HALO 4

HALO 4

9.5

Master Chief je späť a s ním aj Staré zlo

Halo už nie je len hrou, Halo je legendou. Počas 11 rokov od svojho vzniku si získala séria od Bungie masívnu pupularitu prakticky súperiacu s Call of Duty a to primárne vychádza len na jednej platforme. Bungie totiž v roku 2001 vystihlo žáner a štýl hry, ktorý vtedy na konzolovom trhu chýbal, k tomu pridali hlboko prepracované univerzum a jedného hrdinu, na ktorého pleciach leží osud ľudstva. Vytvorili jedinečný mix, ktorý dokázal hráčov vtiahnuť znovu a znovu. A dokáže to znovu.

Halo 4 však už nie je od Bungie. Firma odišla k Activisionu za vidinou niečoho väčšieho a tak séria zostala v rukách Microsoftu. Microsoft si na jej vývoj dopredu vytvoril nové štúdio - 343 Industries, do ktorého prebral kľúčových ľudí z Bungie, pozbieral vývojárov z celého sveta a za päť rokov vývoja aj Halo značku skutočne ovládol. Prepracovali to, čo hráči poznajú, pridali niečo vlastné, rozšírili obsah a mixom toho všetkého vzniklo niečo neočakávané, posunuli sériu vpred.

343 Industries s Halo 4 naštartovali novú trilógiu, ktorej úvod rozprávajú v Master Chief kampani, rozširujú ju pomocou Spartanov v sekundárnej Spartan Ops kampani a celé to dopĺňajú simulovanými bojmi v multiplayerovej časti nazvanej War Games. Jednoducho kompletná ponuka, aká sa na vojnovú akčnú hru sluší a patrí.

Halo 4
Halo 4 Master Chief sa vracia v pôsobivom spracovaní.
Master Chief sa vracia v pôsobivom spracovaní.

Halo 4 Na príbehu a postavách si dalo 343 industries skutočne záležať.
Na príbehu a postavách si dalo 343 industries skutočne záležať.

Halo 4 Hlavnú úlohu teraz dostane aj polonahá Cortana.
Hlavnú úlohu teraz dostane aj polonahá Cortana.

Hlavná kampaň Halo 4 sleduje osud Master Chiefa štyri roky po udalostiach v Halo 3, kedy skončil hybernovaný v poškodenej lodi Forward Unto Dawn. Jeho AI Cortana na neho celý čas dávala pozor a teraz ho prebúdza. Dostali sa k neznámej, umelej planéte nazvanej Requiem, navyše obklopenej armádou Covenantov. Vojna s Covenantmi síce skončila, ale nie všetci to zaregistrovali. Stále hľadajú novú cestu ako zničiť ľudstvo a domnievajú sa, že zbraň je práve na tejto planéte.

Requiem bola, podobne ako Halo prstence, vytvorená rasou Forerunner, ale táto skrýva niečo iné, staré zlo, ktoré sa prebúdza a s ňou aj najväčšia hrozba ľudstva. Vojna s Covenantmi bola len malým predkrmom pred nastávajúcimi udalosťami. Akoby to nestačilo Cortane sa končí životnosť a prechádza do stavu šialenstva, čo nedáva práve najlepšie vyhliadky na víťazstvo.

Halo 4 funguje na základoch hrateľnosti pôvodných titulov, síce sa vizuálne vylepšilo, zdrsnelo, stále je to Halo ako ho poznáte. Rýchle, rozsiahle, zábavné a hlavne vo svojom vlastnom štýle. Nepriatelia tu nepadajú po jednom náboji, nestoja na jednom mieste a nečakajú, kým k ním prídete, aby vám vleteli priamo do rany. Rovnako tu nechodíte po úzkej uličke, kde akciu každú chvíľu prestrihne akčná scéna. Je to stále Halo štýl, ktorý sa ani pod tlakom iných úspešných titulov nemení.

