MECHWARRIOR ONLINE

MECHWARRIOR ONLINE

Plechová vojna budúcnosti

Dojmy

Je to už dávno, čo som naposledy hral MechWarriora, ak samozrejme nepočítam mod do Crysis. Dnes sa skôr jedná o starinku, o ktorej väčšina dnešných hráčov nemá ani potuchy. A pritom vo svojej dobe patrila k špičke. Svoju históriu započala na konci 80-tych rokov a po 13 rokoch nás opustila. Microsoft, vtedy ešte významný hráč na poli PC hier, o sériu prestal javiť záujem a tá sa na celú dekádu odmlčala. Dnes sa Piranha Games pokúšajú o jej vzkriesenie. Je to však ten MechWarrior, s ktorým sme sa rozlúčili pred 10 rokmi?

Pôvodne možno aj mal byť. Vývoj tradičného titulu z BattleTech univerza sa naštartoval v roku 2008 po získaní licencie od Microsoftu a stál pri ňom ako jeden z pôvodných tvorcov, tak aj skupina fanúšikov. Hra mala nielen nasledovať v šľapajách svojich predchodcov, no jej autori ju chceli priniesť aj novým hráčom, teda sa malo jednať aj o akýsi reboot. Po nezáujme zo strany vydavateľov však takmer úplne zmenila smer a tak sa v roku 2011 oficiálne zrodil MechWarrior Online. Úplne nová inkarnácia založená na čoraz populárnejšom modeli free 2 play distribúcie, v rámci ktorého svojim zameraním na súboje obrovských mechov spopularizovaným filmami na prelome 80. a 90. rokov, mala byť unikátom.

MWO je plnohodnotným prírastkom do BattleTech univerza (ktoré uzrelo svetlo sveta už v roku 1984, keď vyšla prvá stolná hra) a ako taký prináša aj solídne príbehové pozadie, aj keď je pravdou, že nijak závratne sa ním neprezentuje. Hráčov zavedie do ďalekej budúcnosti, konkrétne do 31. storočia, kedy sa vojny vedú pomocou obrovských mechov a hráči preberajú úlohy ich pilotov. Nachádzame sa približne v dobe Invázie klanov počas vzájomného zápolenia Následníckych štátov, o ktorej sme sa dozvedeli napríklad už v druhej časti. Hráčom sa dostáva možnosť pripojiť sa k jednej z frakcií, založiť si vlastnú stranu, či bojovať ako vlk samotár.

Píše sa rok 3049 a zaujímavou funkciou je, že hra prebieha v reálnom čase, takže jeden deň v skutočnosti je jedným dňom v hernom svete o 1037 rokov neskôr. Tak môžeme očakávať, že ak sa autori aj po vydaní budú o svoju hru pravidelne starať, tak nás aj príbeh bude ťahať stále ďalej. No o tom je ešte skoro hovoriť, keďže viac podrobností hra neposkytuje a aj samotní autori sú na ne pomerne skúpi. Zatiaľ sa vďaka tomu "len" zoznamujete viac s pozadím a minulosťou hry cez pravidelný prídel informácií.

V sérii MechWarrior sa vždy kládol dôraz na simulačný zážitok. Skôr ako o bezhlavé strety kovových gigantov sa jednalo o premyslený a zložitý postup vpred, lebo predsa sila nie je všetko a bola to doba, keď bezhlavé napredovanie vpred nahrádzala snaha čo najviac sa pokúsiť priblížiť k realite a to aj v prípade takéhoto sci-fi. Predchádzajúce hry si pre seba neraz uchmatli takmer celú klávesnicu, dokonca uživili aj rôzne periférie, takže ste sa nemuseli báť, že by nejaká časť vašich rúk zostala nevyužitá. Doba pokročila a na hre to je badateľné. V niektorých ohľadoch došlo k zjednodušeniu ovládacej schémy, no aj tentoraz si môžete byť istí, že na ovládanie budete potrebovať viac ako len rýchle prsty na spúšti. Navyše perifériu pre hru pripravuje aj Razer.

