METRO: LAST LIGHT

METRO: LAST LIGHT

9.0

Návrat do moskovského metra

4A Games povolávajú Arťoma, hrdinu Metro 2033 späť, aby hráčom poodhalil viac z temných tunelov moskovského metra, kam sa uchýlili ľudia po atómovej vojne. Vojne, ktorá zmenila povrch planéty na neobývateľnú pustinu, kde vládnu zmutované tvory a zvláštne bytosti nazvané Temní.

Metro 2033 bola spracovaná podľa príbehu rovnomennej knihy Dmitriho Glukhovského, kde ste spoznávali tunely metra, frakcie, nástrahy čakajúce v hlbinách a v jednom z dvoch koncov ste sa zbavili Temných alebo ich ušetrili. Pokračovanie nazvané Metro: Last Light nasleduje pôvodný príbeh a neposúva sa do filozofického pokračovania knihy Metro 2034. Autori sa rozhodli rozpovedať to, čo nasledovalo v prípade zničenia Temných a to v akčnej podobe. Ukazujú novú cestu Arťoma za posledným Temným, ich previazané osudy a ešte viac približujú situáciu v podzemí, napätie medzi frakciami, zradu a pomstu a nastávajúcu vojnu o prežitie ľudstva.

Metro: Last Light prináša 8 - 9 hodín jedinečného atmosferického prechádzania tunelmi, ktoré je zo začiatku veľmi podobne s pôvodnou hrou, no postupne, ako sa situácia vyostruje, hra ukazuje, že nie je len expanziou, ale skutočne obsažným prídavkom, ktorý uzatvára všetko načaté z prvej hry. Vzhľadom na úzke prepojenie s Metro 2033 môžu byť noví hráči mierne stratení, ale informácií, z ktorých sa dá poskladať obrázok o aktuálnom svete, je dostatok a netreba sa neznalosti udalostí báť.

Metro: Last Light
Metro: Last Light Vitajte späť v zničenom svete.
Vitajte späť v zničenom svete.

Metro: Last Light Arťom sa vrátil ako Hraničiar a bude pokračovať vo svojom príbehu, v ktorom zlikvidoval Temných.
Arťom sa vrátil ako Hraničiar a bude pokračovať vo svojom príbehu, v ktorom zlikvidoval Temných.

Metro: Last Light Grafika je rovnako pôsobivá ako naposledy.
Grafika je rovnako pôsobivá ako naposledy.

Arťom sa v Metro: Last Light vydá na skutočne vyčerpávajúci výlet, znovu spoznáva jednotlivé frakcie podzemného metra od Nacistov, cez Komunistov, až po neutrálne stanice, prechádza tunelmi, či už pešo, alebo na rôznych vozidlách, plaví sa kanálmi, spoznáva nové typy zmutovaných monštier a samozrejme, znovu vychádza na zničený povrch, kde teraz trávi viac času. A to ako pri chytaní posledného Temného, tak aj pri prechádzaní medzi zablokovanými stanicami.

Hra je prirodzene rozdelená na oddychové a akčné pasáže, väčšinu času nasávate atmosféru, prechádzate sa po staniciach, spoznávate ich, počúvate ľudí a zisťujete informácie dopĺňajúce príbeh. Akcie je pomenej a je prísne dávkovaná, ale oproti Metro 2033 už dynamickejšia a prirodzenejšia. Nepriatelia nie sú drevení, reagujú na zásahy a cítite, keď ich trafíte a aj kam ich trafíte. Prestrelky teraz už často naberú pôsobivé rozmery, napríklad keď sa do vás pustí desiatka stráží. Akcia nabrala správny smer, na strety sa budete doslova tešiť, i keď je znovu potrebné sledovať počet nábojov.

Munície je totiž v podzemí málo - náboje sú cenné, obyčajnými strieľate, ale vojenskými verziami už  platíte. K tomu si znovu budete musieť zaobstarávať plynové masky a neustále zháňať filtre, aby sa Arťom v infikovaných oblastiach neudusil. Prehľadávanie každej mŕtvoly je prioritou, aj keď tentoraz bude výsledok záležať od nastavenia obtiažnosti - ľahšie úrovne ponúkajú získanie viacerých nábojov z tiel aj jednoduchšie zabíjanie. So zvyšujúcou obtiažnosťou náboje postupne ubúdajú a začína skutočný boj o prežitie.

Žiaľ hororovú obtiažnosť a najťažšiu výzvu si môžete vychutnať iba v hraničiarskom móde Ranger, ktorý je dostupný iba ako bonus pre predobjednávateľov alebo za poplatok 5 eur.

Popri nábojoch je potrebné sledovať aj stav dýchacej masky, dĺžku výdrže filtrov, aby ste na povrchu prežili. Nechýba ani ďalšie vybavenie, ako rôzne typy granátov, vrhacie nože a upgrady zbraní. Konkrétne pri upgradoch si môžete zbranevylepšovať u obchodníkov, dokupovať tlmiče, lepšie zameriavače, lepšie rúčky tlmiace spätný náraz. Či sa to však oplatí, je už na vás, keďže rozmanité zbrane s rôznymi vylepšeniami získate aj od padlých nepriateľov a potreba ich ďalej upgradovať je minimálna, ak nie rovno nulová.

