné, buď musíte mať patričný level alebo dostatočnú hodnotu sily, či iného atribútu.

Použiť sa dá takmer všetko, bez ohľadu na to, či hráte za inžiniera, berzerkera, outlandera alebo embermága. Pokojne sa vyzbrojíte lukom, kladivom, mečom, magickou palicou alebo bombardou a zbrane v oboch rukách môžete rôzne kombinovať. Ideálne je používať jeden set so zbraňami nablízko a druhý, ktorý si rýchlo prepínate, na diaľku. Avšak použitie zbraní určených pre vašu profesiu sa oplatí viac, pretože môžete znásobiť ich účinok. S takýmito možnosťami skutočne nie je problém prejsť hoci aj celý akt bez toho, aby ste sa trmácali do bezpečia sídla. A to ani pri úmrtí, kedy za obetovanie malej sumy pokračujete v pasáži, kde ste naposledy skonali.

Boj v Torchlight II nikdy nekončí.

Zmysel výberu profesie spočíva v schopnostiach, ktorými podporíte svoje bojové vlastnosti. Pri každej novej úrovni hrdinu dostanete body na zlepšenie atribútov, ktoré si na rozdiel od tretieho Diabla rozdelíte sami podľa chuti. Setball pre Torchlight II. Okrem toho rozhadzujete aj body do troch setov schopností, ktoré sa líšia podľa povolania. Napríklad inžinier má kategórie bleskové schopnosti, konštrukčné a ochranné. Každý set má sedem aktívnych a tri pasívne schopnosti. Sprístupňujú sa podľa levelu postavy a hráč môže do každej schopnosti investovať až 15 bodov. To nie len drasticky znásobí účinok, ale vždy po piatich investovaných bodoch pridá aj dodatočný bonus, čo môže byť menej many na aplikovanie kúzla, prídavný smrtiaci efekt alebo iná chuťovka. Schopnosti zahrňujú rôzne elementárne útoky, aury, štíty ale aj pasce, pavúčie míny a vyvolávanie pomocníkov, či u sú to u niekoho kostlivci a u iného pohyblivé mechanické veže.

Aj na veterán obtiažnosti je postup s dobre navolenými schopnosťami v prvých aktoch malinou a nič vás nezastraší. Zdržíte sa len pri bossoch, ktorí sú tuhí, ale nie neporaziteľní a niekedy ich mlátite aj viac ako štvrť hodinu. Ak vás aj zabijú, život sa im neregeneruje a tak sa oživíte na začiatku boss úrovne, pošlete maznáčika po nové odvary a dokončíte načaté dielo. Dobrý pocit zo zdolania tuhého súpera vám aj tak zostane. Skutočne o život však ide v prípade hardcore módu, kde je už prvá smrť permanentná a znamená game over.

Torchlight II prináša aj to, po čom hráči už dávno pišťali, kooperačný multiplayer. Iba v tomto prípade musíte byť online, keď hráte sami, hra vás do toho nenúti, nerobí takú Diablovskú chybu. Ďalší palec hore pri hodnotení Torchlight II. Do kooperácie sa zapojíte pri spustení novej hry alebo nahraní pozície, kedy máte vždy možnosť pokračovať v singleplayeri, alebo lokálnom a online multiplayeri. Pridáte sa do hry iných hráčov alebo vytvoríte vlastnú, kde stanovíte počet účastníkov, rozhranie levelu vstupných postáv, obtiažnosť, prípadne heslo. Rozlezení hráči sa ľahko nájdu prostredníctvom portálu. Vyvolaný portál umožní okrem návratu do miest aj presun do lokality každého zúčastneného hráča. A dokonca až priamo k nemu, ak má tiež aktívny portál. Ak bol postup jednotlivca masaker, boj až šesťčlennej skupinky je totálna apokalypsa. V zmesi mnohých efektov a postáv však trochu strácate prehľad o vašej polohe. Aj tak je to však sila. Lup na zemi je individuálny pre každého zúčastneného, takže môžete v pokoji pozbierať, čo vidíte.

Torchlight II
Torchlight II Nepriateľom poriadne prikúrite nie len v zime.
Nepriateľom poriadne prikúrite nie len v zime.

Torchlight II Bossov je v hre neúrekom a v súboji niekedy slušne potrápia.
Bossov je v hre neúrekom a v súboji niekedy slušne potrápia.

Torchlight II Tento boss je zjavne inšpirovaný filmovým votrelcom.
Tento boss je zjavne inšpirovaný filmovým votrelcom.

Po vizuálnej stránke hra pôsobí roztomilo, farebné zoomovateľné oblasti miestami až cukríkovo. V boji však pred niektorými protivníkmi máte prirodzený rešpekt, pretože vyzerajú dominantne a nebezpečne. Hra sa nevyhla technickým chybám, ktorých síce nie je veľa, ale o to sú nepríjemnejšie. Ojedinelé zaseknutie v textúrach mimo hlavný hrací priestor vám kvôli jedinému autosave systému môže byť osudným. Našťastie zvyčajne pomôže portál. Hudbu má na svedomí Matt Uelmen, ktorý ozvučil aj Diablo II a toto meno je zaručený certifikát kvality. Soundrack rozhodne výrazne napomáha atmosfére hry. Chvályhodný je úmysel tvorcov umožniť hráčom modifikovanie produktu pomocou editora . Užívateľské rozhranie je maximálne pohodlné, myška na plný úväzok s praktickými klávesovými doplnkami. Jednotlivé menu vyvoláte kliknutím na ikony na pravej a ľavej strane obrazovky, schopnosti sú na lište dolu kde si aj navolíte útok pre ľavé a pravé myšítko. Nad tým je ešte mierka s narastajúcimi dávkami počas boja, ktoré zintenzívnia ďalšie útoky.

Torchlight II je (prí)jemne vylepšeným pokračovaním atraktívnej jednotky a výborná alternatíva, ak vám nestačil Diablo III. Vychutnáte si nekonečné bitky a môžete sa úplne odviazať a nemyslieť na nič, prípadne na kolegov, učiteľov alebo politikov, ktorí vás vytáčajú a tak si ich predstavíte v koži vašich obetí. Hladinu adrenalínu ešte viac zvýšite v kooperačnom multiplayeri. Obsah určite dokonale naplní očakávania prívržencov pôvodného Torchlightu. Ak vám však predchodca nesadol, nenájdete si cestu ani k jeho pokračovaniu, akokoľvek je zábavné a hoci stojí menej ako 20 EUR.

napísal uni 4.10.2012
8.5
8.8