Znamená to kombináciu pôsobivých scenérií, vonkajších a vnútorných levelov, masívny počet nepriateľov a celé to dopĺňajú desiatky zbraní a tentoraz aj nová rasa a nové vozidlá. Presnejšie k rozmanitým Covenant jednotkám pribudla väčšia hrozba a to Prometheani, umelá rasa vytvorená Forerunnermi, ktorá samozrejme nestojí na strane ľudí. Je mechanická a skôr ako čokoľvek iné, pripomína Transformerov. Malí Prometheani v podobe psov behajú po skalných stenách, veľkí rytieri vás odpaľujú svojimi špecifickými zbraňami, nechávajú sa opravovať lietajúcimi robotmi a snažia sa vás zastaviť za každú cenu. Je to diametrálny rozdiel od pribrzdených a poskakujúcich Covenantov.

Prometheani neprinášajú nové vozidlá a Covenanti prichádzajú s už známou ponukou, ale našťastie pre Master Chiefa je tu pomoc. Vesmírna loď Infinity je blízko planéty a prináša ako nových Spartan bojovníkov, tak aj nové vozidlá ako mech robota alebo masívny prepravný transportér, oproti ktorému sú nepriatelia len malými mravcami.

Samotná kampaň ponúka dostatočnú rozsiahlosť a neuveriteľnú rozmanitosť. Počas 8 - 9 hodín prejdete stanicami, mechanickým svetom, povrchom, prejdete niekoľko sústav a zalietate si aj vo vesmíre v scénach ako vystrihnutých zo Star Wars. V stavbe levelov už 343 Industries postúpili oproti Bungie vpred a aj keď sa úlohy typu "zapni toto" a "aktivuj tamto" pravidelne opakujú, z prostredí už vypadla repetitívnosť aj umelé predlžovanie hrateľnosti.

Halo 4 má najintenzívnejšiu a príbehovo najlepšiu kampaň doteraz. Aj keď nie najdlhšiu, ale výmena dĺžky za opakované prechádzanie tam a späť je dobrý obchod. Ak by vám nestačila, rozšíriť si ju môžete hľadaním bonusových lebiek alebo znovu prechádzaním kooperačne s tromi ďalšími priateľmi online, alebo s ďalším priateľom v splitscreene.

Príbehová kampaň hru len otvára, ďalej môžete pokračovať v Spartan Ops, sekundárnej kampani kráčajúcej v šľapajách nosného príhehu. Preberiete v nej Spartana na Infinity lodi, ktorý je postupne  nasadzovaný do misií. Či už sám, alebo s kolegami kooperačne. Nie sú to príbehom poháňané misie, ale samostatné celky zamerané napríklad na likvidáciu všetkých alebo špecifických nepriateľov. Podľa výsledku sú následne bodované. Za body sa ďalej odomykajú nové zbrane a nové bonusy.

Špecifické na Spartan Ops kampani je postupné pridávanie obsahu, kam bude každý týždeň a v prvej sezóne (10 týždňov) zadarmo pribúdať vždy ďalšia kapitola zložená z piatich misií sprevádzaná príbehovou animáciou. Hra si tak udrží ako singleplayer hráčov, ktorí budú mať dôvod vracať sa naspäť a sledovať príbeh Spratanov, tak aj online hráčov, ktorí sa na chvíľu odlepia od multiplayerových bojov a presunú na kooperáciu.

Samotný multiplayer nazvaný Wargames sa rovnako ako Spartan Ops odohráva na lodi Infinity, len na rozdiel od skutočných výsadkov v multiplayerových bojoch vojaci proti sebe len trénujú vo virtuálnych arénach. To im umožní dostať sa na rozličné mapy, rozličné miesta a bojovať proti sebe bez logických chýb a ako súčasť hlavného príbehu hry.

Bojuje sa na 13 základných mapách núkajúcich rozmanité nové prostredia a zároveň prepracované verzie niektorých klasických máp. Deväť módov je prakticky štandardom Halo, tu žiadne zásadné zmeny nehľadajte, autori multiplayer mierne dolaďujú a rozširujú o nové variácie boja tímov, vzájomného sa strieľania alebo naháňania jedného z hráčov.

