FAR CRY 3

FAR CRY 3

10

Skutočné pokračovanie prvého Far Cry

Vtedy ešte malý Crytek vytvoril v roku 2004 legendu, hru Far Cry, ktorá do svojho tropického raja vtiahla milióny hráčov. Zapôsobili otvoreným štýlom hry, hrateľnosťou aj grafikou. Následne však Crytek odpredal značku Ubisoftu a sám pokračoval v novej sérii Crysis rovnako sa odohrávajúcej v tropickom prostredí. Ubisoft sa oproti tomu rozhodol prejsť do púštnych oblastí Afriky vo Far Cry 2, čo bolo malé sklamanie fanúšikov, čiastočne ho vynahradila ešte väčšia otvorenosť. Nebol to však už Far Cry, ten sa znovu k svojim základom vracia až teraz v tretej časti, ktorá spája prostredie prvej hry a prvky druhého dielu. Výsledok je prekvapivejší ako sme čakali.

Ubisoft Montreal si dal na Far Cry 3 skutočne záležať, nielen že spojil to najlepšie z prvých dvoch hier, pridal tam veľa nových možností oživujúcich hrateľnosť a k multiplayeru a editoru máp ešte zapracoval samostatnú kooperačnú kampaň. Jednoducho ponuka, ktorou sa môže pochváliť máloktorá hra tento rok. Prakticky len jedna a to Halo 4. Oproti nemu však Far Cry 3 nezaostáva v kvalite a otvorené prostredie ostrovov mu dodáva na masívnosti a možnostiach.

Far Cry 3
Far Cry 3 Partia si vybrala zlé miesto na dovolenku.
Partia si vybrala zlé miesto na dovolenku.

Far Cry 3 Šialený Vaas si vašu partiu skutočne vychutná.
Šialený Vaas si vašu partiu skutočne vychutná.

Far Cry 3 Far Cry sa vrátil späť na ostrovy.
Far Cry sa vrátil späť na ostrovy.

Výlet na tropické ostrovy

Kampaň je znovu najsilnejšou časťou a zavedie vás na tropické ostrovy, kam sa dostávate so skupinkou mladých výletníkov, ktorí si žiaľ neoverili, kam vlastne cestujú. Zoskok padákom ich zaviedol presne doprostred územia pirátov a priekupníkov. Sú zajatí a ich osud je v rukách psychopata Vassa, miestneho vodcu pirátov. Vy zo skupinky nešťastníkov preberiete postavu Jasona Brodyho, ktorému sa ako jedinému podarí utiecť a v nasledujúcich 20 hodinách budete sledovať jeho príbeh. Budete svedkami, ako sa z bežného mladíka stáva bojovník, ktorého cieľom je vyslobodiť svojich priateľov.

V hre začínate útekom v noci krížom cez neznámu džungľu. Spoznávate krutosť prírody aj krutosť pirátov, zároveň však spoznávate aj svoje neobmedzené možnosti. Prvá vražda v sebaobrane zmení prístup k životu aj prežitiu. A bude to len prvá smrť z mnohých. V boji proti stovkám nepriateľov na ostrove nebudeme sami. Pomôže vám Dennis z miestneho kmeňa Rakytov, ktorý vás zachráni a zasponzoruje prvú zbraň. Vidí vo vás potenciál a doslova vás nasmeruje na cestu bojovníka. Odhaľuje  tajomstvo džungle, naučí strieľať, loviť aj zabíjať. Všetko k tomu, aby ste prežili cestu krížom cez rozsiahle tropické ostrovy plné nástrah.

Čaká vás totiž skutočne rozsiahle územie, presnejšie desaťkrát rozsiahlejšie ako púšť vo Far Cry 2! Budete sa po ňom voľne pohybovať, navštevovať dediny, objavovať územia, rozmanité lokality, ale hlavne spojazdňovať vysielače, aby ste získali mapy danej oblasti a aj zbrane z miestnych obchodov. Popritom budete zabíjať pirátske hliadky, prehľadávať ich telá a brať všetko, čo vám príde do rúk, aby ste to mohli použiť alebo predať. To je len zlomok z činností, ktoré ponúka Far Cry 3 hneď v úvode. Popri plnení takmer 40 príbehových misií bude všetko expandovať, rozšíri sa ponuka možností, schopnosti a zvýši sa aj nebezpečenstvo, keďže vodcovia pirátov postupne začnú registrovať vaše aktivity.

Samotné misie sú koncipované rozmanito, neopakujú sa a vždy ponúkajú niečo nové, či už v otvorenom prostredí s voľným výberom prístupu, kde si štýl vyberáte sami od priameho útoku až po stealth, alebo obmedzené misie v koridoroch, ako prechod cez horiaci dom, alebo jaskyňu. Nakoniec to dopĺňajú aj racingové scény, kde sa veziete a strieľate nepriateľov rad radom. Celé to predeľujú množstvá prestrihových scén rozprávajúcich príbeh a formujúcich jednotlivé postavy. Scény zároveň plynulo spájajú príbehové misie a otvorený sandbox, ktorým autori ukazujú samotnému Cryteku, že sa dá pútavá hra spraviť bez toho, aby hráčov uzatvorili na malých námestiach. Sandbox tvoria aj challenge úlohy s online rebríčkami, kde ak spravíte rekord, vaše meno sa vryje do kameňa v hre, nechýbajú vedľajšie racingové úlohy, sniper misie ani úlohy pre vášnivých zberateľov, na ostrovoch sa dajú hľadať artefakty, pamäťové karty, truhlice a veľa ďalšieho.

