SOUL SACRIFICE

SOUL SACRIFICE

8.0

Tak je to ten sľubovaný killer titul,alebo nie?

Recenzia na Vita verziu

Je to killer-titul pre PS Vita, alebo nie? Jediná otázka, na ktorú väčšina z vás hľadá odpoveď pri pohľade na Soul Sacrifice. Pozrite sa naň znova. Nemá žiadnu číslicu v názve, čo je na dnešné pomery vzácnosť. Nezapadá do žiadnej série ani sa nechce k inej priblížiť. Ujasnime si na začiatok, nie je to klon Monster Hunter. Je to originálny zážitok – a kto čítal prvé dojmy z demoverzie, možno sa nechal uniesť nespojenými myšlienkami z prvých hodín hrania. Po ďalších týždňoch sa viaceré črty vyjasnili, minimálne žáner, štýl, náväznosť na celý svet a, samozrejme, aj hĺbka novinky.

V centre pozornosti stojí neľútostný mág Magusar, ktorému sa už neúspešne postavili mnohí bojovníci. Je na vás ako bezmennom hrdinovi v klietke zistiť o ňom čo najviac informácií, zasvätiť sa do tajov sveta a nájsť spôsob, ako s ním bojovať. Bojovník bez mena má iba jednu cestu – študovať materiály iných i autora knihy Librom. Tá unikátna postava, ktorá si mnohých získala už v deme, má skvelú podobizeň i osobnosť. Je to hovoriaca kniha s jedným okom väčším ako druhým a občas jej po tvári steká slzička hodná cenných bodov. Je na vás, ako budete knihu čítať a čo sa od Libroma dozviete. Stále platí, že aj dve hodiny môžete lúskať históriu sveta, jednotlivé časti príbehu a ešte ani nemusíte začať bojovať.

Spôsob podávania príbehu síce nie je unikátny, ale dostatočne pôsobivý, aby ste sa do neho zahĺbili, aj keď neobsahuje bombastické animácie. Jednu si užijete na začiatku a prvá kapitola s čarodejníčkou Sortiarou je rozprávaná už na stránkach knihy, ktorými listujete a na každej novej dvojstránke sa zjaví pár viet. Sprevádzané prenikavým hlasom, výborným dabingom a kvalitnou hudbou sledujete knihu a jej slová – stačí to na vyvolávanie sugestívnych momentov. Scenár hry je totiž solídne pripravený a rýchlo vás vtiahne, aby ste poznali, čo sa stalo predtým ako zvediete vlastný boj. Podanie príbehu je jednoznačne nádherným aspektom hry a vôbec nevadí, že sledujete minulosť a nie vlastné putovanie.

Soul Sacrifice
Soul Sacrifice Kľúčová obrazovka hry, ktorá o vývoji postavy rozhodne najviac: zachrániť či obetovať?
Kľúčová obrazovka hry, ktorá o vývoji postavy rozhodne najviac: zachrániť či obetovať?

Soul Sacrifice Opakovanie je matkou múdrosti, pre istotu som s týmto borcom bojoval tri krát, než padol.
Opakovanie je matkou múdrosti, pre istotu som s týmto borcom bojoval tri krát, než padol.

Soul Sacrifice Mocné údery sú fajn, ale keď vám vlastnosť dôjde presne v čase, keď potrebujete niekoho doraziť, je to pech. A prehráte...
Mocné údery sú fajn, ale keď vám vlastnosť dôjde presne v čase, keď potrebujete niekoho doraziť, je to pech. A prehráte...

Priamo z knihy si vyberáte misie - Soul Sacrifice neponúka jeden celistvý svet, je fragmentovaný do niekoľkých kapitol. Úvodná so Sortiarou, spoznávanie Magusara, ale aj osudy iných čarodejníkov. Kapitoly sú delené na misie a každá vás teleportuje na bojisko, jednu z možných máp, a zadáva jasnú úlohu - zlikvidovať určité množstvo protivníkov alebo sa postaviť bossovi. Putujete spravidla sólo, ale postupne získate schopnosť zavolať si ďalších bojovníkov (najprv ovládaných AI, v co-ope, samozrejme, so živými spoluhráčmi). Objavíte sa na mape, ktorá je relatívne prehľadná a narazíte aj na miesta, kde si možno doplniť mágiu či získať inú vlastnosť. Mapy však nie sú príliš veľké a Soul Sacrifice ich začne postupne opakovať, takže sa ich rýchlo naučíte. Hra pritom využije rozličné prostredia – od horúcej púšte, cez mystické chrámy alebo ľadové planiny. Kombinácia vplyvu gréckej a japonskej kultúry je viditeľná na architektúre hry, aj nepriateľoch.

Vopred viete, do akého boja idete a čo môžete získať. A pri výbere v knihe vidno aj stupeň obtiažnosti. Keď sa dáte na osmičkový stupeň, nemožno čakať ľahkého súpera. Do každej misie si možno priniesť najviac šesť kúziel, hra síce nemá ukazovateľ many, ale po čase sa kúzla minú a musíte začať využívať iné alebo si na bojisku nájsť miesto, kde sa obnoví ich používanie.

