SIMCITY

SIMCITY

7.0

Mesto snov alebo nočná mora?

Po skutočne ťažkom pôrode sa k hráčom dostáva nové SimCity a s ním aj príležitosť pre všetkých virtuálnych architektov a budovateľov. Možno sa k nim pridáte aj vy a vytvoríte mesto svojich snov. Pripravte sa však na to, že na vašich bedrách bude spočívať zodpovednosť za všetko, čo sa deje v uliciach.

Online DRM ochrana SimCity v podaní EA funguje tak dokonale, že do hry v prvých dňoch nepustila ani samotných hráčov. Drzáňov, ktorým sa predsa len podarilo nalogovať na hŕstku preplnených a padajúcich serverov, pri najbližšej príležitosti vykopla. Ale napriek jazvám a horkosti v ústach niektorí hráči vytrvali. A tí budú odmenení zaujímavým zážitkom a ak padli v prvej línii, aj hrou zdarma za prekonávanie bariér, ktoré do cesty postavila EA.

Pribudli mi šedivé vlasy a ubudlo elánu, ale napriek tomu som úspešne kandidoval na post starostu svojho prvého mesta. Na počiatku vlastne nebolo nič a povedal som, buď cesta a keďže po nej nikto nechodil, vytvoril som okolo nej obytné, komerčné a industriálne zóny. Obytná zóna je priestor, kde si noví obyvatelia mesta alias platcovia daní môžu postaviť svoje domy. Tieto plochy sú označené zelenou. Modré, komerčné zóny zas predstavujú sieť obchodov, kde sa ľudia zamestnajú, ale aj míňajú svoje chechtáky. Aby boli domorodci úplne spokojní, neflákali sa a neprotestovali pred mestským úradom, sú potrebné aj plochy na továrne. Značkujú sa žltou a mali by byť ďalej od obytných štvrtí, pretože znižujú komfort mešťanov. Naopak k spokojnosti a samočinnému rozvoju obydlí z chatrčí postupne až na paneláky a luxusné haciendy, prispievajú parky, školy, kultúrne atrakcie, funkčná dopravná sieť vrátane MHD, železnica či letiská. Ale ešte predtým potrebujú čistú vodu, elektrinu a smetiarov, aby nežili ako praľudia, ale civilizovaní voliči, ktorí milujú svojho starostu. To znamená výstavbu vodného zdroja, elektrární, od veterných, cez solárne až po jadrové a čističky.

SimCity
SimCity Nočné veľkomesto má svoje čaro.
Nočné veľkomesto má svoje čaro.

SimCity Čím viac domov, tým viac požiarov, kriminality a ďalších problémov.
Čím viac domov, tým viac požiarov, kriminality a ďalších problémov.

SimCity Obytné, komerčné a industriálne zóny sú farebne rozlíšené.
Obytné, komerčné a industriálne zóny sú farebne rozlíšené.

Veľa ľudí na kope znamená problémy s kriminalitou, požiarmi a chrípkou a tie pomáhajú riešiť policajné a hasičské stanice, nemocnice alebo všetko dokopy špecialista Dr. Vu. V tejto fáze už je mesto na slušnej úrovni a je potrebné dbať o zvýšený komfort občanov, aby sa ďalej rozvíjali. To zahrňuje aj vylepšenie ciest, viac atrakcií aj rozširovanie mestskej haly oddeleniami, ktoré sa špecializujú na bezpečnosť, obchod, kultúru a ďalšie odvetvia. V praxi tieto prístavby umožňujú v meste stavať pokročilé budovy, ktoré sú inak uzamknuté. Moduly a prístavby ponúka väčšina úžitkových budov a majú svoje opodstatnenie. Namiesto nie práve lacnej požiarnej stanice stačí pristaviť druhú garáž a hasiči budú mať viac áut. Keď kapacita školy nestačí, vyrieši to prístavba učebného bloku. Solárna elektráreň bude zásobovať viac domácností s pridanými solárnymi panelmi.

Znie to pekne a jednoducho, lenže stavať nie je len tak. Postup pri umiestnení alebo rozšírení budovy je síce banálny, ale okrem sumy na výstavbu treba brať do úvahy aj prevádzkové náklady. Všetky nebytové jednotky neustále žerú peniaze, od policajných staníc a nemocníc, cez elektrárne, až po parky. Je teda nutné zabezpečiť väčšie príjmy mesta, ako sú jeho výdavky.

