Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
Advertisement
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

3.5
35

Citadels

Vstup do hradu len na vlastné riziko

Recenzia pre PC

zrozumiteľný manažment
pohodlné ovládanie vojska
zlá optimalizácia a množstvo chýb
stereotypné a závadné ťaženia
komplikácie pri výstavbe hradieb
neprimerané hardvérové nároky

Séria Stronghold upadá a aj keď sa črtá nádej na jej zlepšenie, výstavba novej pevnosti je v nedohľadne. Čakanie na pokračovanie mohla príjemne vyplniť stratégia Citadels od Games Distillery, ale aj vy už vidíte, že nedopadla práve najlepšie. Legenda o kráľovi Artušovi je pomerne vďačným námetom a pretriasa sa aj v tomto titule. Lákavý námet však neznamená automaticky úspech, hlavne keď tvorcovia postavia hru na veľmi vratkých základoch.

Legendu môžete vnímať z dvoch uhlov pohľadu, v prvej kampani sa postavíte na stranu dobra s rytiermi okrúhleho stola, v druhej bojujete v mene mocichtivého Mordreda a nájazdníkov. V každej misii treba splniť určité ciele - odraziť útočníkov, dobyť nepriateľskú základňu, nájsť Excalibur, alebo čakať na posily - cesta k úspechu však vždy začína výstavbou a zveľaďovaním sídla. Pred štartom je možné zvoliť bonus vo forme významných postáv, ako je Sir Kay, ktorý poskytne niekoľko šermiarov a lukostrelcov alebo Merlin, vďaka ktorému sa začína s tisíckou zlata. Na mape sa však hrdinovia objavujú len sporadicky a podstatná je výstavba a produkcia jednotiek.

Základom je mestské centrum, ktoré automaticky chŕli nových osadníkov, keď je dosť príbytkov. Potom treba postaviť produkčné budovy a farmy s dostatkom pracovných síl na pestovanie obilia, rúbanie dreva, ťažbu kameňa a železa. Tieto suroviny stačia na výstavbu jednoduchších stavieb, drevených palisád, barakov a strelnice, ktoré sa vylepšujú po dostavbe píly na výrobu dosiek, pekárne na chlieb a dielní na kamenné bloky a kované zbrane. Ako-tak to postačí na výstavbu prosperujúceho sídla aj armády, schopnej čeliť nepriateľom.

Dedinka v údolí, malé domčeky...
Hradby sú efektívnou formou obrany sídla.
Prvé vojenské jednotky nastupujú pri bráne.



Ako obrana vhodne poslúžia strážne veže, na ktorých staviate katapulty alebo balistu a sú pospájané múrmi, kam sa dajú umiestniť lukostrelci. Do boja nasadzujete peších vojakov, strelcov, jazdu, obliehacie zbrane a ich pokročilé variácie. Produkcia okrem dostatku surovín vyžaduje regrútov, čiže osadníkov, ktorých pošlete do vojenských objektov. Ľubovoľný zhluk označených vojakov sa automaticky zoradí do formácie a útočí na označený cieľ alebo automaticky na protivníkov v dosahu, podľa zvoleného defenzívneho alebo agresívneho správania. Nepotrebných bojovníkov môžete podľa potreby spätne degradovať na sedliakov. Pri nedostatku surovín zas môžete zbúrať nadbytočné budovy, po ktorých zostane materiál.

Nenáročný systém výstavby a produkcie nie je problémom hry a keby fungoval, ako má, pre potreby Citadels by bol prijateľný, hoci by sa pýtalo viac druhov budov. Lenže v praxi má veľa neduhov, napríklad pri stavbe hradieb je neraz problém vytvoriť ucelené múry pospájané vežami. Jednak nerovnosti terénu často znemožňujú správne umiestnenie konštrukcie, navyše osadníci niekedy bez príčiny prestanú stavať, aj keď majú dostatok materiálu, po ktorý zvyčajne behá jediná postava, hoci ich pridelíte niekoľko.