Vedľajšími úlohami, ale herné možnosti nekončia, autori vo Far Cry 3 priam načreli do RPG súdka a umožnia vám craftovať zozbierané veci. Napríklad zo zozbieraných rastlín si môžete spraviť liečivú injekciu (ak ich nemáte, neostáva vám nič iné, ako si vyberať črepiny a náboje z rúk kliešťami) alebo si z koží zvierat zväčšíte batoh, peňaženku alebo vyrobíte pracky na ďalšie zbrane. Totiž štandardne unesiete len jednu, čo v misiách výrazne obmedzí vaše možnosti. Čo naopak rozšíri vaše možnosti sú Skilly, tie v troch oblastiach môžete postupne rozširovať a zlepšovať vašej postave napríklad presnosť, rýchlosť, nabíjanie počas behu, rýchlejšie regenerovanie zdravia, rozšírite možnosti likvidovania nepriateľov na blízko a veľa ďalšieho. Jednoducho v RPG časti Far Cry 3 ponúka hlboké možnosti, ktoré jej pridávajú na hĺbke.

Z akčnosti nič neuberajú zbrane, vyskúšate si všetko od pištolí, cez samopaly, guľomety, protitankové, míny až po luk. V efektivite jednoznačne vedie plameňomet, keďže so spojením šírenia sa ohňa z Far Cry 2 ide o smrtiacu zbraň. V jednej z misií takto vypálite pirátom marihuanové polia. Pri zbraniach však vždy treba sledovať zásobníky a pre istotu nosiť aspoň dva typy, lebo nikdy neviete, kedy sa dovalia posily nepriateľov z okolia alebo na rôznych vozidlách. Vzhľadom na rozľahlosť prostredí sú vozidlá nevyhnutné, môžete použiť prakticky všetko od džípov, cez štvorkolky, člny, vodné skútre, až po rogalo, ktoré chytí za srdce každého Far Cry hráča. Chýbajú jedine helikoptéry, aj keď tie plne nahradia waypointy, na ktoré môžete z ľubovolnej časti mapy kedykoľvek preskočiť a zrýchliť si tak presun.

Ak by sme mali kampaň prirovnať, prakticky spája prostredie prvej Far Cry hry, pridáva otvorenosť druhej hry, RPG prvky Skyrimu, objavovanie a oslobodzovanie územia Saboteura a jedinečne prestrihové scény v kvalite Uncharted. To všetko na pozadí intenzívneho príbehu, podfarbeného drogami každého druhu a výraznými postavami s vlastnými cieľmi a psychologickým stavom. Far Cry 3 skutočne ponúka niečo nové, čerstvé a hlavne, napriek tomu, že ide o pokračovanie, nerecykluje stále to isté dookola.

Kooperačná cesta za pomstou a vojna o ostrov

Ak máte radi kooperačnú hru, Far Cry 3 obsahuje sekundárnu príbehovú kampaň, ktorá vás vtiahne do osudov štyroch postáv, ktoré kapitán zapredal pirátom. Štvorica má jediný cieľ, pomstiť sa mužovi, ktorý má ich peniaze. Spolu tak s tromi priateľmi online alebo s ďalším offline v splitscreene (len na konzolách) prejdete sériu šiestich príbehových máp, kde na každej máte iný cieľ a inú úlohu. V jednej musíte opraviť vlak a pri jeho rozbehu ho ochrániť pred útočiacimi nepriateľmi, na iných preberiete vozidlá a pod. Vždy mapy spájajú niekoľko scén, ktoré ich posúvajú ďalej. Postavy sa môžu medzi sebou oživovať, aj to niekedy pri vyšších obtiažnostiach nestačí a hráte skôr na prežitie, ako rýchle prejdenie mapy.

Samotný multiplayer tvorí desiatka máp z rôznych častí ostrova, na ktorých bojujú banditi proti domorodcom v sérii módov. Od štandardného Team Deathmatch, cez Domination, až po úplne nové módy Trasmission a Firestorm. Výrazným je hlavne Firestorm, kde musíte naraz podpáliť dve základne nepriateľa horiacimi sudmi a následne aktivovať vysielač, aby väčšina prostredia začala horieť a vy by ste sa pustili do finálneho zúčtovania s nepriateľmi. Najlepšie je však ukončenie zápasov, kde najlepší hráč z víťazného tímu určí trest pre najlepšieho hráča zo súperiaceho tímu, ktoré môžu byť ponižujúce, smrtiace, ale môžete nepriateľa aj prepustiť.

