Recenzia pre Xbox360 (recenzovaná verzia), PS3

masívna rozloha sveta
príbeh spájajúci tri rôzne postavy a ich pohľady na svet
neuveriteľné množstvo možností sveta
vizuál
len malé drobnosti

[ Recenzia je pre Xbox360 a PS3 verziu, kliknite pre recenziu na PC verziiu  a Xbox One a PS4 verziu ]

Grand Theft Auto V, dlho očakávané pokračovanie jedinečnej série od Rockstar North prichádza, aby v ňom autori predviedli, čo sa za 16 rokov vývoja sandboxových hier naučili a kam až dotiahli svoj vlastný žáner. K tomu možno nechtiac, ale s poriadne veľkým treskom ukončujú aktuálnu generáciu konzol.

Rockstar North znovu opakuje vzorec prepracovávania tém z pôvodných hier, rovnako ako GTA IV bolo prepracovaním GTA III, zachytávajúc chladné Liberty City, ktoré pre integráciu nového Rage enginu ponúkalo len minimom vedľajších možností, GTA V je presným opakom. Kráča v stopách GTA San Andreas postavenom na sýtych farbách, oddychovej atmosfére a rozsiahlom území s prakticky neobmedzenými možnosťami. Presnejšie je to masívna rozloha 120 kilometrov štvorcových, na ktorých sa rozprestiera ostrov s krajinou San Andreas, jedným veľkým mestom Los Santos, spádovou oblasťou, okolitými dedinkami, jazerami, púšťami a vrchmi. Na tomto mieste strávite stovku hodín singleplayer hry a neskôr ďalšie stovky hodín online multiplayeru.

Autori totiž tentoraz v hre spojili dve samostatné časti: v tej prvej ponúkajú singleplayer zážitok, ako ho poznáme z predošlých GTA titulov s prijímaním misií, ich plnením a voľnosťou vedľajších aktivít, v druhej časti rušia štandardný multiplayer, ktorý predstavili v GTA IV a vytvárajú GTA Online, samostatný online svet v MMO štýle. Keďže túto časť spúšťajú až 1. októbra, zatiaľ si zrecenzujme singleplayer.

Prostredie s rozlohou 120 kilometrov štvorcových je dôvodom aj pre nový prístup Rockstar North k samotnému základu GTA série a to ovládaniu jednej hlavnej postavy. GTA V má trikrát väčšiu rozlohou ako GTA San Andreas a preto vyžaduje aj tri hlavné postavy. Troch kriminálnikov, z ktorých každý ukáže inú sociálnu vrstvu Los Santos, iný pohľad na život a iné ciele.

Kriminálnik na dôchodku - Michael
Začínajúci zlodej áut - Franklin
Psychopat - Trevor

Prvým hrdinom je Michael, bývalý kriminálnik na odpočinku, ktorý žije bohatým, ale nudným životom. Žena ho podvádza, deti neposlúchajú a hľadá z toho cestu von. Presným opakom je Trevor, psychopat, neustále nasrdený bývalý vojak, ktorý sa s nikým nemazná a vedie svoj malý drogový biznis na vidieku. Tretím je Franklin, mladý zlodej áut čakajúci na príležitosť, ako sa posunúť v rebríčku kriminálnikov. Tá príležitosť nastane v deň, keď stretne Michaela. Následne sa spúšťa reťaz udalostí, ktorá vás v 69 hlavných misiách prevedie krížom cez ostrov a otrasie základmi celej krajiny.

Je to 69 misií, ktoré vás budú postupne vťahovať do života jednotlivých postáv a prepletať ich osudy v rozsiahlom príbehu postupne odkrývajúcom staré tajomstvá a vzťahy. Spolu vám len príbeh zaberie cca 30 hodín čistej hry, pričom len úvod je dlhší ako väčšina titulov na trhu. K tomu si ešte pripočítajte vedľajšie činnosti, opakovania alebo znovu zahrania misií, či už s cieľom lepšieho výsledku, alebo iného postupu.