Základom sú dobre navrhnuté a komfortné zóny, kde sa ľudia ochotne prisťahujú, pracujú, vytešujú a zveľaďujú a potom odvádzajú viac do mestskej kasy a akceptujú aj určité zvýšenie daní. Keď nastane kríza, je možné zastaviť prevádzku úžitkových budov a znova ju spustiť, keď sa zlepší finančná situácia. Dobrý spôsob privyrobenie je aj klikanie na bublinky s požiadavkami občanov. Sú to vlastne úlohy, za ktorých splnenie hráč obdrží finančný príspevok a navyše aj pomôže rozvoju mesta. Neraz stačí postaviť pár parkov a vyliečiť niekoľko ranených, sú však aj komplexnejšie ciele a niektoré dosť špecifické. Napríklad vás rozjarený občan požiada o usporiadanie ohňostroja a vy musíte zabezpečiť, aby počas osláv nezhoreli priľahlé domy. Osloví vás aj líder gangstrov, ale pomoc podsvetiu môže zmeniť vaše mesto na Chicago v období prohibície. Výstavba a ďalšie procesy sú svižné, ale môžete využiť zrýchlenie času, takže je to ešte dynamickejšie. Po opustení mesta sa váš progres uloží a po nalogovaní pokračujete v načatých procesoch alebo si založíte nové sídlo v novej oblasti, no vždy máte možnosť vrátiť sa aj k tým predošlým.

Niekedy ani pri dobrom hospodárení nestihnete zabezpečiť všetko potrebné alebo jednoducho zatiaľ na to nemáte prostriedky. V tomto momente sa otvára priestor na dohody a zmluvy s inými mestami, ktoré sú rozložené na tej istej mape ako vaše sídlo. Susedné SimCities zvyčajne patria iným hráčom a ponúkajú veľký priestor na spoluprácu. Vaši hasiči alebo smetiari môžu dbať o čistotu a bezpečnosť susedovho mesta, ktoré platí rentu. Nezamestnaní tam môžu nájsť prácu. Do úvahy pripadá aj poslanie finančného daru a podpora pri výstavbe mega projektu na vymedzenom stanovisku mimo katastra mesta. Môže sa jednať o veľkolepé medzinárodné letisko či iný počin, ktorý inicializuje niektorý hráč na mape a vloží tučný balík peňazí zo svojej kasy. Ostatné mestá dobrovoľne prispievajú stavebným materiálom potrebným na dokončenie výstavby. Nápad vzájomnej podpory miest je dobrý, ale nijako zásadne nepodporuje komunikáciu hráčov medzi sebou. Vzájomné vzťahy sa spravidla obmedzujú iba na príležitostné odfajknutie požiadavky na zaslanie služby alebo surovín.

Výstavba, požiar a pôvaby veľkomesta.

Zrejme sa neuspokojíte len s jedným vlastným mestom a využijete možnosť osídliť niektorú z predvolených lokalít. Postup je rovnaký ako v prípade prvej metropoly, čiže cestná prípojka, obydlia, úžitkové budovy a tak ďalej. Nové mesto má vlastného starostu, vlastnú kasu a ekonomiku, napriek tomu, že tiež patrí vám. Aj v tomto prípade je možná spolupráca, čo znamená, že jedno vaše mesto pomáha na základe vašich pokynov druhému. Výstavba druhého mesta však nie je len možnosťou, ale priam nevyhnutnosťou, ak sa nechcete nudiť už po pár hodinách. Zásadnou chybou hry je totiž veľmi malá územná plocha vyčlenená na každé mesto. Pridelený štvorec veľmi rýchlo zahltíte cestami a budovami a ani pri najlepšej vôli čoskoro nemáte priestor na expandovanie. Mesto potom už rastie len dohora, keď sa domy menia na mrakodrapy a továreň pristaví nové poschodie. To ale rozhodne nestačí.

Založenie ďalšieho mesta sa ukáže tiež len ako dočasné riešenie. Robíte tam totiž od začiatku to isté, dokonca aj úlohy sú totožné, nanajvýš sa mení rozmiestnenie budov a ciest. Na založenie tretieho mesta už zrejme chuť mať nebudete. Limitovaný priestor je tak malý, že nikdy nedosiahnete skutočné veľkomesto a hoci aj taký Zvolen oproti vašim výtvorom pôsobí ako megacity, pravdaže čo sa týka rozlohy, nie vyspelosti. A práve preto hráči rýchlo strácajú motiváciu a SimCity sa prepadáva do stereotypu. Malý priestor na mesto zásadne komplikuje hlavne umiestňovanie pokročilých budov. V zastavanom priestore je veľmi ťažké umiestniť budovu Expo, Eiffelovu vežu alebo inú jedinečnú stavbu, ktorá zatraktívni mesto a zvýši príjmy a turistický ruch. Niektoré objekty sú pritom len súčasťou niekoľkých prídavných balíčkov, ktoré už zahrňuje Deluxe edícia hry. Nech akokoľvek šetrne narábate s priestorom, čoskoro bude pritesný a nové stavby budú na úkor tých starých, ktoré treba zbúrať. Na budovateľských stratégiách je úžasné to, že môžete postaviť skutočne kolosálne sídlo a tešíte sa z toho, ako sa stále zväčšuje, rozširujete jeho možnosti a sledujete, ako sa z trpaslíka stáva obor, ktorý je pod vašou kontrolou. Tento jedinečný pocit v novom SimCity skrátka nezažijete. A nenahradia ho ani pohromy a nevšedné udalosti ako roj meteoritov alebo UFO, ktoré sa veľmi sporadicky vyskytujú v hre, spravidla po splnení určitých podmienok a dosiahnutí pokročilých trofejí.