Multiplayeru nechýbajú classy, vybavovanie postáv novými odomknutými zbraňami, skillmi, na bojiskách zase oživovanie padlých priateľov, tímová podpora napríklad zhodením výbušných sudov alebo nervového plynu z lietadla. Zaujímavým prídavkom je Battlecry pokrik, po ktorého zvolaní, hráčom vo vašom dosahu pribudne špecifický bonus.

Ak by vám bolo multiplayerových máp málo, môžete si vytvoriť vlastný svet v jednoduchom a intuitívnom editore máp ako na konzolách, tak aj na PC. Podobne ako vo Far Cry 2, stačí len zmodifikovať územie, vybrať objekty a nadefinovať si dôležité body, pozície nepriateľov a môžete svoju mapu hrať a ďalej sharovať priateľom. Mapy umožňujú aj single testovanie aj pridávanie AI nepriateľov, ale zatiaľ sú koncipované len ako multiplayerové, čo je škoda, keďže kooperácia aj singleplayer by novými mapami ešte viac získali.

Far Cry 3
Far Cry 3 Inventár je rozsiahly, dopĺňajú ho skilly a craftovanie.
Inventár je rozsiahly, dopĺňajú ho skilly a craftovanie.

Far Cry 3 Misie s rozmanitými prostrediami oživovať sandboxové výlety na ostrove.
Misie s rozmanitými prostrediami oživovať sandboxové výlety na ostrove.

Far Cry 3 Mapu ostrova si budete doslova musieť skladať.
Mapu ostrova si budete doslova musieť skladať.

Nie je to CryEngine

Grafika Far Cry 3 kráča v sľapajách Far Cry série, znovu je farebná a impozantná. Nie je to CryEngine 3, ale na druhej strane vylepšený Dunia engine má svoj špecifický výtvarný štýl, ktorý vyslovene nepotrebuje až také detaily a pri svojej masívnej rozlohe prostredí ponúka kvalitnú grafiku s prijateľným výkonom. Prostredie tropického ostrova je síce monotématické, ale neomrzí, nádherné výhľady a dym zo vzdialených kempov nepriateľov v pozadí uchvátia a lokality v misiách pre zmenu očaria. Často totiž zachádzajú do útrob ostrova, kde odhaľujú klenoty ako opustenú ponorkovú základňu, stroskotanú loď alebo jaskyňu s omamnými hubami, kde si prostredie v ničom nezadá so štýlom Alan Wake. Celé to dopĺňajú už spomínané, prakticky dokonalé prestrihové scény.

Po množstve nešťastných jesenných PC portov FPS hier plné padania a problémov je Far Cry 3 prekvapivo dobre odladená, a to s vylepšenou grafikou a prakticky bezchybným ovládaním na klávesnici a myši. Jediné, čo mohli autori ešte v PC verzii upraviť, je dohľadnosť, ktorá stráca detaily pri pohľadoch z vrcholkov hôr príliš skoro. Z technických drobností by sa Ubisoft mohol výraznejšie zamyslieť nad uPlay systémom, ktorý síce už nie je nevyhnutný na hranie, ale ak ste pripojení a uPlay nefunguje, pocítite to aj v singleplayerovej hre, ktorá sa na online systém pripája aj pri prechode do inventára alebo iných podmenu. Obísť sa to našťastie dá offline módom.

Hudba vo Far Cry 3 je príjemná a zároveň tajomná, podpísal sa pod ňu Brian Tyler, ktorý má na svedomí napríklad Expendables 2 alebo Modern Warfare 3. Jeho tracky prerušujú len rádiá vozidiel, do ktorých nasadnete. Čo ale na zvukovej stránke skutočne exceluje, je dabing. Herec Michael Mando ako Vass predvádza jeden z najlepších výkonov tohto roka, ale ani zvyšné v zásade aspoň mierne vyšinuté, alebo na drogách fungujúce osadenstvo ostrova sa nedá zahanbiť.

Far Cry 3
Far Cry 3 Kooperácia ponúka príbehové misie s rôznymi úlohami.
Kooperácia ponúka príbehové misie s rôznymi úlohami.

Far Cry 3 Multiplayer vnáša do bojov zábavné prvky.
Multiplayer vnáša do bojov zábavné prvky.

Far Cry 3 Vaše meno môže byť na kameni v hre každého hráča, musíte však všetkých prekonať v challenge úlohách.
Vaše meno môže byť na kameni v hre každého hráča, musíte však všetkých prekonať v challenge úlohách.

Far Cry 3 je veľkým prekvapením tohto roka, ktoré prináša kompletnú ponuku a všetko vo vysokej kvalite. Od masívnej kampane, cez zábavný a hlavne príbehom ťahaný co-op, po multiplayer, ktorý ponúka niečo iné ako bežné vojnové hry a obohacuje ho editor máp, vďaka ktorému netreba žiadne platené DLC balíky máp. Navyše ide o skutočné pokračovanie prvého Far Cry, ktoré si všetci fanúšikovia série želali. Vyzerá, že Ubisoft jesennými titulmi zdvihol latku svojej kvality a ostáva nám čakať, čo predvedie budúci rok.

napísal saver 30.11.2012
10
9.1