Recenzia pre PS3 (recenzovaná verzia), Xbox360

partia a pawni
boj, mágia a ich možnosti
ešte viac ťažkých nepriateľov
veľkí bossovia
ani Dark Arisen nerozširuje dej
podobná náplň questov

Dragon’s Dogma aj s odstupom roka možno hodnotiť ako hru, ktorá do žánru RPG priviala nový vietor. Mohla sa spoľahnúť na nový rozsiahly svet plný zaujímavých lokalít a hráč v ňom putoval v dobrej partii – spoločníci, teda tzv. pawns boli živí, ukecaní a obohatili hru aj v sólo režime. Ako správna RPG hra stavila Dragon’s Dogma na odhaľovanie rôznych zákutí a najmä boj. Živelný, variabilný (vďaka schopnostiam hrdinu i pawnov) a rozmanitý vďaka palete nepriateľov. Aj striedanie dňa a noci veľmi pomohlo pocitu nebezpečenstva vo svete a aj po 35-40 hodinách ste mohli naraziť na všakovaké beštie. V neposlednom rade potešili aj nároční bossovia.

Ak mohli autori Dragon’s Dogma na niečom viac popracovať, bol to príbeh, ktorý sa solídne naštartoval, no na desiatky hodín ponúkal málo vysvetlení i zápletiek. Ani v Dragon’s Dogma: Dark Arisen sa odpovedí na viacero otázok z pôvodnej hry nedočkáte – tu a tam sa síce objaví vysvetlenie k minulej udalosti, ale celkový príbeh sa sústredí iba na váš príchod do novej lokality Bitterblack Isle. Pritom je úplne jednoduchý – záhadná mladá žena Olra sa jednej noci objaví v prístave Cassardisu a žiada o pomoc. Arisen sa vydáva na miesto, kde čakajú nové beštie a to je v podstate celá zápletka. Kto má záujem, môže sa vrhnúť na sériu objavov cez epitaf či niektoré lokality, kde sa dá dočítať čosi o minulosti. Pre encyklopedické typy to stačí, pre bežných hráčov asi menej.

Súboje v tme vyúsťujú do nádhernej hry so svetlom. Engine má stále čo povedať.
Nepriatelia vyťahujú nečakané ťahy, ktoré vás privedú do úžasu a často prídete o polovicu života.
Niektorí oponenti sú skutočne nechutne naukladaní do úzkych chodieb a boj v skupine je o to náročnejší.

Dragon’s Dogma: Dark Arisen funguje ako datadisk. Obsahuje aj pôvodnú hru, ktorou sa môžete prelúskať, no skôr od vás čaká obnovenie uloženej pozície a hotového hrdinu. Odmenou je Eternal Ferrystone na rýchlejšie cestovanie po svete a najmä 100 000 Rift Crystals, ktoré pomôžu pri výbere nových pawnov. Dark Arisen tvorí ostrov s cca 20 lokalitami, ktoré možno navštíviť a prebojovať sa k mnohým beštiám. Niektoré z nich autori ľahko stvorili zvýšením obtiažnosti a pridaním nových trikov, ale dočkáte sa aj nečakaných protivníkov, s ktorými sa poriadne potrápite. Najmä vďaka ich enormným rozmerom, ktoré zaskočia pawnov, ktorí neraz zavadzajú, resp. si nevedia s nimi poradiť a v tom momente musíte časť súbojov ťahať aj za nich.

Obtiažnosť solídne poskočila a viacerí možno narazia na problém, že bývalí hrdinovia z pôvodnej hry nebudú stačiť na monštrá. Ak sa vám ku koncu bojovalo ľahšie, teraz sa budete po celý čas na Bitterblack Isle skôr báť, aby ste každý súboj úspešne dokončili. Z Dark Arisen cítiť, že vykročil zo svojej vybalansovanej obtiažnosti a odmeňovania za grind voči hráčom a teraz pôsobí skôr ako neľútostný Dark Souls. Zomierate častejšie a snažíte sa hľadať slabiny nepriateľov a zamerať sa na ne, lebo hrubá sila už nestačí. Finty s mágiou, elementmi či pomoc pawnov sú na preto mieste.

Noví nepriatelia so sebou nesú aj variabilné prostredia, autori si dali záležať, či vás postavia proti nim v úzkej chodbe, alebo venujú celú arénu. Využívanie prostredia je vhodné, treba si uvedomiť, že Dark Arisen sa odohráva výhradne v noci, čo je tiež nemalá záťaž. Svet skrýva aj množstvo nových predmetov a výzbroje, ktorú možno využiť pre ďalšie a najmä ťažšie boje. Objavovanie Bitterblack Isle je však dobrá zábava na 15 až 20 hodín vďaka zaujímavej architektúre, prepojenia jednotlivých častí aj nachádzaniu nových cestičiek, skratiek či túžbe odhaliť všetky tajomstvá.

Popri vyššej obtiažnosti, novej lokalite s dobrým rozložením nepriateľov a hľadaním výzbroje ostáva všetko po starom. Bojujete vo štvorici – vy a traja pawni, ktorí vám majú čo povedať. Vaša rola je stále kľúčová, pričom si môžete vybrať fyzický boj s množstvom úderov a smrteľné kombá, ale cudzia vám nemusí byť ani mágia a systém elementov. Možnosť vytvoriť plošné kúzlo a potom sa v ňom pohybovať i likvidovať protivníkov fyzicky je na mieste a má svoje čaro.

Len ťažko niečo namietať voči náplni questov (klasicky sa zvrhne iba na likvidáciu) a je zbytočné polemizovať, prečo Capcom pridal k datadisku aj pôvodnú hru. Dragon’s Dogma: Dark Arisen je v tejto edícii skutočne neprehliadnuteľný kúsok. Obsahuje viac ako 50 hodín kvalitnej akčnej RPG s dobrým svetom, náročnými súbojmi a solídnym systémom. Pre existujúceho hráča prináša nový obsah, nováčik zase dostane vylepščený titul.

Dragon’s Dogma: Dark Arisen pôvodnú hru nikam neposúva, je ďalším aktom kvalitnej RPG a odohráva sa po jej konci. Žiadny iný titul ho zatiaľ neprekonal a zrejme iba Capcom posunie latku vyššie v pokračovaní.

Pekne na férovku, katakomby s väčšou plochou si zamilujete skôr ako klaustrofobické časti.
S kostlivcami sa nebojuje ľahko, ale množstvo komb zo vzduchu a úderov ich zdolá.
Protivníci vás neraz zasiahnu skôr ako k nim dokráčate. Dark Arisen je ťažký doplnok!