STEALTH INC. A CLONE IN THE DARK

STEALTH INC. A CLONE IN THE DARK

8.5

Bežte, neschovávajte sa v tieňoch!

Recenzia na Vita verziu

Nikdy by som si nepovedal, že mi bude záležať na výslednom čase, za aký sa mi podarí zdolať level. Čo je ešte nepochopiteľnejšie, že mi bude na tom záležať v stealth hre. Dlhé roky nás predsa učili o premyslenom pomalom postupe, dokonalom prečítaní nepriateľov, ich rutín a prefíkaného využívania prostredia pre nepozorovanú infiltráciu. Stealth Inc. A Clone in the Dark od Curve Studios od vás chce, aby ste bežali, skákali, vôbec nevyčkávali a utekali z testovacieho zariadenia, za aké by sa nehanbili ani v Aperture Science.

Hra po vás nechce, aby ste dlhé minúty čupeli v tieňoch, presúvali sa v podrepe a sem tam niekoho praskli po hlave. V Stealth Inc. A Clone in the Dark sa žiadneho bezpečnostného zariadenia (okrem spínačov a terminálov) nemôžete dotknúť - stojí vás to okamžite krk. Všadeprítomné strážne vežičky, drony okamžite reagujúce na zvuky a kamery monitorujú nekompromisne priestor každého z 80 levelov (100, ak ste si stiahli zadarmo do 7. augusta alebo kúpili aj DLC Teleport Chambers s dvomi desiatkami úrovní) a pri prvom chybnom kroku vás bez varovania rozprášia lasery.

Stealth Inc. A Clone in the Dark sa hrá ako tradičná plošinovka - zľava doprava - dôraz je však kladený na pohyb v tieňoch, čo signalizujú zelené sklíčka na okuliaroch postavičky. Ak sú červené, nepriateľ vás vidí. Východ nemusí byť výhradne umiestnený napravo, môže byť presne v strede alebo sa pohybujete iba na jednej obrazovke, môžte však vziať jed na to, že sa otvorí, až keď hacknete príslušný počet terminálov. A cesta k nim je často tak zarúbaná, že začne pripomínať logickú hru, kde je bezchybné vykonanie úkonov v presnom poradí absolútne esenciálne pre úspech.

Stealth Inc. A Clone in the Dark
Stealth Inc. A Clone in the Dark Jedna nepozornosť a je z vás krvavý fľak na stene.
Jedna nepozornosť a je z vás krvavý fľak na stene.

Stealth Inc. A Clone in the Dark Klon nič nehovorí, na nič sa nepýta, len sa snaží dostať von a vie o tom aj záhadný rozprávač.
Klon nič nehovorí, na nič sa nepýta, len sa snaží dostať von a vie o tom aj záhadný rozprávač.

Stealth Inc. A Clone in the Dark V hre sa nachádzajú aj podozrievaví bossovia. Chvíľu nepriateľom trvá, kým po vás vypália lasery.
V hre sa nachádzajú aj podozrievaví bossovia. Chvíľu nepriateľom trvá, kým po vás vypália lasery.

Prekonávanie čoraz zložitejších miestností, kam každou ďalšou kapitolou (tvorí jú desať levelov) pribúdajú nové prvky, pasce aj spôsoby, ako spustiť alarm od primitívnych kamier, spínačov aktivovaných laserovou sieťou, robotov, plošín vydávajúcich zvuky, teleportov, pohyblivých pásov, až po hliadkujúce drony, ktoré vás prenasledujú, pripravuje pôdu pre fantastickú znovuhrateľnosť poháňanú prechádzaním levelov na jeden šup, bez straty života a v čo najkratšom čase.

