THE BUREAU: XCOM DECLASSIFIED

THE BUREAU: XCOM DECLASSIFIED

6.0

Zem opäť pod útokom

Po výbornom vzkriesení geniálneho UFO: Enemy Unknown (1993) v modernizovanej podobe XCOM: Enemy Unknown by sa mohlo zdať, že The Bureau: XCOM Declassifeid je prvoplánovaným počinom na žmýkanie peňazí, no nie je to úplne tak. Na projekte začali pracovať ľudia z Irrational Games (Bioshock) už v roku 2010. Na prvom zmienenom pracovali Firaxis Games, taktiež patriaci pod krídla vydavateľa 2K. Zatiaľ čo druhé zmienené štúdio vedelo, ako si hru predstavujú, Irrational menil koncepty a herné štýly, pri ktorých minuli nemalé čiastky. 2K začínal byť pomaly netrpezlivý a rozhodol sa hru urýchliť a vyjsť s tým, čo bolo dorobené. Znie to ako šitie horúcou ihlou, no znamená to len to, že hra nemá všetky prvky, ktoré pôvodne tvorcovia chceli integrovať, napríklad manažment základne. Ale poďme postupne.

V prvom rade sa ponúka otázka, čo má hra spoločné so sériou UFO (resp. XCOM, ak chcete)? Jednoducho by sa dalo povedať, že takmer nič. Nehráte na kolá pri posúvaní panáčikov ani nevyvíjate nové technológie, čo je aspoň pre mňa veľká škoda. The Bureau: XCOM Declassified by sa dala prirovnať k Brothers in Arms, Republic Commando, no najviac asi k Mass Effect, odkiaľ bolo "požičaných" veľa nápadov. To, čo zostalo, sú jednotlivé rasy protivníkov a arzenál.

The Bureau: XCOM Declassified
The Bureau: XCOM Declassified Označenie cieľa pre druhého agenta prebieha v spomalenom móde.
Označenie cieľa pre druhého agenta prebieha v spomalenom móde.

The Bureau: XCOM Declassified Krytie za prekážkami je alfou a omegou pre prežitie.
Krytie za prekážkami je alfou a omegou pre prežitie.

The Bureau: XCOM Declassified Sectoidi sa vrátili ako utlačovaná rasa.
Sectoidi sa vrátili ako utlačovaná rasa.

Na hru sa dívate z pohľadu tretej osoby a hlavnú postavu, Williama Cartera, ovládate v reálnom čase. Na každú misiu so sebou môžete vziať dvoch spolubojovníkov, ktorí môžu mať niektoré zo štyroch profesií: Commando, Support, Recon a Engineer. Každá má svoje špecifické skilly a zbraň. Support je schopný vytvoriť zrkadlo odrážajúce strely a dokáže ochromiť nepriateľa a zničiť jeho štít, no nesie len ľahké zbrane. Recon obsluhuje ostreľovačku a navádza artilériu zdrvujúcim útokom. Výhodou Engineera je jeho záľuba v laserových a raketových vežičkách, ktoré po rozbalení vedia zvrátiť situáciu v boji. Nesie so sebou brokovnicu. Len Commando odteperí ťažké zbrane a vytvára plazmové pole drviace všetko v ňom. Kapitolou samou o sebe je hlavná postava, ktorá má použiteľných skillov oveľa viac a, samozrejme, určuje ostatným, čo a kedy majú použiť. Carter môže vyhodiť skroteného Silacoida, ktorý zamestná nepriateľa, a William sa môže zatiaľ venovať inému mimozemšťanovi alebo vypustí liečiaceho droida. Neskôr v hre dokáže dokonca ovládnuť myseľ ľubovoľného votrelca, ktorý bojuje na jeho strane. Mimo to určuje, kto sa kde postaví a na koho má útočiť.

Príkazy rozdávate cez radiálne menu silno inšpirované Mass Effectom, po jeho vyvolaní sa plynutie hry spomalí až takmer zastaví, aby ste mali čas dôkladne všetko rozvrhnúť. Nepáčilo sa mi ale, že s navigačnými značkami sa zasekávate o všetky predmety tak isto, ako keby ste utekali s postavičkou. Ak chcete umiestniť napríklad mínu, musíte s ňou obkľučkovať všetky múriky, zísť s ňou pekne po schodoch a až potom položiť značku. Po odpauzovaní ju tam agent odhodí, takže navigácia by mohla v pohode fungovať aj na mape bez kolízneho modelu. Toto je ale skôr obmedzenie Unreal Enginu, ktorý by musel pri vstupe do príkazového menu prehrať kolízny level s nekolíznym, čo by ale hre zobralo všetku dynamiku. Musím ešte spomenúť nie veľmi vhodne pridelené tlačidlo na beh, ktoré ale funguje aj ako „prilepenie“ o prekážky. V tých najnevhodnejších momentoch, kedy potrebujete rýchlo bežať pred nepriateľmi a preskupiť sa, tak sa všakovako prilepujete o múriky a steny, samozrejme, chrbtom k nepriateľom, ktorí sú dva metre od vás. Dá sa na to zvyknúť, ale zopár smrtí nepekne okomentujete.