Hráč nemusí nevyhnutne začínať s novým mestom úplne od podlahy. Pri prehľadávaní máp a regiónov vytvorených inými občas narazíte na opustené mestá. Môžete nad nimi prevziať kontrolu, čo znamená, že sa okamžite stanete starostom a pokračujete vo zveľaďovaní sídla v takom stave, ako ho zanechal váš predchodca. Problém je v tom, že sa väčšinou jedná už o komplexne zastavané osídlenia, čiže tam prakticky nemáte čo robiť. Mikropriestor teda aj v tomto prípade degraduje hru a možnosti, ktoré by boli za iných okolností zaujímavé, sa stávajú prakticky zbytočnými. Navyše musím vytknúť aj samotný systém zakladania mesta na mape iných hráčov, zatiaľ totiž nie sú prehľadne rozlíšené regióny, kde sa ešte nachádza voľný priestor na nové mesto. To znamená, že pracne otvárate jednu mapu za druhou, aby ste väčšinou zistili, že už je plná a tak treba pátrať ďalej. Ale aspoň môžete navštíviť ľubovoľné mestá a inšpirovať sa výsledkami iných starostov. Skutočne praktickejšie je založiť si vlastný región a prizvať tam kamarátov. Môžete si potom nielen vzájomne poskytovať služby a koordinovať mega stavby, ale aj plniť regionálne výzvy, napríklad dosiahnuť dva a pol milióna obyvateľov v celej oblasti.

SimCity
SimCity Jedným z predpokladov rozvoja mesta je funkčná vodovodná sieť.
Jedným z predpokladov rozvoja mesta je funkčná vodovodná sieť.

SimCity Mestá sú príliš malé a aj to ich núti k spolupráci.
Mestá sú príliš malé a aj to ich núti k spolupráci.

SimCity Záleží len na vás, ako bude vyzerať vaše mesto.
Záleží len na vás, ako bude vyzerať vaše mesto.

Nepružných vývojárov, ktorí zatiaľ ani nespojazdnili rebríčky, zahanbuje moderská komunita, ktorá zachraňuje hru, ako sa len dá. Hoci oficiálne módy ešte nie sú, hráči si poradili sami. Našli spôsob, ako obísť obmedzenia a editovaním konfigurácie napríklad dosiahli rozšírenie miest aj mimo vymedzených hraníc. SimCity teda ešte má nádej, aj keď to nie je zásluha jej oficiálnych tvorcov.

Grafika SimCity je dobrá, ale zapôsobila na mňa len v jedinom prípade, keď som v noci sledoval vysvietenú Eiffelovku. Dokonca ani živelným pohromám nedokázali dať vývojári čaro, ktoré vyplýva z ich devastačnej sily. Ak nemáte predpotopnú zostavu, pokojne použite ultra nastavenia, váš počítač s tým zrejme nebude mať problém a je to asi jediná výhoda malého priestoru miest, ktoré príliš nezaťažujú hardvér. Zastavané ulice z výšky vyzerajú pekne, rovnako ako pohyb tieňov pri zmene času, ale pri priblížení chýbajú detaily, všimnete si chyby textúr a vlažné animácie objektov. Okrem toho aj slabšiu AI obyvateľov, zápchu na jednej ulici, zatiaľ čo je iná prístupová cesta prázdna, či hasičov, ktorí aj pri pohotovosti poslušne stoja v rade áut. Ako päsť na oko pôsobí odfláknutá okolitá krajina, kde si tvorcovia nedali veľa námahy so spracovaním podkladu a vrchov. No aspoň sa mení sfarbenie zdevastovaného povrchu, ktorý znehodnotili továrne. Hudba a ozvučenie je znesiteľné, pri priblížení vybranej lokality sa zvuky zosilnia, pri vzdialení kamery slabnú.

Nové SimCity zabaví, ale ani zďaleka nie na jednotku. Hra síce má intuitívne ovládanie, nové nápady aj potenciál, ale to všetko vývojári ubili zbytočnými chybami a nešťastnými „vylepšeniami“. Odhliadnuc od problematickej DRM ochrany a serverov, ktoré už sú v uspokojivom stave, najväčším plieniteľom SimCity sú mikromestá, respektíve zúfalo malý priestor vymedzený na výstavbu. SimCity má byť synonymom mesta snov, ale v skutočnosti sú možnosti hráčov pri výstavbe natoľko oklieštené, že záujem v hre zotrvať opadáva. Nádej svitá v podobe zatiaľ neoficiálnych modov, ktoré majú šancu udržať potápajúcu loď nad vodou. SimCity neprepadlo, ale prechádza iba s odretými ušami. Tentoraz to nie je žiadna sánka dolu, šéfe.

SimCity
SimCity Pôvabná Eiffelova veža si vyžiadala veľa vzácneho miesta.
Pôvabná Eiffelova veža si vyžiadala veľa vzácneho miesta.