Závažnejším problémom je, keď sa v misii neaktivuje úloha, ktorú máte splniť. Keď sa mi to stalo v úvode jednej z prvých misií a po reštarte bol quest funkčný, mávol som nad tým rukou. No blok hlavnej úlohy na pokročilej mape, kde som strávil niekoľko desiatok minút a splnil všetky podmienky postupu, sa už tolerovať nedá. Rovnako ako nepochopiteľný a natoľko závažný pokles framerate, že sa hra mení na sériu statických obrázkov. Spočiatku som, samozrejme, hľadal riešenie v nastaveniach a skúšal reštart hry aj systému, no zistil som, že ostatné misie a mapy fungujú korektne a jednoducho je zabugovaná misia. A podobných zakopnutí je v Citadels neúrekom.

Keby všetko fungovalo, ako má, hráči by dostali do rúk obstojnú budovateľskú stratégiu s nenáročnými bojmi. Síce bez multiplayeru, ale s dobrou ponukou pre jednotlivca, kde je popri dvoch ťaženiach niekoľko režimov voľnej hry. Lenže, kto by mal chuť na súťaž v zhromažďovaní zlata, duel alebo obranu hradu, keď príliš veľa vecí nie je dotiahnutých a hra sa stáva otravnou. Je pravdou, že Citadels pred niekoľkými dňami dostala prvú masívnu záplatu, vďaka ktorej sa odstránili alebo prinajmenšom zmiernili niektoré chyby a tak sa už stáva hrateľnou, avšak naďalej precenenou záležitosťou, ktorá nemá veľmi čím zaujať. V každom prípade, patch je záchranou pred úplným zatratením.

Citadels neexceluje ani graficky, ale hráči stratégií by sa uspokojili s priemerným spracovaním aj fádnym dizajnom, keby engine nemal prehnané hardvérové nároky. Počítač sa poriadne zapotí a hra sa za to "odmení" úboho prezentovanými ťaženiami s atmosférou, ktorá nemá nič spoločné s Artušovskými legendami, bez výraznejších efektov a pamätných momentov. Za zmienku stojí jedine zmena obdobia dňa, s tieňmi, ktoré sa posúvajú v súlade s postupujúcim časom, až kým nenastane večerná idylka s vysvietenými hlavnými budovami.

Mohla to byť solídna nízkorozpočtová hra s jednoduchým manažmentom a intuitívnymi bojmi pre menej náročných stratégov a staviteľov. Lenže neuveriteľne chybová, hoci už čiastočne zaplátaná stratégia, nemá dostatočne prepracovaný obsah a za prehnaných 40 EUR ani náhodou nestojí. Citadely sú chudobným a nezáživným príbuzným starých Strongholdov a svojou nekvalitou sa priblížili nanajvýš nepodarenému Strongholdu 3, ktorý nás zarmútil pred bezmála dvomi rokmi. Ani po oprave všetkých popraskaných múrov vás hra neochráni pred útočiacom stereotypom a (pod)priemernosťou.

Vylepšená jazda vyzerá pôsobivo a je aj účinná v boji.
A takto vyzerá dobre pripravená armáda.
Katapulty spravia s budovami rýchly proces, bez nich to ide o niečo pomalšie.




Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Dual Core 2,5 GHz, 2GB RAM, 1GB VGA



napísal uni 16.8.2013


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Hodnotenie
Sector:
                                        3.5
Užívatelia (výpis):
                                       
3.2
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        2.1
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Ďalšie články k hre
48 Citadels
[recenzia 16.8.]
48 Citadels
[novinka 16.8.]
Obrázky
Ďalšie aktuálne články
6 Steep: Road to the Olympics
recenzia 15.1.
21 Titan Quest: Ragnarök
recenzia 15.1.
78 Najlepšie hry roka 2017
článok 12.1.
52 Soldiers of The Universe
recenzia 12.1.
7 Bridge Constructor Portal
recenzia 11.1.
82 Sector 2017 v kocke
článok 10.1.
6 Seven: The Days Long Gone
recenzia 10.1.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk