HAWKEN

HAWKEN

Znovuzrodenie mechov pokračuje

Dojmy

Rok 2012 by sme mohli označiť aj za rok návratov. Vracajú sa staršie hry aj značky a to aj vďaka populárnym remastrom na konzolách. Vracajú sa už takmer zabudnuté mená prostredníctvom kampaní na Kickstarteri a podobných stránkach. No vracajú sa aj niektoré takmer zabehnuté žánre. Chris Roberts a jeho chystaný vesmírny simulátor je príkladom posledných dvoch. To všetko však máme ešte pred sebou. Za sebou však máme zmŕtvychvstanie simulátorov veľkých bojových mechov, ktoré zažili svoju najväčšiu slávu v 90-tych rokoch, keď sa postupne z populárnych filmov presunuli aj do videohier. Tento rok sme už mali možnosť plakať pri katastrofálnom pokračovaní Steel Battalion a prednedávnom sme si predstavili novú inkarnáciu kedysi populárnej série MechWarrior vychádzajúcej z BattleTech univerza.

O priamy súboj s MechWarrior Online sa pokúša aj nováčik pochádzajúci z Adhesive Games, nového a malého štúdia plného nadšencov. Hawken tak nielenže prináša súboje plech na plech obrovských mechov, ale pokúša sa tiež pobiť o svoj kus koláča na free2play hernom poli. Podobnosť tu zďaleka nekončí. Pokračuje v turbulentnom vývoji, ktorý síce prebiehal až zázračne rýchlo, no z menšieho nezávislého titulu sa zrazu stal veľký projekt vznikajúci za pomoci známych technológií a rovnako narástli aj jeho ambície.

Hawken za sebou nemá veľké univerzum, akým je BattleTech v prípade MechWarrior Online. Ponúka však podobné príbehové pozadie, akým sa tieto hry pýšili už od svojich začiatkov. To vás zavedie do vzdialenej a nie práve ružovej budúcnosti. Ľudstvo síce dokázalo kolonizovať planéty vo vesmíre, avšak nedokázalo sa zbaviť svojej nátury a tak je zemská kolónia, kde sa hra odohráva, vyťažená až na bod úplného kolapsu. Samozrejme, vznikajú frakcie, ktoré spolu bojujú o suroviny a taktiež o prežitie. O samotnom príbehu sa z hry veľa nedozviete a je teda zrejmé, že preberá len úlohu rámca, ktorý zastrešuje všetku akciu.

Kým pri MechWarrior Online sme sa dočkali návratu k simulačným koreňom série podpisujúc sa vyššiu náročnosť na ovládanie a schopnosti hráčov, tak Hawken na to ide z trochu iného konca. A pre bežných hráčov sa zo začiatku bude pravdepodobne jednať aj o lepšiu voľbu. Hra zahadzuje akúkoľvek snahu o simuláciu a sústredí sa na akčnú zložku, jej jednoduchosť a priamočiarosť, aby ste sa čo najskôr dostali do konfliktu. Mecha ovládate celého, takže pohyb jeho vrchnej časti je naviazaný na pohyb spodnej. Taktiež môžete zabudnúť na náročnejšie manévre.

Hawken už z prvých prezentačných videí pôsobil dynamickejšie a v skutočnosti tomu tak je. Namiesto taktického a pomalého postupu pôsobí skôr ako tradičná MP akcia, napríklad Quake 3. K jednoduchým manévrom, ktoré máte k dispozícii, patrí použitie trysiek na výskok či krátkodobý let. Trysky taktiež použijete pre rýchly pohyb vpred. Musíte však dávať pozor na spotrebu paliva, ktoré takto spotrebúvate. Na jeho doplnenie sa musíte chvíľku zastaviť. Okrem tohto vám v boji dobre poslúžia aj úskoky do strán a možnosť rýchleho otočenia o 180°, aby ste mohli čeliť svojmu prenasledovateľovi.

Na vysvetlenie pravidiel dobre poslúži tréning v hre, no verte, že nie sú nijak zložité. Základom je skutočne rýchla akcia a tomu je prispôsobené všetko v hre, od strojov, cez ovládaciu schému, až po mapy. Koniec koncov okrem ovládania pomocou myšky a klávesnice Hawken podporuje aj X360 gamepad. Váš mech je štandardne vybavený dvoma zbraňami, pričom primárna je ľahká a sekundárna ťažšia. Okrem toho môžete postupne pridávať gadgety do svojich mechov a získať tak prevahu na bojisku. Využitie základných granátov a štítov sa rýchlo naučíte a môžete sa na ne v boji spoľahnúť. So zbraňami treba však narábať opatrne. Nehrozí síce nedostatok munície, ale prehriatie áno a kým vychladnú, tak ste až príliš ľahkým terčom. Významnú rolu zohrávajú malé strelecké veže (stacionárne aj prenosné), ktoré vám pomáhajú v boji. Po zabitých nepriateľoch zostávajú „iskry“, ktoré vám čiastočne pomôžu zregenerovať.

