WARFACE

WARFACE

Free to Play podľa Cryteku

Dojmy

Crytek vidí vo free 2 play hraní budúcnosť. Ukážkou toho, ako vážne to nemecké vedenie so svojimi vyhláseniami myslí a taktiež ukážkou toho, koľko energie a talentu sú do tejto sféry ochotní vložiť je vojnová akcia Warface. Mal som možnosť sa na ňu pozrieť ešte v dobe, kedy boli jej brány širokej hráčskej verejnosti zatvorené.

Warface bol pôvodne určený len pre vybrané trhy, no hráči si vypýtali verzie aj pre iné regióny sveta a tak sa postupne hra dostáva do celej Európy aj Severnej Ameriky. Pôsobí síce nenápadne, možno až genericky, no skrýva sa v nej niečo, čo ju môže odlíšiť a pomôže presadiť na aktuálne silno fragmentovanom trhu.

Ako vzdialený príbuzný Crysis, ktorý sa vyvíjal v jeho tieni, je tým niečim technologická stránka. Môžete tvrdiť čokoľvek, aj tak v prípade Cryteku na prvom mieste každého zaujíma to, kam nás táto spoločnosť graficky posunie. A oproti zástupu mnohých free to play titulov poháňaných Unreal Enginom robí CryEngine 3 hre službu. Je snáď každému jasné, že Warface neťaží z technológie maximum. Dôraz je kladený na plynulý chod pre čo najširšie publikum hráčov. A v tomto Warface vyniká. Ponúka totiž širokú škálu nastavení, aby si každý mohol nájsť ideálny pomer nároky/výkon.

Optimalizácia hry má síce ďaleko k úplnej dokonalosti, no aj tak je na výbornej ceste a dokážete si ju užiť aj na starších zostavách vo veľmi slušnej kvalite. Okolité obrázky neukazujú maximum. Sú určitým kompromisom medzi High a Medium nastaveniami, avšak s antialiasingom a v celkom slušnom rozlíšení. Ak teda hľadáte niečo na rýchle hranie z notebooku za minimálnu cenu, nemusíte sa báť, že by ste s hrou mali problémy.

Spomienky na Crysis evokuje aj zvuková stránka. Ani z ďaleka nie je taká impozantná, ako to predviedla v Crysis 3, no rovnako nie je ani na zahodenie a jej kvalitu v tejto oblasti by mohla závidieť aj časť retailovej produkcie. Ústredná hudobná téma je ako vystrihnutá z Crysis a kvalita zvukových efektov je na obstojnej úrovni.

Na chod Warface nepotrebujete veľa. Ako free to play hra sa ani neinštaluje klasickou cestou. Namiesto toho funguje cez plug-in internetového prehliadača a dostanete sa k nej cez novú sociálnu službu GFace. Tá je síce zatiaľ tiež len v beta štádiu, no vyzerá sľubne a ponúka široké možnosti nie len pre hernú sféru. Všetko, čo však k pohodliu pri hraní potrebujete, tu nájdete. Jednoduché spravovanie priateľov, tvorbu vlastného profilu, herné karty, achievementy, okruhy ľudí aj záujmy. Vytvárate Seedy (posty a aktivity, ako na každej sociálnej sieti), vidíte, kto ich videl a taktiež ich môžete „lajkovať“ ratingom. Medzi GFace a Warface ako nadstavbou sa môžete ľubovoľne prepínať.

Pozitívom je, že Warface je otvorená aj úplným nováčikom. Privíta vás jednoduchým tutoriálom, kde sa zoznámite s jej základnými princípmi a špecifikami a potom sa môžete vrhnúť do vojnovej vravy. Základná výbava okrem Versus súbojov zahrňuje aj možnosti kooperatívneho hrania v PvE misiách pre piatich hráčov súčasne. Misie sú stereotypné, jednotvárne a v koridoroch zasadených do kulís vojnových zón, ktoré nijak nevybočujú z toho, ako to predstavujú moderné military akcie Call of Duty, či Medal of Honor. To však neznamená, že sa tu v co-ope aspoň ako tak nezabavíte.

Ich cieľ nie je zložitý, denne sa mierne obmieňajú, môžete tu však naraziť na rôzne zvraty. Napríklad ťažkoodencov, ktorí fungujú ako mini-bossovia. Vlk samotár dlho na bojisku neprežije. Preto sa netreba vykašľať na dopĺňanie tried a oživovanie spolubojovníkov.

Hra je naklonená aj vytváraniu klanov. Neskôr do nej pribudnú aj režimy pre Clan Wars, zatiaľ sa však musíte s bandou uspokojiť s obyčajnými Versus súbojmi. Servery, v hre nazvané Rooms, sú prehľadne zobrazené v browseri, kde máte zobrazené všetky dostupné informácie. Chýba však detailnejší filter. Dajú sa zoradiť len podľa kanálov zodpovedajúcich úrovni hráčov. Jednoducho si však môžete založiť aj vlastný server. Slovami chvály nemusíme šetriť v prípade sieťového kódu. Je totiž až nevídane stabilný a rýchly.

Základným režimom vo Warface je Free For All, na ktorý však často nenarazíte. Jedná sa o Deathmatch a ponúka tri mapy. Najfrekventovanejším je Team Deathmatch, ktorý sa hrá prakticky neustále a taktiež sa hrá na trojici máp. Plant The Bomb je klasika požičaná z Counter Strike a zabavíte sa na 2 mapách. Posledným režimom je Storm. Na dvojici máp sa dva tímy pobijú o ovládnutie troch kontrolných bodov. Každý režim má unikátne mapy stavané na mieru. Zväčša sú umiestnené v exteriéroch, dizajnovo sú zvládnuté veľmi dobre. Prostredia sú rôznorodé, nie až také rozľahlé, avšak členité. Narazíte tu napríklad na potoky, pivnice, ale aj vagóny.

Warface sa pohybuje niekde medzi dynamickou akciou a taktickými elementmi, čomu zodpovedajú aj mapy. Dizajnované sú pre maximálne 16 hráčov, ktorí sa už potom následne delia do tímov. Vyvažovanie vôbec nie je najhoršie, aj keď občas to so zaradením hráčov prestrelí. Môžete si vybrať zo štyroch tried, pričom sa podarilo nájsť celkom dobrý balans medzi nimi, ich vybavením a schopnosťami. Rifleman je bežná útočná trieda, akých je na mape asi najviac a zásobuje spoluhráčov muníciou. Medic oživuje a uzdravuje spolubojovníkov. Inžinier je špecialistom na štíty a míny. A Sniper tu vôbec nie je taký neprimerane silný ako v podobných hrách. Svoje miesta si musia dôkladne vyberať, nestačí sa len postaviť na jeden koniec mapy, kde majú zvyšok ako na dlani.

Akcia je dosť blízka akčnému zážitku z Crysis. Samozrejme, bez Nanosuitu. Dynamická, no pomalšia ako napríklad moderné Call of Duty. Nehrá sa tu na Rambov, no nezabije vás ani jeden zásah. Istú mieru taktizovania predsa len treba, pokiaľ chcete mať na konci čo najlepší pomer smrtí a zabití. Svoju výzbroj si môžete v priebehu hry modovať presne v štýle Crysis, kedy si do jednotlivých slotov vyberiete vhodné vybavenie z tých, ktoré máte odomknuté.

Hraním Versus a Co-op získavate dve meny používané na nákup vybavenia. Tretí druh mincí sa používa na rýchle oživenie v PvE misiách. V súbojoch sa tak levelujete aj zbierate kredity. Ak si chcete prilepšiť, tak môžete plniť challenge rozdelené do troch sekcií: Marks, Badges a Stripes. Takto si nie len na vybavenie zarábate, ale ho aj odomykáte, aby ste si ho neskôr mohli kúpiť. Slušná paleta zbraní (vyše 30 kúskov) sa delí do troch kategórií: obyčajné, Rare a Ultra-rare. Podobne je to aj s vizážou a výbavou. Všetkého je veľa a dokážete si vyskladať skutočne variabilné kombinácie.

Vo free to play hrách je vždy nejaký háčik. A vyváženie tohto modelu je hlavným faktorom, ktorý rozhodne o úspechu či neúspechu. Inak tomu nie je ani v prípade Warface. Levelovanie aj zbieranie kreditov tu prebieha strašne pomaly. Za reálnu menu si môžete rýchlejšie zaobstarať akékoľvek vybavenie, prípadne si aktivovať VIP balíček, s ktorým je celý proces rýchlejší. Mnohé veci sú navyše časovo obmedzené. Niektorú zbraň si tak kúpite napríklad len na týždeň, prípadne deň. Aj napriek tomu sa hra zatiaľ javí tak, že by nemala byť naklonená v neprospech neplatiacich hráčov. Celkové vyladenie systému sa však ukáže až po vydaní hry.

napísal matus_ace 2.4.2013
WARFACE

Warface