Rockstar North sa tentoraz rozhodol zmeniť zabehnutý systém misií, síce klasiky ako kradnutie vozidiel, likvidovanie cieľov a rôzne prevozy ostávajú, pribúda množstvo nových typov, kam patrí potápanie sa, prídavok ponoriek, a výraznou zmenou systému sú prepady, v ktorých si sami vyberiete tím aj postup akcie. Napríklad zvolíte zložitejší tichý útok alebo jednoduchší priamy útok, čo vám následne rozdelia prípravy na prepad na niekoľko ďalších misií. Budete zháňať masky, vozidlá potrebné na akciu, vybavenie. Následne už v misiách vám hra umožní prepínať medzi trojicou hrateľných postáv a osvieži tak hrateľnosť ešte viac. Síce často nedáva na výber a prepínanie medzi postavami nariaďuje, ale napriek tomu sa z jednej postavy, ktorá ovláda vozidlo prepnete do postavy so sniperkou, a následne tretej čakajúcej s raketometom, aby ste efektívne vyčistili bojové pole.

Rozmanitosť a výber je základom GTA V, preto hra prakticky nudu nepozná, síce v niektorých misiách vysiela hráčov cez pol mapy, ale vďaka rozmanitosti prostredí, postáv, vozidiel, je všetko neustále iné, mení sa a priam sa z neba sypú stále ďalšie možnosti vedľajších aktivít. Popri misiách sa tak vyblázniť môžete na vodných skútroch, pod vodou či už v neopréne, alebo ponorke, na povrchu si zahráte tenis, golf, vyberiete sa do hôr loviť zver, následne skočíte z vrcholu padákom, alebo si zalietate rozmanitými typmi lietadiel a helikoptér. Vyjsť na výlet môžete pešo, na bicykli, motorke, štvorkolke a to s ktorou postavou chcete, keďže mimo misií sa môžete medzi nimi voľne prepínať. Pre potešenie a oddych nechýbajú ani striptízové kluby, kiná, garáže na tunovanie vozidiel. A ak nie ste na športy, kultúru a ani autá, môžete sa orientovať na peniaze, investovať na burze a za zarobené peniaze kupovať budovy a garáže alebo aj vlastné lietadlá.

Videorecenzia

Možnosti sú skutočne takmer neobmedzené a k tomu je pridaná aj hĺbka, každá z troch postáv má svoju sériu štandardných RPG parametrov a špeciálny skill. Skill je určený podľa špecializácie: Michael je strelec, takže má možnosť spomalenia času počas prestreliek v štýle Max Payne, Franklin je šofér a tak si môže spomaliť čas, teda zrýchliť reflexy pri šoférovaní a nakoniec Trevor. Trevor je psychopat a od neho môžete čakať jedine to, že sa naštve a vyrazí priamo proti nepriateľom so zníženou zranitelnosťou. Ostatné parametre postáv sú rovnaké a aj keď každá postava má svoje úvodné výhody v niečom inom, môže si ich tréningom vylepšovať. Napríklad vylepšíte beh, streľbu, potápanie, zakrádanie sa alebo aj lietanie. Nedá sa však povedať, že by išlo o výrazné prvky a rozdiely hrateľnosť ovplyvňujú len minimálne.  Rockstar nikdy nezabúda ani na zábavu a okrem troch postáv do hry napríklad pridali aj Franklinovho psa, ktorého budete môcť trénovať a čas od času ho zoberiete aj na misie, kde sám uloví niekoľko nepriateľov. Ak je na misii môžete sa na neho prepnúť a sledovať lov jeho očami.

Samotná hrateľnosť je bezproblémová a znovu lepšie odladená, všetko vojde hneď do ruky a hneď si na to zvyknete. Zvyknete si ako na pohyb, tak aj na ovládanie vozidiel, ktoré prešlo od GTA IV malými zmenami zameranými hlavne na výdrž áut a ničenie, ktoré na dlhých cestách okolo ostrova príde vhod. Veľmi dobre sú teraz odladené aj helikoptéry a lietadlá, pri ktorých už nebudete musieť bojovať s ovládaním, ale namiesto toho si budete vychutnávať let ponad jedinečnú krajinu.

Rovnako sa výrazne vylepšila streľba, kde zapracovanie Max Payne 3 funkcií znamená pre sériu v tomto ohľade veľký posun vpred. V misiách hneď pocítite dokonalé spojenie zameriavania, streľby, skrývania sa za prekážkami. Je priam opakom toho, čo sme v GTA sérii videli v jej začiatkoch, od arkádového spracovania sa to priblížilo k drsnému a nekompromisnému spracovaniu. K tomu pridaný minimalistický zameriavač a voľba typu automatických zameraní potvrdzuje, že to v tejto oblasti mysleli autori vážne a hra sa tak stáva plnohodnotnou strieľačkou.