Metro: Last Light okrem akcie umožňuje aj voliteľný stealth postup, ktorý pri dostatočnom počte nábojov, nie je nevyhnutný. Väčšina lokalít sa dá prejsť takticky zakrádaním v tieňoch, vyberaním žiaroviek, vypínaním generátorov a následne buď úplným obchádzaním nepriateľov cez rôzne chodby, alebo ich tichou likvidáciou. Tichý postup teraz skutočne funguje a fungujú aj alarmy a následné prehľadávanie prostredia nepriateľmi. Hra má dokonca aj achievement za prejdenie bez jediného zabitia.

Autori skutočne zapracovali na každej nedotiahnutej stránke z prvej hry, pridali aj rozhodnutia do príbehu a od reality Arťoma neustále odtrhávajú víziami a halucináciami.  Všetko je však kvalitne prepojené a vysvetlené a ak niečo zo začiatku nechápete, postupne sa to vyjasňuje a koniec prináša pôsobivé vyvrcholenie situácie. Príbeh je tak v hre kompletný, ale ak vám bude málo ďalších päť DLC je naplánovaných a budú ho dopĺňať z pohľadu rôznych vedľajších postáv. Niektoré vedľajšie postavy sú skutočne hlboké, plné rozporov a bude zaujímavé pozrieť sa aj do ich vnútra, objasniť ich cestu a pohnútky.

Metro: Last Light
Metro: Last Light Spoločenstvá na jednotlivých staniciach sú vo večnej vojne.
Spoločenstvá na jednotlivých staniciach sú vo večnej vojne.

Metro: Last Light Ak vás nenaháňajú nacisti alebo komunisti, tak sú vám v pätách mutanti.
Ak vás nenaháňajú nacisti alebo komunisti, tak sú vám v pätách mutanti.

Metro: Last Light Vonku teraz prežijete značnú časť hry.
Vonku teraz prežijete značnú časť hry.

Graficky patrí Metro: Last Light do najvyššej ligy. Už to však nie je to najlepšie, čo hry dnes ponúkajú, ako tomu bolo v dobe vydania prvej časti. 4A Games síce veľmi pekne vykreslili tunely metra, zničenú planétu a nasvietenia sú jedinečné, ale na niektoré detaily si nedali pozor ako na kvalitu textúr, ktoré by potrebovali ďalšie zvýšenie, tak aj umelo vyzerajúce tváre postáv, ktoré spolu s niekoľkými ďalšími drobnosťami titul zastavili na ceste za najlepšou grafikou.

Lokality sú rozmanité a rozsiahle, tunely metra plné života, v každej stanici narazíte na desiatky ľudí, pri nástupoch komunistov alebo nacistov je ich aj stovka. Postavy sú kvalitne rozanimované, na prostredie je aplikovaná PhysX fyzika, ktorá sa stará o rozpadanie objektov na malé častice, ako aj správanie látok. Metro: Last Light vyzerá pôsobivo, ale výraznejšie neláme žiadne technické bariéry.

Čo je však dôležitejšie, je odladenie enginu, v ktorom už nedochádza k náhlym prepadom frameratu, hra beží prakticky plynulo pri maximálnych detailoch aj na starších hi-end kartách. Nižšie detaily zaistia fungovanie hry aj na slabších kartách. Zapnúť a vypnúť sa dá implementácia PhysX, tessellácia a veľa výkonu ušetrí vypnutie náročného vyhladzovania hrán SSAA, ale v zásade platí: ak ste rozbehli Crysis 3, rozbehnete aj Metro: Last Light.

Metro: Last Light
Metro: Last Light Stealth, streľba alebo dynamit, môžete si vybrať.
Stealth, streľba alebo dynamit, môžete si vybrať.

Metro: Last Light Graficky Metro: Last Light pôsobivá, ale tváre a hlavne pokožku autori nezvládli, vyzerajú umelo.
Graficky Metro: Last Light pôsobivá, ale tváre a hlavne pokožku autori nezvládli, vyzerajú umelo.

Metro: Last Light Hodinky na ruke ukazujú čas funkčnosti filtra masky, tak aj vaše maskovanie pri stealth prístupe.
Hodinky na ruke ukazujú čas funkčnosti filtra masky, tak aj vaše maskovanie pri stealth prístupe.

Zvuková stránka za grafikou nezostáva, hudba len nenápadne dopĺňa akciu, ale dôležitejší je dabing postáv, ktoré v tuneloch všetko komentujú, hovoria k vám alebo sa rozprávajú medzi sebou. Štandardne síce v angličtine s ruským prízvukom, ale ak chcete pôvodný dabing, môžete si zapnúť ruštinu a máte autentické metro. České titulky nechýbajú vo všetkých verziách.

4A Games napriek problémom s pôvodným vydavateľom THQ opravili prakticky všetky nedostatky Metro 2033 po výkonovej aj akčnej stránke a vo výsledku je Metro: Last Light akciou veľmi vysokej kvality. Dopĺňa to decentná grafika a príbeh, ktorý hráčov vtiahne ešte hlbšie do útrob metra. Príbeh má síce pomalší začiatok, ale záver je hodný značky a vysvetlí úplne všetko, až do takej podoby, že bude zaujímavé sledovať, kam sa autori v sérii posunú ďalej.

napísal saver 13.5.2013
9.0
8.2