Soul Sacrifice má solídne prepracovaný vývoj i prácu s postavou. Nové schopnosti sa vám vytetujú na zápästie. K jednotlivým funkčným tlačidlám PS Vita si postupne pridelíte predmety získané v bojoch s určitou vlastnosťou. Budete bojovať proti suchému nepriateľovi? Treba zobrať ľadovú sprchu! Ste až po uši premrznutí na studenej planine? Nezabudnite na ohnivé gule! A občas je potrebné liečiť sa, takže napríklad k trojuholníku pridať aj zelený predmet s takými účinkami.

Práca s postavou a jej hýčkanie je ďalším žrútom času; no z každého boja vyjdete so zaujímavými predmetmi, takže sa oplatí premyslieť, kedy postavu opäť posunúť ďalej a ktoré údery budú fungovať. Hoci idete často na nie príliš rozsiahle bojiská a nebojujete proti veľkým počtom oponentov, dajú zabrať. Aj poltucet bežných nepriateľov môže byť prekážka, ak nemáte poruke vhodné predmety a vlastnosti sa na boj.

Možno sa vám na prvý raz nepodarí v púšti zdolať podivného Jacka-O-Lanterna, na druhý či tretí raz už padne. Voľba iných predmetov a používanie získaných úderov prinášajú ovocie. Kombinácia schopností spojená s vyššou obtiažnosťou boja i stupňa náročnosti nepriateľov je výborná.

Čím ďalej idete, tým je paleta predmetov väčšia a s nimi aj vaše možnosti boja. Potom je náročne rozhodnúť o najlepšej šestici úderov, keď vám hra ešte ponúkne mocné čierne rituály, ale ich použitie si žiada daň v podobe obety určitého úderu alebo nemožnosti kúzliť inú schopnosť. Nehovoriac o polovičnom zdraví, ktoré si rozhodne nebudete chcieť dať zobrať. Iste, pri náročnom bossovi sa čierny rituál oplatí, no potom musíte investovať vzácnu menu Lacrimosa, aby sa vám vrátili schopnosti späť. Ak sa pýtate, kde sa Lacrimosa berie, odpoveď je jednoduchá – zo sĺz knihy Libroma, ktoré si treba občas všimnúť.

Boj je variabilný, bojiská sa neskôr začnú opakovať, ale protivníci sú výborní. Hlušiť základné formy je zábavné, ale bossovia patria medzi to najlepšie v hre. Spomínané kombo gréckej mytológie a japonského štýlu ústi do boja s Hydrou, Kyklopom, Kerberom či Fénixom a aj inými monštrami epickej veľkosti. Každý má svoje vlastnosti a na prvý raz rozhodne nepadne.

Kľúčovou novinkou Soul Sacrifice naviazanou na vývoj postavy je možnosť padnutého nepriateľa zachrániť alebo obetovať. Záchrana zvýši modrý level - ukazovateľ zdravia, obeta zvýši červený level - vašu silu. Môžete sa rozhodnúť všetkých zachrániť, budete mať viac zdravia, no potom sa dočkáte nečakaného prekvapenia a neľútostnej návštevy. Nie ste samaritán, takže občas je potrebné obetovať aj pár nepriateľov a bossa väčšinou tiež. Pozor, niektoré postavy sú s dejom späté tak, že ich záchrana nie je možná, takže budete zbytočne bojovať dookola, keď nad nimi herný scenár už vyriekol ortieľ.

Soul Sacrifice
Soul Sacrifice Librom je spočiatku čudák, ale obsahuje toľko poznatkov a misií, že si ho obľúbite rýchlo. Herná postava roka!
Librom je spočiatku čudák, ale obsahuje toľko poznatkov a misií, že si ho obľúbite rýchlo. Herná postava roka!

Soul Sacrifice Na ľadových planinách sa bojuje ťažko, nepriatelia sú tuhí a nevidno miesta regenerácie.
Na ľadových planinách sa bojuje ťažko, nepriatelia sú tuhí a nevidno miesta regenerácie.

Soul Sacrifice Nič pre slabé povahy. Ak je jedna oblasť, kde autori excelujú, sú to bossovia.
Nič pre slabé povahy. Ak je jedna oblasť, kde autori excelujú, sú to bossovia.

Soul Sacrifice zjednodušene ponúka fragmentovaný boj s monštrami. Sólo či v skupine na viacerých mapách, so zaujímavými protivníkmi a bohatou možnosťou úderov. Každá misia je nová výzva a hra ich obsahuje desiatky. Príbehové, vedľajšie alebo špeciálne série určené pre multiplayer. Rozbitie deja na stránky knihy a herného sveta na misie však výborne prospieva handheldovému hraniu. Nemusíte si pamätať, kde ste minule skončili a koľko ste prešli. Jeden-dva boje za deň vám často stačia. Ak sa vám podarí zdolať protivníka, pokračujete ďalej. Ak nie, na druhý deň máte rovnakú motiváciu.

Svet Soul Sacrifice je veľmi temný, obetu skloňuje vo všetkých smeroch, ale je to správne štylizovaná hra. Môžete s ňou stráviť desiatky hodín a hoci sa mapy opakujú, uznanlivo priznáte, že na PS Vita vyzerajú výborne. Hudba je fajn a dabing má šmrnc. Je to titul, od ktorého sa už mesiac nedokážem odlepiť a očakávam sľúbený dodatočný obsah, kde budú nové misie i bossovia. Soul Sacrifice si našiel domov na správnej platforme – ak sa mu autori budú venovať, môže vzniknúť kvalitná séria.

napísal korec 6.6.2013
8.0
7.7