Snahu o realitu, aj keď niekedy zjednodušenú, nemožno autorom uprieť. Dobre sa darí budiť dojem hmotnosti, neohrabanosti a ťažkopádnosti mechov, vďaka čomu sa musíte s ich ovládaním viac zžiť. Chvíľu vám to síce potrvá, no ovládaciu schému si obľúbite. Aj na tomto aspekte sa stále pracuje, čo je vidieť. V začiatkoch bety nereagovalo ovládanie práve najlepšie, no stále sa to zlepšuje. MechWarrior Online znovu vracia do pozornosti systém, kedy je oddelené ovládanie nôh a rotácie torza, čo je kľúčové. Do toho ešte pripočítajte mnoho ukazovateľov, ovládanie zbraňových systémov, rýchlosti, trysiek a tímovej komunikácie a o zábavu máte postarané. Hra je v tomto pre mladých hráčov výzvou, no nie takou, ktorá by ich odradila.

Na začiatku máte štvoricu trial mechov. Sú dopredu pripravené pre boj, aby ste sa s hrou zoznámili a naučili aj systém fungovania ich vytvárania. Celkovo hra ponúka 9 rôznych druhov, medzi ktorými nechýba ani stálica Atlas. Môžeme ich rozdeliť medzi kategórie ľahké, stredné, ťažké a assault, pričom každá profituje z príznačných vlastností. Ľahké stroje sú pohybovo zdatnejšie a dokážu urobiť rýchly prieskum či aj zamotať hlavu silnejšiemu súperovi. Ťažké zase disponujú veľkou palebnou silou, ale ste v nich aj pomalým a ľahkým terčom. Každý druh má na bojisku svoju úlohu a pre úspech je dôležité ju čo najlepšie poznať. Mechov si môžete aj upravovať, na to všetko však zo začiatku môžete zabudnúť, lebo kredity plynú celkom pomaly. Aj tak sa však dá slušne zabaviť. Navyše vývojový strom umožňuje odomknúť osem základných rozšírení, štyri elitné a jednu hlavnú.

Beta MechWarrior Online zatiaľ ponúka len dva režimy. TDM, v ktorom sa tímy 8v8 snažia navzájom vykynožiť, v druhom sa zas útočí na základne, no pôsobí to zatiaľ strašne otrepane. Každá hra je rovnaká. MWO bude potrebovať rozšírenie obsahu či ozvláštnenie ako soľ. Nehrá sa to zle, to vôbec, no nie je to niečo, pri čom by ste vydržali týždne. Môžu za to aj mapy, ktoré sú jedna ako druhá, len v inom farebnom prevedení. Len dve mapy vás zavedú do zastavaných priestranstiev, na inej sa dočkáte hmly a to sú jediné rozdiely. Akcia je však slušná, aj keď je pomalšia. Energiu musíte využívať rozvážne, inak sa váš stroj prehreje a dočasne vypne, kedy ste tým najľahším terčom. Preto sa oplatí manažovať skupiny zbraní, aby ste sa úplne nevyšťavili.

O graficku sa postaral CryEngine 3, ktorý však naplno neukazuje všetky svoje kvality. Skôr vsádza na jednoduchosť, aj keď hra vôbec nevyzerá úplne zle. Grafické kvality Crysis hier však od MWO očakávať nemôžete, na oplátku sa vám však dostane už teraz veľmi slušná optimalizácia, vďaka čomu hru spustíte aj na slabších zostavách a to veľmi svižne. Zamrzia animácie prechádzania objektami ako sú stromy či časti niektorých budov. Hudbu hra využíva len v minimálnom množstve, o to viac však vyniknú zvukové efekty a ruchy v boji.

Už teraz beží MechWarrior Online stabilne, nepadá a zaobíde sa bez výraznejších lagov, za čo treba autorov pochávliť. Taktiež aj komunita silnie a hra pridáva sociálne funkcie. MechWarrior Online je na veľmi dobrej ceste, aby v novom štýle oživil zašlú slávu. Má svoje muchy a nie je ich málo, chýba mu rozmanitejší obsah, no rovnako má aj veľa kladných stránok. Nakoniec aj tak rozhodne vyváženie medzi platiacimi a free hráčmi, ktoré z Founders programu predplatiteľov zatiaľ nemožno dobre odhadnúť. Titul sa však oplatí sledovať a ak máte možnosť, určite aj skúsiť.

napísal matus_ace 23.10.2012
MECHWARRIOR ONLINE

MechWarrior Online