Hawken delí robotov do troch kategórií s dvomi typmi na ľahkých, stredných a ťažkých (každá so svojimi prednosťami aj slabinami). Agilnejších ľahkých mechov sú ľahkou korisťou kvôli slabému pancierovaniu, do ťažších zas môžete páliť oveľa viac, avšak pohyblivosťou sú na úrovni lietadlových lodí. Líšia sa samozrejme výbavou aj výzbrojou.

Mechov si môžete aj upravovať, aj keď v tejto oblasti Hawken za možnosťami úpravy v MechWarrior Online zaostáva. Hlavne preto, že vybavenia nie je až toľko a taktiež si nemôžete voliť úplne ľubovoľné kombinácie. Nájdete medzi nimi aj vizuálne doplnky. Okrem toho môžete ich môžete upgradovať a taktiež optimalizovať určité kľúčové vlastnosti v ofenzíve, defenzíve aj v pohybe. Týchto vlastností je v každej kategórii 11 a investujete do nich body. Tento jednoduchý RPG systém pomerne dobre funguje a tiež umožňuje upraviť si stroj tak, aby čo najlepšie zodpovedal vášmu štýlu hrania.

Hawken ponúka štyri herné režimy. Klasiky ako DM a TDM snáď netreba nikomu predstavovať. Avšak zaujímavejšie sú zvyšné dva. V Siege proti sebe tímy bojujú o zdroje, ktorými napájajú strelecké veže, pričom nakoniec vďaka ovládnutiu zdrojov jeden tím zničí druhý. V Missile zas bojujú o nadvládu nad raketovými silami na mape. Silá treba samozrejme udržať čo najdlhšie. Neskôr by mal do hry pribudnúť kooperatívny režim v štýle hordy. Máp je zatiaľ pomenej a sú menšie, no hravo pojmú 12 - 16 hráčov. K stretu dochádza skoro na každom kroku a čo je ich výhodou, sú bohato členené a to aj do výšky. Pokojne môžete obsadiť skryté vysunuté miesto a odtiaľ pohodlne likvidovať súperov. V tomto Hawken prekonáva MechWarrior Online. Zaostáva však v spawnovaní hráčov na mape. Občas vás hodí rovno pred hlaveň súpera a nemáte ani žiadne chvíľkové zvýhodnenie.

Horšie je to už so samotným online hraním. Nie, že by boli vysoké lagy alebo niečo také. Problém nastáva oveľa skôr. Nefunguje vyhľadávanie serverov a pripájanie je hororom aj priamo zo zoznamu. Latenciu ukazuje úplne zle, kapacita sa často dostane aj do záporných hodnôt (na server sa môže pripojiť -1 hráč), podrobnosti serverov sa nezobrazujú a trvá dlhé minúty, kým sa vôbec pripojíte. Tento problém sa objavil až v bete a treba dúfať, že ho autori čo najskôr odstránia. Nepoteší ani zlé vyvažovanie tímov, čo do počtu a skúseností hráčov.

Unreal Engine v Hawken sa nemôže merať s CryEnginom 3 v MechWarrion Online a aj do tejto hry si prenáša svoje príznaky staroby: načítanie textúr a ich nízke rozlíšenie. Aj napriek tomu výtvarným štýlom a používaným zrnitým šedým filtrom, ktorý dodáva vizuálu na surovosti. Optimalizácia je už teraz celkom dobrá a hra sa slušne hýbe aj na slabších zostavách. Občas má však svoje slabé chvíľky, kedy vám predvedie parádnu slideshow.

Hawken je konkurenciou pre pripravovaný MechWarrior Online, no na druhej strane vidí svoje publikum hlavne v hráčoch, ktorým simulačné razenie príde ťažkopádne a preferujú dynamickú, jednoduchú akciu, s rýchlo absorbovateľnými základmi. Členité mapy sú jednou z hlavných devíz hry a ponúka zaujímavé možnosti úpravy mechov a triedenie do classov. Má však mnoho závažných chýb a autori musia riadne zamakať, aby si pri vydaní neurobili hanbu. To je naplánované na 12. decembra a vtedy sa aj presvedčíme o tom, ako sa popasujú s free2play modelom.

napísal matus_ace 21.11.2012
Hawken - Gameplay
| HAWKEN - GAMEPLAY