Stealth Inc. A Clone in the Dark sleduje pozorne výkony, hodnotí ich hviezdičkami a po pripojení online priamo porovnáva čas v rebríčkom najlepších. Nájsť však ideálnu cestu stojí nespočet pokusov. Hra to však zjednodušuje, level sa dá prejsť iba jedným spôsobom, nanajvýš sa dá vybrať, ktorý spínač aktivujete skôr. Opakované hranie odomyká ďalšie klony so špeciálnymi schopnosťami, ktoré dovoľujú upraviť taktiku alebo zjednodušiť prechod povedzme pred kamerami, kde nie sú tiene. Základný klon, s ktorým hráte prvýkrát, nedokáže nič, ale už ten ďalší je vybavený krátkodobou kamuflážou a ďalší zase vie odviesť pozornosť vlastnou projekciou.

Až pri opakovanom hraní odpovedá hra jasne na otázku, ktorú si kládol aj vývojársky tím: Prečo musia byť stealth hry pomalé? Vôbec nemusia! Ak máte levely v malíčku, je otázka zdolania jedného nanajvýš minúta, maximálne dve. A čím je lepšia známka na konci, tým ste bližšie k bonusovým levelom. No a potom tu sú schované bonusové predmety. Stealth Inc. A Clone in the Dark môžete hrať len tak, ale jej čaro spočíva v pokorení každého z levelov, čo samo o sebe vyžaduje veľkú trpezlivosť.

Hra si potrpí na precíznosť, dokonalé načasovanie a presné skoky. Smrť prakticky číha na každom kroku. V leveloch môžete manipulovať tieňmi, zhasínaním zdrojov svetla, zatváraním osvetlených častí alebo presúvaním objektov, odvádzať pozornosť aktiváciou ťažkého bloku, ktorý dopadne s rachotom na plošinu, presúvať hliadkujúcich robotov z jednej časti do druhej a využívať ich na zaťaženie spínačov alebo robiť iné triky. Stealth Inc. A Clone in the Dark postupne dvíha obtiažnosť aj náročnosť úkonov, je však výborne vybalansovaná a obyčajne je každé riešenie jednoduché a leží vám celý čas pred nosom. Stačí premýšľať a skúšať.

Levely nie je nutné prechádzať na jeden šup (pokiaľ vám nejde o najlepšie hodnotenie), sú v nich rozmiestnené checkpointy, hre by však pomohla položka Reštart v menu, ak vám ide o čo najlepší čas alebo sa snažíte prefrčať bez toho, aby vás niekto čo i len zahliadol. Tie najťažšie levely sa dajú preskakovať, táto možnosť má však limitované použitie.

Hra sa prezentuje v nerušivom šate pripomínajúcom staré skákačky, výborne pracuje so svetlom a tieňmi a dbá aj na také drobnosti ako blikajúce svetielka na počítačoch alebo minimalistický príbeh rozprávaný projekciou povzbudivých (Výborné myslenie!) a niekedy aj ironických (Skús to nabudúce rýchlejšie!) hesiel na steny.

Stealth Inc. A Clone in the Dark má svoju premiéru na PC za sebou pod názvom Stealth Bastard, PS3 a PS Vita verzie sa od pôvodného originálu neodlišujú, podporujú však Cross Buy (zaplať jednu, dostaneš obe) a Cross Save (výmenu uložených pozícií) a ako bonus Curve Studios pripravujú exkluzívne dva balíky levelov pre tieto platformy. Súčasťou hry je aj editor levelov, ktorému však chýba poriadny tutorial a schopnosť výtvory zdieľať online.

Stealth Inc. A Clone in the Dark je po Mark of the Ninja ďalšou netradičnou stealth hrou, ktorej zmena perspektívy nie je cielená, ale dokonale kombinuje prvky skákačiek so schovávaním sa v tieňoch a pritom dokáže motivovať zakaždým k tomu, aby ste boli čo najrýchlejší. A verte tomu, že po dohraní levelu si budete hovoriť, že do cieľa sa dá dostať o kúsok rýchlejšie.

napísal spacejunker 5.8.2013
8.5
STEALTH INC. A CLONE IN THE DARK