Počas súbojov sa agenti ale aj mimozemšťania kryjú za prekážkami a pokiaľ držia všetci líniu, tak všetko ide ako po masle. No nedaj boh, že niekto skočí do zabezpečenej obrany, čo je špecialita ťažko odených Mutonov. Agenti sa rozpŕchnu na rôzne svetové strany ako somálska demonštrácia pri útoku ventilátorom. Zavše sa im páči nabehnúť alebo rovno ignorovať nepriateľský granát. Stalo sa mi aj to, že asi minútu som udeľoval príkazy, no nič sa nedialo. Agenti boli zaseknutí vo dverách. O seba. Rozostaviť ich ďalej od seba sa rovná samovražde, pretože sami neprežijú veľmi dlho a na ich oživenie máte len pár sekúnd, kým definitívne nezomrú a vy musíte vybrať nového kadeta na voľnú pozíciu. Neskôr v hre je ich strata dôvodom na reštartovanie checkpointu, pretože ďalší Engineer na piatom levely proste nie je k dispozícii a nie je ich ani kde vycvičiť.

Agenti zvyšujú svoje skúsenosti spolu s vami v boji, ale môžete ich poslať na bojové misie aj osve. Ak si spomínate na vedľajšie úlohy na cvičenie vrahov v Assassin's Creed, tak ste doma. Urobiť tak môžete na mape v základni, na ktorú sa vraciate vždy po zdolaní príbehovej misie. Nepovinné alebo vedľajšie úlohy pre Cartera sa taktiež nachádzajú na tejto mape, no je ich poskromne, sotva desať. Tiež len v základni môžete pokecať s personálom a oboznámiť sa s vývojom situácie u nadriadených. Rozhovory a ich radiálny výber odpovedí je opäť „jemne“ odcudzený z Mass Effect, no ich hĺbka je rovnako plytká ako všetky postavy v hre, ktoré sú proste nesympatické. Poprechádzať sa môžete cez kancelárie, ošetrovňu, laboratórium, strelnicu alebo zbrojnicu.

Zbraňový arzenál nevyvíjate ako by sa patrilo, ale nachádzate ho počas misií. Základnú pištoľ, samopal, brokovnicu a pušku vymeníte za laserové a neskôr plazmové zbrane ako tomu bolo zvykom v predchodcoch, no príliš veľkú variabilitu nečakajte. Colt nahradí laserová a plazmová pištoľka, snajperku zasa laserová a plazmová ostreľovačka. Variabilita by mala byť zabezpečená batohmi, ktoré dvíhajú presnosť, poškodenie, dĺžku nabíjania skillov, počet nábojov v zásobníku atď.

The Bureau: XCOM Declassified
The Bureau: XCOM Declassified Na vyliečenie je len zopár sekúnd. Ak to nestihnete, tak sa s ním rozlúčte.
Na vyliečenie je len zopár sekúnd. Ak to nestihnete, tak sa s ním rozlúčte.

The Bureau: XCOM Declassified Batohy upravujú pasívne vlastnosti postáv.
Batohy upravujú pasívne vlastnosti postáv.

The Bureau: XCOM Declassified Odtiaľto sa plánujú všetky akcie.
Odtiaľto sa plánujú všetky akcie.

The Bureau: XCOM Declassified má vcelku pekný vizuál ladený do 60-tych rokov použitím rôznych vintage filtrov, techník a dobových predmetov. Všetky modely sú solídne spracované a kolízie postáv s objektami pekne odladené. Hra má však komótny začiatok a prvých pár hodín nudí. Je to spôsobené nízkou variabilitou útokov. Akonáhle sa ale vyšplháte s agentami na úroveň, kedy je dostupných väčšina skillov, hra začne baviť. Po 12 hodinách končí. Fanúšikom pôvodných stratégii nemá čo ponúknuť, pretože zo známeho univerza obsahuje len čriepky a navyše všetci vieme, že organizácia XCOM vznikla v roku 1999 a The Bureau: XCOM Declassified sa odohráva počas studenej vojny. Potešiť by však mohla priaznivcov súbojov ala Mass Effect alebo Brothers in Arms, ktorí dokážu tolerovať zopár (dosť) chybičiek krásy.

napísal fendi 10.9.2013
X-Com - E3 2011
| X-COM - E3 2011