THE WAR Z

THE WAR Z

Svet, kde sú hráči nebezpečnejší ako zombie

Dojmy

V aktuálnej zombie mánii zachvacujúcej svet hier bolo len otázkou času, kedy niekto príde s MMO, inšpirovanou nemŕtvymi. War Z síce rozhodne nie je prvým online univerzom, kde sa vyskytujú požierači mozgov, ale v tomto titule je ich úloha kľúčová. Vývoj hry podnietil úspech survival modu DayZ pre akciu Arma II. Boj o prežitie v novom titule už začal, hoci zatiaľ len v alfa verzii a tak sme nasadili vlastný krk, aby sme sa dozvedeli, ako sa veci majú.

Najskôr si vytvoríte postavu zo zatiaľ troch archetypov (vo finále ich bude päť). Vyslúžilého vojaka, bitkára alebo lovkyňu môžete mierne upraviť a preobliecť, každý z nich však začína takmer s prázdnymi rukami. Nedostanete žiadnu zbraň, iba baterku, ktorej svetlo môže byť v tme skôr na obtiaž, keďže láka počítačom ovládaných nemŕtvych aj zákerných protihráčov. K tomu obdržíte obväzy na liečenie zranení, plechovku so sódou a čokoládovú tyčinku. Veci sú uložené v malom batohu s obmedzenou kapacitou a nosnosťou, ktorý neskôr môžete nahradiť lepším.

Pred odštartovaním hry je vhodné prikúpiť si pár užitočných vecí v markete za GC menu a neskôr aj za doláre. Ponuka je skromná a sústredí sa na základné potreby na prežitie a pokrývky hlavy. Odporúčam utrácať za jedlo, nápoje a pomerne lacnú pálku s klincami, ktorá pre začiatok postačí na spacifikovanie nemŕtvych. Nakúpené predmety sa ukladajú v globálnom inventári, ktorý môžu využiť aj postavy, čo si dodatočne vytvoríte. Globálny inventár je prístupný na začiatku a v bezpečnostných zónach na mape, kde by vás teoreticky nemalo nič ohrozovať. V praxi je to však trochu inak.

Po vystrojení si zvolíte server, momentálne len vo forme otvoreného zombie sveta v móde Gameworld pre maximálne 40 hráčov, ku ktorému pribudne režim Strongholds. Gameworld vás nateraz zavedie do lesnatého terénu Koloráda, kde nájdete pár zdevastovaných táborov, ruiny domov a okrajovú štvrť vyľudneného mesta. Môžete sa potulovať bez obmedzení, no vaše kroky by mali viesť predovšetkým do zmienených pozostatkov civilizácie. Pretože v prázdnych domoch máte šancu nájsť nejaké jedlo, a v garáži a na policajnej stanici zbrane. To sú dôležité veci na prežitie. Vaša postava pri putovaní vyhladne a trpí smädom a bez jedla a pitia zahynie. S brokovnicou alebo inou zbraňou si zas dokážete poradiť s nepriateľmi.

Avšak práve v obydliach a okolí sa sústreďujú nie len zombíci, ale aj banditi, čo je kategória hráčov, ktorí často len tak pre zábavu strieľajú do ostatných prežívajúcich, vrátane vás. Našťastie nie všetci sú zákerní a s niektorými sa dá spolupracovať a vymeniť si rady pri chatovaní, no obozretnosť je na mieste. Je vhodné zakrádať sa alebo plaziť a skrývať za stromami, čím sa stanete nenápadnejšími. V hre sa strieda deň s nocou a hoci v tme veľa nevidíte, je vašim najlepším priateľom, pretože vás ukryje. Na nebezpečenstvo v okolí upozorní dramatická hudba a v takej chvíli si treba pripraviť zbraň  alebo sa stiahnuť. Hoci vás nemŕtvi niekedy dostanú, hlavne, keď je ich niekoľko pokope, väčšiu hrozbu predstavujú práve iní hráči. War Z momentálne chýba hlbší zmysel a pri bezcieľnom putovaní, pri ktorom sa z nevyhnutnosti zásobujete zbraňami a potravou, sa vlastne ani nemožno čudovať, prečo mnohí lovia svojich spoluhráčov. A zrejme ste si správne domysleli, že najlepšie sa číha pri bezpečnostných zónach.

Po úmrtí, či už z hladu, po uhryznutí, alebo guľke, vaša postava skoná a smiete ju oživiť po hodine reálneho času. Potom sa znovu môže vrátiť do hry, avšak prichádza o všetky predmety, ktoré mala pri úmrtí u seba. Počas čakania je optimálne vyraziť do terénu s inou vytvorenou postavou. War Z chce byť survival hrou, kde máte využiť svoje schopnosti, aby ste čo najdlhšie prežili v postapokalyptickom zombie svete. Zatiaľ však na to nevytvára vhodné podmienky a nespĺňa svoj účel. Možnosti sú veľmi obmedzené a hráči sa z núdze uchyľujú k prostoduchému PvP zabíjaniu, ktoré nemá takú úroveň ako v MMO akciách orientovaných na boj.

Dlhé presuny krajinou od jedného tábora k druhému sú veľmi stereotypné. Lesy plné zvukov neponúkajú absolútne žiadne možnosti. Desiatky minút kráčate pomedzi stromy k vytypovaným zbytkom obydlí a nemáte nijakú možnosť interakcie s okolím. Bolo by zaujímavé, keby ste občas stretli zmutovaného medveďa, alebo vás naháňali vlci, pred ktorými vyleziete na strom. V lese by mali byť hríby alebo byliny, čo vás zachránia pred hladom, ale aj zajace, ktoré ulovíte a potom upečiete nad ohňom a najlepšie v nejakej jaskyni. Nič z toho vo War Z nie je. Les, ktorý zaberá tri štvrtiny mapy, je úplne sterilný.

Niečo sa deje len v okolí obydlí a bezpečnostných zón, no ani tam to nie je žiadna sláva. Do mnohých domov sa nedá vôbec vstúpiť a keď už, interiéry sú úplne holé, len sporadicky narazíte na nejakú poživeň alebo iný predmet. Nenájdete tam zbytky civilizácie, trosky, pokazený záchod, či rozbitý televízor, ktoré by svedčili o tom, že tam niekto niekedy žil. Nenájdete nôž v šuplíku pri zaprášenej kuchynskej linke. Nevyskočí na vás zombie spoza spráchniveného gauča. Nerastie tam burina, ktorá by sa určite rozšírila do pridlho schátraných obydlí. Toto všetko dnes už pomerne bežne nájdeme v akýchkoľvek zombie hrách aj obvyklých adventúrach, ku ktorým by mal War Z inklinovať, ak chce byť naozaj survival hrou. Na cestách stoja autá, na ktorých sa nedá jazdiť, no tvorcovia už naznačili, že sa vo finálnej verzii bude dať sadnúť aj za volant. Je však otázne, či si nájdu čas aj na zakomponovanie vyššie uvedených prvkov, bez ktorých táto hra bude iba nemastným-neslaným polotovarom s druhotriednymi PvP prestrelkami.

Pri porovnaní so zombie zónou v MMO The Secret World pôsobí War Z priam primitívne. Je síce pravda, že tieto hry sú trochu inak cielené, ale majú určité spoločné znaky. V obidvoch má význam štruktúra prostredia a interakcia s okolím, lenže vo War Z oba komponenty totálne zlyhávajú. Nechajme sa prekvapiť, nádej umiera posledná. Možno motyka vystrelí a War Z nakoniec bude hrou, pri ktorej sa oplatí tráviť svoj voľný čas. Napokon je to stále len alfa verzia a obsah bude postupom času určite bohatší. Hoci je na zamyslenie, prečo niekto predáva hru v takomto stave. Prognózy zatiaľ nie sú priaznivé a ak má obstáť, rozhodne bude potrebných mnoho mesiacov intenzívneho vývoja. Prítomnosť zombíkov sama osebe zďaleka nepostačí a to, čo môže byť prijateľné pre herný mod, nie je dostatočné na samostatnú hru.

napísal uni 16.11.2012
War Z - Nighttime
| WAR Z - NIGHTTIME