Ponuka vozidiel siaha od bicykla, cez ponorky, až po dopravné lietadlá.
Kvalitne spracované prestrihové scény znovu vykresľuju kvalitne napísaný príbeh.
Rozloha sveta je masívna, pritom si prostredie zachováva rozmanitosť.

Nie je oblasť, v ktorej by sa hra nezlepšila, aj samotná mapa je od základu prepracovaná, kde vidíte len časť, po ktorej ste prešli. Zo začiatku je to priam skľučujúce, keď vidíte len pár ulíc z obrovského prostredia, ale postupne, ako sa otvára, naberá na masívnosti, neustále odomyká nové možnosti, aby sa vám úplne nakoniec ukázala najmasívnejšia hra aktuálnej generácie.

Rozmanitosť sveta si v GTA V vychutnáte hlavne vďaka dokonalej grafickej stránke, ktorú Rage engine zvláda na oboch konzolách priam neuveriteľne. Pôsobivé scenérie nájdete na každom kroku a aj keď občas poklesne framerate a na niektorých textúrach už vidieť obmedzenú pamäť konzol, celkovo je dojem vynikajúci. Západy, východy slnka si priam vychutnáte a nie je nič krajšie, ako pohľad zo stíhačky na vysvietené mesto. K tomu teraz okrem zmeny dňa a noci autori pridávajú aj dynamické zmeny počasia a tak si užijete hmlu, dážď aj búrky, ktoré svetu ešte výraznejšie zvyšujú atmosféru. Už ostáva len zapracovať plynulú zmenu ročných období, na ktoré ešte nenastal čas a sneh si tak v hre vychutnáme len pri špeciálnych príležitostiach.

Atmosféru fungujúceho sveta dotvára fyzika, explózie, deštrukcia, ktorá číha na každom roku a na postavách spraví svoje zase Euphoria, vďaka ktorej má aj rozbehnutie sa oproti múru svoj efekt. Všetko je oproti predošlej časti vylepšené a prirodzene dotvára dynamickosť sveta. Znovu si tak užijete prechod mestom v plnej premávke s vyvracaním lámp, búraním do vozidiel aj zrážaním chodcov, aj keď treba dodať, že chodcov je v uliciach pomenej. Niekedy to pôsobí až zvláštne. Na druhej strane na premávku sa určite sťažovať nedá, áut je viac ako dosť a kolóny a zápchy nechýbajú.

Scenérie prostredia pravidelne vyrážajú dych.
Ak budete mať dosť mesta, môžete sa vydať na výlet na vidiek.
Relaxačné športy nechýbajú.

Vizuál dopĺňa audio stránka, ktorej sa rovnako nedá nič uprieť. Stovky rozmanitých skladieb v rádiách aj s moderovanými vstupmi, hudobné podmazy počas misií a aj tisíce dialógov, ako vo vozidlách, tak aj v prestrihových scénach nemajú prečo sklamať. K tomu prestrihové scény plynule nadväzujú na hrateľnosť, dopĺňajú príbeh a opäť sa v nich odráža dráma, humor aj brutalita. Až vďaka nim spoznáte Trevora, jednu z najvýraznejších videoherných postáv posledných rokov.

GTA V môžeme s kľudným srdcom označiť ako najväčšie dobrodružstvo aktuálnej generácie, ktoré nesklame v žiadnom smere, a posúva svoj vlastný sandboxový štýl o ďalší krok vpred. Hráčom ponúka rozmanitosť, voľnosť, oddych, ale aj kvalitný nosný príbeh s tromi postavami, s ktorými dokonale spoznáte pôsobivý a hlavne rozsiahly svet Los Santos žmýkajúci z konzol posledné kvapky výkonu. Ako sa to hovorí? Na koniec to najlepšie. Teraz už len čakať na prípadné vydanie hry na PC a nextgen konzoly.

Nezabudnite, že zatiaľ je odomknutá iba singleplayerová časť hry, GTA Online bude spustené 1. októbra, na online časť sa pozrieme samostatne.

napísal saver 16.9.2013