Bodovanie multiplayeru je prepojené so Spartan Ops, odomykáte zbrane, nové levely a to aj s jednou novinkou - špecializáciami. Je ich osem (pre majiteľov zberateľskej edície, pre ostatných sú zatiaľ dostupné dve), na ktoré sa môžu hráči zameriavať po dosiahnutí určeného levelu. Každá špecializácia má 10 rankov, ktoré popri svojom zdolávaní otvárajú modifikácie obleku a nakoniec pridajú špecifický bonus. Každý sa tak postupne zmení k obrazu svojej špecializácie.

Ak by sa vám mapy v základnej ponuke nepáčili, podobne ako v posledných Halo hrách, aj tu nájdete Forge editor, s ktorým si môžete od základu vytvoriť mapy nové. Editovanie je tentoraz ešte vylepšené, pribudli detekcie eventov a ďalšie možnosti, ktoré umožnia vytvoriť aj samostatne fungujúce misie. K tomu nechýba Theater mód, kde si prehráte aj nazdieľate uložené scény alebo zápasy. Chýba však jeden mod z predchádzajúcich Halo hier a to obľúbený kooperačný Firefight, síce teraz je kooperácia v kampani aj v Spartan Ops, tento špecifický mod s vlnami nepriateľov môže fanúšikom chýbať.

Halo 4
Halo 4 Multiplayerová časť je masívnejšia, fanúšikov nesklame.
Multiplayerová časť je masívnejšia, fanúšikov nesklame.

Halo 4 Scenérie v kampani sú pôsobivé, či už v exteriéroch, alebo vo vnútri.
Scenérie v kampani sú pôsobivé, či už v exteriéroch, alebo vo vnútri.

Halo 4 Boje červených a modrých nechýbajú.
Boje červených a modrých nechýbajú.

343 Industries posunulo hru technologicky ďalej ako Bungie. Nielen že beží v plnom 720p rozlíšení s antialiasingom, ale doslova žmýka Xbox360 na maximum a pôsobivejšiu grafiku by ste na konzole ťažko hľadali. Jedinečné svetelné efekty v temných chodbách staníc a vesmírnych lodí miestami pripomenú Doom, rozsiahle scenérie a pôsobivé výhľady umocnia impozantnosť Halo svetov. Možno škoda, že autori s hrou nepočkali rok do vydania Xbox720, kde by bol Halo 4 jedinečný titul na vydanie novej konzoly a hlavne by vylepšil aj posledný detail grafiky a to kvalitnejšie textúry. Na druhej strane na pôsobivé krivky detailne prepracovanej polonahej Cortany sa nedá sťažovať. Ani na plynulý framerate a technicky nezaostáva ani AI. Nepriatelia si na vás skutočne posvietia. Nakoniec typická Halo fyzika dodáva hre dynamiku hlavne v efektoch zbraní, granátov, vozidiel, ale deštrukciu prostredí, by ste tu hľadali márne.

Na rozdiel od predošlej Halo trilógie grafickú stránku tentoraz dopĺňajú CGI prestrihové scény ešte viac umocňujúce atmosféru a vnášajúc do hry priam filmový nádych a to ako do kampane, tak aj do Spartan Ops. Nie je to v tak masívnej škále ako pri strategickom Halo Wars, ale scén je dostatok a z doteraz všetkých Halo hier najlepšie vykreslia príbeh a emócie a sú ozvučené jedinečnou orchestrálnou hudbou, ktorá má v Halo sérii svoje pevné miesto a ani tentoraz nesklame.

Po dohraní Halo 4 môžeme povedať len jedno, hra je v správnych rukách. 343 Industries ukázali, ako sa má spraviť skutočné pokračovanie s vylepšeniami po každej stránke. Ukázali kvalitnú vizuálnu stránku, drsnejšie boje, pôsobivejší príbeh, väčšiu ponuku multiplayeru a pridanú sekundárnu kampaň ponúkajúcu niečo úplne nové. Keď si to zrátame, je to presne to, čo fanúšikovia Halo čakajú, tentoraz v štýle eventuálne oslovujúceho aj hráčov, pre ktorých bolo Halo doteraz len farebné hračkárstvo.

Halo 4
Halo 4 Spartan Ops má vlastnú kampaň a možnosť kooperácie.
Spartan Ops má vlastnú kampaň a možnosť kooperácie.