NEW SUPER LUIGI U

NEW SUPER LUIGI U

8.0

Mariom odskákané levely

Recenzia na WiiU verziu

Nintendo potrebuje silné tituly pre Wii U ako soľ. A keďže veľa hráčov investovalo najviac času do New Super Mario Bros. U, nie je vôbec prekvapením, že výrobca túto skutočnosť využije. Nový 3D Mario príde až na Vianoce, dovtedy žmýka sériu iným spôsobom. Rok 2013 patrí Luigimu, prichádza hra, kde z Maria uvidíte len červenú šiltovku a hviezdiť bude jeho brat v zelenom.

New Super Luigi U vychádza v dvojakej podobe – ako DLC za 20 Eur alebo ako plná disková verzia za 30 Eur. Tento fakt treba brať do úvahy aj pri hodnotení hry, resp. niektorých aspektov. Je to mäsité DLC, výborný datadisk, ako samostatnej hre jej chýba napríklad vlastný príbeh. Intro je recyklované z pôvodnej hry, odkiaľ je Luigi vystrelený na svetovú mapu a množstvo prostredí je vám až príliš povedomých. Tu ste zažili ťažký level, tu zbierali bonusové predmety, tam je malý ostrov, kde ste vždy uchmatli Baby Yoshiho. Autori zobrali existujúci pôdorys, ponechali viac ako 80 levelov, no po vstupe do každého z nich sa otvára iná séria výziev.

Už pri leveloch prvého sveta sa ukážu odlišnosti. Zásadná novinka New Super Luigi U je časový limit 100 sekúnd. Ak nestihnete dobehnúť k vlajočke, level končí, a mnohé sú navrhnuté tak, že ak sa zastavíte po pár mincí navyše, ste mimo. Levely sú bohaté na predmety: tri Star Coins, kopa menších mincí, sem-tam power-up i skrytý Luigi, no stihnúť všetko za 100 sekúnd na prvý raz je často fuška. V porovnaní s originálmi sú levely kratšie a hutnejšie, čo povyšuje level dizajn na vyššiu úroveň – menej zaujímavé (rozumej oddychovejšie) časti vypadli v prospech väčších nástrah. No pri leveloch je cítiť pôvodnú inšpiráciu: pamätáte si jednotlivé časti ako obrovské kolesá široké na celú obrazovku, tajomné časti (hoci viaceré vypadli) a väčšinou pôdorysov zámkov, pretože tie ste zrejme už v pôvodnej hre neraz opakovali.

New Super Luigi U
New Super Luigi U Pevná pôda pod nohami je rarita, Luigi väčšinou skáče alebo je na pohyblivých platformách.
Pevná pôda pod nohami je rarita, Luigi väčšinou skáče alebo je na pohyblivých platformách.

New Super Luigi U Upaľujme rýchlo vpred - Nabbit vedie skupinu vďaka svojej nezraniteľnosti.
Upaľujme rýchlo vpred - Nabbit vedie skupinu vďaka svojej nezraniteľnosti.

New Super Luigi U Hovoril tu niekto o presile bossov a prekážok? Niekedy vás chce zastaviť iba jediný.
Hovoril tu niekto o presile bossov a prekážok? Niekedy vás chce zastaviť iba jediný.

Autori pridali na obtiažnosti levelov aj iným spôsobom, plošinky sú kratšie ako minule, pribudli nové prekážky a nepriateľov je citeľne viac. V praxi to znamená jediné - prechádzať levely už od začiatku so silným power-upom, aby ste mohli utŕžiť jeden-dva údery a dostať sa na koniec. (Nie je nič horšie, ako keď prídete v zámku k bossovi ako najmenší Luigi, od smrti vás delí jediný úder, skočíte bossovi dva razy po gebuli a v momente, keď chcete skočiť do tretice a posunúť sa ďalej... tak s vami zatočí.)

Dostať jednu-dve rany nie je problém, nájsť power-up ešte v leveli je ťažké a hra od vás vyžaduje vycibriť si svoje schopnosti i ovládanie Luigiho. Skákať presne je základ, sledovať pohyb nepriateľov krok číslo dva a zasiahnuť nepriateľa a upaľovať, keď to hra vyžaduje. Levely sú pri časovom limite stvorené na rýchle prechádzanie a pri absencii checkpointu ani nič iné neostáva – len trénovať, zapamätať a skúšať dokola.

Pohyb Luigiho je odlišný ako u Maria. Vyskočí vyššie a ďalej, čo pomáha pri plošinkách (no je to aj zradná vlastnosť, ak si myslíte, že doskočíte bližšie ako v skutočnosti Luigi dopadá) alebo na konci levelu, keď sa snažíte získať 1-Up na finálnej tyči. Luigi sa navyše rád šmýka po dopade. Power-up v podobe lietania je k dispozícii a Luigi plachtí pomalšie a rád sa vznáša. Spolu so skokmi ideálna kombinácia. Zmrazenie nepriateľov je dobré a nechýba ani Fire Flower na vypúšťanie ohnivých gúľ. Plus pár variácií na Yoshiho.

A keď život skončí... neraz putujete do ľahšieho levelu získať dva-tri životy navyše či power-up (predmety sa totiž míňajú rýchlejšie ako v New Super Mario Bros. U) a skúšať znova. Životmi sa tu rozhodne nešetrí. 1-Up sa núka často na začiatku či v prvej polovici levelu, Toad občas ponúkne ďalší len tak po úspešnom prejdení levelu, po 10 hodinách ich máte kľudne v zásobe aj stovku.

Postupné zdolávanie svetov a levelov New Super Luigi U však nie je jednoduché. Nie je nič výnimočné, ak zostanete celý večer trčať a preklínať kritickú pasáž. Inokedy level zvládnete so všetkými Star Coins. Raz ste hore, inokedy dole a zdolať každý svet je výzva. Pripočítajte si hľadanie tajných levelov či východov a máte celé týždne v lete čo hrať. V sólo móde je hra náročná, k dispozícii je aj multiplayer pre štyroch, pričom štvrtým hráčom je Nabbit, ktorý v základnej hre pôsobil ako kradoš. Teraz je vítaná pomôcka, no ako sólo postava k dispozícii nie je. Znesie veľa zásahov od nepriateľov, no do lávy i vody padne ľahko ako iní.

Po grafickej stránke vyzerá New Super Luigi U dobre, po zvukovej pracuje s tým, čo základná ponúkala základná hra. V tomto smere žiadna zmena, ale v prospech Wii U platí, že ide o jednu z najlepšie vyzerajúcich hier na televízore i GamePade. Tie farby, ten dizajn, tá rýchlosť.

New Super Luigi U na jednej strane recykluje pôvodnú hru a existujúce levely skracuje. Modifikuje ich však do úplne novej podoby. Je plná adrenalínu, nebezpečenstva a vyššej obtiažnosti. Niekedy je to už na škodu, inokedy zatnete zuby a skúsite to znovu. Za cenu 20 eur ide o dobrú investíciu – po príbehových prídavkoch pre Grand Theft Auto IV je to ďalšia ukážka, že DLC nemusí byť len predražený kúsok hry, ale poctivá práca štúdia.

napísal korec 26.7.2013
New Super Luigi U - E3
| NEW SUPER LUIGI U - E3